Temet
20-05-2011 om 10:49
Opvoeding: waar ging het mis?
Ik vraag me af wat bij jullie de missers zijn in de opvoeding. En dan bedoel ik dingen waarvan je je voorgenomen had het zus te doen, om na enkele jaren tot de conclusie te komen dat het zo heeft uitgepakt.
Hier waren wij van plan onze oudste tweetalig Nederlands-Indonesisch op te voeden, maar kort na zijn tweede is dat geheel verzand. Bij dochter probeerden we het al niet eens meer.
Ik had de bedoeling mijn kinderen niet veel tv te laten kijken. Volledig mislukt, vooral bij zoon die een complete schermjunk is. De tv-tijd wordt wel beperkt, maar minder dan ik van tevoren had gedacht.
In dezelfde lijn: mijn kind zou heel veel buiten spelen. Voor dochter heb ik hoop, maar zoon moet ik af en toe ongeveer naar buiten slaan, want van hem hoeft het niet zo.
En tenslotte: natuurlijk zou bij ons de kamer niet vollopen met plastic zooi, en zou de hoeveelheid speelgoed fors worden beperkt. Eén blik op het rampengebied dat onze woonkamer moet voorstellen en ik kan nog slechts een hol gelach uitbrengen...
Waar ging het bij jullie mis?
Groeten,
Temet
NaShA
26-05-2011 om 22:45
Ja hoor...
in de tijd dat wij heel diep zaten met de oudste en zijn gedragsproblemen heb ik echt weleens gedacht: waar ben ik aan begonnen....
Margriet*
27-05-2011 om 10:57
Nog even anoniem
Teleurgesteld zijn in jezelf kun je ook zonder kinderen, maar goed kinderen houden je wat dat betreft een spiegel voor. Wat fijn is dat als kinderen ouder worden er weer makkelijker dingen uit te leggen zijn, zoals dat jij ook wel eens je dag niet hebt....
Gelukkig heb ik als ouder ook heel veel goede kanten dus af en toe een misser in de opvoeding wordt hier ruimschoots gecompenseerd
liora
27-05-2011 om 13:18
Margriet
Margriet: "Gelukkig heb ik als ouder ook heel veel goede kanten dus af en toe een misser in de opvoeding wordt hier ruimschoots gecompenseerd "
Ik vind het aan je kinderen om dat te bepalen, zelf zou ik zoiets nooit zeggen. Natuurlijk is het goed om je fouten te relativeren, maar je moet het niet bagatelliseren. Ik vind het wel erg makkelijk om dit zo even te roepen..
Liora
Heintje Davids
27-05-2011 om 14:30
Hilarische draad
En herkenbaar ook.
Waar het bij mij o.a. misging: ik had me vast voorgenomen dat ik mijn kind zo achter haar vodden zou gaan zitten op de middelbare school, dat ze keurig altijd haar huiswerk zou doen en probleemloos en zonder onvoldoende door de middelbare school zou rollen.
Enfin: ze voert geen moer uit, hoezeer wij haar ook achter de vodden zitten. En vaak hebben wij dus helemaal ook geen puf meer en laten haar vodden volledig met rust. En betrappen onszelf in plaats daarvan op onpedagogische kreten als : "Het is jouw leven, wordt maar putjesschepper dan."
Fiorucci
27-05-2011 om 18:05
Liora
Nou ik zeg dat rustig hoor, ik doe het zo slecht nog niet, en waarom zou je zoiets niet vinden van jezelf?
Mijn kinderen zijn graag thuis, zitten lekker in hun vel, gaan gerust met mij op stap zonder zich dood te schamen en ik sleep ze door hele schooljaren heen. Dan durf ik zoiets best te zeggen.
liora
27-05-2011 om 21:09
Oh smiley
Ik gebruik ze niet zo en ken alle verschillende niet, wist dus niet welke dit was.
