Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

08-10-2009 om 10:15

Ouders en sportvereniging

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 00:06

Scouting

Bij scouting draait het meestal ook om auto's als er hulp wordt gevraagd. Er zijn een paar ouders die een 'taak' hebben, maar dat doen ze al járen.

Heidi

Heidi

09-10-2009 om 05:37

Wassen

Mijn middelste zoon zit in de F1 en wij hebben ook om de zoveel tijd was- en rijbeurt. Idd omdezelfde reden als Kaaskopje al aangeeft, dan blijven de kleuren van de shirts hetzelfde.(heel logisch lijkt me) Je krijgt van de sponser nieuwe shirts en als de ene ouder ze wast op 30 graden en de andere ouder op 60 graden dan krijg je uiteindelijk verschil en dat ziet er niet uit op het veld. En zoveel werk is het niet hoor. Je hoeft ze niet te strijken of zo.
Hier kregen we pas een lijst mee waarop we konden invullen waar je aan mee wilde helpen (sinterklaas, herfstactiviteit, eindejaarskamp, E-F toernooi) en ik heb me voor diverse act. opgegeven, omdat ik vind dat het er bij hoort, anders kan er nooit een activiteit plaatsvinden als alle ouders zich "verplicht" voelen en dan niks willen doen (en ja ik werk ook 3 dagen) maar een vereniging draait op vrijwilligers, dus als iedereen iets doet kan alles gewoon doorgaan.

Als je leider of trainer bent dan moet je idd vaker naar vergaderingen, of je moet een cursus volgen, maar je geeft je niet op als je geen leider/trainer wilt zijn, dus dat zie ik dan niet als verplichting.

Gr Heidi

Fiegel

Fiegel

09-10-2009 om 08:59

Kaaskopje

Dat weet ik hoor, dat het daarom is. Die shirts hier zien er sowieso al allemaal anders uit: oude blauwe shirts van een paar jaar geleden met witte opdruk, en nieuwe donkerder blauwe shirts met geel/witte opdruk. Het ene kind heeft een oud shirt, het andere een nieuw. Dat hangt af van de maat die ze nodig hebben en wat er toevallig nog in voorraad is. Het heeft dus geen zin om die vanwege kleurbehoud (iedereen hetzelfde) ook allemaal tegelijk te wassen! Toch is het heel duidelijk wie bij welk team hoort. De andere jeugdvolleybalteams uit de regio hebben ook niet allemaal precies dezelfde shirts, behalve één team. Nu scheelt het bij volleybal natuurlijk ook dat de spelers van de verschillende teams netjes op hun eigen helft van het veld blijven. Al zouden beide teams in exact hetzelfde tenue spelen, dan is dat nog geen probleem.

Overigens zou ik het ook geen probleem vinden om af en toe de shirts van het hele team te wassen, maar het ging me om het grote verschil van onze club waar eigenlijk niks verplicht is t.o.v. de club van het kind van Stenna.

Puck2

Puck2

09-10-2009 om 09:10

Tenues hele club wassen juist handig

Eignelijk bij alle verenigingen in het dorp is het gebruikelijk dat de shirts voor het hele team bij toerbeurt worden gewassen. ik vindt het wel handig. De voetbal heeft hier witte tenues (wie dat ooit bedacht heeft wil ik nog wel eens wurgen) en dan moet ik er als ik alleen de kleren van mijn eigen kind was allerlei witte spullen bijzoeken. Effe met de gekleurde was meedoen is geen gezicht: je krijgt dan allemaal andere shirts. Nu heb ik in één keer een hele trommel vol van hetzelfde. En nu heb ik 2x per seizoen een wasbeurt en dat vind ik veel fijner dan iedere week rekening moeten houden met de witte sportkleren. Ooit toen we het nog niet deden heb ik mijn eigen dure volleybalshirt eens uitgeleend aan een teamgenootje. Kreeg ik lekker lichtroze terug. En bedankt hè? En dat was niet een foutje, de hele familie liep altijd met verkleurde sporttenues.

Stenna

Stenna

09-10-2009 om 09:57

Voor de duidelijkheid

Het is niet zo dat ik al die dingen als een verplichting ZIE of dat niet zo zou moeten zien. De vereniging schrijft/zegt er echt expliciet bij dat het verplichtingen ZIJN. Dat schiet mij in het verkeerde keelgat dus. Ik wil van alles doen, maar vrijwillig en niet opgelegd. Het moet wel beetje hobby blijven.

