Kiki
25-09-2009 om 20:27
Propaganda in kinderprogramma
De PVV eist opheldering van minister Plasterk over het kinderprogramma Het Zandkasteel. In dat programma werd eergisteren aandacht besteed aan het Suikerfeest. Tweede Kamerlid Martin Bosma is van mening dat dat islampropaganda is.
Bosma stoort zich aan het feit dat het Suikerfeest werd neergezet als een feest voor iedereen, in plaats van een feest voor moslims. De PVV'er vraagt zich af "of het klopt dat met Suikerfeest alle kinderen cadeautjes krijgen. Dit geldt toch alleen voor moslims?"
Het Kamerlid eist uitleg van minister Plasterk (media) en minister Van der Laan (integratie). De ministers moeten bovendien uitsluiten dat "er binnenkort ook peuteruitzendingen via de staatsomroep te zien zijn waarin bijvoorbeeld bij de Smurfen Grote Smurf de sharia invoert en Smurfin vervolgens stokslagen krijgt."
Kiki
26-09-2009 om 20:28
Beetje vreemd vind ik het idd ook wel
twee Nederlanders vragen iets te regelen voor het Suikerfeest, terwijl er kennelijk een hoop moslimouders zijn die daar veel beter iets mee kunnen.
Ik vind niet dat kinderprogramma's gevrijwaard moeten blijven van religie, je mag er best aandacht aan besteden. Mits het op een objectieve manier gebeurd.
En laten we wel wezen, als het Zandkasteel had gezegd dat alleen Moslim kinderen snoep krijgen met de Ramadanm had je PVV daar kamervragen overgesteld.
'Voorzitter, kunt u mij vertellen waarom volgens het Zandkasteel Nederlandse kindertjes worden uitgesloten van dit snoepfestijn'
Zo'n kinderprogramma kweekt misschien toch wat meer tolerantie.
Wij hebben een jaarkalender met alle feestdagen erop, dus niet alleen de Christelijke. Daar wordt dan ook wat aan gedaan. Hartstikke leuk altijd!
Kaaskopje
26-09-2009 om 20:36
Ah, te vroeg geroepen...
er blijkt toch iets georganiseerd te worden hoor ik net. Er wordt alsnog een leuk feest georganiseerd waarbij toch nadrukkelijk om de hulp van de ouders wordt gevraagd. Opmerking die ik van manlief moet plaatsen: de organisatie ligt in handen van aantal Nederlandse mannen en een met moeite bereid gevonden buitenlandse man. Omdat er ook een toernooitje wordt georganiseerd heeft manlief zich net laten overhalen.
Prulletje
26-09-2009 om 21:01
Tinus
Optie 2 dus. En dat blijkt al uit de organisatie op mijn werk, op school en bij de voetbalvereniging van Roefel.
Prulletje
Kaaskopje
26-09-2009 om 21:05
Tinus
Dat zijn allemaal feesten die los zijn komen te staan van hun christelijke roots.===
Dit ben ik toch niet met je eens. Er zijn mensen die Kerst, Pasen en carnaval niet meer waarde toekennen dan een lekker feestje, maar er lopen héél veel mensen rond die het feest niet los zien van de oorsprong. Zelfs carnaval begint met een mis. Of het vasten nog in grote getale trouw wordt gedaan weet ik niet, ik betwijfel het. Al met al is Jetix dus niet bepaald representatief voor de Nederlandse maatschappij.
Prulletje
26-09-2009 om 21:06
Kaaskopje
"Suikerfeest zie ik niet als een feest van iedereen. Ik ga geen Suikerfeest vieren."
Jij misschien niet, of nu nog niet. Maar over een paar jaar misschien wel. Op de voetbalvereninging, werk, school, bij de buren. Ik bedoel inderdaad dat het steeds meer bij onze maatschappij gaat horen. Tien jaar geleden hadden we nog nooit van het suikerfeest gehoord. En dat is een pluspunt van de ander culturen in Nederland: Nieuw eten en feesten
Prulletje
Kaaskopje
26-09-2009 om 21:16
Prulletje
Zo zie ik dat niet. Suikerfeest staat naar mijn idee nog láng niet los van de religieuze oorsprong, als dat dus ooit al gebeurt. De voetbalclub van mijn man is in principe een Nederlandse club waar 'toevallig' veel moslimkinderen bij voetballen. Uit respect voor hun religieuze gewoontes wordt er dus aandacht besteed aan het Suikerfeest en niet omdat het een leuke reden voor een feest is. Ik vind dat initiatief heel goed. Ik vind het dan ook leuk dat het toch doorgaat op een manier waarop het hoort te gaan. In samenwerking met de 'doelgroep' zelf.
