Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

08-10-2009 om 10:15

Ouders en sportvereniging

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

10-10-2009 om 14:15

Drie kinderen

Ja, ik heb drie kinderen. De oudsten zitten op twee dingen: tennis en voetbal, voetbal en zwemles. De jongste zit op babyzwemmen. Twee voetballen tegelijkertijd. Gelukkig nog geen uitwedstrijden. Wij gaan met z'n tweetjes en de jongste gaat mee. Als het te koud is voor haar, dan gaat één van ons. Dan breng je de kinderen naa rhet team en dan vraag je aan één van de ouders of hij/zij je kind een beetje in de gaten wil houden en dat jij daar en daar bent. Straks gaat de jongste misschien ook iets doen. Dan moeten we ons altijd opsplitsen. Ja, als je drie kinderen hebt ben je drie keer zo druk met clubjes, was je drie keer zo vaak tenues (lees: elke week), sta je iedere week minstens één wedstrijd langs de lijn, rijd je bijna iedere week mee naar een uitwedstrijd,... Sport is daarin niet anders dan school (van ieder kind een infoouderavond, 3 x 3 oudergesprekken, drie uitjes, drie keer kerstbuffet), speelafspraakjes, verjaardagsfeestjes, consultatiebureaubezoekjes, etc.

Het heeft te maken met je instelling. Je hebt types die jeuk krijgen van het woord 'verplicht', mijn inziens een smoesje om maar niets te doen want anderen doen het wel. En je hebt types die een andere instelling hebben. Je kunt flink miepen over een basketballwas, in die tijd dat je zit/zat te piepen had je ook dat klusje kunnen klaren en de droogtrommel laten piepen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 14:44

Zoals

altijd recht voor zijn raap, Chantelle
Ik hou ook niet zo van verplicht terwijl ik heel wat voor school heb gedaan. Wel op basis van vrijwilligheid en persoonlijke benadering. Ik ben voor sommige dingen gevraagd en dat komt heel anders over dan "Je bent ingedeeld en daar heb je het maar mee te doen." Dan zou mijn anker ook de grond in schieten. Die voetbalwas accepteer ik, iedereen moet dat doen. Ik draai hier dus braaf een paar keer per jaar voetbalwasjes.

Maylise

Maylise

10-10-2009 om 15:10

Betrokken

Ik sta ook echt niet elk weekend op het sportveld naar wedstrijden te kijken van de kinderen. Het is uiteindelijk hun hobby. Bij voetballen gingen mijn man of ik alleen naar de uitwedstrijden als we toevallig een rijbeurt hadden. Bij thuiswedstrijden kwamen we ook niet vaak kijken. Ik zorgde wel dat ik iets eerder was met ophalen zodat ik het slot van de wedstrijd nog kon zien en bij belangrijke wedstrijden was ik wel aanwezig.
Ik weet dat kinderen het wel heel leuk vinden als hun ouders komen kijken bij wedstrijden maar bij ons was dat gewoon niet praktisch. Meer kinderen, verschillende hobby's en uiteindelijk kan je maar op een plaats tegelijk zijn.

Als ik het lijstje leest wat hier bij sommige clubs aan hulp wordt gevraagd van ouders (vooral dat lijstje van die hockey club) vind ik dat echt veel te veel. Zeker aan randactiviteiten die dus niks met de sport te maken hebben zou ik weinig behoefte hebben.

Mijn jongste dochter zit nu op paardrijden en tennis. Zij speelt geen tennis wedstrijden maar doet alleen met de trainingen mee (eigen keuze) en voor de tennis club worden nooit vrijwilligers gevraagd. Alleen voor wedstrijd spelende kinderen die ook uitwedstrijden spelen moet vervoer geregeld worden. Dat wordt niet vanuit de club geregeld maar onderling door de ouders. Bij paardrijden zijn wel vrijwilligers maar dat zijn de leden zelf en niet de ouders. Dat is sowieso natuurlijk meer een individuele sport en niet een team sport.

Mijn jongste zoon is nu begonnen met basketbal en daarvoor hoeven we alleen te rijden af en toe. Tot nog toe 2 wedstrijden gehad en ik ben toevallig bij beiden wezen kijken maar ga zeker niet elke wedstrijd volgen. Eerst trouwens maar zien dat zoon dit langer dan 1 seizoen volhoudt.

Maylise

tonny

tonny

10-10-2009 om 16:05

Hand- en spandiensten

Voor het hele team shirts wassen vind ik prima. Wassen moet je toch, en een was extra, ach, geen punt.

