Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Coco

Coco

01-02-2012 om 08:53

Opiniestuk volkskrant

In de Volkskrant van vanmorgen stond een stukje van Stijn Sieckelinck (die ik verder niet ken) http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3147680/2012/02/01/TVOH-Kids-gedresseerde-kids-in-arena-van-verval.dhtml
Ik vind dat hij heel goed het gevoel verwoordt dat ik ook heb bij dit soort "kinder"programma's. Ook legt hij goed uit waarom bijvoorbeeld "Junior Masterchef" dit soort gevoelens niet oproept.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Ik zou er niet over mee kunnen praten. Hoewel ik tvoh wel heb gevolgd, krijg ik al een zucht-moment als ik hoor dat er een juniorversie komt (of er blijkbaar al is). De formule wordt dan echt uitgemolken vind ik. Bovendien val ik niet in de doelgroep waar het om draait. Om die zelfde reden heb ik juniormasterchef nooit gezien. De huisgenoten die wel in de doelgroep vallen, vinden er geen bal aan, dit soort afvalprogramma's met jury.

T&T

T&T

01-02-2012 om 10:18

Tja... afspiegeling van de maatschappij

Denk ik. Ik kijk er niet naar, heb het begin van "de grote mensen voice" wel gezien, want ik hou van mooie muziek, maar het werd me al snel te schreeuwerig, dus na de tweede battle heb ik het opgegeven. Dit soort programma's voor kids? ach, massa's kids die het geweldig vinden, die staan thuis ook met de deodorant bus als microfoon voor de spiegel en proberen mama's make-up doos uit.
Zelf heb ik een "rare" dochter van 10. Klasgenootjes kijken wel, zij heeft er niet de minste interesse in, ze zet liever een tekenfilm dvd op. Maar goed, ze wil ook niet zingen, is niet bezig met make-up, en kleren zijn om het niet koud te krijgen, laat het kind en ze loopt de hele week in hetzelfde trainingspak )
De maatschappij is wel erg gericht op uiterlijk en populair zijn, en daar gaat het in deze shows ook voor een groot deel om.
Mijn dochter is wel bezig met muziek, sport, en alles wat zoal met paarden te maken heeft en als ze meedoet aan een dressuur proef ben ik ook die vreslijk trotse moeder die er met het fototoestel bij staat en haar kind half doodknuffelt als ze is geslaagd (en nog harder knuffelt als het een keertje niet lukt). Dat komt niet breed uitgemeten op tv... pfff... gelukkig maar ) maar eigenlijk doe ik dus best wel hetzelfde als die ouders met zingende kinderen ?! of niet dan?
groetjes, Tess

Vic

Vic

01-02-2012 om 10:25

Wat ik me afvraag

Ik heb de juniorversie niet gezien, maar over het algemeen vind ik auditieprogramma's wel vermakelijk. Ik vraag me wel altijd af waarom sommige ouders hun niet met zangtalent behepte kind aan zo'n programma mee laten doen. En dan vervolgens boos de jury te lijf willen gaan omdat hun kind is afgeserveerd. Als ik zelf een kind zou hebben met zangambitie maar met onvoldoende vaardigheden om in ieder geval niet af te gaan, zou ik alles in het werk stellen om deelname te voorkomen. Maar ja, er zijn ook volwassen deelnemers die er van overtuigd zijn dat ze mooi zingen...

Niveau

Er zijn al heel wat voorronden geweest waarin de niet met enig zangtalent behepte kinderen al zijn afgevallen. De kinderen die je nu op tv ziet, kunnen echt wel zingen.

Ik vind zelf het gevaar dat ze in de '15 minutes of fame'-val trappen eigenlijk het meest bezwaarlijk aan tvoh kids. Volgens mij kan deelname aan zo'n programma een kind behoorlijk naar het hoofd stijgen en valse verwachtingen wekken.

