Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Stenna

Stenna

14-10-2009 om 10:53

Nog meer sportvereniging: Verplicht douchen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

22-10-2009 om 18:20

Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het gros van de mensen wat rondloopt op een sportclub heus wel vol met goede bedoelingen zit.
Maar ik vind het eerlijk gezegd heel raar overkomen dat *volwassenen* zo ontzettend aandringen op dat douchen na afloop en er soms/vaak zelfs bijblijven (om te zorgen dat de kleedkamer in orde blijft ofzoiets).
Dat gevoel wat jij nu hebt (hallo zeg, mijn man is hartstikke betrouwbaar, wat dénk je wel, niet alle voetbalbegeleiders zijn viespeuken) - dat gevoel is een soort schending van jouw privacy en wereldbeeld. Dat is nou voor míj het verplicht gezamenlijk douchen. Dat voelt precies zo. Het verplichte karakter tast mijn privacy (of die van mijn kind) en mijn wereldbeeld aan.

Overigens, jammer maar helaas, juíst bij clubs etc. waar veel jeugd te vinden is lopen veel mensen die seksueel daardoor worden aangetrokken. Dat wil niet zeggen dat ieder voetballertje verkracht wordt, maar het wil wel zeggen dat er mensen lopen met minder goeie bedoelingen. Het risico op het aantreffen van een pedofiel is bij een voetbalclub groter dan achter het stuur van een auto. Relatief gezien.

Tirza

Jorm

Jorm

24-10-2009 om 08:42

Met voetbalbestuurder eens

In een eerder draadje over eenzelfde soort onderwerp heb ik ook al aangegeven dat ik het verplicht gezamenlijk douchen onaanvaardbaar vind.

Wanneer men vindt dat er verplicht gedoucht moet worden, dan moet men ook maar zorgen voor fatsoenlijke individuele doucheruimtes.

Is die laatste er niet, en de club zou zoiets wel verplichten, dan hebben ze aan mij absoluut een verkeerde. Wanneer ik merk dat er druk op mijn kind wordt uitgeoefend om het toch te doen, riskeren ze zelf aangifte bij de politie - immers dit ligt veel te dicht bij misbruik.

Minet

Minet

24-10-2009 om 09:43

Jorm

Je kunt het dan wel eens zijn met voetbalbestuurder, jouw posting is echter 10 stappen verder dan die van voetbalbestuurder.
Waar voetbalbestuurder heel reeel is, sla jij enorm door. Om een kind te pushen toch te douchen gelijk 'dichtbij misbruik dus ik doe aangifte' te noemen slaat in mijn ogen echt nergens op.

Minke

Minke

24-10-2009 om 12:52

Toch

Misschien slaat Jorn wel door maar toch vind ik het verplicht gezamenlijk douchen een vorm van grensoverschrijdend gedrag. Iedereen heeft het recht om z'n meest private onderdelen prive te houden of je nu kind, volwassene of bejaarde bent.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 14:53

Minet, ik kan me wel voorstellen dat het schokkend overkomt, maar wat zou je dan wél grensoverschrijdend vinden? Als de trainer alle kinderen afdroogt? Er bij blijft staan? Zelf meedoucht? Door kinderen te verplichten (onder druk) zich uit te kleden plaats je ze in een hele kwetsbare positie. Wat is de volgende stap?

Tirza

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

24-10-2009 om 18:19

Erbij blijven (tirza)

Dat er een volwassene bij blijft vind ik dus wel weer erg nodig. Een kleedkamer zonder toezicht leent zich bij uitstek voor pestgedrag. Bij ons op school is ook vaak geen toezicht omdat de meester geen praatjes wil (of misschien mag het zelfs niet?). Dan gebeurt er toch een hoop rottigheid. Rondspuiten met deodorant, iemands kleren nat maken etc. Ik pleit voor twee volwassenen in de kleedkamer en anders in ieder geval zorgen dat je als leider niet 1 op 1 bent met een kind.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 20:10

Kortom

Schaf het douchen af. Scheelt een hoop toezicht, gedoe, gepest en tijd. Iedereen blij.