Pippin
26-09-2009 om 22:04
Net als kerst
Ik denk dat het met suikerfeest net zo zal gaan als bijvoorbeeld met Kerst. Een groep mensen beleeft het als een diep-religieus feest. Een andere groep zoekt een tussenvorm, de meesten maken er gewoon een gezellige dag van en een groep 'doet er niet aan'.
Op de school van mijn kinderen zitten nogal wat islamitische kinderen. Ik merk dat suikerfeest steeds meer gaat leven. Ook bij mijn kinderen. Niet-moslims wensen de moslim kinderen en ouders een fijne dag toe, er wordt in de klas over gepraat, henna versieringen en nieuwe kleren worden bewonderd. En mijn zoon was erg jaloers op klasgenoten die een extra vrije dag hadden. Volgens mij is dat alleen al voor hem een goede reden om voortaan ook suikerfeest te vieren . Er lag dit jaar zelfs al specifieke suikerfeest versiering bij de Hema. De commercie is er in ieder geval wel al klaar voor, nu Geert nog.
Maylise
26-09-2009 om 23:59
Sinterklaas
Sinterklaas is voor het meerendeel van de mensen misschien geen religieus feest meer maar er zijn wel degelijk groeperingen die geen Sinterklaas vieren vanwege de katholieke oorsprong van het feest zoals bijvoorbeeld orthodox protestantse christenen.
Maylise
Verder snap ik de commotie niet. Het is maar een kinderprogramma. Natuurlijk viert niet iedereen suikerfeest en persoonlijk zie ik het nog niet een algemeen gevierd feest worden. Echter ik snap dat een kinderprogramma voor peuters die nuance niet aan kan brengen. En de PVV kan ik al veel minder serieus nemen dan een peuter programma.
Morgana Fata
27-09-2009 om 00:46
Delen
Ik ben niet geheel thuis in de moslim cultuur, maar voor zover ik weet is de ramadan en het suikerfeest juist een moment van delen. Met je naasten, en met de armen. Net zoals wij met kerst. En dan is het suikerfeest dus ook voor iedereen. Tenslotte, als je een moslim als je naaste hebt, willen ze graag dit soort blijde momenten met je delen.
Kaaskopje
27-09-2009 om 02:30
Voor zover mijn kennis gaat
heb je daar helemaal gelijk in Morgana Fata. Maar ik plaats dat 'voor iedereen' toch niet zo dat ik nu voortaan ook suikerfeest ga vieren. Het is 'hun' feest en als ze mij in hun feest willen betrekken sla ik dat niet af. Als bij een club zoals de voetbalclub van mijn man, het merendeel moslim is is het wel zo sympathiek om aandacht aan het suikerfeest te schenken. Het zou leuk zijn als de ouders er ook positief op reageren en dit het begin van een traditie wordt. Net als Sinterklaas die ondanks het hoge moslimgehalte gewoon jaar in jaar uit langskomt.
Kaaskopje
27-09-2009 om 02:35
Prulletje
Tien jaar geleden hadden we nog nooit van het suikerfeest gehoord. ===
Tien jaar geleden zaten er al moslimkinderen bij mijn kinderen in de klas, dus het begrip Suikerfeest ken ik al een poosje. Ik leer wel steeds meer wat het inhoudt.
Voor nieuw eten en drinken ben ik heel erg in. Het aantal keren dat wij aardappels eten is ernstig gereduceerd in de afgelopen jaren
Starry Night
27-09-2009 om 11:25
Kaaskopje (e.a.)
Mag ik toch heel even het gegeven in de strijd gooien dat Kerst en Pasen in oorsprong helemaal geen christelijke feesten zijn? Dank u
Kaaskopje
27-09-2009 om 11:49
Gaan we muggenziften?)
Gaan we zo beginnen Starry?)
Maar je hebt gelijk. Het zijn van oorsprong heidense feesten waar dankbaar een christelijk kleurtje aan is gegeven. Je zou kunnen stellen dat voor de mensen die niet zoveel hebben met het christelijke sausje het heidense deel nog overeind is gebleven zoals bij kerst het feest van het licht met een lekker eten. En een hoop glimmende ballen waarin we kunnen zien of onze gasten geen stiekeme heksen zijn.
