Coco
01-02-2012 om 08:53
Opiniestuk volkskrant
In de Volkskrant van vanmorgen stond een stukje van Stijn Sieckelinck (die ik verder niet ken) http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3147680/2012/02/01/TVOH-Kids-gedresseerde-kids-in-arena-van-verval.dhtml
Ik vind dat hij heel goed het gevoel verwoordt dat ik ook heb bij dit soort "kinder"programma's. Ook legt hij goed uit waarom bijvoorbeeld "Junior Masterchef" dit soort gevoelens niet oproept.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Mach
02-02-2012 om 20:30
Nancy
Mijn dochter van 12 ziet er ook uit als een meisje van 12. Ze is nog vrij plat en moet nogmwat groeien. Maar haar vriendinnen van 12 zien er ook uit als meisjes van 12!! Want ze zijn 12! En zo zien meisjes van 12 er dus gewoon ook uit. Het varieert enorm.
En mijn dochter van 15 ziet er net als haar vriendinnen uit als 15. Want ze is 15 en zo zien meisjes van 15 er dus uit. Ze gebruiken geen tot weinig make up op schooldagen. Wel als ze een feestje hebben.
Volgens mijnwas het toen wij jong waren ook al commentaar op uiterlijkheden van pubers. Van alle tijden dus. Ik herinner mij dat mijn moeder onze rokken veeeeel te kort vomd ( wat ze ook waren) en ze vond hotpants ordinair. Maar we trokken het wel aan in de brugklas.
Ely
02-02-2012 om 21:02
Ordinair en hoerig: vroeger en nu
Dan komt er maar 1 ding in mij op:
Mac&maggie
En voor wat betreft bescheidenheid: ik weet het niet, is er niet een tijd en plaats voor alles? En hoort het niet bij de leeftijd, dat ze ofwel iets heel goed kunnen ofwel (schouders naar beneden, mompelen) er niks van kunnen? Of zit dat hier in t water ?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Bonnie
03-02-2012 om 14:13
Vooroordeel
Ik moet zeggen dat ik vooraf heel sceptisch was. Inderdaad ideeen over pushende ouders, over over het paard getilde kinderen die veel te ouwelijk gekleed waren etc. Maar na afloop van de uitzending vond ik dat eigenlijk heel erg meevallen. Er was geloof ik ook al een zware voorselectie geweest. Van 17000 naar nog geen 100.
Ik vond de meiden er niet veel anders bijlopen als mijn dochters (12 en 14) en hun vriendinnen. Ik vond hen zeker niet hoerig. Eigenlijk vond ik de meeste kinderen bij the voice kids gewoon leuke kinderen. Een aantal was duidelijk beter dan anderen maar dat hoort er ook bij.
Ik wist trouwens niet dat er al zoveel jong talent was. Ik heb mij ook verbaasd toen Giel Beelen op 3fm een zoektocht hield naar de Nederlandse Birdy (Engels meisje, ook pas 15). Daar zaten ook een paar erg goede meisjes bij.
Het lijkt mij wel lastig om een zo uiteenlopende leeftijdscategorie te moeten beoordelen.
Overigens had ik ook niet zoveel met dat junior kookprogramma.
Wilma
03-02-2012 om 15:46
Vanavond weer
Hoerig? Nee, dat kan ik bij deze meisjes echt niet zeggen. Eentje vonden wij er wel wat ouwelijk uitzien, maar meer gewoon als typje. Weet even niet meer hoe ze heet. Maar de rest vond ik behoorlijk 'gewoon'.
En ook inderdaad hoe Wendy en Martijn met de kinderen omgingen, vond ik erg leuk, 'k had er een hard hoofd in, maar eerlijk is eerlijk, ze deden 't leuk.
Maar goed, vanavond is 't weer en kunnen we weer en masse nieuwe oordelen vellen.
Anders
03-02-2012 om 17:33
Sini, 15 minutes of fame
Ik heb ook een heel ander programma gezien dan jij hebt gezien. Ik vond het een positief gebeuren, leuke talenten, niet te opgedirkt (het Eurosongvisie Junior en Kinderen voor Kinderen gebeuren vond ik drie keer erger).
Maar wat mij triggert is jouw "15 minutes of fame". Heb jij niet tig jaar geleden in een blad gestaan samen met je gezin? Voor 15 minutes of fame?