Chris

Vic

Vic

01-02-2012 om 10:33

15 minutes of fame

Mijn oudste heeft wel eens mee gedaan aan een televisiequiz, en gewonnen. Haar 15 minutes of fame heeft ze dus al gehad

mix

mix

01-02-2012 om 10:47

Vic

de ouders staan ergens achter met martijn, die kunnen dus niet bij de jury komen. De kinderen die auditie doen kunnen gewoon zingen. Het is dus anders dan bij de andere talentenshows waar soms kinderen meedoen, die evenals een hoop volwassenen, gewoon beter thuis hadden kunnen blijven.
Dat is hier echter beslist niet het geval, ik heb echt van het talent van de kinderen genoten. En natuurlijk viel er een traan bij de afvallers af en toe, maar die werden lief opgevangen door ouders en kregen heel positieve woorden, ook van martijn.

Coco

Coco

01-02-2012 om 12:09

Silone

"Bovendien val ik niet in de doelgroep waar het om draait. Om die zelfde reden heb ik juniormasterchef nooit gezien."
Wat de schrijver van het door mij bedoelde stuk opmerkt is dat de doelgroep van "The Voice" nu juist zo overduidelijk een volwassen publiek is (al is het alleen al vanwege het tijdstip waarop het wordt uitgezonden), terwijl junior masterchef duidelijk voor kinderen gemaakt is.
Ik heb trouwens ook geen van beide programma's gezien. Het tweede o.a. niet omdat ik niet eens van het bestaan afwist en het eerste niet omdat ik nooit naar dat soort "talentenjacht" programma's kijk, dus ook niet naar de volwassen versie.

toja

toja

01-02-2012 om 12:58

15 minutes of fame?

Dat willen die van mij niet eens hooguit achter de schermen en uit beeld.
Verder ben ik het met cobi eens over masterchef, al vond mijn dochter het wel leuk om een keertje kijken.
Tvoh kids kijken ze niet. Geen interesse.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-02-2012 om 13:29

The voice kids

Ik zit wel in de doelgroep denk ik, ik vond het erg ontroerend, heb de hele tijd met tranen in mijn ogen naar dat programma gekeken

Ook voor Nick en Simon natuurlijk, of was dat weer een ander draadje?

Ely

Ely

01-02-2012 om 15:19

Sini

'ik heb er de helft van gezien en blijf bij mijn mening dat het geen muziek is wat geproduceerd wordt, maar semi-melodisch lawaai met een hoop kreuntjes ertussendoor.'

Bij the Voice kids? Dan heb ik blijkbaar een andere aflevering gezien dan jij...

Huh sini?

"Hoerige opgetutte meisjes van 14 (die inderdaad niet eens kunnen zingen) horen niet op televisie op prime time maar bij een hulp programma ergens op school."

Ik wist niet dat jij zo'n voorstander was van hulpprogramma's op school?

Ik weet ook niet wat jij hoerig opgetut noemt, maar de meisjes die ik gezien heb hadden geen of bescheiden make-up op.

En als jij het gezang semimelodische blabla noemt, dan houd je gewoon niet van hedendaagse popmuziek. Dat zegt verder niets over de prestaties van de kinderen die meedoen aan dit programma.

skik

Miss Elly

Miss Elly

01-02-2012 om 16:03

Masterchef is heel anders,

omdat Masterchef van oorsprong een Engels format is. Daar gaan ze wat netter met kandidaten om. Uitgangspunt is het beste in de kandidaten naar boven te halen. Dan blijkt dat er kinderen zijn die het leuk vinden om te koken en dat ook nog eens goed kunnen ook. Het is leuk om naar te kijken net als de volwassen variant en je doet nog eens een idee voor de dagelijkse maaltijd op.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

01-02-2012 om 16:17

Miss elly

Dat is ook precies hoe the Voice in elkaar zit, met een positieve benadering het beste in de kandidaten naar bovenhalen.