Tirza

Minet

Minet

24-10-2009 om 21:00

Grensoverschrijdend en meer

Ik vind iets grensoverschrijdend als er iets plaatsvindt met een kind in een 1 op 1 situatie met iemand waarvan hij/zij afhankelijk is, waarbij het kind aangeeft dat niet te willen. ( of ter plekke, of thuis bij de ouders)
Douchen na een training is een groepsgebeuren, het 'hoort' er in mijn ogen gewoon bij, en dat wil ik graag onder toezicht tot een bepaalde leeftijd, omdat kinderen elkaar soms hard aanpakken. Dat geldt niet alleen bij douchen, dat zou ook moeten gebeuren bij bv. het omkleden in een kleedkamer voor de gymles op school.

Het na de training douchen is hier trouwens pas verplicht vanaf een zekere leeftijd, alle kinderen zijn dan in staat om zichzelf goed af te drogen, hun tas in te pakken en zich aan te kleden. Toen onze kids nog veel jonger waren en voetbalden was het heel normaal dat bij elk douchende kind ook een ouder in de kleedkamer was om het kind te helpen met afdrogen en zijn spullen bij elkaar te houden.

Nu ik zit te tikken moet ik terugdenken aan de zwemlessen. Per groep kregen de kinderen een kleedkamer, ook daar zag men elkaar naakt, werden kinderen door andere moeders/vaders afgedroogd als hun eigen ouder er nog niet was, daar hoor ik echter niemand over! Heeft dit te maken met de leeftijd, of met het toevallige aspect dat het bij zwemmen nu eenmaal onmogelijk is om je om te kleden zonder dat je naakt bent?
Later zaten onze kinderen op waterpolo, ook daar waren gezamelijke kleedruimtes waar altijd de train(st)er meeging na afloop om te zorgen dat er orde bleef. Ik zie dus geen verschil met douchen na het voetballen, het hoort erbij om fris na afloop met je vrienden in de kantine nog even een drankje te drinken en wat na te kletsen.

Puck2

Puck2

24-10-2009 om 21:04

Nee tirza

Niet iedereen blij hoor. Ik wil ook na alle discussie hier nog steeds geen 4 smerige modderige stinkende voetballertjes in mijn auto. Dat jij het niet erg vindt om met een dochter in de auto zit waarvan de kleren niet goed gewassen kunnen doet daar verder niets aan af.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 21:51

Minet heeft een punt

Bij zwemles zijn ze inderdaad ook bloot en dan is niet alleen het groepje leeftijdgenoten getuige maar ook vaders en moeders.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2009 om 22:04

Hier niet

Hier ga je na zwemles gewoon in een hokje. Waarom maken ze dan geen hokjes op de voetbal? Juist dat verplichte "niet zeuren allemaal bloot" - dat staat me zo tegen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2009 om 22:26

Bij ons niet tirza

Bij zwemles gaan de kinderen hier in een groepskleedkamer. Niet dat het verboden is om naar een eigen hokje te gaan, maar dat doen de meesten niet. Eenmaal in zwempak wordt er nog wel eens een spelletje gedaan en dat is gezelliger dan alleen met je ma in een hokje.

Puck2

Puck2

24-10-2009 om 22:27

Geen idee

Tirza, individuele hokjes zou een prima oplossing zijn maar dan moet je ook individuele douchecabines hebben, met zwemmen douche je nog steeds gezamelijk (met je badkleding aan) en verdwijnt dan een hokje in. En aangezien de kleedruimtes toch al erg krap zijn bij de meeste voetbalclubs en er vaak geen geld is voor renovatie vrees ik dat het bij een leuk idee zal blijven. Overigens was bij de zwemschool van onze kinderen geen mogelijkheid om individueel om te kleden, er was alleen een groepskleedkamer en dan ook nog jongens en meisjes door elkaar. Ik heb er eigenlijk nooit iemand over horen klagen of horen zeggen dat dat niet kon.

Stenna

Stenna

25-10-2009 om 10:01

Vertrouwen trainer en zelfbeschikking

Het risico hoeft niet van de trainer of coach te komen. Maar in de sporthallen waar wij komen kan eigenlijk iedereen die wil vrij in en uit lopen. Daarom zijn er in elk geval al ouders van meisjes die niet goed vinden dat ze daar douchen (en overigens is er wel een verschil tussen de zwemlesleeftijd en jonge puberlichamen, vind ik zelf).
Verder is er natuurlijk op deze leeftijd nog rekening te houden met het "nieuwe pesten": mobielfoto's van elkaar op youtube zetten bijv. Ook niet te versmaden als je lichamelijk wat afwijkend bent van de rest.