(ik heb zelf niets met 'faam' maar ik geloof graag dat kinderen met een leuk talent daar iets mee willen doen, net zoals jouw dochter staks iets met haar kunstacademie 'diploma')
Sascha2
03-02-2012 om 19:14
Sjonge anders
Wat een nare en snerende reactie naar sini toe. Ik vind het ronduit belachelijk dat je het zo op de persoon richt met persoonlijke informatie, nog wel lekker in de veilige anonimiteit. Sini, petje af voor je reactie, ik zou een stuk feller zijn geweest.
Anders
03-02-2012 om 22:07
Sinilind
Hoeveel audities heb je nodig om je mening te herzien?
Met mijn reactie heb ik je een spiegel voor willen houden. Jij hebt - totaal ongefundeerd, want programma maar half half gezien - kinderen (ik herhaal: kinderen) af zitten branden. Hoerig, geen talent, alles voor 15 minutes of fame, etc. Sorry, ik vind dat een schandalige reactie.
Maar als ik hetzelfde doe - een ongefundeerde aanval tav jouw 15 minutes of fame - dan komt dat bij je aan. Okee, dat was precies mijn bedoeling om je in te laten zien wat jouw ongefundeerde reactie werkt.
'Anders' is al een hele tijd hier mijn nick. (Een tijdje niet gebruikt ivm Anders Breivik)
Anders
03-02-2012 om 22:11
Sinilind
Diploma tussen haakjes omdat ik niet weet of dat zo heet als je afstudeert bij Kunstacademie (bij universiteit zeg je namelijk ook geen diploma). Meer bedoel ik er niet mee...
Jij stelt dat kinderen (ouders?) het doen voor die 15 minutes of fame. Ik denk dat die kinderen het doen omdat ze zingen vreselijk leuk vinden en meedoen aan zo'n programma wel een leuke uitdaging. Kinderen snappen echt wel dat de kans dat je überhaupt op tv komt (100 van 17000!) nihil is.
Ik zie geen verschil met andere talenten. Als je ergens heel goed in bent, kun je flink beroemd worden. Dat is vaak een bijkomstigheid en ik ken genoeg artiesten die die bekendheid als een enorme last ervaren, dat was nooit de bedoeling, de hele dag met muziek (of iets anders...) bezig zijn, daar was het ze om te doen.
Shanti O
03-02-2012 om 22:14
Klopt het dat
ik net een ontroerend schattig jongetje "every day i miss you more" hoorde zingen? Was dit het goede programma? Ik kijk nooit en luister nooit, maar hij kon goed zingen, schattig kind !
Anders
03-02-2012 om 22:22
Sinilind
Ik heb het dus alleen over jouw afbranden van de kinderen. Wat jij van het programma vindt en andere programma's, dat boeit me nu niet...
Mach
03-02-2012 om 23:15
Sorry sinilind
Maar ikvind het wel een beetje flauw. Ik stelde je heel serieus de vraag om met voorbeelden te komen van de hoerigheid die jij gezien had in de voice kids. Nu ik helemaal geen antwoord krijg kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je het programma uberhaupt niet gezien hebt.
mix
04-02-2012 om 00:12
Een béétje flauw?
beetje erg.
Even kopie:
1.Hoerige opgetutte meisjes van 14 (die inderdaad niet eens kunnen zingen) 2 beledigingen in 1, waarvoor ik me voor je eerste uitdrukking plaatsvervangend diep schaam
2.horen niet op televisie op prime time maar bij een hulp programma ergens op school. Ik durf niet te denken aan wat voor hulpprogramma je denkt, maar ik vind het nogal wat.
3.Het is slecht entertainment, smakeloos, gemaakt voor een groot publiek die tevreden is met weinig (de spreekwoordelijke brood en spelen van de Romeinen) Hiermee sla je in het rond naar de slechte smaak van het grote publiek.
4.en ik kan me niet voorstellen dat een fatsoenlijk ouder zijn kind laat,eedoen aan zoeits. Alweer een belediging naar ouders die gewoon met hun kind naar een auditie gaan, daar waar een ander aan het sportveld staat. Die ouders zijn niet fatsoenlijk?
Je verheft je boven het klootjesvolk en dat vind ik zeer ongepast en niet getuigen van klasse.