Ik vond juist junior masterchef vreselijk

TVOH Kids heb ik niet gezien, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Mijn kinderen hebben met de oppas zitten kijken van de week en die vonden het geweldig.
Maar bij Junior Masterchef had ik toch echt heel sterk het gevoel dat het een soort toneelstuk was. Het kan aan mijn kinderen liggen, die alleen een voet in de keuken zetten om een beker limonade voor zichzelf in te schenken en alleen maar warm lopen voor de 4 P's, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat zulke jonge kinderen zulke ingewikkelde recepten zelf uitdenken en ook nog lekker vinden...
Verder werden ze wel heel prettig behandeld, dat inderdaad wel. Maar of het ook echt was betwijfel ik dus.
Engeltje

Ely

Ely

01-02-2012 om 18:25

De show of de kandidaten

Dat iemand niet van talentenprogramma's houdt kan ik me goed voorstellen maar ik vind het geen reden om de kandidaten af te zeiken. Het concept spreekt jou niet aan, prima dan kijk je niet. Maar dan hoef je niet gelijk ook lullig te doen over de deelnemers, zijn twee verschillende dingen lijkt me

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2012 om 20:45

Sini

De winnares van The Voice of Holland speelt prachtig harp, en van haar dus weinig schreeuwerigheid. Ik vermoed dat critici de programma's nauwelijks bekijken...wat mij opviel aan Masterchef, waren de prachtige volzinnen die het grut etaleerde wat betreft hun kookkunsten, die zinnen kunnen ze nooit zelf verzonnen hebben....volgens dochterlief is dat hen ingefluisterd, zoveel onzin verzin je niet,volgens haar..

Ely

Ely

01-02-2012 om 22:02

Die saunders?

Typefout hoop ik?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-02-2012 om 22:14

Ik vind

de kids versie geweldig. Toen die Fabienne zong had ik tranen in mijn ogen. En ik heb het twee keer teruggespoeld. Prachtig. En echt helemaal niet hoerig ofzo. Zou je eens moeten luisteren op youtube.
Je moet wel erg chagarijnig zijn om die prachtig zingende kinderen zo af te kraken.

Dendy

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2012 om 22:45

Aardig

"Masterhef is anders omdat Masterchef van oorsprong een Engels format is. Daar gaan ze wat netter met kandidaten om"
Tja, je kunt van TVOH kids zeggen wat je wilt, maar niet dat ze niet netjes zouden omgaan met de kandidaten. Integendeel zou ik zelfs zeggen. Martijn en Wendy zijn echt aan het 'moederen' en de jury is over iedereen positief en aardig.
Sini: als je deze kinderen niet goed vindt zingen, dan vraag ik mij af welke kinderen je dan wél goed vindt zingen. Ja, ze zingen liedjes van anderen (heel divers overigens), maar wat is daar het probleem mee? En wat is het probleem van een 'uitgekauwd' concept? Het feit dat er zo ontzettend veel kinderen aan willen mee doen - en érg veel mensen hebben gekeken, laat wel zien dat het concept voorlopig nog niet versleten is.

Ely

Ely

01-02-2012 om 23:21

Btw lullig afzeiken

'Hoerige opgetutte meisjes van 14 (die inderdaad niet eens kunnen zingen)'

Hoe zou jij het dan willen noemen? Respectvol bejegenen?
Ik zag net een stukje herhaling maar ik snap echt niet hoe je erbij komt. Nogmaals dat het concept je niet aanspreekt snap ik maar om die kinderen zo af te zeiken.....

Sini

Het lijkt also we niet hetzelfde programma hebben gezien.
Ik ben dan ook heel benieuwd wie van de meiden van The Voice Kids jij hoerig opgetut vindt Dit is een serieuze vraag trouwens. Want ik snap je echt niet. J kan de muziek dan misschien niet leuk vinden, maar hoerig opgetut?
Ik vond het hele gewone meisjes. Met ongeveer dezelfde hoeveelheid make-up als mijn nu 15 jarige op zou doen als ze naar een feestje gaat.

