Van de (Forum)redactie
23-03-2009 om 17:29
Nomineer een working mom/dad
Ambities gezocht (M/V)
nomineer nu je favoriete Working MOM/DAD 2009
Ken jij een werkende ouder binnen jouw organisatie of daarbuiten die op inspirerende wijze ambities weet te combineren op het gebied van werk, gezin en/of maatschappij? Houdt diegene heel wat ballen in de lucht, met een goed humeur en hoge output?
Nomineer hem en/of haar vóór 15 april aanstaande via www.lofonline.nl (zie Working MOM & DAD) en maak kans op een totaal verzorgde Club Med vakantie naar Portugal ter waarde van € 3500,-
Op 11 juni wordt tijdens het Lof Nationaal Werkende Moeder- en Vaderdagontbijt in het stadhuis van Amsterdam de Lof Working Mom/Dad van het jaar uitgeroepen. Kijk ook voor meer informatie over de verkiezing en dit inspirerende Lof event op www.lofonline.nl.
Kaaskopje
26-03-2009 om 10:49
Je bent er voor of niet
Ik heb mijn mening eerder al gegeven. Doorslaan naar de andere kant, om dan maar mensen die het zwaar hebben te nomineren daar ben ik het ook niet mee eens. Hoe je ook in het leven staat, als ouder probeer je eruit te halen wat binnen je vermogen ligt. Bij de een kost dat meer moeite dan bij de ander, de een maakt meer mee dan de ander. Ik vind dus ook dat we niet moeten vervallen in een nominering naar 'zieligheids', of 'draagkracht' gehalte die misschien hoger ligt dan gemiddeld. Ik denk zomaar dat 'een' Kaatje, of 'een' Fladderbeestje liever niet op zo'n manier in de kijkerd wordt gezet.
Het is natuurlijk een blijk van waardering als de manier van moederen/vaderen van iemand bijzonder gevonden wordt en die waardering is terecht, maar moet daar een prijs mee te winnen zijn en een verkiezing aan vooraf gaan?
jasset
26-03-2009 om 10:59
Haha sini
Ik vond je verhaal wel erg leuk hoor! Maar je hebt je wel wat op de hals gehaald met al die reacties! grappig!
rosa
26-03-2009 om 11:12
Ook zeuren
Ik wil ook even.
Waarom is dit geen betaald bericht? Of als het dat wel is, waarom staat er dan niet Lof onder? Lijkt me niet echt relevanter dan een berichtje van, zeg, de belastingdienst..
rosa
liora
26-03-2009 om 11:16
Verbazing
Hoi,
Leuk voor mij om eens anderen uit hun dak te zien gaan terwijl ik zelf hier niet zoveel emoties over heb.
Sini, het beeld dat jij schetst van de ideale ouder herken ik helemaal niet. Ik denk dat op de ouder die jij schetst (ALbert, werkster, vier dagen werken, eigen bedrijf) juist ook erg wordt neergekeken. Dan denk ik aan quotes als: ik voed zelf mijn kinderen op, ze zijn maar 1 keer jong, etc.
Mijn gevoel is dat in Nederland de ideale moeder (want het gaat hier over moeders) er als volgt uitziet: ze woont in een rijtjeshuis, betaald door haar man die vijf dagen werkt. Ze werkt zelf twee, of hooguit drie dagen, en verdient daarmee zeker niet meer dan ongeveer 1200 euro per maand.
Dat beeld van de carrierevrouw met oppas en zo, dat is volgens mij niet een ideaalbeeld in Nederland.
Liora
Manda Rijn
26-03-2009 om 11:53
Ideaal ? het gaat toch om iets anders hier?
ik dacht te lezen dat ze een favoriete ouder zoeken, iemand die iets op heel inspirerende wijze doet ed.
Dat lijkt mij idd meer iets voor een moeder met maar 1 been en toch 5 zoons die aan olympisch polstokhoogspringen doet, zij die coacht en ook nog eens een bedrijf runt die protesebenen verkoopt. Daarnaast ook nog met slechts dat ene been er heel sierlijk gedrappeerd op de bank erbij ligt voor de campagnefoto van dat lof.nl
om maar iets te verzinnen...