En bij het wassen: bij ons is dat niet vanwege het verkleuren volgens mij (ze zijn zo synthetisch dat ik me dat niet voor kan stellen). De reden is dat er anders iedere wedstrijd wel een kind is die het tenue vergeten is oid. Nu zijn ze er altijd allemaal tegelijk (of allemaal niet natuurlijk, haha, maar dat komt eigenlijk niet voor). Een kind zonder tenue mag niet meespelen in een wedstrijd vanwege de rugnummers die nodig zijn voor het scoren (het gaat overigens om basketbal).

Chantelle

Chantelle

09-10-2009 om 10:56

Wat is het probleem?

"Denk aan “verplicht” vergaderen, scores bijhouden, fluiten, tenues wassen, rijden natuurlijk, loten verkopen, bardiensten etc."

Hier is weinig verplicht. Loten koop ik altijd zelf. Ik snap dat de vereniging het geld nodig heeft; of je betaalt een tientje meer contributie of je koopt voor tien euro loten. Scores bijhouden lijkt mij niet zo'n probleem, je staat toch (wel eens) aan de kant. Tenues wassen? Tis veel handiger om in één keer de hele bubs te wassen dan de zwarte sokken, witte voetbalbroek en rode shirt allemaal apart. En waar hebben we het over? Je gooit het in de wasmachine, drukt op een knop, haalt het eruit, hangt het op (dan voel ik me echt zo'n Blue Band moeder, haha) of mietert het in de droger. Je vouwt het op (nog geen 5 minuten werk!). Dat rijden lijkt mij ook niet zo'n probleem (is hier nog niet aan de hand); je gaat toch wel eens kijken. Bardiensten zijn hier niet verplicht, maar wel een paar keer per jaar als team de koffie/ranjahoek verzorgen. Dat is de moeite toch niet? Je kind beleeft er toch plezier aan? Wat wil je dan? Anderen altijd voor alles laten opdraaien? Je kind van zijn sport afhalen omdat jij niet een paar keer mee wil rijden?

corijn

corijn

09-10-2009 om 11:07

Altijd dezelfde ouders

Niet alles gelezen.
Maar ik snap wel dat sommige taken opgelegd worden. Bij de scouting wordt hulp gevraagd voor grote schoonmaak(2 keer per jaar) en maandelijks om clubhuis schoon te maken. Er zijn zo'n 80 leden en ik ben de enige ouder die zich opgegeven heeft om het clubhuis te poetsen.(niet dat poetsen mijn hobby is) Als er 10 ouders zijn hoef je maar eens per half jaar. Bij die tweejaarlijkse schoonmaak is de opkomst ook bedroevend laag. Het stoort mij dat het altijd dezelfde mensen zijn die zich verantwoordelijk voelen en ook altijd dezelfde mensen die hun snor drukken. Ik zou er wel voor zijn om het te verplichten of anders die afwezige groep meer contributie te laten betalen. Niet aardig, wel logisch. Bij korfbalvereniging zijn wel meer vrijwilligers. Maar wel altijd dezelfden. Is toch jammer.

Liedewij

Nou snap ik t (van die was)

Ja, als er vaak tenues vergeten worden, of als de shirts door een sponsor worden geleverd en ze er allemaal hetzelfde (en netjes) uit moeten blijven zien dan snap ik dat het handig is om ze ook allemaal tegelijk te wassen. Maar anders zou ik denken: wat maakt het uit. Zullen die kleuren doorgelopen zijn, wat dan nog? Het gaat om een kinderelftal, zolang je de ene kant maar van de andere kant kan onderscheiden is het wel best, lijkt me.

En ik ben blij te horen dat het Groot Schitterend Vuurwerk nog bestaat

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

09-10-2009 om 11:30

Hier

Wij mogen de hockeyshirts gewoon zelf wassen. Gelukkig.

Bij de hockeyclub word je ook ingeroosterd om met de bar mee te draaien. Dat is maar 1 of 2 keer per jaar of zo. En als je coach bent (of iets anders doet) hoef je geen bar meer te draaien. Hetzelfde geldt voor rijden (nou ja, de coach rijdt elke week).

