Kiki
25-09-2009 om 20:27
Propaganda in kinderprogramma
De PVV eist opheldering van minister Plasterk over het kinderprogramma Het Zandkasteel. In dat programma werd eergisteren aandacht besteed aan het Suikerfeest. Tweede Kamerlid Martin Bosma is van mening dat dat islampropaganda is.
Bosma stoort zich aan het feit dat het Suikerfeest werd neergezet als een feest voor iedereen, in plaats van een feest voor moslims. De PVV'er vraagt zich af "of het klopt dat met Suikerfeest alle kinderen cadeautjes krijgen. Dit geldt toch alleen voor moslims?"
Het Kamerlid eist uitleg van minister Plasterk (media) en minister Van der Laan (integratie). De ministers moeten bovendien uitsluiten dat "er binnenkort ook peuteruitzendingen via de staatsomroep te zien zijn waarin bijvoorbeeld bij de Smurfen Grote Smurf de sharia invoert en Smurfin vervolgens stokslagen krijgt."
Kiki
25-09-2009 om 20:30
Waar je je druk over kan maken
ik vind het te zot voor woorden. Ik kon het bezuinigingsdraadje niet meer vinden, maar kunnen we aub niet bezuinigen op de PVV
Overigens zal ik ze op 5 december of 25 december waarschijnlijk niet horen als het zandkasteel een item heeft over de cadeautjes voor Sinterklaas en Kerst.
amk
25-09-2009 om 20:50
Dat was ook mijn reactie
dan dus ook geen sinterklaas of kerst in het zandkasteel
Ayanna
25-09-2009 om 20:51
....
Dit is te erg om er eigenlijk ook maar één woord aan vuil te maken.
Hebben die mensen geen leven ofzo??? Waar bemoeien ze zich mee. Wat een flauwekul... Aaarrgghhh, hier kan ik me dus weer heel lang, heel druk om gaan lopen maken.
Ayanna
25-09-2009 om 20:53
En volgens mij
is die laatste zin héél krom nederlands... Tsja, soms verlies je het overzicht als je snel aan het typen bent.
Temet
25-09-2009 om 21:06
Waar waren ze vorig jaar?
Ik heb die suikerfeestuitzending niet gezien, maar was het dezelfde als vorig jaar? Ik vermoed van wel, eigenlijk. Is de PVV toch een jaartje te laat verontwaardigd.
Tja, was die Brinkman maar moslim, had-ie nu wellicht geen drankprobleem gehad
Groeten,
Temet
Prulletje
25-09-2009 om 21:39
Ik heb er maar één woord voor
En dat is: Treurig. Heel treurig. Of nee, ik heb er nog een. Zielig. Heel zielig.
Raar he (not), dat ze alweer aan het dalen zijn in de peilingen? Ik denk dat ze met dergelijke acties heel veel stemmers afschrikken. Gelukkig maar
Prulletje
Kaaskopje
25-09-2009 om 21:42
Ja echt geweldig
Niveautje Teletubbies zou ik zo zeggen. Pas na 'nog een keer' viel het kwartje blijkbaar.
Guinevere
25-09-2009 om 21:56
Duidelijk
Het is me nu duidelijk. De PVV-ers kijken in hun vrije tijd naar Het Zandkasteel om bij te leren. Dat verklaart veel.
Morgana Fata
25-09-2009 om 21:56
Sassa
Bovendien doet Sassa me nogal marokaans aan, hebben jullie dat ook? Logisch dat het suikerfeest dan langs komt lijkt me...
poemojn
25-09-2009 om 22:07
Sassa is marokkaanser gemaakt
vroeger was ze blanker.
Misschien willen ze meer allochtone peuters trekken en doen ze daardoor dit soort items. Wij hebben niet gekeken.
Worden de geboorte en opstanding van Jezus eigenlijk ook behandeld in Het Zandkasteel?
sus-anne
25-09-2009 om 23:14
Prulletje
En dat is: Treurig. Heel treurig. Of nee, ik heb er nog een. Zielig. Heel zielig.
ik heb nog een betere,verdrietig,heel verdrietig.
Zomersproet
26-09-2009 om 09:17
En was er
toen ook niet een toppic over? Iemand van het forum was toen ook verbaasd/vond het niet kunnen dat in Het Zandkasteel het suikerfeest werd gevierd? Ik heb het niet helemaal meer op het netvlies.....
