Kiki
25-09-2009 om 20:27
Propaganda in kinderprogramma
De PVV eist opheldering van minister Plasterk over het kinderprogramma Het Zandkasteel. In dat programma werd eergisteren aandacht besteed aan het Suikerfeest. Tweede Kamerlid Martin Bosma is van mening dat dat islampropaganda is.
Bosma stoort zich aan het feit dat het Suikerfeest werd neergezet als een feest voor iedereen, in plaats van een feest voor moslims. De PVV'er vraagt zich af "of het klopt dat met Suikerfeest alle kinderen cadeautjes krijgen. Dit geldt toch alleen voor moslims?"
Het Kamerlid eist uitleg van minister Plasterk (media) en minister Van der Laan (integratie). De ministers moeten bovendien uitsluiten dat "er binnenkort ook peuteruitzendingen via de staatsomroep te zien zijn waarin bijvoorbeeld bij de Smurfen Grote Smurf de sharia invoert en Smurfin vervolgens stokslagen krijgt."
Zorra
06-10-2009 om 13:46
Volgens mij...
...meet ik helemaal niet met twee maten. De denneboom is namelijk niet eens een christelijk gebruik. De daadwerkelijke oorsprong van de denneboom is waarschijnlijk germaans/keltisch en is zelfs lange tijd geweerd uit de (rooms katholieke) kerk omdat het gebruik heidens zou zijn en de aandacht alleen maar zou afleiden van het kerstkind. In die zin is aandacht besteden aan een kerstboom dus helemaal niet christelijk of religieus. Een echte reiligieuze christelijke kerstviering is bijv advent of de mis zelf. Ramadan daarentegen is wél een religieuze uiting/viering.
Minet
06-10-2009 om 16:14
Inderdaad twee maten
Er wordt een volkomen neutraal liedje gezongen over de Ramadan, er wordt met geen enkel wordt verwezen naar Allah of de islam.
Het zelfde geldt voor het liedje : O Denneboom, een heel neutraal Kerstliedje over het versieren van een boom om het Kerstfeest te vieren. Geen verwijzing naar het christendom of Jezus.
De school besteedt op deze manier net zoveel neutrale aandacht aan de Ramadan als aan het Kerstfeest.
Tinus_p
06-10-2009 om 16:20
Neutraal
Minet:
'Er wordt een volkomen neutraal liedje gezongen over de Ramadan, er wordt met geen enkel wordt verwezen naar Allah of de islam."
Maar het liedje gaat wel over het vasten (en dat wordt ook positief bezongen), en dat is een wezenlijk onderdeel van de ramadan. Daarmee is het liedje niet neutraal.
Fatima
06-10-2009 om 17:01
Nou tinus_p
Het liedje van 'Oh Denneboom' gaat over het optuigen van een kerstboom (en dat wordt ook positief bezongen), en dat is ook een wezenlijk onderdeel van kerst. Daarmee is dat liedje net zo min wel of niet neutraal als het liedje over Ramadan.
tonny
06-10-2009 om 17:51
Arabische chocoladeletters
Bij de Hema zag ik (afgeprijsd) Arabische chocoladeletters liggen. Die sloegen kennelijk niet aan, al is het leuk geprobeerd.
Wel leerzaam, trouwens. Maar ja, om vanwege die reden een compleet chocoalfabet aan te schaffen.
tonny
reina
06-10-2009 om 19:03
Zorra
Hier zingen ze over een paar weken weer over Sinte Maarten, wordt vast op tv ook gedaan, mag dat dan ook niet? Sinte Maarten is duidelijk van katholieke afkomst.... Ik vind Oh, Denneboom van het zelfde religieuze gehalte als Het Ramadanliedje, al is Kerstfeest van oorsprong geen chr feest, we vieren het nu wel als zodanig, ook al ben je niet christelijk, men weet (neem ik aan tenminste). dat er een christelijk tintje aan zit.
Tinus_p
06-10-2009 om 20:58
Roflmao
Fatima:
"Het liedje van 'Oh Denneboom' gaat over het optuigen van een kerstboom (en dat wordt ook positief bezongen), en dat is ook een wezenlijk onderdeel van kerst."
Je misselijk eten aan kalkoen, dát is het wezenlijke van kerst
dirksmama
07-10-2009 om 03:05
Wezen van kerst
Nou ik vind het optuigen van een kerstboom nou niet bepaald het wezen van Kerst weergeven. Terwijl een liedje waarin het vasten van de Ramadan wordt aangeprezen WEL iets wezenlijks van een religie (notabene een van de vijf zuilen) weergeeft.