Speciaal vanavond heb ik nog eens extra goed gekeken. Ik zie kinderen die ik overal tegen zou kunnen komen. De ene beter dan de andere (uiteraard, er moeten er nog 99 afvallen), de ene met wat meer talent dan de andere, net zoals bij klassiek, opera enz. En ook weet je niet wat voor interessante, nuttige, opvoedkundige, ingewikkelde, pedagogisch verantwoorde dingen die kinderen doen buiten zingen om.
Als jouw zoon gaat voetballen en hij blijkt geen Ronaldo, mag hij dan ook niet meer voetballen? De kinderen doen uit vrije wil mee, de ouders zijn er altijd bij.
Fiorucci
04-02-2012 om 08:11
Grappig sini
Laten we dan ook maar stoppen met de concoursen voor klassieke muziek, tsss wat denken ze wel.
Juliea
04-02-2012 om 09:57
Sommige mensen
hebben gewoon niet geleerd om toe te geven dat ze een foutje hebben gemaakt en/of excuses aan te bieden!
Ely
04-02-2012 om 14:46
Leuker
Natuurlijk is het leuker om een boek te lezen dan om toe te geven dat je te kort door de bocht bent gegaan en er toen uitgevlogen. Dat snap ik.
Chique vind ik het niet bepaald.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
angelina ballerina
04-02-2012 om 17:39
Genieten
Ik geniet echt van de voice kids en ben het niet eens met het commentaar. ik kijk het met mijn meiden van 5 en 7 op zaterdagavond, iets eerder als het op vrijdag is en we vinden het alledrie geweldig. de kinderen hebben zeker talent en zijn helemaal niet hoerig. ik heb meerdere malen een traantje weggepinkt en vind het zielig voor de kinderen die niet doorgaan maar volgens mij is de begeleiding goed.
Valkyre
05-02-2012 om 00:28
Jeetje wat eng
Lees ik nu goed dat Anders persoonlijke informatie van een ander op dit forum plempt? Dat komt op mij toch behoorlijk bedreigend over. En dat vind ik toch echt iets anders dan een tv-programma (ongefundeerd of niet) afkraken. Dit forum zou toch anoniem moeten zijn? Ik snap eerlijk gezegd niet dat forumbeheer dat zomaar toelaat. Ik zou mij persoonlijk erg onveilig voelen als iemand in een totaal ongerelateerde draad persoonlijke informatie over mijn kind (!) zou gaan zitten spuien. Brrr.
Wat een bittere toon trouwens, voor een draadje over een televisieprogramma. Het is maar tv hoor. Wat die kinderen doen, moeten zij en hun ouders lekker zelf weten.
groet, Valkyre
Anders
05-02-2012 om 02:48
Valkyre
Het is geen persoonlijke informatie, niet van een ander forum. Sinilind heeft destijds hierover zelf geschreven en ik had destijds het blad gekocht (en even for the record: ik heb hier nergens geschreven welk blad, wanneer, geen echte namen of welke andere gegevens van haar of kinderen gebruikt = anoniem).
Massi Nissa
05-02-2012 om 09:18
Hear hear
Ik sluit mij volledig bij Izar en Valkyre aan; het is onnodig en onkies om zulke informatie in een posting te verwerken. En als je dat doet onder een volledig anonieme naam als 'Anders' (zo hebben er hier in de loop der tijd wel meer geheten), is het ook nog eens laf. Bah.
Groetjes
Massi
Can
05-02-2012 om 21:26
Niks anoniem
jemig, wat een onzin over anonimiteit. Het is toch zelf zo geschreven door Sini, dat kan door iedere jandoedel hier op het forum gelezen worden, daar hoef ik geen wetenschap voor gestudeerd hebben. Ik kan me dat verhaal ook nog heel goed voor de geest halen, heb toen ook nog naar dat blad uitgekeken dus ik snap niet helemaal wat daar anoniem aan is als je het zelf op een openbaar forum plempt.
Maar weer OT: ik vind de voicekids zelfs nog beter dan de volwassen versie. Heb echt kippenvel bij verschillende kinderen. Jee zeg, wat een talent! En ik verbaasde me er net over dat deze kinderen zo naturel gepresenteerd worden, niks haren in de krul of veel make-up op het gezicht. Sommige meiden zien er ouder uit, maar het lijkt me een beetje vreemd als ze dat aangerekend wordt
mix
05-02-2012 om 23:24
Van hetzelfde (ot)
Mwoah, over die omgangsvormen wil ik nog wel eens discussieren dan, gezien waar de beledigingen hier begonnen en elders op het forum. Mensen doorverwijzen naar andere fora vind ik nogal uit de hoogte overkomen; heel apart.