Tango

Tango

02-02-2012 om 09:22

Snap het ook niet

Waar Sini het over heeft. Ik heb ook gekeken en vond het inderdaad ook heel normale meiden en jongens die meededen en de jury en Martijn en Wendy gingen er heel goed mee om. Heel anders dan bij de volwassen versie, wat ik goed vind want het gaat om kinderen.
Wat ik alleen wel raar vind is dat het voor de leeftijdsklasse 6 t/m 14 jaar is en ik begreep dat het jongste kind dat nu meedoet 9 jaar is. Wel triest voor al die 6/7/8-jarigen dus want die maken natuurlijk geen kans tegenover 12/13/14-jarigen.

T&T

T&T

02-02-2012 om 09:40

Uiterlijk

Bij "de grote mensen" Voice ben ik er op den duur echt op afgehaakt: het zou om de muziek gaan, maar ik zag steeds meer springerige dansers, heel veel lichten en show en hoerig opgetutte dames, waarvan een aantal dat overduidelijk ook niet zelf bedacht hadden... gewoon zielig om dan met je prachtige stem en al je talent daar toch in zo'n hypersexy pakje gepresenteerd te worden, hadden ze die blind auditions maar blind gelaten )
Maar goed, gisteren een stukje van de kids gezien, en dat vond ik tot nu toe wel meevallen, tenminste... op gebied van kleding en make-up, en ook de presentatie van wendy en martijn was leuk naar de kinderen toe. Wat ik wel weer vreslijk vind zijn al die teleurstellingstranen dik in beeld, en die superoverstresste ouders die denken dat hun leven ervanaf hangt... pfff... leuk als het kind kan zingen, maar leer een beetje relativeren ja.
groetjes, Tess

"eigen tekst"

Zonder iets over de programma's de willen zeggen (want ik heb er geen minuut van gezien en uit desinteresse ga ik dat dus ook niet doen), wil ik nog wel iets zeggen over die kennelijke woordkeus van de kinders in Masterchef. Mijn kinderen en met name dan het exemplaar van 9 jaar praat wel zo. Ik heb haar bijvoorbeeld niet de gisteren spontaan geroepen zin "Ik wierp mij er direct tussen" geleerd of ingefluisterd. Ook het eergistern bij het helpen in de keuken gehoorde "de kersensapspiegel is gestegen" kwam uit haarzelf. Ze praat gewoon zo, verder is het best gewoon een meisje van 9 Ze helpt trouwens al best lollig bij het koken, maar in een kookprogramma zie ik haar niet optreden

Kallisto

Kallisto

02-02-2012 om 14:48

Contracten

Ik kijk nooit naar dit soort programma's, dus over de inhoud kan ik weinig zeggen, maar wat ik wel schokkend vond was wat in in de NRC las over de "wurgcontracten" die de ouders van de deelnemende kinderen moeten tekenen. Zo moeten ouders in het eerste contract bevestigen dat ze alle volgende contracten ook zullen tekenen, zonder dat ze weten wat daarin staat.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/12/16/talpa-woest-op-nrc-maar-het-bewijs-staat-hier/

Nancy

Nancy

02-02-2012 om 15:43

Toch snap ik het wel een beetje

de reactie van Sinilind maar deel 'm niet
ik vond wel dat de meisjes van 14/13 er vele malen ouder uitzien dan ze waren, ik vond ze echter niet hoerig of ordinair.
wel ouderlijk, soms iets te....maar dat is mijn mening
Ik vond ook dat een aantal zeer verdienstelijk zong
Ik vond bv Annelotte erg mooi zingen en ook Fabienne
Met sommige gedragingen van meisjes had ik wel moeite
bescheidenheid siert zij mijn moeder altijd
en bij sommige vond ik dat bescheidenheid wel gepast zou zijn geweest.
Ik heb zelf dochters, maar zou ze nooit aanmoedigen iets dusdanigs te doen (zouden ze het kunnen)
15 minutes of fame, als dat het al is.....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-02-2012 om 17:45

Tikje naief

"ik vond wel dat de meisjes van 14/13 er vele malen ouder uitzien dan ze waren"
Vind je dat echt? Ik heb een zoon van 14, en als ik de meiden uit zijn klas zie... daar zit weinig meisjesachtigs meer aan, dat lijken soms bijna echt volwassen vrouwen, met alles erop en er aan.
"bij sommige vond ik dat bescheidenheid wel gepast zou zijn geweest"
Oh ja, zeker. Maar dat vind ik ook als ik naar De Wereld Draait Door kijk, naar Pauw en Witteman, naar de volwassen versie van The Voice... of gewoon naar mijn collega's op het werk. De wereld bestaat nu eenmaal niet alleen uit uitermate bescheiden types.

