Stenna
08-10-2009 om 10:15
Ouders en sportvereniging
Hoi,
Mijn zoon zit sinds een poosje op een balsport. Zelf heb ik nooit zoiets gedaan, dus ik wordt voor het eerst geconfronteerd met het zgn “sportverenigingsleven”. Pfff. Wat een lawine aan regeltjes, taken, verplichtingen voor leden en vooral ook ouders van de leden. Denk aan “verplicht” vergaderen, scores bijhouden, fluiten, tenues wassen, rijden natuurlijk, loten verkopen, bardiensten etc. Nou is het zo dat ik met alle liefde naar een teamouderoverleg kom, clubactie loten verkoop ten bate van de vereniging, of een keer scoor. Maar zodra er bijstaat dat dit verplicht is, is het voor mij klaar: dan heb ik er geen zin meer in (van wie zou puberzoon die rebellie toch hebben??). Twee vragen aan medeouders:
1. Is dat eigenlijk normaal? Gaat dat in alle verenigingen zo?
2. Is het mogelijk balsporten zonder verenigingsverband te doen, in een sportschool tegen betaling bijvoorbeeld? Zelf sport ik (fitness en aerobics) in een sportschool, weliswaar tegen een flink bedrag maar daarvoor dan wel professioneel les/training en geen verplichte taken en verplichtingen in mijn schaarse vrij tijd (ben al blij als ik uberhaupt kan sporten). Zoiets heb ik echter voor balsport nog niet gevonden: bestaat het?
Stenna
14-10-2009 om 10:42
Ik zou het zo betalen
Ik vind 230 euro voor een heel jaar met zoveel ervoor terug absoluut niet duur, ik zou het zo betalen. Absurd dat hier altijd alles op een koopje moet (grapje).
Ik zag iemand iets schrijven als "bij ons in Belgie". Kijk,dat is nou interessant: Kun je/jullie daar iets meer over vertellen, hoe al deze dingen in Belgie meestal geregeld zijn? Nog andere landen hier misschien (duitsland ofzo?). Zo krijgen we misschien nog andere creatieve ideeen voor oplossingen.
En Pelle: Sini geeft niet af op Nederland, ze probeert een wat breder beeld te geven. Te laten zien wat wij in Nederland 'normaal' vinden maar betrekkelijk is. We hebben toch zo onze eigen oogkleppen (fransen ook hoor).
Tot slot: ik begin nog een nieuw draadje hieronder. Iets anders over verplichte dingen. Heeft hier zijdelings mee te maken maar niet genoeg om in de discussie hier te passen.
Voetbalbestuurder
14-10-2009 om 13:00
Bedrijfsblindheid
Albana schreef: "Waarom kan zo\'n ter plaatse bekend bestuur dat vaak al jaren in zo\'n club zit niks anders bedenken als \'verplicht vrijwilligerswerk\' doen???? Dat bedoel ik nu met \'slecht bestuur\' en \'onmacht van het bestuur\'" Volgens mij is dat gewoon een gevalletje bedrijfsblindheid dan loopt het bestuur te lang mee en is het tijd dat er nieuwe mensen binnen worden gehaald. Wij hebben nu een aantal mensen in bestuur en in kader zitten zonder voetbalachtergrond (veel vrouwen en zelf nog eens uit een meisjesgezin ook). Dat is heel verfrissend. Maar nogmaals het is best lastig om die mensen te vinden. Ik heb er zelf zo ongeveer een baan aan.
albana
14-10-2009 om 13:26
Voor pelle
Zoals ik al zei: ik vind niet dat de overheid voor bussen moet betalen als mijn kind een hobby heeft.
Ik ben best bereid om wat meer geld te betalen maar ik vind het vreemd dat Albana aan de ene kant maar blijft roepen dat alles goedkoop moet voor de mensen met weinig inkomen maar daar tegenover best dure sporten opnoemt.
Ik roep dat niet.........maar dat is veelal de mening van de besturen en daarom willen ze de contributie niet verhogen.