Van tevoren krijg je dit ook te horen: als je je kind opgeeft voor de club, zijn dit de consequenties.

Toch gebeurt het gewoon dat mensen niet komen opdagen op een bardienst, en als je dan belt om te vragen of ze nog komen, dat ze je dan de huid volschelden, of op dat moment de discussie willen aangaan. Dat vind ik zo fout. Als je het niet eens bent met de gang van zaken, kaart dat dan aan op een ledenvergadering of iets dergelijks. Maar ga niet domweg saboteren en laat anderen met de gebakken peren zitten. Want een hockeybardienst draaien met maar 2 ipv 4 mensen is echt een crime voor die twee die er wél zijn.

Mijn man is coach, en wij zijn vooral heel blij als kinderen gewoon komen opdagen op wedstrijden en dat ze enigszins op tijd zijn. Want daar gaat het uiteindelijk om, maar zelfs dat is geen vanzelfsprekendheid voor veel ouders (om hun kind bijvoorbeeld tijdig af te melden).

Bij de scouting moeten we ook af en toe helpen met klussen, maar dat is niet verplicht. Ik heb een paar maanden geleden ook meegeholpen met schoonmaken (gelukkig waren er bij ons wél 10 ouders ipv 1, corijn!). Ik had er helemaal geen zin in, maar ik vond het achteraf erg leuk om te doen.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 12:28

Chantelle

Ik weet nog dat ik me geweldig voelde toen ik de voetbaltenues van de jongens waar mijn man begeleider van was aan de wasmolen in de tuin ophing. Há!, deze uiting van sportiviteit hadden ze vast niet achter ons gezocht! (het wassen was overigens mijn enig sportieve bijdrage...) Dat is inderdaad het ware Bluebandgevoel

Stenna

Stenna

09-10-2009 om 13:09

Dit is het probleem

Mijn probleem hiermee, Chantelle, is dat het VERPLICHT gesteld wordt. Als jij dat allemaal graag doet ok. Als een ander het niet wil (tegen barwerk vanuit geloof, principieel tegen loterijen, of andere persoonlijke redenen) ook ok.
Zoals ik (nu geloof ik al 3 keer) al zei: ik wil veel dingen met liefde doen. Maar het woord "verplicht" er elke keer bij strijkt tegen mijn haren in. Het is de belastingdienst niet.
Even voor de nieuwsgierigheid: hoe doen ouders met 3 of 4 kinderen op diverse sporten dit eigenlijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 13:37

Stenna

Wat is er vanuit het geloof mis met barwerk? Drinken gelovigen nooit alcohol? Mijn dochter voetbalt nooit op zondag, er zijn dus ook clubs waar je niet op zondag acte de présence hoeft te geven. En als je uit principe tegen loterijen bent doe je niet mee. Ik vind het overigens wel raar dat het of meedoen of geld storten is hoor. Daar zou ik het niet mee eens zijn. Het kan gewoon wel eens niet uitkomen om extra te betalen, of het nou in lotvorm of als 'donatie' is.
Hoe ouders met kinderen op verschillende verenigingen het doen? Tja, als het moet bij allebei een lot kopen, gelukkig hebben wij hier niet te maken met verplicht meedraaien. Ik ben geen verenigingsmens. Mijn man is van het type die blij is dat hij langs de lijn kan staan bij zijn dochter als hij voor zijn eigen club niets hoeft te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 13:39

Aanvulling over barwerk

Nu gooi ik barwerk ook helemaal op alcohol en dat is niet de bedoeling, hoewel het er absoluut wel bijhoort. De link naar 'ja maar mijn geloof' staat te ver van mij af vrees ik om dat een excuus te vinden. Geloof en alcohol vloeken niet bij elkaar. Geloof en koffie of cola nog minder.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 13:41

Tjee... nog een aanvulling

Geloof en alcohol kúnnen wel met elkaar botsen als je bijvoorbeeld moslim bent, maar dat ben jij toch niet?