Starry Night
27-09-2009 om 13:04
Hahaha
"En een hoop glimmende ballen waarin we kunnen zien of onze gasten geen stiekeme heksen zijn."
Of vampiers
Fatima
27-09-2009 om 15:04
Pasen
Pasen is niet van oorsprong een heidens feest maar een joods feest. Ook niet christelijk inderdaad.
Starry Night
27-09-2009 om 15:39
Ik lees op Wikipedia: "Over de precieze oorsprong en viering is men het niet volledig eens. Er bestaan verschillende lentefeesten uit diverse culturen (zie feesten en rituelen tijdens de lente) die sterk op elkaar gelijken en waaraan ook het christendom symbolen heeft ontleend. Daarom stellen sommigen dat Pasen eigenlijk een vrij recente feestdag is waarin al dan niet bewust oude symbolieken van de lentefeesten zijn opgenomen. Maar er zijn ook die zeggen dat de oorsprong meer algemeen is; als in een feest van de lente, waarbij het ontwaken van de natuur na de winter werd gevierd."
tonny
27-09-2009 om 16:34
Suikerfeestversiering?
Hoe ziet die eruit dan?
Naar mijn idee is de Islam een vrij 'versieringloze' religie, maar ik kan het bijzonder mis hebben.
Tonny
(onlangs gast op een itfarmaaltijd - hopelijk spel ik het goed- , maar ik kan me geen speciale versiering herinneren)
Pippin
27-09-2009 om 17:00
Tonny
Het was niet zozeer versiering. Het ging, zover ik me herinner, om een kindertheeserviesje, mooie kussen, serveerschalen, kleden en pantoffeltjes. Allemaal in dezelfde vrolijke stijl. Er stond bij: 'een fijn suikerfeest gewenst!'. Het waren echt hele leuke spulletjes. Ik stond nog even met het theeserviesje in mijn hand, maar heb me bedwongen. Goed he?!
Tijgeroog
27-09-2009 om 19:40
Suikerfeest en iftar
Ik heb afgelopen dinsdag een suikerfeest-ochtend meegemaakt. 2 moslim-dames uit ons vrouwencentrum hadden dit georganiseerd en we hebben met z'n allen een leuke en lekkere ochtend gehad. Volgende keer organiseer ik met een vriendin een sinterklaas-feest. Het is bij ons ook een manier om elkaars cultuur te leren kennen, er komen vaak weer leuke gesprekken uit voort.
En de iftar. Net als Tonny ben ik bij een iftar geweest. "Ons" suikerfeest stond in de ramadan-folder van de gemeente, net als een aantal andere openbare suikerfeesten, en iftars. Dus ik ben met een vriendin naar zo'n iftar geweest, maar het viel in eerste instantie wel tegen. We waren de enige vrouwen en de enige nederlanders. We voelden ons gelukkig wel welkom (hoewel de man naast mijn vriendin ver bij haar vandaan schoof) en het eten was erg lekker. Volgend jaar gaan we weer, hoewel dan liever naar een meer gemengde iftar.
Temet
27-09-2009 om 21:04
Hema
die Hema-actie intrigeert mij eerlijk gezegd. Voor wie zijn die spulletjes nu bedoeld? Voor de moslims of voor de niet-moslims? Maar ik vond het hoe dan ook wel grappig, zeker nu er zoveel gezeur over de islam is. De traditioneel Hollandse koopmansgeest: als eraan verdiend kan worden is geen geloof ons te min!
Groeten,
Temet
Tinus_p
28-09-2009 om 13:34
Opties en zo
Ik: "1. Kweekt dit begrip? Nouja, blijkbaar niet bij de autochtonen, want op de PVV werken dit soort programma's juist als ene rode lap op een stier. "
Temet: "PVV = "de autochtonen" ?? Tinus, zo slordig zijn we het toch niet van je gewend."
Het stata er slordig, maar dat doet aan het onderliggende punt niet zoveel af: De vraag is of dit soort uitzendingen zorgen voor meer begrip. Onderzoek wijst eerder op het tegendeel.
Prulletje:
"Optie 2 dus. En dat blijkt al uit de organisatie op mijn werk, op school en bij de voetbalvereniging van Roefel."