Kaaskopje
26-03-2009 om 11:59
Welnee liora
De situatie die jij schets is niet zoals we het allemaal graag zien. Het is misschien in praktisch opzicht het meest voor de hand liggende.
Ik denk wel dat dit het ideaalbeeld lang is geweest, maar dat er al een verschuiving plaatsvindt naar de aanvaarding van het beeld van een carrièrevrouw die hulp nodig heeft bij de opvang van de kinderen en het schoonhouden van het huis. Ik zou nu graag zeggen dat ditzelfde opgaat voor haar man/vriend, dat hij dus hulp nodig heeft bij de opvang van de kinderen en het schoonhouden van het huis, maar die gedachte is denk ik nog iets te gortig
Tirza G.
26-03-2009 om 16:48
Lof-magazine
Is het blad voor de zelfstandige, werkende vrouw. Dus díe zoeken ze. Als ze de beste ouder zoeken, hoeven ze niet verder te kijken. Dat ben ik namelijk.
Tirza
Genista
26-03-2009 om 16:55
Hey tirza
Da's niet eerlijk, want jij hebt gewoon meer ervaring dan ik...
Vic
26-03-2009 om 19:55
Lof
Wie heeft dat blad wel eens gelezen? Ik heb destijds het eerste nummer toegezonden gekregen. Zelden zo'n onboeiend inspiratieloos blad gelezen, met inderdaad allemaal hysterische perfecte mama's in creatieve beroepen die nooit en te nimmer een bal laten vallen.
Pippie
26-03-2009 om 20:58
Doelgroep
Dat is een leuk idee. Ik heb niet zoveel zin om me er heel erg in te verdiepen. Maar we vinden dus iemand die helemaal (of bijna dan) in de omschrijving van de doelgroep past en nomineren die persoon.
Hoe luidt de doelgroep? Ik ben bang dat ik er niet in pas (ook al ben ik een supermoeder, ondanks mijn zeer slechte spelling hihi).
Daarna geef ik graag verslag van het reisje naar Portugal. Want degene die stemt die kan dat winnen? Wat krijg je eigenlijk als je degene bent die wint?
Pippie
Pippie
26-03-2009 om 21:05
Omschrijving
Weet je wat zo grappig is. Ik keek toch maar eens op de site. En..... ik ken zomaar een persoon die daar als genomineerd staat. Nou ja zeg.
Pippie
josephine*
26-03-2009 om 21:51
Non-glamour nominatie
Ik vind dat Sinilind wel een punt had met haar clichébeeld van de super-ouder.
Kunnen wij niet met elkaar afspreken dat we iemand nomineren die dagelijks stevig met 2 poten in de klei staat en vervolgens ook nog zelf de vloer moet dweilen (maar wel dringend een reisje naar Portugal kan gebruiken)
Het beroep van consultant is hierbij uitgesloten
Wie heeft suggesties?
J.
Pippie
26-03-2009 om 22:09
Reclamefolders
Ik zie hier wel eens een moeder die reclamefolders in de brievenbussen gooit. Waarschijnlijk voor een extra centje. Zij heeft 5 kinderen die er redelijk gelukkig uit zien. Ze heeft geen auto, doet alles op de fiets. Als ik haar zie gaan voel ik echt iets van bewondering. Ze geniet en maakt er echt iets goeds van. Leuk he. Maar ja, ik ken haar naam niet.
Pippie
Tirza G.
26-03-2009 om 23:13
Genista
Je speelt met vuur jongedame. Je wilt toch niet beweren dat ik een oud wijf ben?? NOUNOUNOU???
Tirza
Tirza G.
26-03-2009 om 23:19
Leuk
Ik heb even op de site gekeken. Er zit één moeder bij van zes kinderen. Dan ben je volgens mij gewoon sowieso een supervrouw, ongeacht wat je verder nog doet. En er zit een meneer bij, ene Wouter, dat vind ik net Jamai. Leuk hoor.
Tirza
Genista
27-03-2009 om 08:55
Tirza
Ik beweer slechts dat ik een groen blaadje ben, bij jou vergeleken.