krin

krin

09-10-2009 om 13:50

De leden zelf

Die zijn bij mijn eigen vereniging (kind sport nog niet) de eerst aangewezen personen om het werk te doen. Dus jeugdteams krijgen een coach vanuit de club (die kent het spelletje tenminste, en er is minder risico op fanatieke ouder-coaches die alleen oog hebben voor hun eigen kind), en die coach rijdt ook. Ouders worden weleens gevraagd om te rijden naar de toernooien, als ze dat niet al zelf willen omdat ze willen kijken.
Ik vind niet dat ouders per definitie dingen moeten doen omdat hun kind lid is. Maar vragen staat vrij, naturlijk. Bij ons hopen we altijd dat de ouders zelf ook lid worden - dat dan weer wel Levert meer op dan twee loten voor die Grote Clubactie, en niet alleen in financiële zin.

Stenna

Stenna

09-10-2009 om 14:50

Kaaskopje, geloof en bardienst

Ik heb het niet altijd alleen over mezelf

Stenna

Stenna

09-10-2009 om 15:07

Is dit misschien een idee?

Ok, ik heb een idee. Laat de vereniging een lijst maken van alle taken waar ze vrijwilligers en ouders voor nodig hebben. Iedere taak is een bepaald aantal punten waard, op grond van werk/tijdinschatting en inpopulariteit. Aan het begin van het jaar, misschien ook tussentijds nog eens, kunnen leden en ouders zichzelf inschrijven voor de taak/taken naar keuze. Er is een verplicht miminum aan punten per persoon per jaar, maar je kunt zelf vrij kiezen wat je het beste ligt of het beste uitkomt (en strookt met je geloof enzo).
Het team met aan het einde de meeste punten krijgt iets feestelijks (taart?) of nuttigs (clinic?). De ouder met de meeste punten wordt ook beloond (vrijstelling volgend jaar?). Degenen die geen punten maken krijgen een “strafcorvee”, het rottigste klusje ofzo, of misschien wel een boete.

Nou ja, het is nog in detail verder uit te werken natuurlijk, anders regent het nu allerlei “wat als”. Maar is het in het algemeen geen goed plan? Een combinatie van minimale “verplichting” (aantal punten) en vrij keuze (hoe in te vullen); en van positieve beloning en teamgeest (meeste punten halen)?

Even aftasten wat jullie vinden, misschien stel ik het dan ooit wel -aangepast?- aan de vereniging voor.

Stenna

Stenna

09-10-2009 om 15:42

Dan (1)

euh, ja. Als je kunt kiezen vind ik het beter dan dat je opgelegd krijgt wat je niet ligt. Zei ik dat niet?

Wat als: dan moet de bar dus meer punten waard zijn dan rijden of de was.

Lietje

Lietje

09-10-2009 om 19:35

Pelle

Ik ben dan iemand die veel liever bar draait dan rijdt. Er zijn meestal genoeg ouders die rijden, maar bardienst lijkt veeeeeel moeilijker voor ouders om te doen. Dus inderdaad in ruil voor een extra bardienst rijdt iemand anders (die toch waarschijnlijk al zou rijden). En ik schenk koffie en thee voor de tegenstanders en voor ons zelf en kijk vanuit de bar (kantine) heerlijk (droog) naar de wedstrijd. Want ik zou toch al komen kijken dus ik ben er toch en maak me dan gelijk nuttig
Lietje

Maylise

Maylise

09-10-2009 om 19:43

Over die bardienst

Mijn man heeft dus inderdaad vanuit zijn geloof (islam) geweigerd om bardienst te draaien vanwege dat er alcohol wordt geschonken. Hij hoeft toen ook voor mij geweigerd en dat vond ik wel best.
Geheel terzijde vind ik het ook zeer onnodig dat er in een sportvereniging alcohol geschonken wordt.
Ik vind rijden en tenues wassen sowieso iets anders dan bardienst. Zonder rijden geen uitwedstrijden tenslotte. Beide zaken hebben direct met de sport te maken. Een bar niet. Ipv een bar kan je ook gewoon een koffie zet apparaat en een waterkoker kopen als verenging.

Maylise

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 21:46

Gezelligheid kent geen tijd

Maylise, twee apparaten vervangen persoonlijke bediening toch niet? Bij een voetbalclub waar een vriend van mijn man bij zit staat zijn vrouw al járen achter de bar. Zij bepaalt mede de sfeer.
Bij de voetbalclub van mijn man leeft de kantine totaal niet doordat 90% moslim is. Die gaan meteen naar huis. Zou dat anders zijn als er geen alcohol meer geschonken wordt?