Margiz
05-02-2012 om 23:27
Taak forumbeheer
Ach ja, Sinilind heeft ook wel eens iemand ge-out op het forum: met naam en toenaam genoemd omdat ze dacht dat diegene haar iets aandeed. Toen bleek dat ze zich vergiste heeft ze haar excuses aangeboden maar was het kwaad al geschied natuurlijk.
Dit soort zaken lijkt me eerder een zaak voor forumbeheer: neem in de gedragscodes op dat je iemand niet mag outen (dus met de irl-naam noemen) noch zaken uit het priveleven van de ander mag onthullen. Lijkt me een hele relevante toevoeging aan de forumregels.
Can
06-02-2012 om 01:49
Omgangsvormen
"Als je die niet prettig vindt, zijn er ongetwijfeld genoeg andere fora waar je je het beter naar je zin hebt."
Dank je voor de tip maar ik voel me de laatste 10 jaar prima op mijn gemak hier op het forum dus je moet het nog een tijdje met me doen. Of was het voor Anders bedoeld, maar ook die zal zich prima voelen neem ik aan, anders schreef hij/zij hier niet?
Het ging BTW wel over anonimiteit, dat was de insteek van het noemen van hetgeen Sini eerder zelf(!) al had geschreven. Ik vind het ook aardig schijnheilig dat er gerefereerd wordt aan omgangsvormen op een forum waar toch van alles geschreven wordt.
Wat ik trouwens wel een verschrikkelijk programma vind en wat een beetje gaat naar het eerder omschreven gevoel bij zulke kinderprogramma's is Toddlers & Tiaras. Doodeng als je die kinderen ziet. En die ouders, daar begrijp ik echt niets van.
Fiorucci
06-02-2012 om 07:04
Zooooooo ot
Kom op zeg, wat Anders schrijft over Sini heeft Sini hier zelf verteld, en het komt heel vaak voor dat iemand een opmerking van maanden her voor zijn voeten geworpen krijgt. En dan natuurlijk het liefst om er iemand mee in een hoek te praten. En inderdaad, dan hebben we het nog niet eens over beledigingen...
Coco
06-02-2012 om 09:32
Oeps
Toen dit onderwerp postte had ik niet verwacht dat het zulke heftige en zelfs emotionele "discussies" zou losmaken.
Het ging mij eigenlijk meer om het opiniestuk en of je het daarmee eens was of niet.
De schrijver van het stuk heeft het trouwens helemaal niet over "hoerige" meisjes. Hij noemt de juryleden en presentatoren aardige mensen.
Waar volgens hem het probleem zit is dat van het mooie verschijnsel van kinderen die iets heel goed (denken te) kunnen (dat zit in bijna alle kinderen en is heel leuk en aandoenlijk om te zien voor volwassenen) entertainment wordt gemaakt. "Emo-entertainment", om precies te zijn. Dus daar passen die tranen in de ogen van een aantal forummers wel tussen.
De vergelijking met junior masterchef was om te laten zien dat het ene programma, gezien de formule en het tijdstip van uitzenden was gericht op kinderen (of kinderen het uiteindelijk ook leuk vonden doet niet ter zake, het gaat om de intentie) en het andere op volwassenen (wederom: dat er ook kinderen zo lang mogen opblijven verandert niets aan de intentie van de programmamakers). Verder was de "beloning" bij het kookprogramma niet de "eeuwige roem" die de kinderen bij The Voice wordt voorgehouden. Meer zoiets als "Als je zo doorgaat en hard werkt zul je, als je later groot bent, het nog ver schoppen in de restaurantwereld". De wereld van zo'n kind wordt dus niet op z'n kop gedraaid, na een finaleplaats.
De kritiek van de schrijver had dus niet zozeer te maken met de presentatie van het programma, maar meer met de hele idee erachter.
Ik ken het programma "Toddlers en Tiaras" niet, maar ik vermoed dat het hier juist de bedoeling is dat mensen geschokt reageren en roepen "wat een verschrikkelijke ouders zijn dat, zoiets zou ik nooit doen". Dat maakt het programma eigenlijk juist minder fout.
