Sandravaa
31-05-2023 om 06:17
Roken in bijzijn van kinderen
Hoi hoi,
Ik vroeg me af hoe jullie hier mee om zouden gaan. Ik zal de situatie even uitleggen.
Ik en mijn man hebben een dochter van 3 maanden. Mijn broer heeft een dochter van 7 en een zoon van 4. Mijn broer en zijn vrouw roken beide. Ze roken thuis niet in huis maar dan gaan ze naar buiten. Op zondagen zijn we vaak samen met familie en hun zijn de enige die roken. Mijn ouders roken niet.
We zijn in weekenden graag samen maar hun roken dus in het bijzijn van hun kinderen en dus als we samen in de tuin zitten met familie ook in bijzijn van onze dochter. Ze gaan wel wat verder van de groep zitten om te roken, maar door de wind komt het alsnog wel onze kant op.
Ik heb zelf vroeger ook gerookt maar ben gestopt toen we wisten dat we kinderen wilde en stopte met anticonceptie. Ongeveer 2 jaar geleden. Ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen tegen mijn broer en zijn vrouw dat ik niet wil dat ze roken in het bijzijn van mijn kind. Ze zijn beide niet op de mond gevallen en ik ben bang dat als ik er iets van zeg dat er dan een conflict ontstaat. Ik vind het eigenlijk ook belachelijk dat ze roken in het bijzijn van hun eigen kinderen maar goed.
Mijn man zegt dat ik het gewoon moet zeggen en als ze er dan een probleem van maken dan is het hun probleem, maar ik ben iemand die altijd wel iedereen tevreden wil houden. Maar als ik moet kiezen dan kies ik uiteraard voor de gezondheid voor mijn kind.
Nu is mijn vraag eigenlijk hoe zouden jullie dit op een manier zeggen dat het niet voor problemen zou zorgen.
Nog even voor de duidelijkheid. Dit is nu 2 x voor gekomen omdat we nog niet eerder naar mijn ouders gingen omdat onze dochter nog jong is.
De 1e keer zeiden ze: we gaan wel even wat verder in de tuin staan zodat ze er geen last van heeft. Waardoor ik dus dacht prima, maar dus door de wind rook ik het wel en toen heb ik er niks van gezegd.
De 2e keer gingen ze ook verder staan alleen toen was er wel veel minder vind maar ik rook het alsnog wel een beetje. Dit kan misschien ook zijn omdat ik er echt op ging letten.
Ik snap verder ook wel dat je je kind niet helemaal kan weerhouden van dit soort dingen maar in zo´n situatie vind ik eigenlijk dat ze niet zouden moeten roken.
AnnaPollewop
01-06-2023 om 19:08
Nick90 schreef op 31-05-2023 om 12:49:
[..]
Waarom zou een roker moeten doen alsof hij wil stoppen en als het allemaal zo gevaarlijk is waarom worden er dan nog steeds legaal sigaretten en shag verkocht? Want daar hoor je dan vreemd genoeg niks over.
Dat laatste is natuurlijk een drogreden. We vieren elk jaar Kerstmis maar dat bewijst ook niet dat God bestaat.
En waarom het nog niet verboden is, is omdat er ook veel andere belangen spelen bij het verbieden van iets. Economische belangen, politieke belangen. Dat wil niet zeggen dat het onschadelijk is.
RoodVruchtje
01-06-2023 om 19:09
Om dit topic niet nog meer te vervuilen met offtopic berichten, heb ik een nieuw topic aangemaakt.
https://www.viafora.nl/forum/off-topic-discussies/n-a-v-topic-roken-in-bijzijn-van-kinderen
Philou
01-06-2023 om 19:17
Angela1967 schreef op 01-06-2023 om 17:22:
[..]
Maar je begrijpt wel de wetenschap erachter en realiseert je dat je jezelf dus bewust voor de gek houdt? Of is wetenschap gewoon een mening? (er zijn mensen die dat vinden en het is handig als jij jezelf zo presenteert, dan weet iedereen meteen of het zin heeft om feiten te melden of niet).
gr Angela
Wetenschap? Gewoon statistiek, toch?
