Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ouders van LGBTQI 🏳️‍⚧️ 🌈 kinderen verzamelen


Hoe vertelde jouw kind het?
Hoe was je reactie ?
Hoe reageerde de buitenwereld?
Waar loop jij of je kind tegenaan ?
Positieve kanten ?
Kortom. Alles is bespreekbaar


Stoer hoor Yette.

Jonagold, zo staat mijn dochter  er inderdaad  in. Wil niks meer van haar jeugd en jongen zijn weten.

Wat verdrietig om te lezen dat anderen liever niet meer denken aan hun leven van voor de transitie. Je bent gevormd door je herinneringen. Niet alleen door de nare, ook door de mooie. Al die ervaringen maken je wie je bent. Heel jammer als die verdrietige herinneringen het onmogelijk maken om de mooie herinneringen te kunnen zien.

Hier zijn we dat hele transitietraject op onze eigen zwartgallige manier aan het verwerken. We hebben als gezin soms een speciaal soort humor mbt heftige ervaringen (ook over de epilepsie en beperkingen van de oudste en mezelf). Dat bleek ook gisteren. 

Onze Zoon had, als onderdeel van de versieringen voor het Halloweenfeest van hem en zijn broertje, een altaartje gemaakt met een oude kinderfoto van hemzelf. Een prachtig meisje. Kaarsen ernaast, bloemen ervoor. Zijn huidige vrienden kennen hem niet als meisje, maar dat verleden hoort bij hem en dat mag gedeeld worden. 
Zelf had ik, ook in het kader van zijn transitie, een cocktail bedacht waarvan de onderdelen in oude flessen met zelfgemaakte etiketten op een tafeltje stonden: Fast Fading Spawn (kleine roze suikerpareltjes), Male Molasses (bleu Curaçao), Virgin Venom (blauw water voor wie geen alcohol dronk) en Transparent Toxicant (7up). Als je een beetje roze pareltjes in een champagneglas deed, de kleur liet verdwijnen met een bodempje van een van de blauwe ingrediënten en er vervolgens de prik bijschonk, kreeg je een blauw drankje met op en neer dwarrelende witte pareltjes. 

Ik geloof niet dat deze twee dingen de vrienden van de jongste zijn opgevallen of dat ze het hebben begrepen. En dat hoeft ook helemaal niet. Maar ik hoorde dat de vrienden van onze transzoon hem wel even succes wensten toen ze proostten met dat rare drankje.  

En voordat jullie denken dat we een heel transfeest hadden: de overige versieringen en hoe ze erbij liepen, hadden helemaal niks met de transitie te maken. Gewoon piraten, zombies en spinnenwebben en zo. En een vriendin kwam aan met een skelet in haar fietsmand Die hebben ze achter de piano gezet.

Ik ben naar bed gegaan voordat het was afgelopen en ben op dit moment een beetje druk in mijn hoofd en hyperblij (valt het op?) dat het zo leuk was èn dat ze alles achter zich hebben opgeruimd (het ziet er hier notabene beter uit dan gisterochtend   !!!)

Nou ja, wat ik dus wilde zeggen: ik hoop dat degenen die zoveel moeite hebben met hun verleden, uiteindelijk gaan zien dat ze alle respect verdienen voor hoe ze al hun hele leven (dus ook toen ze nog als jongen/meisje gezien werden!!!) met hun verkeerde lijf, psychische sores en rouwproces omgaan. Ook zelfrespect 💜

Klinkt heel goed Yette!

Ik was gisteren  bij onze dochter en maak me eigenlijk  best zorgen eerlijk gezegd. Veel ziek, depressief  daardoor, grote gewichtstoename  en daardoor  ook uitstel van de definitieve  operatie. Wat ook weer verdriet en negatieve  gevoelens  brengt. Het maakt me verdrietig  en wat angstig ook. Stel dat ze het straks  echt niet meer ziet zitten?

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, Lientje. Je staat ontzettend machteloos als je kind het zo moeilijk heeft. Hier lijkt de depressie nu dus voorbij, maar ik blijf op mijn hoede. 

Oh Lientje, wat een zorgen  
Daar kan je dan weer zo wakker van liggen...

Sterkte

Man belt de geboortegemeente van zoon,  burgerzaken voor een afspraak geslachtswijziging.
Nee hoor dan hoeft u niet bij de geboortegemeente te zijn maar gewoon bij uw eigen gemeente.
Oh? Ok, zal wel nieuw zijn. Wel zo handig, alles gaat toch digitaal

Man belt burgerzaken hier. Nee hoor dan moet u bij de geboortegemeente zijn. 🤷🏼‍♀

Iets met kastje en muur.

Man belt weer met geboortegemeente. Oh dat is apart. Ik ga overleggen met uw gemeente (zijn buur-gemeentes) en bel u terug.

Excuses en we hadden gelijk, binnenkort afspraak bij de geboortegemeente om alles te regelen.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die iets over de kosten weten? 

Dacht echt dat mijn dochter gewoon naar woongemeente is geweest. Ga het voor je navragen,  ook de eventuele  kosten. Zo gauw als ik wat hoor, laat ik het hier weten, ze is op vakantie  met vrienden, dus reactie kan even op zich  laten wachten.