Can
06-02-2012 om 10:01
Toddlers and tiaras
Coco: "Ik ken het programma "Toddlers en Tiaras" niet, maar ik vermoed dat het hier juist de bedoeling is dat mensen geschokt reageren en roepen "wat een verschrikkelijke ouders zijn dat, zoiets zou ik nooit doen". Dat maakt het programma eigenlijk juist minder fout"
Misschien wil je wat fragmenten zien, dan hierbij een link:
http://tlc.discovery.com/videos/toddlers-and-tiaras/
Ik weet niet of ik het kan zien zoals jij het schrijft, ik heb me even in de programmamaker proberen te verplaatsen. Natuurlijk is dit drama ten top en willen ze reacties oproepen, daar worden deze programma's voor gemaakt. Maar zo is het programma zelf(de show) niet bedoeld, dat wordt echt heel serieus genomen door (vooral)de ouders en dat wilde ik laten zien in reactie op Sinilinds gevoel over kinderen die op een bepaalde manier worden geëxploiteerd(neem het woord "hoerig" niet graag in mijn mond als het om kinderen gaat).
skik
06-02-2012 om 10:30
Wat raar
Ik vind het opmerkelijk dat er negatief gereageerd wordt op het gebruiken van informatie uit andere draadjes die mensen daar zelf neergezet worden. Want dat doet iedereen hier aan de lopende band. Maar ik krijg de indruk dat het alleen als onkies gezien wordt als het min of meer 'tegen' iemand gebruikt wordt, om iemand op een tegenstrijdigheid te wijzen bijvoorbeeld. Als er gewoon of positief gerefereerd wordt aan andere draadjes heeft niemand er problemen mee.
Van sommige forummers weet je nou eenmaal welk beroep ze hebben, waar ze wonen, hoe de gezinssamenstelling is. Dat neem je in je reactie toch mee. En als je dat vervelend vind moet je consequent elk draadje een andere nick nemen.
skik
krin
06-02-2012 om 11:07
Appels, peren
Een belangrijk verschil tussen Junior Chef/TVK en Toddlers en Tiaras is dat laatstgenoemde een bestaande industrie registreert. Die peuters worden niet voor het programma gedrild, in tule gehesen en het podium op geschopt. Vreselijk blijft het, die draken van ouders (en kinderen).
Zonder de programmamakers zouden de kinderen van JC/TVK niet op het podium staan, laat staan op tv komen. Dat is al een begin van exploitatie, met een zwaar woord.
Overigens heb ik er afgelopen weekend naar gekeken, en het viel me mee. Aandoenlijk vind ik het niet (ik denk over het algemeen al snel: zij liever dan ik), maar de jury is best lief, en meestal lijken de ouders/familie opgefokter dan de kandidaten zelf. En er zaten mooie stemmen bij. Dat opgedirkte vond ik ook wel meevallen. Zeker vergeleken bij het gemiddelde Junior Songfestival (misschien dacht Sini meer daaraan?)
(Alleen dat format... Al dat wachten, dat rekken, dat vooruit-, achteruit- en opzijblikken. Pfff. SSo saaaai.)
Mach
06-02-2012 om 13:07
Krin
Juist omdat Sini zoveel ongefundeerd commentaar had vroeg ik om comcrete voorbeelden. Ik heb het idee dat ze het hele pprogramma niet gezien heeft. Hierop heeft ze helemaal niet meer gereageerd en dat vind ik vrij onortief nadat ze deelnemers en hun ouders eerst voor rotte vis had uitgemaakt.
Ik vind de deelners ook leuk en goed. En inderdaad, het duurt veeeeeel te lang en er wordt onnodig gerekt. Maar ach, zo lang ze zoveel kijkers hebben zal dat hun een worst zijn.
ChrisH
06-02-2012 om 15:53
Omgangsvormen
Ik vraag me ook af waarom iemand zo compleet moet worden afgebrand omdat ze iets anders vindt dan de meute. Als Sini tvoh kids een vorm van kinderexploitatie vindt dan is dat toch gewoon haar mening. Moet ze eerst een dissertatie toevoegen met complete onderbouwing voordat ze hier iets mag zeggen? Een beetje minder mag ook wel.
Chris