Rijden van en naar wedstrijden - dat deed ik zelden; ik ben geen topautomobilist en zou doodzenuwachtig worden van een auto vol drukke jochies. Hun vader deed het soms wel. Maar meestal reed er een busje van de vereniging, bestuurd door een enthousiaste toegewijde vrijwilliger.

Langs de lijn stond ik vrijwel nooit, ik heb niks met balspellen en vind er zonder commentaar niks aan - op school tijdens gym scholden ze ook al op me dat ik geen spelinzicht had.

Over bardiensten heb ik nooit iets vernomen.

Ik had best in de redactie van het clubblad willen zitten, maar daar zat een vaste groep die niemand nodig had. Bladen rondbrengen - daar was ook al iemand voor.

Het lijkt me sowieso wijs om als verenihing mensen te vragen voor taken die ze zien zitten. Blind verplichten leidt tot hakken in het zand en stilstand. Als je kunt doen waar je goed in bent, lukt het allemaal het beste.

tonny

Precies tonny

Zó zit het in elkaar. Mensen krijgen een 'taak'toebedeeld waar ze hélémaal niet van gediend zijn en de mededeling dat het 'verplicht' is en zetten dan hun hakken in het zand of gaan met een boel gemopper of tegenzin alsnog hun verplichte taak doen. Nou leuk hoor....gaan die kinderen met iemand met tegenzin en een chagerijnig gezicht op pad. Géweldig hoor!
Goede oplossing. (Maar niet heus)
De enige manier om gemotiveerde vrijwilligers te krijgen is ze 'iets' te geven waar ze zelf lol in hebben. Iets dat ze graag doen. En als dat niets is, ook goed.
Onder het motto:' Elke vrijwilliger doet alleen maar met plezier vrijwilligerswerk als ze er zelf ook 'iets' aan hebben', zó moet je vrijwilligers hebben.
Verplicht vrijwilligerswerk kán ook niet....dan is het een verplchting voor álle leden en dus 'verplicht werk' in het belang van de club. En dan kan je het woord vrijwilligerswerk niet meer gebruiken (het woord zegt het al toch?)
Dus heb je iemand nodig die het 'werk' verdeeld, die invetariseert wat iedereen wil doen, graag wil doen en ook dan wel wil doen als het niet anders kan en hélemaal niet wil doen. Die tegen pietje die graag rijd zegt: Laat die was maar zitten, dat doet Tonny wel, die doet dat graag en dan rijd jij een keertje voor Tonny want daar houd Tonny niet zo van. Iedereen blij.
En mensen zoals Chantelle zou ik meteen het vervelendste werk in de maag splitsen. Eens zien of ze dan nog zo praat over 'anderen'.
Ze doet me een beetje denken aan de 'verkeersouder' van de school van mijn kinderen die op enigzins hoge poten mij kwam 'vragen' (ahum, het ging niet zo héél aardig) met een heel verhaal over dat élke ouder iets 'moest' doen voor school dat er lege plekken waren bij het oversteken en dat ik dat mooi kon opvullen. Dat ik ook elke week voorlees bij de kleuters én computerouder bij de klas van zowel oudste als jongste ben én in de m.r. zit, dáár had ze geen idee van. Soms zijn niet álle vrijwilligersdiensten zó zichtbaar als verkeersouders. En dat oversteken is écht niks voor mij, 't lijkt me vreselijk!
groeten albana

Limi

Limi

10-10-2009 om 19:47

Het moet ergens vandaan komen

Sommigen zouden misschien schrikken als hun kind op zwemmen ging. Voor een gemiddelde simpele zwemwedstrijd is een behoorlijk aantal vrijwilligers nodig:
- 5 of 6 tijdwaarnemers aan beide kanten (10-12)
- 4 hogere officials waaronder de starter
- 2 jury voor tijdenverwerking
- 1 vrijwilliger voor de computer
= 17-19 alleen al jury
- dan wat taken als koffie zetten, valse startlijn en badopbouw. Die kun je bij een kinderwedstrijd niet door kinderen laten doen
- coaches
- mensen die rijden (voor 1 tot een stuk of 30 zwemmers van 1 club, en er zijn meestal meerdere clubs op een wedstrijd)

Maar waar moeten al die officials vandaan komen als ze niet uit de oudergroep komen? Degenen die zeggen 'het is de club van mijn kind, niet die van mij', denken die soms dat een wildvreemde zich ineens aanmeldt om een officialcursus te gaan volgen bij de zwembond omdat het hem of haar zo leuk lijkt om een stopwatch te bedienen, terwijl die verder absoluut geen binding heeft? ha.

Chantelle

Chantelle

10-10-2009 om 20:29

Niets is verplicht...

