Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Omgangsregeling jongvolwassen kinderen


Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:09 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 30-12-2023 om 10:52:

[..]

Ik denk dat ik dit stukje nou juist zou accepteren. Al helemaal, omdat er het vermoedden is, dat de bio moeder last heeft van armoede. Dat zou ik dan juist toestaan. Ik begrijp dat jij dat uitgesproken wil hebben, maar mensen in armoede leven in schaamte hierover en dat is het grote struikelblok om hierover te praten. Al helemaal, omdat jij dan in de openbaarheid de weldoener bent en gerust 'de eerste zou zijn om eten mee te geven'.iedereen is anders daarin, maar ik zou er geen woorden aan vuil msken en dat extra tasje eten gewoon meegeven...
Kan het zijn, dat ze om die reden ook bij jou de kleding gewassen willen hebben?

De moeder leeft helemaal niet in armoede, ze speelt het naar de kinderen van papa heeft het financieel beter omdat ze denkt dat dat zo is en zo creëert ze medeleven en respect ( of probeert ze) 

Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:11 Topicstarter

Moirmel schreef op 30-12-2023 om 11:12:

[..]

Van mijn achterbuurvrouw (80+) hebben wij ook een sleutel en bij mijn wijlen grootmoeder hing er zo'n sleutelkluisje.
Maar daar het hier gaat over kinderen van 18 en 24 lijkt het mij sterk dat hun ouders al hoogbejaard zijn.
Mijn vader is 67 en mocht hij echt problemen krijgen met zijn gezondheid of over een aantal jaar, zullen we ook wel bespreken naar een manier om binnen te geraken bij onrust. Zomaar onaangekondigd binnenvallen bij hem wordt hier niet gedaan.
Omgekeerd is het wel zo dat wij met een open achterdeur leven, dus de mensen die ons echt kennen die weten dat ze hier altijd kunnen binnenstappen

Helemaal mee eens . 

Poezie schreef op 30-12-2023 om 11:55:

[..]

Hoeveel bedraagt de kinderbijslag in België? En ook in België zal dat nadat het kind 18 jaar wordt ophouden?

Kinderbijslag is hier afhankelijk van de leeftijd en gezinssituatie. Als ik me niet vergis is het minimum iets van een 100 euro per maand voor het eerste kind.
Kinderbijslag loopt door tot je 25ste tenzij het kind vroeger begint te werken.

dus pa betaalde eigenliik niks, moeder krijgt voor de oudste dus al 6! Jaar geen geld meer en heeft het nu financieel zwaar,  goh zou dat nou toch komen?
En dan heb je vervolgens TO die gaat klagen dat de kinderen de kasten leeg eten en, oh hoe durfen ze, met de was aankomen zetten.

TO ik vind het schadalig dat je durft te klagen hierover, jullie zijn er jarenlang financieel heel goed af gekomen en dat zien die kinderen natuurlijk ook. ik snap die moeder niet dat ze nooit geen alimentatie heeft gevraagd, en je man vond alles wel best natuurlijk meer geld voor hem en zijn nieuwe vrouw. 

Ik krijg niet het gevoel dat die kinderen bij jullie op de eerste plek staan. 

Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:13 Topicstarter

Kataravrouw schreef op 30-12-2023 om 11:13:

[..]

Een van mijn stiefkinderen kreeg na jaren last van gewetenswroeging en biechtte het op. Ik was er dagenlang van af toen ik dit hoorde. Uiteraard snel sloten vervangen en camera's geplaatst. Toen we weer op vakantie waren....hadden we het bewijs op de camera, ze probeerde weer binnen te komen, had de sleutel ook gewoon aan haar eigen sleutelbos hangen. Toen dat niet lukte heeft ze onze brievenbus open gebroken en post mee genomen.

Denk maar niet dat bij een dergelijke ex, vader ook maar iets in te brengen heeft in het leven van zijn kinderen.

Niet te geloven!

Moradora schreef op 30-12-2023 om 12:12:

dus pa betaalde eigenliik niks, moeder krijgt voor de oudste dus al 6! Jaar geen geld meer en heeft het nu financieel zwaar, goh zou dat nou toch komen?
En dan heb je vervolgens TO die gaat klagen dat de kinderen de kasten leeg eten en, oh hoe durfen ze, met de was aankomen zetten.

TO ik vind het schadalig dat je durft te klagen hierover, jullie zijn er jarenlang financieel heel goed af gekomen en dat zien die kinderen natuurlijk ook. ik snap die moeder niet dat ze nooit geen alimentatie heeft gevraagd, en je man vond alles wel best natuurlijk meer geld voor hem en zijn nieuwe vrouw.

Ik krijg niet het gevoel dat die kinderen bij jullie op de eerste plek staan.