Maylise

Maylise

09-10-2009 om 21:56

Kaaskopje

Nee de apparaten vervangen de sfeer niet maar je kan toch ook heel gezellig met elkaar naar de wedstrijd zitten te kijken onder een zelf gezet kopje koffie. Daar hoef je toch niet een hele bar tegen aan te gooien? Ik vind het prima dat er een bar is overigens. Ik vind het alleen niet prima om verplicht mee te moeten draaien in een bar als mijn zoontje wil voetballen.

Ik heb geen idee of er meer mensen zouden blijven bij jullie na de wedstrijd als er geen alcohol geschonken zou worden. Sommige moslims zullen niet naar een gelegenheid willen waar ook alcohol geschonken wordt en zullen daarom misschien inderdaad niet naar de sportkantine van de club willen. Het lijkt me niet dat dit voor al die 90% geldt overigens. Daar zullen er ook wel onder zitten die daar geen probleem mee hebben of die zelf ook drinken.

Hier gingen na de kinderwedstrijden overigens de ouders (bijna allemaal geen moslim) ook gelijk naar huis want dat was meestal op zaterdagmorgen of zo en dan moest er vaak nog van alles gedaan worden. Ik ging ook trouwens gelijk weg. Bij de oudere jeugd en volwassenen bleven de spelers vaak wel hangen na afloop. Of dat de gewoonte is zal eerder denk ik van de sfeer in de club afhangen.

Maylise

pristel

pristel

09-10-2009 om 22:00

Herkenbaar

M'n zoon ging op korfbal en ik werd stilzwijgend van uitgegaan dat ik op zaterdag in de kantine zou gaan staan... toentertijd werd er nog volop gerookt in sportkantines, en ik had totaal geen zin in de hele dag in de rook te staan. Bovendien sta ik vaak op zaterdag te wankelen van vermoeidheid van een week werken (letterlijk!). Het team rijden was al een flinke opgave en eigenlijk niet helemaal verantwoord...

Toen ik dus niet in de kantine wilde staan om mezelf te laten doorroken, werd ik met de nek aangekeken.

Pris

Stenna

Stenna

09-10-2009 om 22:04

Maar dat weet je

dan toch niet van elkaar, Pelle? En zo zijn er nog veel meer taken (bij onze vereniging dan) die je misschien veel handiger en plezieriger kunt verdelen.

Denk ook aan sinterklaasfeesten, vakantietoernooien, schema's maken, website. Dat zijn dan weer dingen die niet verplicht zijn en door steeds dezelfde mensen worden gedaan. Misschien willen zij ook wel afwisseling en misschien helpt dit toch wel om anderen erin te krijgen? Als je eigenlijk liever sinterklaas doet dan de nu verplichte score-cursus bijv? Die cijfertjes en formulieren liggen niet iedereen, een feest organiseren ook weer niet iedereen. Dat kan elkaar misschien juist aanvullen. Zelf doe ik bijv juist weer wel liever het scoren dan de feesten, maar ik kan er zo drie opnoemen bij wie het zeker andersom is. Maar die keuze hebben we nu niet.