Ik snap best dat hakken in het zand gaan van het woordje 'verplicht'. Ik floreer ook beter in situaties waarbij niets verplicht is. Maar doe nu niet net alsof vrijwilligers alleen voor hun lol iets doen voor de vereniging. Ik wil best wat voor school, vereniging, etc. omdat mijn kind daar van profiteert op welke manier dan ook.

Niets is verplicht. Je hoeft je kind niet op een bepaalde sport te doen (doe het kind op muziekles, dan hoef je je kind alleen maar te brengen en 1 x per jaar naar een uitvoering). Maar doe je je kind wel op een sport, dan hoort daar soms iets bij. Zonder vrijwilligers is het niet mogelijk om je kind je sport te laten doen (tel even de vrijwilligers van Limi op x 20 euro per uur -> sport wordt zo voor bijna iedereen onbetaalbaar).

En dan kun je kiezen. Je kunt enorm mekkeren over het 'verplichtende' karakter. Ik neem aan dat je mans genoeg bent om daar over heen te stappen en slim genoeg om te bedenken hoe het komt dat dingen verplicht zijn gesteld. Als je dat niet kunt, dan wil je mijn inziens gewoon niet. Zeg dat dan ook gewoon hardop.

tonny

tonny

10-10-2009 om 20:38

Leuk

Allicht is dat wat je als vrijwilliger doet niet altijd en immer 'leuk'. Het komt soms aan op doorzetten en niet zeuren.

Maar het is wel afschuwelijk als je verplicht zou worden iets te doen wat je enorm tegenstaat - dat is het andere uiterste.
Ik zou bijvoorbeeld die zwembadklussen die net genoemd werden echt vreselijk vinden!! Ondertussen stel ik me voor dat mensen met een dergelijke zwempassie vast gezinsleden hebben die daar ook mee besmet zijn, dus dan is niet zo'n punt.

Ik blijf erbij: laat vrijwilligers datgene doen waar ze zich goed bij voelen. Dat is voor iedereen het plezierigst.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 21:51

Hooo

Chantelle: Je hoeft je kind niet op een bepaalde sport te doen
Je kind op een sport doen... Dat zinnetje ken ik niet. Ik heb mijn kind nergens op gedaan. Mijn kind wilde altijd zelf ergens op. Dat was ook een punt in eerder gevoerde discussies hier. Mijn kinderen moeten niks, ze kiezen zelf. Maar op zich doet dat er niet toe. Als er gevraagd wordt of je ergens bij wilt helpen ben ik niet de beroerdste als het in mijn vermogen ligt om te doen wat ze vragen, zolang het niet elke week hoeft. Ik heb namelijk niet zoveel met sport, dus ook niet met alles eromheen. Ik zou dus niet verplicht willen worden om wekelijks op te komen draven. Mijn man vind dat oprecht leuk. Hij is helemaal thuis bij zijn club. Mensen als hij drágen een club. Zij doen het met hart en ziel. Mensen die zomaar tot iets verplicht worden niet. Je moet ze dus enthousiast maken. Samen overleggen, kijken wat er geschikt is werkt daarom altijd beter.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2009 om 21:59

Een vereniging

bestaat, heel simpel, bij de gratie van haar leden. Het bestuur van de vereniging moet doen wat de leden willen. Als de leden niet willen meedraaien in wat voor bar-rij-of trainrooster dan ook, zal het bestuur na moeten denken over hoe ze de zaken dán aan moeten pakken. Het bestuur werkt namelijk vrijwel altijd met de verplichting de vereniging in stand te houden.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2009 om 22:03

Nou limi

Het zal je verbazen, maar er zijn sportorganisaties die daar gewoon betaalde krachten voor inhuren. Of werken op een soort "ik een keer bij jou, jij een keer bij mij"-basis (jureren, tellen, stopwatcheren weetikveel). Kwestie van geld.
De contributie van de voetbalclub van mijn zoon bedroeg 30 eu per seizoen mét de onuitgesproken verplichting allerlei k*tkarweitjes uit te voeren. Ik had met líefde het dubbele of driedubbele betaald om die flauwekul af te kopen.

Tirza

Chantelle

Chantelle

10-10-2009 om 22:09

Kaaskopje

Nee, Kaaskopje. Die discussie hebben we al gehad. We kennen je visie.

Speciaal voor jou zal ik me zeer politiek correct uitdrukken: "als je uitvoering geeft aan de wens van je kind om op een sport te willen, dan...."