Hartelijks, G (pyrofiel)
LouiseB
27-03-2009 om 09:27
Ik kom niet in aanmerking
Ik ben accountmanager, werk 4 dagen en laat iemand anders mijn vloer dweilen. Mijn leven is een grote aaneenschakeling van glamour en feest volgens jullie.......
josephine*
27-03-2009 om 11:51
Het glamoureuze leven van louise b
Ik wil wel uit de kast komen hoor; ik ben beleidsmedewerker (3 dagen in de week), Rachida sopt (goddank) mijn vloer en mijn lief is consultant, alleen mijn huis is niet oud genoeg. Welk een glamour )))
Om even serieus te worden. Ik heb helemaal genoeg van het gejammer over luxe problemen van "ons soort mensen". Lees een geschiedenisboek, kijk eens rond in de wereld en het zal je misschien opvallen hoe ontzettend luxe leventje we hebben: nooit honger gehad, altijd een dak boven ons hoofd en geen dag in oorlog(sdreiging) geleefd. Laten we onze zegeningen tellen en eens iemand in het zonnetje zetten die niet HBO+ is en op zijn/haar gat met een beetje praten een flinke zak geld verdient. Een goede ouder zijn is echt een uitdaging als je hulpbronnen op essentiële gebieden niet aanwezig zijn (geld, huisvesting, gezondheid etc.)
En dan wil ik best geloven dat het leven van een accountmanager ook niet altijd over rozen gaat
J.
rodebeuk
27-03-2009 om 13:21
Inderdaad josephine
Ik denk niet dat de mensen die deze verkiezing aanvallen een persoonlijke hekel aan vrouwen willen uitspreken die 4 dagen werken met hulp en 30er jaren huis.
Ik vind het ook goed dat je er nog even op wijst dat de mensen die ook nog wat ruggewind hebben gehad in NL het verdomd goed voormekaar hebben.
Maar ik kan niet verder bomen, ik moet een spelletje meedoen, de jongens zijn thuis...
LouiseB
27-03-2009 om 21:11
Inspiratie voor ...
.. een nieuwe chicklit roman over mijn glamoureuze leven
Maar nu ook even serieus, iemand die keihard bezig is te zorgen voor huisvesting en veiligheid voor haar kinderen bewonder ik voor haar doorzettingsvermogen en kracht, maar zo iemand valt nou eenmaal niet onder de categorie Working Mom waar we het hier over hebben.
Wat is er mis met een succesvolle vrouw al rolmodel? Al was het maar om de kinderen van de vrouwen in mindere omstandigheden te laten zien dat er ook een ander leven is voor meisjes en vrouwen? En dat vrouwen ook best wat te vertellen kunnen hebben, en niet alleen maar hoeven te sloven en mindere baantjes hoeven te hebben?
groet
Louise
(geen jaren 30 huis)
Bastet
28-03-2009 om 08:21
En dat vind ik nou raar
Ik vind het bizar dat iemand die heel,heel hard werkt in rotbaantjes om rond te komen en echt knokt voor een bestaan voor haar en haar kinderen,niet in aanmerking zou komen.Jakkes!Niet iedereen is ooit in de positie geweest om een HBO te doen en daarvan uit verder te ontwikkelen.
Bastet
Kiki
28-03-2009 om 10:52
Sini dat is onzin
Ook als je uit een blank middenklas gezin komt moet je werken voor succes. Succes komt je niet aanwaaien, die creëer je zelf
Ik ken genoeg kinderen met rijke ouders die zelf moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, zo ken ik ook genoeg mensen uit arme gezinnen die heel succesvol zijn.
Ik heb dus niet meer respect voor de ene groep als voor de andere. Ik kijk op niemand neer.
Ik ben het dan wel weer met je eens dat ik het raar vind dat een Marokkaanse echtpaar in een achterstandswijk die ik ken met 5 kinderen, die haar kinderen allemaal VWO laat doen en allemaal laat studeren, terwijl zij en haar man zich drie keer in de rondte werken om die studies te betalen niet in aanmerking zou komen voor die prijs.
Maar als ik jou goed lees zou je eerst je portie kommer en kwel moeten hebben gehad, dan moet je boven je zelf moeten uitstijgen om dan tegen de stroom in je gezin en je werk te combineren pas dan heb je recht op een Lofprijs.