Ik vind je wel streng tegen TO, het zijn toch niet haar kinderen? Ik vind dat zij best mag klagen over de kinderen maar de vader moet het oppakken, daar ligt de sleutel tot verbetering

Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:15 Topicstarter

Kataravrouw schreef op 30-12-2023 om 11:15:

[..]

[..]

Is je man bang dat als hij zijn grenzen aan geeft, zijn kinderen niet meer willen komen?

Kataravrouw schreef op 30-12-2023 om 11:15:

[..]

[..]

Is je man bang dat als hij zijn grenzen aan geeft, zijn kinderen niet meer willen komen?

Dat vermoed ik. Met hem hierover praten is moeilijk

Pief schreef op 30-12-2023 om 11:48:

[..]

Dat gaat vervelend voelen voor de kinderen? Ze hebben de sleutel moeten inleveren van het huis waar ze deels wonen. En nu gaan ze te horen krijgen dat ze alleen nog maar op speciale momenten welkom zijn. Dus ze worden het huis uitgezet.

Dat is wel heel wat anders dan het gesprek aangaan over wat vaker meehelpen of een keertje koken, he?

Ik heb het helemaal niet over de concrete acties die hebben plaatsgevonden.  Ik heb het over de foute dynamiek in dit "gezin". 

Vader is vanaf het moment van de scheiding geen vader geweest maar heeft geprobeerd om beste vriendjes te zijn met zijn kinderen. Als hij nu die vaderrol gaat pakken gaat dat vervelend voelen voor de kinderen. Hij wordt ineens een opvoeder die gast proberen afspraken te maken met de jongvolwassen kinderen waarbij hij ze geen sleutels af gaat pakken of uit huis gaat zetten.  

Je als jongvolwassen kind ineens moeten houden aan huisregels en afspraken zal moeten wennen als je dat vanaf de kindertijd niet hebt gehoeven en DAT gaat vervelend voelen. 

Moirmel schreef op 30-12-2023 om 12:11:

[..]

Kinderbijslag is hier afhankelijk van de leeftijd en gezinssituatie. Als ik me niet vergis is het minimum iets van een 100 euro per maand voor het eerste kind.
Kinderbijslag loopt door tot je 25ste tenzij het kind vroeger begint te werken.

100 euro per maand???? En daar moest moeder de kinderen van onderhouden? I ben er wel benieuwd naar hoe Belgische ouders dat doen. In Nederland kun je daar niet eens genoeg eten van kopen voor een maand.

Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:20 Topicstarter

Moirmel schreef op 30-12-2023 om 11:31:

[..]

Maakt dit het niet extra moeilijk?
Ik neem aan dat er dan een regeling was waarbij de vader de kinderen beperkt kon zien terwijl hij alimentatie betaalde, terwijl ze nu als volwassenen reageren alsof jullie thuis ook hun thuis is.

@Voor velen:
Denk dat er hier zeker een cultuurverschil meespeelt. Zover ik mij kan herinneren ken ik maar één twintiger die nog thuiskwam en zonder vragen de kasten en koelkast plunderde en wees maar zeker dat zijn ouders daar niet tevreden mee waren.

De regeling is destijds volledig bepaalt door de moeder. Eigenlijk wou ze het liefst dat de kinderen niet of bijna niet naar hun vader gingen óf alleen maar als het haar goed uitkwam. Alimentatie werd er niet betaald, er werd gewerkt met een soort van kindrekening waar kinderbijslag op gestort werd en ze beiden geld bij stortten indien nodig.

Poezie schreef op 30-12-2023 om 12:17:

[..]

100 euro per maand???? En daar moest moeder de kinderen van onderhouden? I ben er wel benieuwd naar hoe Belgische ouders dat doen. In Nederland kun je daar niet eens genoeg eten van kopen voor een maand.

Dat is volgens mij het minimumbedrag tot ze twaalf zijn en voor eerste kind hé, het tweede kind krijgt iets meer dan 180 euro, het derde en volgende rond de 250.
Concreet voorbeeld: onze zoon heeft een meervoudige handicap, is elf en voor hem bedraagt het kindergeld (noemt groeipakket tegenwoordig) iets meer dan 300 euro per maand. 

Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:24 Topicstarter

ToetieToover schreef op 30-12-2023 om 11:34:

[..]

Ik denk dat dit de kern van het probleem is. Overigens niet ongebruikelijk dat je oneindig kunt geven aan kinderen en dat die dat vervolgens heel normaal vinden. Ze zijn net bodemloze putten.