Prima toch als je man die taken op zich neemt maar als je allebei niets hebt met sport, dan ga je toch soms kijken, gewoon omdat het jouw oogappel is die er lol aan beleeft? Inderdaad er zijn gelukkig veel vrijwilligers die veel doen voor de club en daar ook nog heel veel lol aan beleven. Maar toch, ze doen het toch maar even. Dáárom vind ik het echt geen moeite om de wasmachine aan te zetten, mee te rijden of de stand bi jte houden. Dat heeft niets te maken met wel of geen liefde voor de sport. Dat heeft volgens mij te maken met liefde voor je kind. Ik doe tig dingen voor mijn kinderen waar ik echt de lol niet van inzie, maar ik doe ze toch maar. Het verschil met een sportvereniging is dat je de taken gemakkelijk kunt afschuiven.

Kantinediensten lijken mij ook niets. Scheidsrechteren lijkt mij heel erg vervelend. Dat lijkt me ook absoluut niet handig om dat door mensen te laten doen, die daar geen feeling mee hebben. Maar de meeste dingen die aan Stenna worden gevraagd, hebben een directe link met de sport van haar zoontje.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 22:32

Dat ben ik met je eens chantelle

Als ik kon autorijden zou ik dat ook met alle liefde doen. Net als de was. Ik heb er vanmorgen weer een meegegeven, lekker geurend, want dat vond dochter belangrijk

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 22:42

Tirza

Met 30 euro kun je nog eens wild doen! Op wat voor weiland werd dat georganiseerd?? Bij dat soort lage bedragen kan ik me voorstellen dat je zegt 'doe wild en laat ons het dubbele betalen als we maar niets zelf hoeven te doen'. De contributie bij mijn dochter ís het vierdubbele, maar álles wordt vrijwillig gedaan. Wat denk je wat het kost zo'n voetbalclub? De velden moeten onderhouden worden, er moet huur betaald worden, enz..

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 22:46

Nog even..

Het bestuur van de vereniging moet doen wat de leden willen.===
Als de leden niets willen houdt de vereniging op te bestaan. Hoe wil je een bestuur verplichten een vereniging in stand te houden als het onmogelijke wordt verwacht?

Ze onderzoeken gewoonweg geen andere mogelijkheden

Er zijn tálloze clubs zonder een 'verplichtbeleid' die prima draaien, die niet te duur zijn en ook erg leuk. Net zo als er tálloze scholen zijn die dat niet van je 'eisen', zoals sommige scholen wel doen (het is heus!).
Ik hoorde zelfs hier dat er verzorgingshuizen zijn en verpleegtehuizen waar je 'verplicht' vrijwilligerswerk moet doen. En toch zijn er ook héél veel (de meesten volgens mij) die het nog steeds niet verplichten.
Het kán dus wél!!! Zonder 'verplichtbeleid'.
En doe dan niet alsof het 'niet anders kan', want dat is wat enkelen ons hier willen laten geloven.
Het kan zelfs makkelijk.
Alleen zitten die clubs vast in een bepaald soort denken dat nog stamt uit een tijd dat de maatschappij héél anders in elkaar stak.
Een tijd ook dat mensen nog stukken minder assertiever waren en als de trainer zei dat er kantinedienst gedraaid moest worden niemand daar z'n vraagtekens bij zette.
En de tijd is veranderd. En die clubs beseffen dat niet.
Die zitten vast in het denken wat chantelle en limi zo leuk nablaten. Het is allemaal de schuld van die ouders van tegenwoordig (want daar komt het eigenlijk op neer) die 'niks' over hebben voor hun kind.
Maar hoe kan het dan dat er nog steeds héél veel clubs bestaan zonder zo'n verplicht-beleid? En scholen en zorginstellingen? Terwijl er dus anderen zijn die de hele tijd maar kletsen dat het de 'schuld' van de ouders/kinderen etc. is? En niet anders kán...

Vraagt niemand dat zich af?