Nou ja, ik denk in ieder geval dat het goed is om kritisch naar jezelf te kijken.
Fiorucci
28-05-2011 om 08:43
Tuurlijk liora
Dat doe ik ook, maar waak ervoor dat je niet te kritisch wordt, een ouder hoeft niet perfect te zijn.
Tirza G.
28-05-2011 om 19:42
Nou
Ik ben de schaamte voorbij hoor. Ik kan het gewoon, opvoeden. Hoppetee. Niet te flauw.
Tirza
Genista
28-05-2011 om 19:46
Ik ook
Ik ben die schaamte ook wel voorbij. Hoewel niet feilloos, kan ik toch best wel opvoeden. Zeker die drie van ons wel
Margriet*
28-05-2011 om 21:06
Liora
Ken je het begrip Good Enough, nou daar zit ik nog een heel stuk boven. Ik ben redelijk bescheiden, maar ik doe mijn uiterste best om een goede moeder te zijn met af en toe missers (kritisch heet dit toch, dat ik er en bewust van ben, het benoem en er ook nog iets aan probeer te doen). Meer kan ik niet bieden... DDDDDDDD
Engeltje
01-06-2011 om 12:12
Bij mijn dochter
Bij mijn oudste (zoon, lief en rustig kereltje dat eigenlijk geen sturing nodig had) vonden mijn man ik van onszelf dat we enorm goede opvoeders waren. En toen kwam na 3 jaar mijn dochter... Dat was vanaf dag 1 een ongeleid projectiel. Deed en doet alles wat niet mag. Grenzen zijn er om overschreden te worden. Alles wat niet nadrukkelijk en met zoveel woorden verboden is mag dus (en alles wat verboden is doet ze gewoon tóch...). Ze is bijdehand en brutaal en treitert graag haar broer. Ze pikt snoep uit de kast en opruimen doet ze uit principe niet. En na ruim 8 jaar ben ik er nog altijd niet uit hoe ik haar 'aan moet pakken'. Geen enkele truc uit de boekjes werkt echt. We halen echt alles uit de kast, maar het maakt geen indruk. En we willen wel ouders blijven, geen opzichters. Dus dat blijft lastig balanceren.
Okee, wat principes betreft doen we het best aardig, ze hebben allebei lang borstvoeding gehad, de drie R-en hou ik me nog steeds redelijk aan, ze poetsen 2 maal daags elektrisch hun tanden, we komen niet om in het (plastic) speelgoed en hebben geen DS (okee, wel een Wii), ze spelen allebei een instrument, we doen aardig wat aan cultuur, maar het echt opvoeden van dochterlief tot een beschaafd en oplettend meisje, nee, dat gaat ben ik bang nooit lukken . Gelukkig is ze wel prettig gestoord en kan ze ook erg lief zijn, met haar heb je nooit een saaie dag. Maar ze is dus wel bewerkelijk en slecht voor mijn ideaal als lieve, geduldige moeder .
Engeltje
Marijke
04-06-2011 om 22:16
Dochter
Ik was zwanger en hoopte heel erg op een dochter; ik heb geen zusje, mijn moeder had ook alleen broers. Een dochter, dat leek me fantastisch! Tutten, winkelen, lachen om niks, meidendingen dus. Ik heb een dochter, we tutten, winkelen, giechelen, hebben een fantastische band, alles ok? Ze is nu 13, haar favoriete uitspraak? Maham, doe nor-maal! Je gaat zo toch niet over straat? Nee, ik vind wandelen stom, fietsen ook, wanneer krijg ik een elektrische fiets? Het is zo'n eind naar school (6 km). Kijk, dat zat allemaal niet in mijn zwangere plaatje. En 1 x per maand frietjes, ok dat mag, het is uiteindelijk 1x per week geworden. Cola? Echt niet, de werkelijkheid is 4 flessen per week. Maar ik heb wel een DOCHTER! joepie!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.