Die sporten van mijn kinderen zijn w.s. duurder omdat er voor zwemmen een zwembad moet worden gehuurd (stukken duurder dan een zaal) en voor de andere sporten omdat er daar altijd al proffesionele trainers worden ingezet én het selectie betreft en behoorlijk wat meer uren dan recreatief. Buiten dat verzorgt de gym altijd betaald vervoer (bus of auto's onkosten worden vergoed) én de kleding door een betaalde kracht wordt gewassen.
En als laatste: Misschien was ik niet duidelijk genoeg...die subsiedies krijgen ze nú ook al!!! Dus er verander wat dat betreft niks. Alleen zouden vanzelf meer mensen met een smalle beurs er een beroep op doen als de sporten duurder worden. En voor de rest moeten de ouders het dus opbrengen. Uit de gelden van de ouders die geen vrijwilligerswerk willen doen. De ouders die dat wel willen zet je in voor andere taken.
groeten albana
Voetbalbestuurder
14-10-2009 om 15:03
Sini ot
Hoe is het nu met het pesten op de voetbal? Reageer je nog even in je andere draadje? Ben benieuwd hoe het is afgelopen.
Tirza G.
14-10-2009 om 17:41
Voetbalbestuurder
Waarom is bij Ajax en Feijenoord de boel wel goed geregeld? Hoe komen die aan hun centen dan?
Tirza (voetbalnitwit)
Tirza G.
14-10-2009 om 17:50
Goedkoop
Mijn dochter bedrijft een sport die aan groepslessen een paar honderd euro per jaar kost, aan de lessen die zij prive volgt nog een paar honderd euro per jaar en aan speciale schoenen/kleding nog enkele honderden euro's per jaar. Wedstrijden zijn op minimaal anderhalf uur rijden en kosten je een hele dag én een stamp inschrijfgeld. Maar: ik hoef er in principe niets voor te doen; als ik naar de wedstrijden wil moet ik dat zelf weten (en entree betalen).
Zoon bedrijft een sport om de hoek, kost een paar tientjes per jaar en aan wedstrijden doet-ie niet mee.
De subsidie wordt wonderlijk verdeeld soms, za'k maar zeggen.
Tirza
Puck2
14-10-2009 om 18:21
Tirza
Bij de grote voetbalclubs zijn grote sponsoren. Dat geeft meer speelruimte om dingen te regelen. Kleine clubs moeten vaak rondkomen van een laag budget. En weet jij als voetbalnitwit, zoals je jezelf noemt hoe het geregeld is bij Ajax E34? Vast ook net zo als bij de gewone kleine clubs.
Tijgeroog
14-10-2009 om 19:44
Tirza
?Je maakt me wel heeeeel nieuwsgierig naar welke excotische sport jouw dochter doet. Kun je een tipje van de sluier lichten?
Heidi
14-10-2009 om 20:04
Voetbalnitwit
mijn zoon voetbalt ook bij een kleine club, en tig jaar geleden voetbalde daar ook een jochie, en die is nu errug berucht en beroemd en wat ik begrepen heb (ook voetbalnitwit) is dat bij elke transfer die hij maakt de clubs waar hij gespeeld heeft ook een percentage krijgen....Want bij ons is de contributie max 70 euro, bij de f-jes nog maar 55 euro. Alleen zelf voor kleding zorgen behalve voor t-shirt. En daar zitten alle activiteiten bij (E-F toernooi, herfstact,kersttoernooi,sinterklaasact,penaltybokaal,) als ze 5x achter elkaar winnen dan krijgen ze van de club friet. Dus hier is het wel goed geregeld vind ik.
Wel zelf rijden naar uitwedstrijden, maar de meeste ouders gaan altijd mee, dus hier hoeven we geen bussen te huren
Tirza G.
14-10-2009 om 22:50
Ajax e34
Lieve Puck2, ik weet niet eens dat Ajax een E34 heeft. Kun je als ventje van 6 dan al voetbalen bij Ajax? Gut. Ik dacht dat dat voor grote meneren was.
Tirza
Tirza G.
14-10-2009 om 22:56
Tijgeroog
Nee. I.v.m. haar privacy. Nou, een heel kleintje dan. Het is wel eens op TV en in Engeland vele malen populairder dan in Nederland.