Bij de gym van mijn dochter wordt héél vaak geen gebruik gemaakt van de door mij aangeboden diensten, ómdat er al genoeg 'helpende handen' zijn. Bij de judo van oudste was ik jarenlang bij de vaste club om dingen om de judo heen te organiseren (kamp, uitjes etc. etc.) en wij hadden ook átijd genoeg vrijwilligers. Bij de zwemvereniging van oudste had ik mij opgegeven voor stopwatch vasthouden, rijden, koffiedienst en begeleiding en mijn oudste heeft dat 4 jaar gedaan en ik ben zelfs nooit aan 'bod' gekomen om te helpen. Ik reed dan maar met de ouders die wilden kijken....deed ik toch nog wat en anders rijd je zo nutteloos achter elkaar aan in een verder lege auto.
Hoe kan dat???
Op de school van mijn kinderen blijven ouders die een vrijwilligersdienst draaien vrijwel altijd de hele schooltijd van hun kinderen door (8 jaar dus) hetzelfde werk doen.
Héél simpel hoor.
Omdat die verengingen je vrágen wát je zou willen doen. Die vragen gewoon wat je leuk vindt, wat je zou liggen, wat je goed uitkomt qua tijd enzo en aan de hand dáárvan verdelen ze de taken. Op school krijg je zelfs elk jaar een lijst met de 'vrijwilligerstaken' die de school heeft, korte omschrijving, tijd die er dit jaar voor staat (di-ocht. om 10.00 uur) zodat je meteen kan uitrekenen of dat op je vrije dag of je werkdag valt (ook omdat schoolroosters per jaar anders inelkaar steken). Bij intake in ons verzorgingshuis geven wij ook altijd een overzicht van ons vrijwilligerswerk en de tijden waarop dat plaats vindt. En laten de vrijwilliger dan zelf aangeven wat ze 'leuk' lijkt en goed uitkomt. Soms hebben we vrijwilligers op de wachtlijst en soms hebben we ook wel eens een tekort (op bepaalde plekken die vaak niet de geliefsten zijn omdat de werkzwaarte er hoog is). Vrijwilligers op de wachtlijst bij iets laten we eerst 'invallen' bij de vaste club als er ziekte is b.v. of we laten ze een rooster maken in eigen beheer waarbij ze de dagen verdelen zodat ze allemaal een extra dagje 'vrij' hebben 1 keer in de 2 maand.
En waarom zou vrijwilligerswerk niet altijd wat kunnen 'toevoegen' ? Geloof me maar ál die vrijwilligers doen dat ook een beetje voor zichzelf. Die halen er zélf ook 'wat'uit. Soms is dat waardering, sociale contacten, je verbonden voelen, je nuttig voelen, vrijetijdsbesteding, tijdsopvulling, resultaat van je opvoeding, cristelijke traditie/verplichting, afleiding, dagelijks ritme aanhouden, werkervaring opdoen etc. etc.
Dat is wat ik bedoel met vrijwilligers moeten het zelf ook leuk vinden.
En toch bestaat er hier ter plaatse ook een gymclub die een jaartje of 2/3 geleden ook het 'verplichtbeleid' heeft ingevoerd.En het zal jullie vast niet verbazen dat de andere gymclun sindsdien een invasie van kinderen die overstappen erbij heeft gekregen.....En zo raar die andere gymclub wil zelfs dat de gymclub van dochter ook het 'verplichtbeleid'invoerd. terwijl deze gymclub helemaal géén gebrek aan vrijwilligers heeft....maar nu gooien ze het op 'oneerlijke concurentie' (tuurlijk, wie heeft het als eerste ingevoerd?) en we hebben net de jaarvergadering gehad en iedereen die er was heeft dus 'tegen'gestemd. Wél is er iemand in het bestuur aangesteld (een lid en een jongerenlid) die zich samen gaan buigen over 'vrijwilligersbeleid' zodat er wat meer struktuur komt daarin. En niet uit gebrek aan vrijwilligers, maar puur om sterk te staan tegen hun collega-club die dus wil dat het 'verplichbeleid' ook daar wordt ingevoerd. De collegaclub is ondertussen zo aan het teruglopen in ledenaantal dat er buiten wat recreatieve leden (waar weinig vrijwilligerswerk bij komt kijken) en de 'harde kern' er amper wat over blijft. Nou prima toch als dat zo is?
En zo zou ik persoonlijk als ik wij verplicht werden om allerlei taken erbij te doen gewoon meteen een andere club zoeken waar dat allemaal wat andere geregeld wordt. Want ik wil best wat doen, maar beslist niet verplicht.
Zo simpel is het.
En ik heb ook voor geen meter vetrouwen in een organisatie die er geen andere oplossing voor kan verzinnen, dus daarom alleen al zou ik mijn kind daar weghalen. En last but not least, de sfeer van dat geklets van " die en die wil weer niet rijden en het zijn ook altijd dezelfden die het moeten opknappen" is ook geen sfeer waar ik mijn kind in wil hebben.
groeten albana

Limi

Limi

11-10-2009 om 09:22

Tirza

Contributie van een zwemclub kost al gauw 300 tot 700 euro per jaar. Badhuur is enorm hoog, veel training is nodig (tot 20 u/pw) en de meeste trainers worden niet eens betaald, laat staan officials.... Geen idee hoe hoog de contributie zou moeten worden om dat af te kopen. Badhuur omlaag? Dan sluiten de gemeenten massaal hun baden want het publiek brengt niet zoveel op als een club...of gaat er weer iemand piepen dat sport teveel gesubsidieerd wordt

Of meehelpen, of een goedkope sport kiezen lijkt me.... of niet meehelpen met het risico dat wedstrijden afgelast worden of clubs opgeheven worden. Ik ben wel eens op een ALV geweest waar het bestuur aan de paar aanwezigen stelde: en NU wordt 1 van jullie voorzitter, anders moeten we onszelf opheffen. Ja, dan denkt er altijd wel iemand aan de zielige kindertjes

Limi

Limi

11-10-2009 om 09:32

O albana

Ik blaat niks na. Ik zit alleen al jaren achter de schermen en ik zie wat er gedaan moet worden, beter dan iemand die naar eigen zeggen nooit opgeroepen is.