Ik vind het superknap van Fladder allemaal voor elkaar krijgt. De anderen die je noemt ken ik niet. Maar ik vind het net zo knap als een consultent of een account manager die zijn/haar gezin draaiende houdt.
Maar misschien zouden de tijdschriften die gelezen worden door kinderen uit achterstandswijken ook eens zo'n prijs moeten organiseren. Want dat er in die wijken behoefte aan rolmodellen zijn staat als een paal boven water.
Er werkt bij mij een meisje van 17 wiens enige wens is om kinderen te krijgen. Het feit dat ze pas 17 is en haar vriendje 18 doet niet ter zake. Het meisje komt uit een milieu waar dat heel normaal is. Ze weet geen ander leven, haar eigen moeder was 16.
Zelfs toen ik haar leven beschreef over 5 jaar (alleenstaande moeder zonder opleiding zonder geld) schrok het haar niet af. Haar eigen moeder heeft ook geen opleiding en werkt keihard om rond te komen. Maar die zegt ook niet tegen haar dochter, het is verstandiger dat je wacht.
Ik denk dan, nou ja hoop dan, dat als andere meisjes in zo'n situatie zien hoe het ook anders kan ze misschien meer geneigd zijn dat stapje harder te doen voor school en opleiding en niet meer in dit soort situaties komen.
Ik denk dan inderdaad wel dat LOF-magazine niet die doelgroep bereikt.
Kiki
28-03-2009 om 10:55
Pff wat een spelfouten
Niet zo snel typen.
Ik vind het knap WAT Fladder voor elkaar krijgt
'dan moet je boven je zelf moeten uitstijgen' moet natuurlijk zijn 'dan boven je zelf moeten uitstijgen'
Guinevere
28-03-2009 om 10:58
Huppelakee kiki
"een Marokkaanse echtpaar in een achterstandswijk die ik ken met 5 kinderen, die haar kinderen allemaal VWO laat doen en allemaal laat studeren, terwijl zij en haar man zich drie keer in de rondte werken om die studies te betalen".
Nou, huppelakee Kiki, nomineer deze mensen! Dan gaan wij op ze stemmen. Ook goed voor Lof, om eens een anders-dan-anders-winnaar te hebben.
Vic
28-03-2009 om 12:29
Kiki (o.t.)
Je was er eentje vergeten Het is 'een meisje wier enige wens is...'
Coco
28-03-2009 om 15:08
Vic & kiki (o.t.)
Als we dan toch op alle slakken zout gaan leggen: "het meisje wiens......." is toch goed, want strict genomen is het woord "meisje" onzijdig (het is ook "het meisje dat" en niet "het meisje die"). Alleen met bezittelijke voornaamwoorden wordt in het Nederlands naar onzijdige woorden die overduidelijk een vrouwelijk persoon omschrijven verwezen met "haar".
josephine*
28-03-2009 om 15:31
Succes is een keuze
Was dat niet de tekst van John de manager/goeroe uit de Cup a Soup reclame
Het is al heel wat moeilijker om succes te hebben als je niet flink de wind in de rug hebt, zoals Sini al beschreven heeft. De prijs is veel hoger, maar het hoeft niet onmogelijk te zijn.
Het gaat mij niet alleen om zieligerds met veel tegenslag in het leven, maar ook om mensen die keuzes maken die ze geen geld en geen status opleveren. Inderdaad zoals de juf in de Bijlmer die Sini noemt. Zij zet zich in voor de kansarme kinderen en haar moeder, terwijl ze er ook voor had kunnen kiezen om een andere HBO opleiding te doen en lekker accountmanager/consultant/reclamejuffrouw in Oud Zuid te worden. In het laatste geval past ze met haar 4 kinderen precies in de doelgroep van Lof en als ploeterende moeder en juf in de Bijlmer dus niet.
Maar Kiki, ik hoop dat je nu ook B zegt en je Marokaanse super ouders nomineert, ik zal op ze stemmen.
J.
Kiki
28-03-2009 om 15:40
Hahaha, ik zou wel willen
maar als ik die vrouw ga nomineren hoef ik daar niet meer binnen te komen hoor. Ze zou het vreselijk vinden.
Maar iemand zou Fladder gaan nomineren, gaan we daar op stemmen.