Tirza
Puck2
15-10-2009 om 08:30
Ha ha tirza
Ja je kunt als ventje van 6 ook al voetballen bij Ajax. Je weet in ieder geval al wel dat de E-tjes de kleintjes zijn. Goed zo, je leert bij . Sterker nog, vanaf een jaar of 8 scouten de grote clubs door het hele land al voetballertjes om bij hen opgeleid te worden. En als ouder van zo'n potentieel talentje wordt verwacht dat je er altijd je kind maar heen brengt en daar staat dan verder geen vergoeding tegenover.
En de E34 bedoel ik het 34e E-team van Ajax, was een virtueel getal, geen idee of ze 34 E-teams hebben, het gaf alleen aan dat het ver van het betaalde (dat betaalde zegt al genoeg) voetbal afstaat.
En nu wordt ik ook wel benieuwd naar de bijzondere sport van jouw kind eigenlijk, het klinkt erg intrigerend (en duur).
Voetbalbestuurder
15-10-2009 om 08:43
Sini (ot)
Ok, het wordt dus in ieder geval opgepakt. Vervangers blijft altijd lastig ook als het volwassenen zijn, die kennen hun pappenheimers nog niet. Goed inderdaad dat het nu vakantie is. Ik hoop dat het daarna beter gaat.
Fraz
15-10-2009 om 08:57
Och ja pelle
daar heb ik ook zo'n hekel aan. Gelukkig doen ze dat niet bij "onze" club. En ja het is niet echt leuk als clubs te laag of te hoog zijn ingedeeld. Daar leer je niks van en het is totaal niet spannend. Bij de f-jes is het ook best moeilijk om te kunnen inschatten welk niveau ze zitten en dan nog ben je afhankelijk van de inschatting van de tegenstanders en dat klopt dus niet altijd.
Gelukkig is mijn zoontje vrij goed ingedeeld.
Fraz
15-10-2009 om 09:00
E-tjes zijn niet de kleintjes
want je hebt eerst mini's (5-6 jarige) die hebben ze niet bij Ajax en daarna f-jes (7-8 jarige) en sommige prof clubs hebben die al (ajax bijv.)en e-tjes zijn 9-10 jarige. Maar bijvoorbeeld az begint pas bij de d-tjes (11-12 jarige)
margje van dijk
15-10-2009 om 11:55
Ik weet het
Ik weet het ook, toevallig, de sport van Tirza's dochter. Ik heb er de foto's van gezien en het ziet er geweldig uit.
Ik kan me voorstellen dat je niet van tevoren bedenkt dat je iets gaat doen waar je anderhalf uur moet rijden, maar dat zoiets langzaam groeit. Het begint met een low-profile clubje in een plaatselijk zaaltje. Dan blijkt dat kind er veel lol in heeft en erg goed in is - en ga er dan nog maar eens mee stoppen. Natuurlijk ga je dan proberen het mogelijk te maken dat kind op hoger niveau mee kan (mits kind dat ook echt heel graag wil). Of je gaat er niet in mee natuurlijk, maar ik begrijp wel dat je daar moeite voor gaat doen.
Margje
Tijgeroog
15-10-2009 om 13:20
Tirza
Dat was precies de reactie die ik verwacht had. Maar ik ben nu nog steeds nieuwsgierig. Hoewel ik nu wel weet dat ze geen korfbal speelt.
Bij sporten die in Engeland populair zijn moet ik vooral denken aan cricket en lacrosse en dingen als darten en jagen, maar dat voldoet niet helemaal (of helemaal niet ) aan de dingen die je noemde... Ik ga nog even verder nadenken.
Tirza G.
15-10-2009 om 14:10
Dames
Een zijpaadje: ik heb vorige week geleerd dat in bepaalde delen des lands "kolven" een sport is. Het is dat ik dat nu pas weet, anders hadden mijn kinderen daar verplicht opgemoeten.
In deze draad is iemand die het wéét en iemand die een tamelijk cryptische omschrijving geeft, maar die is wel goed
Cobi: ik denk dat ik weet wat jij denkt en inderdaad, dat is in deze provincie niet te doen. Haal de weersinvloed er af en je bent er
Ik ga er verder niet meer op in - wat jullie ook posten.