Van optie 2 is pas sprake, als groepen waarin niet of nauwelijks moslims zitten het suikerfeest gaan vieren. daar merk ik om eerlijk te zijn nog helemala niets van - ik las pas na afloop dat het suikerfeest dit jaar samenviel met de autovrije zondag.
Uit de verhalen (ook uit die van jouw werk, school, en Roefel's voetbalclub) krijg ik de indruk dat daar eerder sprake is van optie 1, namelijk de aanwezigheid van een significante groep moslims.
Totnogtoe is het suikerfeest cultureel niet anders dan maria hemelvaart: In het van oudsher katholieke belgie een vrije dag, in Nederland een onbekend fenomeen.
Tinus_p
28-09-2009 om 13:37
Hema
Temet:
"die Hema-actie intrigeert mij eerlijk gezegd. Voor wie zijn die spulletjes nu bedoeld? Voor de moslims of voor de niet-moslims? Maar ik vond het hoe dan ook wel grappig, zeker nu er zoveel gezeur over de islam is. De traditioneel Hollandse koopmansgeest: als eraan verdiend kan worden is geen geloof ons te min!"
Duh. In die zin is de hema actie helemaal niet zo intrigerend. De hema zou dom zijn een miljoen potentiele klanten te negeren.
Verkoopt de hema in Limburg spullen voor de eerste heilige communie?
amk
28-09-2009 om 21:27
C&a
C&A heeft ook extra feestelijke kleding in de collectie opgenomen rond deze tijd. Dat doen ze volgens mij ook rond de communie tijd in Limburg en omstreken.
Het is natuurlijk ook gewoon handel. Geld verdienen is als commercieel bedrijf natuurlijk wel je doel. Geldt ook voor de Hema.
Anienom
29-09-2009 om 09:26
De suikerfeesttaart
Mijn dochter is deze week jarig en de taart stond nog op de site van Hema. Zij wilde Die Taart. Want voor haar is het gewoon een mooie taart (de mooiste vond zij). Voor Gewoon Een Feest (haar verjaardag). Alle kinderen die naar Het Zandkasteel hebben gekeken hebben daar een aflevering bekeken over Gewoon Een Feest. Een leuk feest. Zijn ze ouder en meer in staat de achterliggende gedachte te begrijpen, dan kan het daar over gaan, maar nu nog niet. Hoeveel moslimkinderen van die leeftijd zullen echt de achterliggende gedachte (die ze natuurlijk wel kennen) goed begrijpen?
Okee, een opmerking tussendoor: bij mij thuis sta ik bekend als De Hippie. Ik zie de dingen wat naief in de ogen van anderen. Ik zie het zo: cultuur is de optelsom van de normen en waarden van een groep, uitgedragen in leefregels. Religie is een onderdeel van cultuur. Het is iets anders dan geloof, dat is iets van de individu persoonlijk, een inspiratiebron zogezegd. Ik ben erg geinteresseerd in cultuur en pik het stukje religie mee. Zelf hang ik overigens geen religie aan, het is mij te geinstitutionaliseerd. Ik zou er helemaal achter staan als bv het suikerfeest op school ook gevierd zou worden. Een feest samen vieren is toch de manier om open te staan voor elkaar en over elkaars cultuur te leren? Je hoeft dan toch niet meteen een hele religie te adopteren? Ik vier trouwens gewoon, ondanks mijn niet-katholiek-zijn kerst, omdat dat zo gezellig is tijdens die donkere dagen. Pasen, omdat ik zo blij ben dat het lente wordt, daar eet ik graag een stukje chocolade op. Carnaval, om eens lekker uit de band te springen.
Mijn dochter krijgt helaas de suikertaart niet, want het suikerfeest is voorbij en de taart niet meer te bestellen. Het wordt dan toch maar de chocoladetaart.
Peace *V*
Temet
29-09-2009 om 20:47
Nogmaals over de hema
wat mij met name bezighield bij de Hema was de vraag voor wie die spullen nou bedoeld waren. Volgens Tinus voor de moslims. Dat ligt op zich voor de hand, maar ik vraag me af of die zitten te wachten op Hema-hapjes voor dit feest (ik ben een leek op dit gebied maar stel me zo voor dat men elk jaar de familierecepten uit de kast trekt), en op Hema-decoratie voor het huis. Ik kan nu niet meer kijken wat ze allemaal onder dat thema in de verkoop hadden, het item is van de site af. Vziw waren het dus gezellige felgekleurde decoratiedingen en hapjes. Hapjes voor moslims van een bedrijf dat vereenzelvigd wordt met de Hollandse rookworst. Als dat niet multi-culti is .
