Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Roken in bijzijn van kinderen


Athan schreef op 31-05-2023 om 14:56:

[..]

Daar is een heleboel mis mee. Je vraagt een verslaafde om "gewoon maar even niet-verslaafd" te zijn. Zo werkt het niet.

Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar de verslaving van de een is niet belangrijker dan de last die een ander er van heeft. Je vraagt aan een astma patient ook niet " dan moet je maar even geen astma hebben als ik rook" , zo werkt dat ook niet. Of de overlast echt heel erg is blijft natuurlijk een persoonlijke mening die voor iedereen anders is. De een vindt het wel meevallen en de ander ervaart het als last. 

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 14:43:

[..]

Je begrijpt mij niet, waardoor we nu langs elkaar heen praten.

Jij vind dat je als roker al heel goed bezig bent met rekening houden, door apart te gaan zitten, er meteen vanuitgaande dat je dan geen overlast bezorgd en anders moeten ze het maar aangeven. Je kunt het ook eerst vragen " heb je er last van als ik hier rook en dan anticiperen op wat er aangegeven wordt" ipv zelf beslissen "ik geef geen overlast en anders hoor ik het wel". Apart zitten lost het vaak niet op. Wat is er mis met gewoon niet roken als er niet - rokers zijn?

Dit speelt ook bij TO: zwager en schoonzus denken goed bezig te zijn terwijl TO er last van heeft. Je kunt overlast voor zijn ipv pas actie te ondernemen als een ander er iets van zegt. Ik heb best een grote tuin maar weet uit ervaring dat roken echt veel overlast geeft, maar ben dan ook longpatient. Mijn rokende zwager gaat bv in de voortuin roken als de rest in de achtertuin zit.

En er zijn inderdaad genoeg andere dingen die ook overlast geven, ik snap dat het soms dubbel voelt. Ik heb dan ook geen tuinhaard o.i.d.

Sorry, maar ik denk dat ik niet met je op 1 lijn kom. 

Mijn ervaring is dat rokers op zijn hoogst doen wat er gevraagd wordt. Dus de enige reden dat er niet meer in en vlak voor mijn kantoorgebouw gerookt wordt is strikt beleid. Vijf meter verderop waar nog wel bordjes staan met het verzoek niet te roken en om de planten niet als asbak te gebruiken wordt volop gerookt.

 En de norm bij rokers dat het normaal is om je peuk gewoon op de stoep te dumpen heeft ook dringend aanpassing nodig.

Elpisto schreef op 31-05-2023 om 15:25:

[..]

Sorry, maar ik denk dat ik niet met je op 1 lijn kom.

Geeft niet hoor, ik vind je toch wel een leuke forummer of we het nou eens zijn of niet

Hier leeft het ook gewoon niet zo, roken is echt uit bijna niemand doet het nog en die enkeling die nog rookt heeft er geen probleem mee om op een feestje met niet - rokers niet te roken. Er is nog nooit iemand voor weggebleven.

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 15:35:

[..]

Geeft niet hoor, ik vind je toch wel een leuke forummer of we het nou eens zijn of niet

Hier leeft het ook gewoon niet zo, roken is echt uit bijna niemand doet het nog en die enkeling die nog rookt heeft er geen probleem mee om op een feestje met niet - rokers niet te roken. Er is nog nooit iemand voor weggebleven.

Haha dat geeft zeker niet hoor, maar op een gegeven moment is het let's agree to disagree i.p.v. door gaan. Ik denk dat TO in elk geval genoeg meningen en info heeft inmiddels.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 15:31:

Mijn ervaring is dat rokers op zijn hoogst doen wat er gevraagd wordt. Dus de enige reden dat er niet meer in en vlak voor mijn kantoorgebouw gerookt wordt is strikt beleid. Vijf meter verderop waar nog wel bordjes staan met het verzoek niet te roken en om de planten niet als asbak te gebruiken wordt volop gerookt.

Zal ik je wat verklappen? Dat is godzijdank niet enkel voorbehouden aan rokers. 

Gingergirl schreef op 31-05-2023 om 15:21:

[..]

Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar de verslaving van de een is niet belangrijker dan de last die een ander er van heeft. Je vraagt aan een astma patient ook niet " dan moet je maar even geen astma hebben als ik rook" , zo werkt dat ook niet. Of de overlast echt heel erg is blijft natuurlijk een persoonlijke mening die voor iedereen anders is. De een vindt het wel meevallen en de ander ervaart het als last.

Maar als rokers al aan de kant gaan staan en ik heb er nog steeds last van met mijn astma, ga ik zelf wel even uit de buurt. Beetje geven en nemen is wel zo prettig. Van mij hoeft niemand niet te roken, zolang het maar niet binnen is. 

Poezie schreef op 31-05-2023 om 13:35:

[..]

Je komt met roken niet van A naar B, dus maakt wel degelijk uit.

Met de auto.kom je.wel van a naar b, maar.niemand.die jou vraagt of je niet beter met.fiets of ov kon komen, want.die uitlaatgassen die je zonder blikken of blozen uitblaast, daat.word jij niet over aangesproken. Toch?

bieb1963 schreef op 31-05-2023 om 16:18:

[..]