Ik zou het nooit verplicht stellen, maar feit blijft wel dat iemand die taken moet doen en dat dat onbetaald moet. Natuurlijk kun je je er altijd aan onttrekken, maar het is een beetje naief om te stellen dat clubs zonder vrijwilligers kunnen omdat ze nooit een beroep op jou of mensen die je kent doen. Ze hebben het waarschijnlijk met anderen goed geregeld die dat leuk vinden. Maar je hebt niet bij iedere club mensen die het leuk vinden om er een dagtaak aan te hebben, of dat kunnen, dus waar 1 club het met 3 kader afkan, heeft de ander er 10 nodig. En de ene sport is ook de andere niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-10-2009 om 10:10

Helemaal eens met albana

Ik ben het helemaal eens met Albana. Dat verplichtingsgebeuren werkt gewoonweg niet. Als vereniging (school, ziekenhuis, ...) moet je er voor zorgen dat mensen het LEUK vinden om zich vrijwillig in te zetten. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
Het begint al met de manier waarop je gevraagd wordt voor iets. Veel scholen bijvoorbeeld hebben de neiging om de oudercommissie of klassenouders daarvoor in te schakelen. Dan word ik door een wildvreemde moeder gebeld of ik wil helpen knutselen op school. Knutselen? Ik? Ik heb een hekel aan knutselen! Het werkt zoveel beter als de juf (of de directeur) zelf even naar mij toe komt. 'Goh ijsvogeltje, vorig jaar heb je zo'n leuke website-workshop met groep 8 gedaan. De kinderen hadden het er weken later nóg over. Zou je dat dit jaar weer willen doen?'
Wat ook zo'n vreselijke afknapper is: de oneindige en gefrustreerde oproepjes in een verenigingsblad of nieuwsbrief. De vereniging schreeuwt daarmee van de daken: niemand wil vrijwilligerswerk doen! Als ik al overwoog om iets te gaan doen, dan bedenk ik mij echt nog wel een paar keer. Blijkbaar wil niemand zich inspannen voor de club, waarom zou ik dat wel doen? Ik heb geen zin om op een zinkend schip te springen.
Aan de begeleiding van de vrijwilligers kunnen veel verenigingen ook veel verbeteren. Geef (nieuwe) vrijwilligers bijvoorbeeld een 'buddy', of in ieder geval een vaste contactpersoon. Maak duidelijk wat je van hem/haar verwacht voor deze specifieke taak. Laat hem/haar niet moederziel alleen achter in de kantine voor de eerste bardienst, maar zorg voor begeleiding. Breng de vrijwilligers geregeld een kop koffie, zorg voor lekkere koeken, voor een lunchpakket, voor een praatje. Bespreek met de vrijwilligers hoe ze het vinden. Wat gaat goed, wat minder goed? Willen ze liever wat anders voor de vereniging doen? Hebben ze wensen?
En vergeet vooral niet de vrijwilligers te bedanken. Laat als vereniging zien en horen dat je de inzet ontzettend waardeert. Schrijf over de vrijwilligers in het verenigingsblad, organiseer een borrel, BBQ of wat dan ook maar voor je vrijwilligers. Stuur ze een kerstkaart of een kerstpakket. En zeg gewoon eens wat vaker tegen de vrijwilligers: bedankt voor je hulp!

O limi

Je moet iets beter lezen.....
Dat is maar bij 1 of 2 clubs. Mijn kinderen zitten op een heleboél clubs!
Dus lees alles maar eens na, dan weet je mijn dag indeling per week meteen zo'n beetje. Voordat je zomaar conclusies trekt of toch een beetje gehersenspoeld in de loop der vrijwilligersjaren?
Nou gewéldig hoor dat jij zóveel doet, ik ben je innig dankbaar. En dolblij dat mijn dochter niet bij jouw zwemclub zwemt....
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-10-2009 om 13:13