Het zou eerlijker zijn van de school om dan i.p.v. die Dennenboom een lied over Vrede op aarde aan te leren. Dat geeft het wezen van Kerst beter weer dan die takkenboom.
Eerlijk gezegd vind ik die verwijzing naar spruitjes in de avond ruiken naar bekeringsdrang richting Hollanders hoor.
Tijgeroog
07-10-2009 om 09:50
Tinus
Fijn, dat is inderdaad hoe ik me Bethlehem in die tijd voorstelde. Zeker ook die christelijke kerk, links bovenin.
Zorra
07-10-2009 om 10:20
Pieter bruegel
was weinig gehinderd door feitenkennis tijdens het schilderen van de volkstelling
Bethlehem has a Mediterranean climate, with hot and dry summers and cold winters. Temperatures in the winter season, from mid-December to mid-March, could be cold and rainy. January is the coldest month, with temperatures ranging from 1 to 13 degree Celsius
Polly Shearman
07-10-2009 om 13:25
Sint maarten katholiek?
Ik woon hier in het katholieke zuiden, maar geen sintmaarten hier hoor, dat is toch echt meer iets van het noorden.
Zou het dan wel een katholiek iets zijn????
3 koningen zingen en langs de deur gaan, dat doen ze hier in brabant weer wel.
Temet
07-10-2009 om 13:54
Als sint dan rooms
tuurlijk is Sint Maarten katholiek, althans van oorsprong. De protestanten hebben geen heiligen.
Maar zoals het ook is gegaan met die andere Sint (Nicolaas): ook de niet-katholieke kindertjes zijn dol op een heilige als er snoep te halen valt
Vziw zijn er overigens gebieden in het Zuiden waar wel aan Sint Maarten wordt gedaan.
Groeten,
Temet
Brianna F
07-10-2009 om 14:56
Sinte merte
Hier wordt St. Maarten wel degelijk gevierd (Noord-Limburg) met een lampionnen optocht (St. Maarten te paard voorop), een troshoop en het zingen aan de deur in de hoop op snoep. Zelfs de oliebollen die dan gebakken worden, thuis of van de bakker, horen bij St. Maarten.
Tijgeroog
07-10-2009 om 14:59
Polly
Sint Maarten en 3 koningen verschillen van stad tot stad. Familie in Roosendaal gaat elk jaar met Sint Maarten de deuren langs. Maar verder naar het oosten, in Tilburg bijvoorbeeld, zijn die wijzen blijkbaar belangrijker en wordt er ook met 3-koningen gezongen.
Hilde
08-10-2009 om 10:44
Sint-maarten en sinterklaas
In (het katholieke) Vlaanderen zijn er streken waar Sint-Maarten gevierd wordt (en van deur tot deur gegaan), en andere streken waar Sinteklaas gevierd wordt. In de streek van Aalst vb is het Sint-Maarten. Maar er zijn ook streken waar in het ene dorp Sint-Maarten gevierd wordt, en in het dorp ernaast Sinterklaas. Geen idee hoe de grens getrokken wordt.
Driekoningen zingen staat dan weer apart.
Hilde
Hilde
08-10-2009 om 10:49
Pelle
Goeie link, Pelle.
In Vlaanderen is het idd zo dat 11 november (feestdag van Sint-Maarten of Sint-Martinus) samenvalt met Wapenstilstand (einde van WO-I).
Ik woonde vroeger op een parochie waar Sint-Martinus de patroonheilige was, dus dat naamfeest werd op de parochie wel gevierd, maar niet het van deur tot deur gaan.
In West-Vlaanderen en in het Aalsterse wordt het zingen wel gedaan, maar vb ook in Zomergem, dacht ik. Vaak wordt dan ook een uitgeholde biet met een brandend kaarsje erin meegedragen. En dan is de link naar Halloween niet veraf meer!
poemojn
10-10-2009 om 21:53
Het wezen van kerst volgens mijn dochter
die in theorie een christelijke opvoeding geniet:
(we lazen een boekje -nb: van WG vd Hulst) waarin het woord 'kerstfeest' voorkwam)
Ik: Weet jij ook wat kerstfeest is?
Zij: Ehmmmmmm.... Als je niet in God gelooft, krijg je cadeautjes van de kerstman. En als je wel in God gelooft, zet je een kerstboom neer.