Belachelijk en hopelijk kost ze dit stemmen.
Puck2
26-09-2009 om 10:41
Dan hebben ze zeker nog nooit teletubbies gekeken (te moeilijk n
Ook bij de Teletubbies worden wel eens islamitische en andere thema's uit "allochtone culturen" behandeld in de filmpjes. Al jaaaaren. Maar tja, dat niveau zal wel te hoog gegrepen zijn voor de PVV.
reina
26-09-2009 om 16:09
Triest
Ach, we zullen de komende tijd regelmatg met dit soort onzin vande pvv geconfronteerd gaan worden, denk ik. Ze willen in beeld blijven en dat lukt ze prima, al is het met idioterie.
Tinus_p
26-09-2009 om 16:19
Om over na te denken
Nou vind ik kamervragen wat overdreven (en vooral vraag nummer 5, over de shariasmurfen over-the-top), maar tegelijk is er wel degelijk iets om serieus over na te denken, juist vanuit het standpunt van 'hoe bevorder ik integratie?'. Om het extra lastig te maken; ik denk dat er wat nuances inzitten, die in een kleuterprogramma niet praktisch haalbaar zijn.
De vragen haal ik uit dit blog (http://zappen.blog.nl/algemeen/2009/09/25/pvv-stelt-kamervragen-over-het-zandkasteel-en-de-smurfen), ik ga er even van uit dat ze kloppen:
" 1) Heeft u kennisgenomen van de uitzending van Het Zandkasteel van 23 september?
2) Waarom wordt het Suikerfeest gepresenteerd als een feestdag voor iedereen, terwijl het een specifieke feestdag is van aanhangers van de islamitische ideologie?
3) In hoeverre klopt de mededeling van koning Koos ‘Met Suikerfeest krijgen alle kindjes cadeautjes’? Dit geldt toch alleen voor moslims?
4) Waarom wordt verteld “we eten allemaal zoetigheid”, terwijl ook dit alleen geldt voor moslims?
5) Met welke islampropaganda krijgen onze kinderen verder nog te maken via de publieke omroep? Kan de Minister uitsluiten dat er binnenkort ook peuteruitzendingen via de staatsomroep te zien zijn waarin bijvoorbeeld bij de Smurfen grote smurf de sharia invoert en smurfin vervolgens stokslagen krijgt?"
Vraag 2-4 zijn wel degelijk relevant: Het suikerfeest is er niet voor iedereen, het is het feest van een (grote) minderheid. Een programma dat suggereert dat 'iedereen suikerfeest viert', klopt dus feitelijk niet.
Is dat erg? Nouja, principieel rammelt dat natuurlijk, maar dat is (zeker voor een kleuterprogramma) niet zo erg. Als het maar ene positief effect heeft. En juist dat is wat dubieus.
De programmamaker vond er dit van (http://www.ad.nl/ad/nl/1025/TV-Radio/article/detail/432745/2009/09/25/Islampropaganda-in-peuterprogramma-stoort-PVV.dhtml):
"Volgens directeur Ton F. van Dijk van Palm Plus, producent van Het Zandkasteel, is het juist goed dat ook in een peuterprogramma aandacht wordt besteed aan bijvoorbeeld het Suikerfeest. ,,In een stad als Amsterdam viert meer dan de helft van de mensen het, en dus ook heel veel kinderen. Door aandacht aan dit soort zaken te besteden, creëer je meer begrip over en weer. Maar daar heeft de PVV geen behoefte aan."
OK
1. Kweekt dit begrip? Nouja, blijkbaar niet bij de autochtonen, want op de PVV werken dit soort programma's juist als ene rode lap op een stier.
2. Kweekt het begrip bij moslims? Dat zeker niet, want juist voor begrip bij moslims van nederland is het zinvol als zij beseffen dat het suikerfeest geen nationaal nederlands feest is, maar het feest van hun eigen groep. Dat is voor een kleuterprogramma mss wat veel gevraagd, maar op grotere schaal doet die nuance ertoe.
3. Snijdt het argument hout dat 'de helft van de amsterdamse kinderen suikerfeest vieren'. Ik vraag me af, of dit programma aandacht besteedt aan 'de eerste heilige communie'. Dat zijn allebei feesten die niet-standaard-nederlands zijn, maar in Limburg vieren veel kinderen hun 'eerste heilige communie'. Misschien (over heel Nederland gezien) wel meer dan er ana de ramadan meedoen. Alleen wordt de ramadan in de randstad gevierd, en zijn katholieke feesten typisch iets van het diepe zuiden (net als maria hemelvaart en allerheiligen). Waarmee de aandacht voor het suikerfeest plots een vleugje randstedelijke arrogantie krijgt.....