Lief van je Lientje, ik wacht rustig af

Dochter reageerde al  . In geboortegemeente idd. 
Als je een officiële  diagnose hebt  ( brief van psych dat je transpersoon bent , hoe noemen ze zoiets ook alweer,zit met genderdysfoor in mijn hoofd , maar zal wel fout zijn) , dan is het gratis.
Anders moet je via het VU een verklaring  aanvragen , dit kost 250 euro ongeveer.  Aangezien jouw kind al in het traject zit, verwacht  ik dat hij al zo'n verklaring van de psycholoog/ psychiater heeft. Neem deze wel mee! Anders is het een domper en wordt je teruggestuurd. 

Toevoeging: zo'n diagnose krijg je  als je bij het genderteam zit.  Als je dus naar de endocrinoloog  verwezen gaat worden en hormonen zal gaan krijgen.

Eventueel  kan je het bij het VU ( daar zit jouw kind toch? ) nog even navragen voor de zekerheid  om teleurstelling  te voorkomen. 

Yette, even terug gelezen, maar 19-10 schreef je dat de masectomie waarschijnlijk  al met 3,5  week zou gaan gebeuren.  Is het inmiddels  al achter de rug en hoe gaat het nu met zoon?

Super bedankt voor de info, ook dochter bedankt
We hebben de brief van het VU idd, vandaar onze actie nu.

En Yette, ik ben ook benieuwd want het is bijna zeker dat zoon ook de operatie mag krijgen. Hadden jullie ook keuze uit locaties? 

Oh en die geboortegemeente  heeft er verder al flink ervaring  mee, ik weet van al 2 personen , waaronder mijn dochter, dat ze er daar voor geweest zijn. Ons kind is ook daar geboren nl in het ziekenhuis 

lientje69 schreef op 02-12-2023 om 06:08:

Oh en die geboortegemeente heeft er verder al flink ervaring mee, ik weet van al 2 personen , waaronder mijn dochter, dat ze er daar voor geweest zijn. Ons kind is ook daar geboren nl in het ziekenhuis

Misschien troffen wij net iemand die er nog niet zo lang werkte dat ze het niet wist?

Afijn het komt nu vast in orde, weet ze het voor een volgende.

Hoi 
Even antwoord op een paar vragen: voor een officiële geslachts- en eventueel naams-wijziging in je geboorte-akte krijg je, mits je toegelaten bent tot het gendertraject, een verklaring van jouw genderteam. Die verklaring is verplicht en daarmee moet je naar je geboortegemeente. Bij de gemeente zelf betaal je nog voor je nieuwe ID-kaart of paspoort - dat zijn dezelfde kosten als bij verlenging (€70 - €80). Wij wonen toevallig weer in de gemeente waar onze zoon werd geboren, dus dat was makkelijk. 

De verwarring over hoe en waar de aanvraag gedaan moet worden, komt omdat er al tijden een wetsvoorstel voor een nieuwe transgender-wet ligt. In de media wordt dit al besproken als 'Wat verandert er door de nieuwe transgender-wet' en leggen ze uit dat je zonder die medische verklaring in je eigen gemeente een aanvraag kan doen, waarna je na een wacht/bedenktijd van 4-12 weken dan je nieuwe papieren krijgt. Maar die hele wet is er nog niet! Sterker nog, met deze verkiezingsuitslag is het zelfs de vraag of die wet er ooit komt. Wilders is er namelijk tegen. Hij trok dit voorstel tot zelfbeschikkingsrecht tijdens het debat zelfs in het belachelijke. Had het over 'transgender-gekte' en verzon een voorbeeld dat helemaal niet in het wetsvoorstel stond - volgens hem zou door dat wetsvoorstel elk kind van 16 doodleuk eventjes om 4 uur 's middags zelfstandig van geslacht kunnen veranderen. Onnodig kwetsend voegde hij er nog aan toe  'Wat is het? Morgen ben je een kameel en overmorgen een dromedaris?!' 
 
Kortom: we hebben voorlopig nog te maken met de wet uit 2014. Maar hé, een troost, die wet was al een hele stap vooruit! Nog geen 10 jaar geleden (!!!) was het voor een wijziging van je geslacht in je geboorteakte, nog verplicht dat je je liet steriliseren 

En dan de operatie: het is nu bijna 3 weken geleden. Hij kan zijn armen inmiddels ietsje verder optillen, maar loopt er nog steeds bij als een T-rex  
Het was een dagopname in het Radboud (geen idee of we een keuze mbt de lokatie hadden, dat is niet ter sprake gekomen). Na de operatie tranen van geluk. Wat een enorme opluchting! Inmiddels zijn we twee keer terug geweest bij plastische chirurgie voor controle, het eraf halen van de tepelsponsjes en het losknippen van de knoopjes. Of beide tepels het gaan redden, is helaas de vraag. Door de lijm kunnen we het bij een van beide nog niet goed zien. Dat het met de tepels niet (meteen) goed gaat, is trouwens een risico dat erbij hoort. Ze gaven aan dat hij (als de tepel niet blijft zitten) eventueel een tepel kan laten tatoeëren. Zelf maakt hij zich daar niet echt druk om. Hij weet ook niet of hij in dat geval zo'n tattoo nodig zou vinden. Het belangrijkste is dat hij nu geen borsten meer heeft en blij wordt als hij naar zichzelf kijkt! 

O ja nieuwe id kaart, die was ik nog vergeten! En zorg ervoor, zeker bij andere naam , dat je alles wijzigt. Zorg en andere verzekeringen, bankrekening  enz.

Yette, fijn dat het achter de rug is en hij nu blij met zichzelf is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.