Lys Lionne

Lys Lionne

10-10-2009 om 00:01

Bestuur en commissies

Stenna, heb jij je al eens verdiept in het bestuur van de club? En de daaruit voorvloeiende commissies en functies? Dan had je namelijk kunnen weten dat een activiteitencommissie (voor de jeugd alle activiteiten náást het voetbal organisterend) niet gerunt kan worden door continue wisselende mensen. Zo kun je ook de toernooien (waar weer beurzen voor bezocht dienen te worden aan het begin van het seizoen) door zomaar iedereen laten organiseren. Het 'runnen' van een vereniging is als ware het een bedrijf en dat kun je niet aan wisselende mensen overlaten. Dáárom zijn veel functies (jij ziet alleen de losse taken, maar veel ervan vallen onder één persoon, bijv. de secretaris, penningmeester, voorzitter etc) niet op te leggen aan willekeurige (ouders van) leden. Vergeet echter niet dat al die bestuurs-en commissieleden al dit werk vrijwillig verzetten om op die manier het sporten ook voor jóuw kind mogelijk te maken. Zonder vrijwilligerswerk géén sportvereniging, dus ja, ook jij zult je steentje moeten bijdragen. Blijkbaar is het bestuur bij jullie club door schade en schande wijzer geworden en weten ze dat ze niet kunnen vertrouwen op de bereidwilligheid van de (ouders van) leden. Natuurlijk kunnen en zullen ze je niet verplichten tot het uitvoeren van al die taken die jij opnoemt, ook bij jullie zit daar ongetwijfeld een keuze in (als je geen rijbewijs hebt kunnen ze je moeilijk 4 kinderen laten vervoeren, maar zou je wel een bardienst kunnen draaien?!) Om heel eerlijk te zijn vind ik dat je wat moeilijk doet en zou ik het wijs vinden om eens je licht op te steken bij de vereniging over wat er nu wérkelijk van je verwacht wordt...

Lietje

Lietje

10-10-2009 om 08:00

Toevallig

Ik kreeg vanochtend mail over hoe ze het bij onze club (misschien) willen gaan doen. Je betaalt 25 euro borg en als je 2x kantinedienst draait en nog 1 andere activiteit, dan krijg je je borg terug (aan het eind van het seizoen). Ben benieuwd of deze regeling doorgaat. Toch maar naar de ALV deze keer?
Groet Lietje

Maar heel simpel misschien hoor....

Ik werk (proffesioneel dus) als vrijwilligerscoördinator bij een organisatie (zorg). Op de school van de kinderen is sinds een jaartje of 3 ook een vrijwilligerscoördinator(op vrijwillige basis, dus niet betaald). Die neemt de 'vrijwilligers' aan...(of vraagt ze of werft ze aktief), verdeeld de taken naar 'voorkeur'en de eisen die een functie heeft (dus 1 vast iemand of wisselend verdeeld over meerdere vrijwilligers). Ik ondersteun de vrijwilligerscoördinator van school met regelmaat, dit omdat het een vrij 'nieuwe functie' is en de school er dus weinig ervaring mee heeft en ik natuurlijk 'bekend' ben op school. Maar tot nu toe verloopt het allemaal erg goed. Stukken beter als ervoor in ieder geval. De school heeft hierdoor ook het 'verplichtbeleid' niet hoeven invoeren (wat ze ook eigenlijk niet wilden...maar tja, als anders het ook doen?).
Bij de verenigingen van mijn kinderen (maar dat zijn gezien de grootte van voetbalverenigingen w.s. 'kleine verenigingen') is gewoon 1 bestuurslid in het bestuur dat de vrijwilligerscoördinatie 'erbij' doet, hoewel er geen vastomlijnt plan van aanpak voor staat. Maar dat kan ook w.s. prima bij een kleinere vereniging. Wel weten ze van mijn werk en vragen ze wel eens zo hap/snap advies...van: "hoe zullen we dat aanpakken?"
Verder vindt ik dat ouders én leden het recht hebben om vóordat ze lid worden inzage te hebben in de 'plichten en lasten' van de vereniging. Dat het gewoon 'openbaar' moet zijn (op website en boekje b.v.) dat scheelt al veel scheve gezichten denk ik bij dingen die je opeens 'moet'. Het voelt héél anders als je dat al bij de kennismaking bij de eerste proefles te horen/lezen krijgt en erover na kan denken of dat je het pas na een jaartje ofzo achter(door alle verzoeken en opmerkingen dat het verplicht is...) komt en dan kan je gevoelsmatig nog amper terug wánt heeft je zoon het niet zo naar zijn zin????
Verder vindt ik een bestuur dat niet verder denkt van:
" Die grgrrrr-luie-ouders-van-tegenwoordig ook.....en we zullen eens even orde op zaken stellen en het verplichten, zijn ze nu besodemieterd en anders vliegen hun kinderen eruit!" een erg slecht bestuur en niet berekent op hun taak waarvoor ze daar zitten. (Zo, dat is eruit! Komt u maar bestuursleden!)
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 10:55

Hoe moet het dan?