Indedaad ijsvogeltje

Ik heb dochters van 12 en 15 . Ook ik verbaas me er steeds weer over hoe volwassen de meeste meiden van die leeftijd eruit zien.
Alle 15 jarigen schat ik bijna te oud, vooral als ik ze op facebook of hyves zie. Maar ook als ze met zijn allen naar een schoolfeest gaan....het zijn echte pubers is een bijna volwassenen lichaam.
Ook de 12 jarige vriendinnen van mijn dochter zijn stuk voor stuk al volgroeid. Buste, billen taille alles is aanwezig. En ze steken soms al boven hun moeder uit. Ik weet het ondertussen. Maar het heeft denk ik te maken met ons eigen ouder worden. We zien onze kinderen graag als schattige onschuldige wezentjes die ze op hun 15 e niet altijd meer zijn. En lichamelijk zijn de meeeste met 14 echt helemaal klaar, veel al eerder.
Het ligt aan de kijker, in dit geval Nancy, dat ze blijkbaar niet meer kan inschatten hoe oud een meisje in de puberteit is. Dit waren volstrekt normale 14 en 15 jarigen die je op elke middelbare school ongeveer in de derde klas tegenkomt!

Nancy

Nancy

02-02-2012 om 19:55

Ijsvogeltje en mach

Het zal idd wel aan mij liggen
Ik ben alleen zelf nog niet zo oud dus zo lang is het niet geleden en heb dochters van 12 die eruit zien als meisjes / meiden, hoe je wilt, van 12 jaar. Beugels, borsten en bijna net zo groot als ikzelf, maar ze zien er echt niet ouder uit. En ja, ze dragen toch af en toe make-up, dus ik geloof niet dat het zozeer aan mij ligt (of mijn ogen). Tuurlijk toen ik die leeftijd had waren er ook meiden die er ouder uitzagen. Je hebt wel gelijk ijsvogeltje dat overal mensen rondlopen die wat meer bescheidenheid zouden mogen hebben. Op zich vind ik het best prima als een kind aangeeft goed in haar/zijn vel te zitten, beter dan dat ze onzeker over zichzelf zijn. Ik heb alwel gemerkt dat een opmerking die niet wordt gedeeld, niet vervelend bedoelt, hier meteen wordt afgeserveerd dus ik houd me er dus verder buiten...

Mode

Ik heb de programma's niet gezien, hou helemaal niet van dat soort competitieprogramma's, dansen, zingen enz er zijn er zooooo veel. En veel mensen zijn er dol op.
Deze kinderen heb ik geprobeerd op te zoeken om te kijken of ze er "hoerig" uitzien, maar ik kon ze niet eens vinden...?
Ik zie wel dat meisjes van 13 van nu er net zo uit zien als meisjes van 25. Zelfde soort hakken, zelfde soort topjes, haar en make up. Soms veeeeeel make-up. De mode van nu is soms "hoerig" al trekt het al weer wat bij op het moment, vind ik. Die glimmende, extreem hoge hakschoenen (echt hoerenschoenen vind ik het, vroeger droegen toch alleen prostituees die?) zijn (waren) mode. In combinatie met een legging met niks of met een miniscuul lapje net over de billen (of een kort broekje waar de onderste billen uithangen ) lang haar en nepwimpers, met glimmende lippen...tja, met 15 vind ik dat wel een beetje te.
Maar goed, je kan het niet altijd tegenhouden. Dan wordt het soms nog erger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.