Het is daarom aan jou om alleen te geven als je er niets voor terugverwacht, dat is namelijk zuiver geven. De rest is een ruilhandeltje. Geef ook niets waarmee je over je eigen grenzen gaat, daar heb jij niets aan maar zij uiteindelijk ook niet. Je hebt nu een grens aangegeven maar kennelijk ben je eerder toch over je eigen grens heengegaan. Waarschijnlijk zonder dat anderen of misschien jijzelf het doorhadden. Heb je nu wel goed zicht op je eigen behoeften?

Het verleden geeft nú wrijving en ik zou dat opvatten als een signaal dat je toch je eigen grenzen en behoeften niet goed in beeld hebt (gehad). Het helpt ook om te kijken wat er nu daadwerkelijk van jou gevraagd wordt, want veel van wat je ‘geeft’ zijn dingen waar ze helemaal niet om vragen. Kortom: minder doen voor anderen en meer voor jezelf zorgen.

Ja , ik ben zelf de grens over gegaan zonder het door te hebben en denk dat ik nu wel goed zicht heb op mijn behoeften. En inderdaad minder doen voor anderen en meer voor mezelf; doe ik , alleen wordt het niet begrepen

Ana123! schreef op 30-12-2023 om 12:20:

[..]

De regeling is destijds volledig bepaalt door de moeder. Eigenlijk wou ze het liefst dat de kinderen niet of bijna niet naar hun vader gingen óf alleen maar als het haar goed uitkwam. Alimentatie werd er niet betaald, er werd gewerkt met een soort van kindrekening waar kinderbijslag op gestort werd en ze beiden geld bij stortten indien nodig.

Is dat zo ook vastgelegd bij de rechtbank destijds? Vind het maar een vreemde regeling.

Moradora schreef op 30-12-2023 om 12:12:

dus pa betaalde eigenliik niks, moeder krijgt voor de oudste dus al 6! Jaar geen geld meer en heeft het nu financieel zwaar, goh zou dat nou toch komen?
En dan heb je vervolgens TO die gaat klagen dat de kinderen de kasten leeg eten en, oh hoe durfen ze, met de was aankomen zetten.

TO ik vind het schadalig dat je durft te klagen hierover, jullie zijn er jarenlang financieel heel goed af gekomen en dat zien die kinderen natuurlijk ook. ik snap die moeder niet dat ze nooit geen alimentatie heeft gevraagd, en je man vond alles wel best natuurlijk meer geld voor hem en zijn nieuwe vrouw.

Ik krijg niet het gevoel dat die kinderen bij jullie op de eerste plek staan.

Ik denk dat dit ook meespeelt in hoe de kinderen naar hun vader kijken: de ongelijke financiële situatie. Je doet het voorkomen alsof moeder onterecht klaagt over de kosten van de kinderen, maar ik vermoed dat ze terecht klaagt en dat dit bij de kinderen terechtkomt is ook logisch. Zoiets kun je moeilijk verborgen houden al zou je het willen. Daar gaat een beetje was en kasten plunderen geen balans in terugbrengen hoor. Dat vind jij al teveel kennelijk en dat is echt niks vergeleken met de kosten die moeder draagt. Al jaren. Ik vind vader steeds meer een eikel. Hij zorgt niet voor zijn kinderen en hij zorgt ook niet voor jou als je ziek wordt. Nou, dan weet je nu wat voor vent je in huis hebt zitten.  

Ana123!

Ana123!

30-12-2023 om 12:41 Topicstarter

Moradora schreef op 30-12-2023 om 12:12:

dus pa betaalde eigenliik niks, moeder krijgt voor de oudste dus al 6! Jaar geen geld meer en heeft het nu financieel zwaar, goh zou dat nou toch komen?
En dan heb je vervolgens TO die gaat klagen dat de kinderen de kasten leeg eten en, oh hoe durfen ze, met de was aankomen zetten.

TO ik vind het schadalig dat je durft te klagen hierover, jullie zijn er jarenlang financieel heel goed af gekomen en dat zien die kinderen natuurlijk ook. ik snap die moeder niet dat ze nooit geen alimentatie heeft gevraagd, en je man vond alles wel best natuurlijk meer geld voor hem en zijn nieuwe vrouw.

Ik krijg niet het gevoel dat die kinderen bij jullie op de eerste plek staan.

Vader betaalt geen alimentatie; wel de helft van alle grote uitgaven ( dokter, onderwijs, hobby’s, kledij). De oudste werkt nu +_ 1 jaar dus tot vorig jaar werd daar ook kinderbijslag voor ontvangen en alle uitgaven voor de helft betaald. De moeder heeft het NIET financieel zwaar. En ikzelf heb niets financieel nodig van mijn partner. Wij hebben ( op mijn initiatief ) telkens met zn allen mooie reizen gemaakt , leuke dingen gedaan, de kinderen voorzien van auto en nodige fietsen ed, …. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.