Maar uiteindelijk vind ik deze risico's, hoewel reeel, niet het belangrijkste argument. Het gaat uiteindelijk om de zelfbeschikking van jongeren, of ze gezamenlijk bloot op een zeker moment zelf gewoon even niet willen. Mogen ze aub? Daar heeft volgens mij heel jong verplicht douchen totaal niks mee te maken. Ook als ze met 6 jaar bloot gewend zijn en gewoon vinden (zoals mijn zoon) kunnen ze er met 13 opeens toch een tijdje moeite mee hebben. Lijkt me heel natuurlijk en gaat ook wel weer gewoon over. Mits er niet zo moelijk over gedaan wordt en met machtgebruik door volwassenen opgedrongen.

Stenna

Stenna

25-10-2009 om 10:04

Nog vraagje

Degenen die het onzin vinden dat jongeren weleens moeite met hunn eigen bloot hebben: Hoe doen jullie dat dan thuis, als een jongere een tijdje met de deur dicht/op slot wil douchen vanwege puberale preutsheid. Verplicht je ze dan ook om de deur op te laten en loop je de hele tijd expres binnen (ze moeten het toch normaal gaan vinden nietwaar)?

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

25-10-2009 om 10:35

Helemaal niet iedereen blij

Het is nog steeds zo dat het merendeel het gewoon prettig vindt om na het sporten gelijk te douchen. Het zou toch van de zotte zijn dat om de enkele uitzondering die niet wil het iedereen maar te verbieden. Dat is precies hetzelfde als iedereen te dwingen. Als je na het sporten niet meteen naar huis gaat maar bijvoorbeeld nog wat gaat drinken in de kantine vind ik het wel zo beleefd om gedouched te zijn en als je meteen door wilt na het sporten naar een verjaardag of de stad in oid is het toch ook wel prettig dat je hebt kunnen douchen. Ik ben helemaal niet anti-douche ofzo, maar ik vind wel dat je de randvoorwaarden in acht moet nemen en dat degene die niet wil dat die niet gedwongen moet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 11:43

Stenna

Mijn dochters willen ook niet dat ik, hun moeder, zomaar de douche in loop. En hoe scheef de redenatie voor mij ook overkomt vinden ze het niet erg als ze bij elkaar binnenlopen terwijl ze nog niet volledig aangekleed zijn. 'Dat is anders'. Ik doe dat dus niet. Misschien moet het hele douchen vanuit een ander gezichtspunt worden bekeken... Kinderen die niet willen of hoeven te douchen sporten dus alleen maar voor de lol en niet omdat ze er goed in hopen te worden. Want als je er goed in wordt en op hoog niveau terecht komt, betaald voetbal bijvoorbeeld, kom je ook écht niet ongedoucht de kleedkamers weer uit. Hoe is die redenatie?

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 12:30

Hoog spelen

Dat vraagt om een definitie van "hoog niveau". Heb je het dan over Ajax? Denk je echt dat die gezamenlijk douchen in zo'n koude, zanderige doucheruimte? De leeftijd van mijn dochter (19) doucht, als ze gezamenlijk moeten, met een boxer aan.
Wat ik dan wel weer grappig vind, voetbal wordt gezien als een echte mannensport, niet zeuren, hoppetee, niet te flauw, douchen. Tegelijkertijd is bekend dat juist voetballers niet of zeer zelden uitkomen voor hun homoseksualiteit. Dat schijnt namelijk niet mannelijk te zijn. Raar eigenlijk. Dan wíl je alleen dingen uitsluitend met mannen doen is het wéér niet goed.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 12:30

Puck2

Misschien kun je de rijdienst ruilen voor bardienst

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 18:00

Boxer

De leeftijd van mijn dochter (19) doucht, als ze gezamenlijk moeten, met een boxer aan. ===
Dat is heel normaal Tirza en niemand die ze dat verbiedt. Ik heb al eerder gezegd dat het geen blootshow is, maar een douchebeurt om het eerlijke zweet weg te spoelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 18:08

Tirza

Ga je nu om je argumenten kracht bij te kunnen zetten homoseksualiteit erbij slepen? Dat is echt een totaal ander onderwerp.

