Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Psychisch zoveel last van schoolsluitingen


BlueFawn schreef op 15-01-2022 om 17:02:

[..]

Ja daar heeft ze toch gelijk in, we kiezen in de meeste gevallen zelf voor kinderen.

We kiezen zelf voor kinderen maar in die keuze houden we rekening met behaalde factoren, zoals dat de kinderen vanaf hun 4e naar school gaan 5 dagen in de week en dat je dan alleen buiten schooltijd en rond vakanties het een en ander moet regelen. Nu moesten we gedurende 2 jaar een aantal maanden achter elkaar en soms spontaan weer een week of 1,5 ook tijdens schooltijd er voor de kinderen zijn. Dit is een totaal andere situatie als dat je ingeschat had. De situatie is dusdanig anders dat wij als we dit van de tevoren wisten arbeidstechnisch andere keuzes hadden gemaakt..

Leoh

Leoh

17-01-2022 om 08:52 Topicstarter

Fijn om zoveel begripvolle en herkenbare berichtjes te lezen hier!

Ik heb ook moeite met de onvoorspelbaarheid van het thuisblijven van kinderen. Niet alleen door de lockdowns, maar ook door alle quarantaine steeds. Vanmorgen stond ik bij de opvang en bleek groep van dochter gesloten te zijn. Daar sta je dan terwijl je gewoon aan het werk moet. Gelukkig weet ik dat ik kan rekenen op begrip van werkgever en heb ik een goed vangnet dus het was snel opgelost, maar ik kan mij goed voorstellen dat andere ouders geen oplossingen meer kunnen vinden. En daar houd je geen rekening mee als je besluit kinderen te krijgen.

Ook ik heb het afgelopen jaar heel veel stappen extra gezet voor collega's die het zwaarder hadden. Ik zie het als een verantwoordelijkheid van het team om te zorgen dat iedereen overeind blijft. Liever dat een collega maar één dagdeel beschikbaar is tijdens lockdowns dan dat die collega hangen en wurgen 8 uur per dag maakt en na de lockdown met een burnout thuis zit voor het komende half jaar of nog langer.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

17-01-2022 om 10:06

Jillz schreef op 17-01-2022 om 09:58:

Ik heb ook moeite met de onvoorspelbaarheid van het thuisblijven van kinderen. Niet alleen door de lockdowns, maar ook door alle quarantaine steeds. Vanmorgen stond ik bij de opvang en bleek groep van dochter gesloten te zijn. Daar sta je dan terwijl je gewoon aan het werk moet. Gelukkig weet ik dat ik kan rekenen op begrip van werkgever en heb ik een goed vangnet dus het was snel opgelost, maar ik kan mij goed voorstellen dat andere ouders geen oplossingen meer kunnen vinden. En daar houd je geen rekening mee als je besluit kinderen te krijgen.

Ook ik heb het afgelopen jaar heel veel stappen extra gezet voor collega's die het zwaarder hadden. Ik zie het als een verantwoordelijkheid van het team om te zorgen dat iedereen overeind blijft. Liever dat een collega maar één dagdeel beschikbaar is tijdens lockdowns dan dat die collega hangen en wurgen 8 uur per dag maakt en na de lockdown met een burnout thuis zit voor het komende half jaar of nog langer.

Dit inderdaad, en zo is het ook echt in mijn ogen. Ik snap heus wel dat een collega het irritant vindt als hij meer moet doen omdat ik met de kinderen thuis zit, maar er is helaas niet altijd een andere oplossing. Ik heb bijvoorbeeld ook heel veel diensten overgenomen van een collega die net een baby had en het nog pittig had na haar zwangerschapsverlof, en voor een andere collega ingevallen die een fietsongeluk had gehad. Zo help je elkaar toch, ik vind het ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid als je in een team werkt, ondanks dat sommige dingen voortkomen uit individuele keuzes. Maar je zegt toch ook niet tegen een collega na een fietsongeluk: dan had je maar niet op de fiets moeten stappen, ik neem jouw werk niet over. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.