Moxxie
01-06-2023 om 19:24
Wat een aparte discussie. Het gaat er natuurlijk om dat er denigrerend over rokers gepraat wordt als zijnde volksbuurters. Waarschijnlijk door oh zo fatsoenlijke mensen die het afkeuren als we een hele groep mensen wegzetten als criminelen op basis van hun migratieachtergrond, ook al lijken de cijfers dit te ondersteunen.
Het is gewoon niet netjes, klaar.
bieb1963
01-06-2023 om 19:32
RoodVruchtje schreef op 01-06-2023 om 18:08:
[..]
Exact en dus ook hetgeen ik eerder al bedoelde te zeggen. Alsof het een excuus is en dus oké, want hoe vaak hoorde je het niet in programma’s als ‘dubbeltje op zn kant’……’dit is nog het enige wat we hebben’ blablabla (zelfmedelijden, slachtofferrol etc)
Dat is lekker makkelijk praten hè?
RoodVruchtje
01-06-2023 om 19:33
bieb1963 schreef op 01-06-2023 om 19:32:
[..]
Dat is lekker makkelijk praten hè?
Makkelijk praten voor/op/wat? Heb je het voorafgaande ook gelezen?
bieb1963
01-06-2023 om 19:33
RoodVruchtje schreef op 01-06-2023 om 18:08:
[..]
Exact en dus ook hetgeen ik eerder al bedoelde te zeggen. Alsof het een excuus is en dus oké, want hoe vaak hoorde je het niet in programma’s als ‘dubbeltje op zn kant’……’dit is nog het enige wat we hebben’ blablabla (zelfmedelijden, slachtofferrol etc)
Overigens wordt nergens gesteld dat het een excuus is.of oké is. Daar gaat het dus niet om. Eerder een verklaring
RoodVruchtje
01-06-2023 om 19:35
bieb1963 schreef op 01-06-2023 om 19:33:
[..]
Overigens wordt nergens gesteld dat het een excuus is.of oké is. Daar gaat het dus niet om. Eerder een verklaring
Ik ga hier niet meer offtopic reageren, heb daarom juist een nieuw topic geopend
bieb1963
01-06-2023 om 19:36
Jillz schreef op 01-06-2023 om 18:41:
[..]
Even voorop gesteld iedereen moet zelf weten waar ze geld aan uitgeven. Maar voor 4 pakjes sigaretten kun je al een avond uit eten. Dus een stevige roker kan net zo goed regelmatig uit eten. Afhankelijk van hoeveel je rookt zijn uitjes en zelfs één vakantie per jaar bereikbaar. Gewoon van het geld dat bespaart wordt door niet te roken. Maar goed ik kan mij verder prima indenken dat het een gewoonte/verslaving is en dat stoppen niet zo eenvoudig is.
Ja, dat klopt natuurijk. Maar het gaat erom dat het dan om een doodenkele keer gaat en je verder in je dagelijks leven weinig kunt/hebt.
Nick90
01-06-2023 om 20:27
WendelmoedM schreef op 01-06-2023 om 19:08:
[..]
Dat laatste is natuurlijk een drogreden. We vieren elk jaar Kerstmis maar dat bewijst ook niet dat God bestaat.
En waarom het nog niet verboden is, is omdat er ook veel andere belangen spelen bij het verbieden van iets. Economische belangen, politieke belangen. Dat wil niet zeggen dat het onschadelijk is.
Dat beweert ook niemand volgens mij. Net zoals ook niemand beweert dat roken volkomen onschuldig is, maar waarom daar als niet roker steeds je mening over te moeten laten horen, mensen te wijzen op overlast? Zolang de Nederlandse staatskas een behoorlijk deel van het jaarinkomen uit tabak en alcohol haalt gaat er niks veranderen.
En dan kunnen ze wel met rookvrije plekken aankomen maar in de eigen achtertuin geld geen regel wbt roken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.