Pelle

Pelle, volgens mij zie je het te negatief. Een vrijwilligerscoördinator hoeft niet automatisch iemand te zijn die alle vrijwilligers 'werft'. Integendeel zou ik zelfs zeggen. Het is juist iemand die het onderwerp op de agenda zet en bekijkt hoe deze vereniging met vrijwilligers zou kunnen omgaan. Zoals ik al schreef: hoe zorg je ervoor dat mensen het leuk vinden om iets te doen voor de club. Júist voor dit soort grote verenigingen is het van essentieel belang dat er 'beleid' is op dit gebied. En dat betekent dat je als club bijvoorbeeld afspreekt hoe vrijwilligers worden geworven en door wie. Waar gaat het binnen de club nu heel goed en waar niet? (waarom heeft de D2 nooit problemen om mensen te vinden, en waarom heeft de C3 nooit genoeg mensen?). Zijn het de trainers die zelf moeten zorgen voor vrijwilligers voor de was/rijden etc.? Zijn dit wel de juiste personen (met de daarvoor benodigde vaardigheden) of kan het wellicht efficiënter? Wat hebben deze mensen aan ondersteuning nodig of moet iedereen zelf maar zien hij hij het voor elkaar krijgt? Is het wel duidelijk waar verantwoordelijkheden liggen?

Een goede vrijwilligerscoördinator is iemand kennis over het werven en behouden van vrijwilligers. Dus vooral ook van communicatie en het 'managen' van verwachtingen. De begrijpt hoe mensen (ouders) in elkaar steken, en wat je kan doen om mensen enthousiast te krijgen. Die snapt hoe belangrijk het is om vrijwilligers in de watten te leggen en te bedanken. En deze kennis deelt met de rest van de vereniging.

Het zonder meer verplicht stellen van 'vrijwilligerswerk' zie ik echt als een brevet van onvermogen. Er is namelijk nog zoveel meer mogelijk!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 13:32

Pelle

Een kind 'doe je' want op de leeftijd van een jaar of 7 'doe je' een kind op sport. Je kunt als ouder ook nee zeggen als het iets uitkiest wat jij niet ziet zitten (die was voor kaaskopje, maar even tussendoor).
Ik legde deze zin net even aan man voor en wij denken hier toch echt anders over. Wij hebben nooit een kind op iets ´gedaan´, wij hebben op verzoek van kind zelf een kind opgegeven bij een vereniging. Het is een beetje ´op alle slakken zout´-leggerig, maar ik vind het toch een verschil. Dit is ook de reden waarom ik bij draadjes die over vrijetijdsbesteding gaan, met grote verbazing mee lees. Maar ook dat terzijde

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 14:00

Pelle, werven

Kom op, kom zelf eens uit die luie stoel, mail de teamleider en stel zelf eens wat voor (maar nee, tis verplicht dus hups hakken in het zand===
Op zich heb je hier gelijk in. Zo werkt dat helaas in 99 procent van de gevallen niet, begrijp ik van man. De meeste mensen hebben een vorm van aanmoediging nodig en melden zich niet uit zichzelf aan. Dat is niet persé onwil, maar omdat ze misschien niet doorhebben dat er iemand op een bepaalde post nodig is, het kan ook drempelvrees zijn of domweg 'wat heb ik uitgerekend toe te voegen?' Ook is er soms sprake van 'van de gelegenheid gebruik maken'. Zo was er afgelopen maand een feestelijke gelegenheid bij de club, waarbij veel mensen aanwezig waren die normaal gesproken niet aanwezig zijn. De vrijwilligerscoördinator houdt een praatje en zegt 'jullie hebben ons deze keer zo leuk geholpen, willen jullie dat dan en dan nog een keer doen?', waarop positief gereageerd wordt. Uit zichzelf hadden ze het niet bedacht. Die vrijwilligerscoördinator, een vriend van man, belt mensen daarom ook op of spreekt ze aan met de vraag 'ik heb iemand nodig daar en daar voor, wil jij dat doen?' Zo is mijn man er ook weer terecht gekomen.