En Margje: inderdaad, zo is het. Soms gaan dingen ineens Heel Snel.
Tirza
Mathilde
15-10-2009 om 14:34
Wat is duur?
Mijn dochter krijgt 1 keer per week een uurtje 'balletles' (dansante vorming). Daarvoor betaal ik 200 euro per jaar. Ik hoef er verder helemaal niets voor te doen (behalve passende kleding kopen), want de balletjuf komt de lessen op de bso geven. Ideaal. Een teamsport als voetbal zal ik daarentegen zwaar ontmoedigen want ik krijg al een depressie als ik eraan denk dat ik bij trainingen en wedstrijden aanwezig moet zijn, moet vergaderen en scores moet bijhouden en kinderen naar wedstrijden moet rijden. Al kostte het niks, dan mochten ze er nog niet op. Een keer per week naar de zwemles van oudste fietsen vind ik al een bezoeking.
Mathilde
Chantelle
15-10-2009 om 14:53
Tirza
Militairy, dacht ik eerst. Maar de hint van 'kolven' betekent misschien golfen.
Maar het kan zoveel zijn...
Tirza G.
15-10-2009 om 15:24
Chantelle
Dat kolven is een zijspoor in mijn brein. Ik ben nogal van de borstvoeding. En nee, driewerf nee, ik zal nevernooit sporten met dieren stimuleren!
Tirza
Tirza G.
15-10-2009 om 16:05
Puck2
Ik kan het je nog sterker vertellen: mijn zoon heeft zelfs gevoetbald. Maar niet bij Ajax Ik heb er nooit bij stilgestaan dat Die Grote Echte Clubs ook gewoon van die guppies rond hebben lopen.
Tirza
Heidi
15-10-2009 om 16:16
Pelle
dat van die transfer ga ik eens navragen hoe dit precies zit.
En vorig jaar heeft het team van mijn zoon geen 5 wedstrijden achter elkaar gewonnen, misschien wel 5 in totaal maar niet achter elkaar. En nu wel, dus worden ze getracteerd op friet, in die week waren er 7 teams (van A t/m F) die getracteerd werden op friet. Is juist leuk hoor, en als een team het dit jaar niet krijgt, dan wel het jaar erop. Je kan als team misschien gewoon goed voetballen, en idd soms ben je verkeerd ingedeeld, dan win je alles of dan verlies je alles, maar het is niet persé dat als je 5x achter elkaar wint, je er dan vanuit moet gaan dat ze verkeerd zijn ingedeeld.
Het team van mijn zoon krijgt nl genoeg tegenstand, ze krijgen niks cadeau.(Hebben een hele goede trainer) Maar waren net ietsje beter die 5 keren. Afgelopen zaterdag hebben ze bv dik verloren.
Heidi
15-10-2009 om 16:25
Pelle nog een keer......
Ik vind dit trouwens niet hetzelfde als een kind een euro geven, dit zou me tegenstaan. Maar de friet krijg je met je hele team,(en brusjes als die erbij zijn) vind ik nog wel een verschil in zitten.
En overdrijven is ook een vak: alles uit de kast trekken, ze krijgen gewoon friet meer niet hoor.
Als hier een team kampioen wordt, wordt er een platte kar geregeld en gaat het hele team incl ouders erop en hoppa door het dorp, daarna een feestje bij de club, mag dat ook niet, want is dat zielig voor de andere teams ???? Ik met het met je eens dat als ze altijd verliezen of altijd winnen ze er niks van leren, en dat is sneu maar het jaar erop (zoals je zelf al zegt) kan het weer anders zijn.
IngridT
15-10-2009 om 21:22
Ik weet het tirza,
en ik ga het hier niet zeggen.
Heb het zelf in mijn jonge jaren ook nog gedaan op wedstrijdniveau. niet geheel onverdienstelijk, maar vast niet zo goed als je dochter. Ik vind je hints overigens behoorlijk obvious.
Maar leuke sport hoor! Kan niet anders zeggen.
Ingrid