Volgens mij was dit trouwens de eerste keer dat een 'gewone Nederlandse' onderneming expliciet dingen uitvent met een verwijzing naar het Suikerfeest. Op een niet-uitdrukkelijke manier wordt er natuurlijk al langer bij aangehaakt door speelgoedwinkels en kledingzaken (zoals amk ook al aangeeft), die ook wel doorhebben waar Abraham (of Ibrahim) de mosterd haalt.
De Hema-actie wekte bij mij een beetje de indruk dat men probeerde een markt onder de kaaskoppen aan te boren (net zoals men ons Halloween wil opdringen). Maar daarvoor lijkt het mij dan weer wat vroeg.
Groeten,
Temet
dirksmama
06-10-2009 om 07:17
Idulfitri versiering
Geen versiering met Suikerfeest?
Nou, hier in Indonesie wel hoor!
Net kerstversiering, glitters, slingers, glimmende moskeetjes (i.p.v. kerststalletjes), halve manen. Enige verschil: kerstversiering is rood met groen, idulfitriversiering is goud met groen.
Verder ook overal grote borden en vlaggen met 'happy ramadan' en 'happy idulfitri'.
En het is een plicht om te delen met iedereen...dus dat was 2 dagen van huis naar huis om te eten...
Veel vrouwen gaan hier na de Ramadan aan de lijn
dirksmama
06-10-2009 om 07:20
Die zandkasteeluitzending: tenenkrommend
Ik heb die ZK uitzending vorig jaar gezien. Tenenkrommend slecht was ie. Het verbaaast me dan ook dat ie herhaald is. Ze zouden zich moeten schamen bij SchoolTV.
Kan me ook helemaal vinden in de punten die Tinus_p noemt. Ik ben geen Geert-fan, maar PVV heeft hier een van die zeldzame momenten dat ze een punt hebben.
Zorra
06-10-2009 om 11:45
Ramadan liedje op school
Mijn kinderen leerden in de Ramadan-tijd het volgende liedje op school:
♪ Ramadan...Ramadan...Denk je dat je dat wel kan?
Rama-dankjewel geen koekjes, Rama-dankjewel geen friet.
Als je s'ochtends hebt gegeten, mag het heel de dag dus niet...♫
♪ Ramadan...Ramadan...Denk je dat je dat wel kan?
Ramadan is heel moeilijk... Ramadan is geen spel...
Als je s'avonds weer mag eten, lust je zelfs je spruitjes wel...♫
Dat liedje past heel goed bij deze tijd, de school is officieel ook een wereldschool dus het past ook goed bij de school die keurig zwart-wit gemeleerd is.
Maar... (ja, daar komt ie) ze leren geen kerstliedjes. En dat steekt mij toch een beetje. Ze doen wel aan Sinterklaas (officieel R.K. maar staat daar inmiddels cultureel ver genoeg van af) en kerst word ook gevierd. Maar met kerstmis komt alleen 'O denneboom' aan bod en geen enkel christelijk liedje want dat zou eventueel moslimouders voor de kop stoten. De naam Jezus is nog nooit op school gevallen. Ik vind dat eigenlijk wel weer het andere uiterste. Bovendien is het ook onnodig denk ik. Jezus is in de Islam officieel erkend als zijnde een profeet dus een christelijk kerstliedje zou geen kwaad kunnen voor zover ik zie.
Omdat ik mijn kinderen toch nog iets mee wil geven van de van oorsprong christelijke cultuur in Nederland heb ik dus zelf maar kinderbijbeltjes aangeschaft en zing ik zelf de oude kerstliedjes met ze. Toch vind ik het jammer dat de school geen aandacht aan de christelijke feesten besteed en wel aan de islam, dat gaat wat mij betreft weer wat te ver.
Fatima
06-10-2009 om 13:04
Je meet met twee maten zorra
Je meet met twee maten Zorra. Het Ramadanliedje gaat ook niet over de bijbel en profeten of Allah of wie dan ook. School is dus heel consequent dat ze met kerst wel 'Oh Denneboom' zingen en geen liedje over Jezus.