Hoe dan ook, programmamakers mogen van mij best nadenken over de vraag hoe zij feesten van religieuze minderheden laten zien op TV, en of ze wel het gewenste effect bereiken.
Prulletje
26-09-2009 om 16:28
"iedereen"
Ik denk dat het suikerfeest steeds meer van "iedereen" wordt. Het is een kwestie van wennen en een kwestie van tijd. Zowel op mijn werk als op de school wordt er al een algemeen feest voor iedereen gevierd. En tja, wie is "iedereen". Wij Kaaskoppen zeggen toch ook tegen onze kleuters dat Sinterklaas bij "alle" kinderen in Nederland komt?
Prulletje
Starry Night
26-09-2009 om 17:08
Tinus
Goede uiteenzetting.
Ik heb de aflevering net bekeken (http://player.omroep.nl/?aflID=10117017). Hoewel ik de vragen van de PVV volkomen over de top vind en het sop de kool niet waard, kan ik de aflevering niet erg educatief vinden. Er komt alleen maar snoep en suiker langs en iedere context ontbreekt. Je zou eerder protesten vanuit de tandartsenbranche kunnen verwachten, maar gelukkig, aan het eind komen er twee enorme tandenborstels tevoorschijn
Op de argeloze Hollandsche kleuter zal deze aflevering volgens mij overkomen als een soort Luilekkerland. Een uit de lucht vallend feest met veel gesnoep, en 'waarom doen wij dat niet, mama?'
Nou kán het natuurlijk zijn dat er andere afleveringen aan vooraf zijn gegaan, over Ramadan, dat weet ik niet.
Maar goed, om nou met een minder geslaagd uitgevallen kinderprogramma naar de Kamer te gaan lijkt me vrij overdreven
Starry Night
26-09-2009 om 17:09
Prulletje
Maar Suikerfeest hoort toch specifiek bij de Ramadan? En daar doet niet 'iedereen' aan. Ik kan me niet voorstellen dat moslims nou zo enthousiast zouden zijn wanneer 'iedereen' zich verlekkerd op het Suikerfeest zou storten, maar de Ramadan lieten voor wat het was.
Aan de andere kant: dat is precies wat er in de loop der tijd natuurlijk met Carnaval gebeurd is...
Kaaskopje
26-09-2009 om 17:11
Nee prulletje
dat gaat me te ver. Suikerfeest zie ik niet als een feest van iedereen. Ik ga geen Suikerfeest vieren. Maar misschien bedoel je meer dat Suikerfeest geen onbekend begrip meer is en dat we het normaler gaan vinden dat het bij onze maatschappij is gaan horen.
En natuurlijk zeggen wij Kaaskoppen dat Sinterklaas bij iedereen in Nederland komt. Ga jij een hele uitleg aan met dat Sinterklaas niet bij Moslims komt en bij mensen die gek genoeg niet in Sinterklaas geloven of bij Jehova's? Het arme kind totaal in verwarring achterlatend?
Kaaskopje
26-09-2009 om 17:36
Voetbal, beetje o.t. misschien
Bij de voetbalclub van mijn man spelen ook heel veel moslimkinderen. Dit jaar viel er een mailtje in de in de e-mailbox van manlief met de vraag of hij en zijn vriend iets willen organiseren voor het Suikerfeest. In eerste instantie was de gedachte 'Okee ze overvallen ons wel erg met de vraag maar hoe moet dat dan?' Maar toen we er wat langer over nadachten vonden we het zo vreemd dat die vraag aan 2 Hollandse kerels werd gesteld en dat er geen vette brief naar de ouders van de moslimkinderen is gegaan met het enthousiaste verzoek iets te bedenken voor het Suikerfeest. Wie weten er nou het beste hoe je zo'n feest moet organiseren dan zijzelf? De vraag is teruggespeeld en helaas is er niets meer van de grond gekomen. Dat is dan wel weer jammer. De ouders van moslimkinderen laten zich sowieso erg weinig zien bij de club, het was wel interessant geweest om te zien of zo'n feest wat meer los had kunnen maken. Misschien volgend jaar en dus met een duidelijke 'taak' naar de ouders zelf.