Met de auto.kom je.wel van a naar b, maar.niemand.die jou vraagt of je niet beter met.fiets of ov kon komen, want.die uitlaatgassen die je zonder blikken of blozen uitblaast, daat.word jij niet over aangesproken. Toch?

Nee? Bij mijn werk is tegenwoordig de fiets-en loopvergoeding dubbel zo hoog als de autokostenvergoeding. Juist om fietsen en lopen te stimuleren. Het wordt volgens mij steeds normaler om mensen op onnodig autogebruik aan te spreken.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 16:26:

[..]

Nee? Bij mijn werk is tegenwoordig de fiets-en loopvergoeding dubbel zo hoog als de autokostenvergoeding. Juist om fietsen en lopen te stimuleren. Het wordt volgens mij steeds normaler om mensen op onnodig autogebruik aan te spreken.

Correctie: Het wordt steeds normale om vooral overal wat van te vinden en mensen daar op aan te spreken. 


_Audrey schreef op 31-05-2023 om 15:45:

[..]

Maar als rokers al aan de kant gaan staan en ik heb er nog steeds last van met mijn astma, ga ik zelf wel even uit de buurt. Beetje geven en nemen is wel zo prettig. Van mij hoeft niemand niet te roken, zolang het maar niet binnen is.

Dat kan. En een ander maakt daar andere keuzes in.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2023 om 16:26:

[..]

Nee? Bij mijn werk is tegenwoordig de fiets-en loopvergoeding dubbel zo hoog als de autokostenvergoeding. Juist om fietsen en lopen te stimuleren. Het wordt volgens mij steeds normaler om mensen op onnodig autogebruik aan te spreken.

Dus? Niemand, en jij, stapt.nooit in de auto.als het in principe ook met fiets of auto kan? Of maakt iedereen, en jij, dan.wel z'n persoonlijke afwegingen; "ja, maar...."

 

Sandravaa

Sandravaa

31-05-2023 om 17:23 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Het is een beetje te veel om op iedereen te reageren. 

Ik heb zelf geen last van mensen die roken. Als ik op terras met vriendinnen zit en die roken en rook komt in mijn gezicht dan maakt het me allemaal niks uit. Het probleem wat ik heb is dat mijn dochter van 3 maanden de rook binnen krijgt.
Als ik op een terras zit (heb dat nog niet gedaan met mijn dochter) en iemand rookt dat komt in mijn richting dan zou ik wel weg gaan ja. Ik zou die situaties met mijn dochter wel proberen te vermijden tot ze in ieder geval wat ouder is. 

Toen ik nog wel rookte, rookte ik nooit in bijzijn van kinderen. Als ik bijvoorbeeld op de bus aan het wachten was dan rookte ik altijd maar als er dan kinderen stonden dan rookte ik gewoon niet. Ook als iemand aangaf last te hebben dan drukte ik de sigaret uit. 

Ik zou het heel erg jammer vinden als ik door deze situatie de gezellige bijeenkomsten van mijn familie moet missen. Bij mijn schoonfamilie wordt nooit gerookt in bijzijn van kinderen, dus misschien ben ik daar een beetje ´verwend´. Ik verwacht ook niet dat mijn broer helemaal stopt maar ik zal vragen of hij iets verder kan staan. 

Iemand zei om eerst het positieve te benoemen en denk dat dat ook goed is. 

Het gaat er dus om dat je dochter wat rook binnenkrijgt. Ik neem aan dat je dat wil vermijden omdat je je zorgen maakt over de gezondheid van je dochter. 

Ik denk dat je een beetje overbezorgd bent. Rook is niet gezond, maar de dosering is natuurlijk wel van belang. Het allerslechtste is zelf roken. Ook fors meeroken is niet goed voor je gezondheid. Maar er is denk ik wel een glijdende schaal: veel rook binnenkrijgen is erger dan minder rook binnenkrijgen, en eerlijk gezegd denk ik dat dat ene vleugje dat je nog ruikt als de wind toevallig jouw kant op waait, en dat dan een handvol keren per jaar echt je dochter geen schade doet. 

Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en 80, toen het nog volkomen normaal was dat iedereen volop pafte, ook binnen. Ik heb zelf nooit gerookt en vond en vind het smerig. Het was vroeger (jaren 90 en nul) schering en inslag dat ik na een gezellig avondje eerst thuis onder de douche stapte om de rook uit mijn haar te wassen (heb gelukkig kort haar) voordat ik ging slapen. Dat heb ik tegenwoordig nooit meer, er is nog vooruitgang in dit leven. Het gekke is dat een klein vleugje rook nu bijna net zo irritant is als die walm van vroeger, want omdat we niks meer gewend zijn ruik je ook het kleinste beetje sigarettenrook. Maar met de gezondheidsschade zal het toch echt wel meevallen. Fijnstof door verkeer is waarschijnlijk vele malen schadelijker. 

Ik denk dus dat je je er beter niet zo druk om kunt maken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.