Kinderen de laan uit sturen omdat de ouders wegblijven gaat natuurlijk te ver, dat ben ik met je eens, maar hoe kun je ouders die geen zin hebben toch overhalen zich meer bij de vereniging van hun kind te laten zien? En dan heb ik het nog niet eens over klusjes, maar ook over gewoon toeschouwer zijn. Ik zeg even héél eerlijk dat ik ook niet sta te trappelen en gelukkig is mijn man altijd bereid de honneurs waar te nemen als er een ouder mee moet voor een spel (scouting) of als er een wedstrijd gespeeld wordt (voetbal). Zonder man zou ik het wel doen. Het hoort erbij dat er in ieder geval 1 van de ouders belangstelling toont voor de club van kind.

Marie-José

Marie-José

10-10-2009 om 13:19

Ik vind het niets

Ik ga met alle liefde naar een voorstelling of een wedstrijd. Maar iedere week een wedstrijd zoals bij voetbal vind ik teveel. Bovendien werkt mijn man de weekenden en moet de jongste 20 km verderop naar zwemles en daardoor ben ik niet (nooit) bij voetbalwedstrijden. Ik kan mezelf nu eenmaal niet opsplitsen. De andere kinderen zouden dan verplicht mee moeten omdat ze niet alleen kunnen blijven en dat vind ik teveel gevraagd van ze. Het hele gezin moet zich dan voegen naar een activiteit van één persoon.
Bovendien heeft mijn KIND een clubje, ik ben al genoeg geïnteresseerd als ik vraag hoe het geweest is en af en toe een wasje draai. Met alles meedoen is geweldig maar ik denk dat dit alleen mogelijk is als je of maar 1 kind hebt of als de kinderen weinig in leeftijd schelen en dezelfde sport beoefenen én als je zelf de sport fantastisch vind. Aan dit plaatje voldoe ik niet . Van het voetballende kind (van wie ik alle wedstrijden heb gemist) heb ik afgelopen jaar minstens 8 muziekuitvoeringen gezien.

Marie-José

Chantelle

Chantelle

10-10-2009 om 13:30

Stenna

Jouw probleem is dat het 'verplicht' wordt gesteld.

Hoe denk je dat het komt dat het verplicht is gesteld? Omdat er ouders - ik denk dat jij er eentje van zou kunnen zijn - die eigenlijk niets willen doen. Die te beroerd zijn om mee te rijden, te wassen, te fluiten, etc. Hier is bijna niets verplicht behalve meerijden. Ieder team is een paar keer per jaar als team verplicht om de doelen klaar te zetten of de koffie/ranjahoek te bemensen. Tja, het zijn altijd dezelfden in het team die zeggen "dat doe ik wel". Manlief heeft vandaag de koffie/ranjahoek bedient, terwijl hij daar rondliep met een ukkie in een buggy. Daar kan ik over mekkeren (waarom niet één van de ouders die daar gezellig naar hun enige kind aan het kijken is). En ík kan gaan mekkeren dat ik al voor de tweede keer dit jaar (4 wedstrijden) de tenues heb gewassen. Er zijn altijd mensen die mekkeren dat ze he tabsurd vinden dat ze min of meer verplicht worden om iets te doen, die hun snor drukken, die denken als ik het niet doe dan doet iemand anders het wel. Heel fatsoenlijk, prachtig voorbeeld ook voor je kind.
Je kunt ook gewoon wat doen. En ik zeg, zonder morren, tegen die leider "ik neem die tas met kleren wel mee". Want er zijn altijd mensen die heel veel meer doen dan ik, die alleen op de druk van een wasmachine druk (vandaag helaas geen Blue Band gevoel, het regent dat het plenst vandaag). Die mensen staan iedere week langs de lijn als leider, staan iedere week in een frietwalm omdat dat inkomsten inlevert, geven iedere donderdagmiddag training, etc. Ik wil niet dat die man, omdat er geen verplicht schema is voor wassen van de tenues, naast zijn leidertaken ook nog eens de tenues moet wassen.

Als jij wél iets anders wilt doen, dan bel je de secretaris of voorzitter van de vereniging en dan zeg je "ik zou graag dit of dit doen...".

En als jij liever betaalt voor die vrijwillige diensten, dan vraag je of je buurjongen tegen flinke betaling af en toe jouw bardienst over wil nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.