Bril

Pelle zelf jij leest niet goed en steekt de beschuldigende vinger uit (naar mij want ik durf het te zeggen!!! tjonge, jonge stoute albana!). Dus doe je bril op en lees nog 's alles over voor je mij beschuldigd van van alles en nog wat.(o.a dat ik dus geen vrijwilligerswerk doe of dat ik verbonden ben aan een club met zo'n beleid, ik zou het niet eens willen!)
En waar heb ik gezegd dat er een betaald iemand moet gaan zitten coördineren???
Nee, dat ik dat werk doe betaald, is gewoon onderdeel van mijn dagelijks werk, in een zorginstelling. Maar er zijn een heleboel clubs die vrijwilligers hebben (of 1) die die coördinatie ook doen. Op vrijwillige basis dus. Dat kan ook voor 63 teams, alles is te verdelen dat is geen enkel probleem.
Dat kost wel weer werk+tijd dat ben ik met je eens, maar het levert een héleboel extra vrijwilligers op, zonder scheve gezichten en die allemaal met plezier hun taak doen. En (hééél belangrijk) dat vaak járen doen....als je er plezier in hebt kan je het namelijk soms wel 40, 30, 20 jaar volhouden en zal je met tranen in de ogen afscheid nemen van 'jouw club' als het écht niet meer gaat. En dat voelt héél anders dan een beetje verplicht onder druk zo nu en dan dingen doen die je eigenlijk niet liggen en zo snel mogelijk als je kind ervan af is ermee ophouden.
Waar ik de grootste pleitbezorger van ben is niet eens die coördinatie, maar dat er een vrijwilligersbeleid komt. Dat een club/bestuur er over nadenkt hoe en wat en hoe zouden we het willen hebben en er dan ook wat mee doet. En ik denk dat dát crusiaal is in deze tijd/maatschappij waarin nu eenmaal mensen anders denken en doen dan 'vroeger'. Wil een club/bestuur dat niet, dan hebben ze als enige alternatief dat 'verplichtbeleid' en daar kan je je nog zó over opwinden dat 'anderen' daar niet aan meedoen, maar ik voorspel je de ondergang van die club op de lange duur.Nu zullen sommige ouders nog gevoelig zijn voor de argumenten als het is 'verplicht' en 'je moet wat voor je kind over hebben', ik denk dat de generatie na ons nog assertiever daarin is en dan is het op een gegeven moment gedaan met zo'n club.
O,ja ...........eerst gaan ze zich nog wel druk lopen maken met een jeugdbeleid en extra inzet om 'jeugd' te werven...want zo gek, die krijgen ze de laatste tijd steeds minder.
groeten albana

De vergelijking

Even vergeten...wat betreft de vergelijking school/clubs/zorgsector ben ik wel met je eens dat er grote verschillen tussen zitten.
Maar qua beleid en coördinatie van vrijwilligers is er niet veel verschil hoor.
En écht ze bestaan, scholen waar ouders 'verplicht' vrijwiligerswerk moeten doen.
En zelfs zorginstellingen waar familieleden dat verplicht moeten doen.
Het bestaat écht!
Duik anders 's te archief hier in, er zijn al vele lijntjes over geweest.
groeten albana

Enne.......qua toeval

Geloof jij écht nog in toeval?
groeten albana

Puck2

Puck2

11-10-2009 om 14:29

Mogelijke oplossing

Stenna, ik snap ergens je gevoel wel. Zodra ze tegen mij zeggen "je moet" wordt ik ook al bij voorbaat recalcitrant en gooi ik de kont tegen de krib, zelfs als het iets is dat ik anders met plezier zou willen doen. Het is dan meer de toon die de muziek maakt.
Als alternatief voor verplicht inroosteren is dit misschien een mogelijkheid dat ik van een andere vereniging ken: ieder lid betaalt aan het begin van het seizoen een bedrag. Per taak/dienst die je doet krijg je een vergoeding die uit die pot betaald wordt. Als je dus geen diensten wilt draaien dan betaal je dus eigenlijk gewoon meer dan iemand die wel diensten wil meedraaien. En mensen die meer willen draaien krijgen er dus ook meer vergoeding voor. Het schijnt daat erg goed te werken, ik heb er zelf geen ervaring mee, is alleen van horen zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2009 om 14:35

Het is dan meer de toon die de muziek maakt.

En dáár gaat het om!

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2009 om 15:20

Een vereniging

Inderdaad, die bestaat bij de gratie van haar leden. En het bestuur moet zorgen dat de boel blijft draaien (dus bijv. niet alle winst oid er in een weekendje Parijs doorheen draaien). Als de leden van een voetbalclub blijkbaar geen belangstelling hebben voor bar-rij-wasdiensten, zal het bestuur iets anders moeten verzinnen. Sponsoring. Contributie omhoog en uitbesteden. Entree heffen. Het zelf doen. Samenwerken met een andere club. Enzovoort. Legio opties. Als niemand dat wil en niemand komt met tegenvoorstellen, dan zit er niet veel anders op dan de vereniging opheffen. Tja, dat is dan heel jammer, maar een vereniging bestaat toch niet om de bestuursleden wat te doen te geven?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2009 om 15:29

Limi

Hoe wordt dat geld van die contributie dan besteed? Is dat voor de huur van het bad? Dat snap ik niet helemaal uit je berichtje. Moet met die contributie de badhuur worden gedekt?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.