Starry Night
26-09-2009 om 17:38
Sinterklaas
Sinterklaas is een feest dat wél op zichzelf staat en - hoewel het een katholieke oorsprong heeft - verder geen religieuze context heeft. Iedereen die wil mag eraan meedoen, wie dat niet wil niet.
Tirza G.
26-09-2009 om 19:00
Om over na te denken kaaskopje
Als er zo'n oproep komt voor de Sinterklaasviering, St.maarten-viering of carnavalsviering op de voetbal, speelt je man dan die vraag ook terug?
De moslimkinderen zijn óók Hollanders, maar ze hebben een ander geloof. Je kunt bij jouw man toch niet aan de buitenkant zien dat hij geen moslim is? Een trouwens: zó moeilijk kan het niet zijn om even iets te regelen voor mensen die een ander geloof belijden. Het internet is groot en veelzijdig.
Tirza
Tirza G.
26-09-2009 om 19:00
Propaganda
Van mij mogen tv-programma's van de publieke omroepen sowieso gevrijwaard zijn van welke religie dan ook.
Tirza
Pippin
26-09-2009 om 19:28
Kaal hoor, zonder propaganda
Als er geen aandacht aan religie besteed mag worden door de publieke omroepen, wordt het wel heel erg kaal. Geen carnaval, geen kerst, geen pasen, geen sinterklaas meer. Dat zou toch wel een beetje kaal worden.
Tinus_p
26-09-2009 om 19:56
Prulletje
Prulletje:
"Ik denk dat het suikerfeest steeds meer van "iedereen" wordt. Het is een kwestie van wennen en een kwestie van tijd."
Net als Starry ben ik dat niet met je eens. Maria hemelvaart of de eerste heilige communie zijn ook niet van 'iedereen'.
Een religieus feest kan niet zomaar van iedereen worden, dat kan maar op twee manieren:
1. De religie waar dat feest bijhoort, wordt dominant. Dat is de belangrijkste reden dat we kerst vieren; het is onderdeel van het christendom, pakweg 15 eeuwen lang de dominante religie in dit land. Het is ook de reden dat we geen maria hemelvaart vieren (en de Belgen wel): Dat is een katholiek feest.
2. Het feest transformeert tot een feest dat losstaat van de specifieke religie. Dat is bijvoorbeeld in nederland gebeurd met Sinterklaas (die is van katholieke heilige getransformeerd in een reclamezuil voor de spelegoedbranche), en de laatste kwarteeuw tot op zekere hoogte met alle christelijke feesten.
Is dit mogelijk voor het suikerfeest? Optie 1 zou betekenen dat de islam de dominante religie wordt in Nederland (en dat is exact waar de PVV moeite mee heeft), of het houdt op een islamitisch feest te zijn -iets waar ik geen sterke aanwijzing voor zie, ook omdat het dan iig los moet raken van de ramadan.
Tinus_p
26-09-2009 om 19:59
Pippin
Pippin:
"Als er geen aandacht aan religie besteed mag worden door de publieke omroepen, wordt het wel heel erg kaal. Geen carnaval, geen kerst, geen pasen, geen sinterklaas meer."
Dat zijn allemaal feesten die los zijn komen te staan van hun christelijke roots. De manier waarop jetix aandacht besteed aan Sinterklaas (inclusief pakjesboot 27 en de Coole Piet) heeft ab-so-luut niets meer met het christendom te maken.
Kaaskopje
26-09-2009 om 20:08
Tirza
Ik durf bijna niets meer te vertellen omdat ik weer de les wordt gelezen door jou. Laat dat toch eens.
Mijn man organiseert ieder jaar een groot toernooi, dat schept blijkbaar verwachtingen. Hij is dus niet van de evenementencommissie. Hij doet genoeg voor de club dus ik geloof niet dat hij zich schuldig hoeft te voelen dat hij de vraag teruggespeeld heeft naar de vraagsteller.
Temet
26-09-2009 om 20:21
Tinus
"1. Kweekt dit begrip? Nouja, blijkbaar niet bij de autochtonen, want op de PVV werken dit soort programma's juist als ene rode lap op een stier. "
PVV = "de autochtonen" ??
Tinus, zo slordig zijn we het toch niet van je gewend.
Verder heb ik mijn mening over deze uitzending volgens mij vorig jaar al gegeven.
Groeten,
Temet