Jorm

Jorm

25-10-2009 om 20:11

Minet

"Waar voetbalbestuurder heel reeel is, sla jij enorm door. Om een kind te pushen toch te douchen gelijk 'dichtbij misbruik dus ik doe aangifte' te noemen slaat in mijn ogen echt nergens op."

Het spijt mij, maar wanneer er gepushed moet worden om te douchen dan betekent dat dat er geen rekening wordt gehouden met de grenzen van mijn kind. Dus grensoverschrijdend gedrag, waarbij ook nog sprake is van een gezagssituatie. Dat er sprake is van een groep doet daar niets aan af.

Dus helaas ben ik niet van mening dat ik daarin doorsla.

Tirza G.

Tirza G.

25-10-2009 om 23:20

Nee hoor

Dat is geen totaal ander onderwerp volgens de vriendenkring van dochterlief. Er is zelfs een Hyves van. Douchen zonder boxer na de voetbal: dan ben je een homo en dús fout.
Ik zie nog steeds die veilige, respectvolle, vriendelijk edoch stoer mannelijke, pestvrije, schone, comfortabele doucheruimte níet voor me - ongeacht hoe iedereen in dit draadje zijn best doet. Ik zie nog altijd dwang, groepsdruk, gedonderjaag, toezicht, kou en modder. Geen omgeving waar je op je gemak je broek laat zakken.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2009 om 23:52

Het wordt me te ingewikkeld

Eerst ging het zuiver om het douchen, gedwongen douchen is fout. Daar werd bijgehaald dat het niet prettig is om en plein publique te moeten douchen, waarbij ik dus concludeer dat dat komt doordat het onplezierig is om bloot te douchen en nu blijkt bloot douchen eigenlijk zeer ongebruikelijk te zijn omdat niemand er een probleem van maakt als je nog een boxer aanhoudt. Maar nee... ook het aanhouden van een boxer geeft weer een signaal af... je bent géén homo. Dus stoer en mannelijk douchen is dus juist níet in je blootje. Ik begin het te begrijpen. Als het bloot douchen het punt eigenlijk niet is, dan gaat het dus enkel en alleen om het nat worden en dat doe je uiteraard niet in gezelschap van anderen en zeker niet omdat een begeleider dat opdraagt, de enige die dat mag opdragen is je moeder tenslotte, maar hij zou bovendien een pedofiel kunnen zijn.... Ben ik nog iets vergeten?

Puck2

Puck2

26-10-2009 om 09:34

Helaas tirza

De bardiensten hebben wij niet, bij ons bestaan de verplichtingen alleen uit wassen en rijden. Maar aangezien bij het team van mijn kind eigenlijk iedereen het eens is met de regel douchen na de wedstrijd en niemand eigenlijk vieze kinderen in de auto wil hebben is het probleem er bij ons eigenlijk niet. Als ik hier zo de discussie volg is het wel errug makkelijk dat alle ouders op 1 lijn zitten, scheelt een hoop gediscusseer.

Stenna

Stenna

26-10-2009 om 09:40

Helemaal niet ingewikkeld

gewoon ieder z'n vrije keuze laten, douchen of niet.

De talentenjacht: Aha, dus kinderen met eczeem of gynaecomastie oid kunnen nooit iets bereiken in hun sport. Rot voor ze.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2009 om 11:11

Kaaskopje

Je hebt het perfect op een rijtje. Voor de rest: zie de laatste posting van Stenna.
En Puck2: áls er nou tussen die voetbaljongetjes eentje zou zitten die echt niet wil/kan douchen (met ontheffing trainer en doktersbrief), mag hij dan niet meerijden?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 11:17

Stenna en tirza

Zelfs in de sportwereld zijn ze menselijk, echt waar. Als je gezondheid onder douchen te lijden heeft wordt je er echt niet onder gesleept. En zo niet dan heb je een terecht punt als je je er eens ouderlijk mee bemoeit.

Moeder van D.

Moeder van D.

26-10-2009 om 12:09

Vragen

Kaaskopje:"Mijn dochters willen ook niet dat ik, hun moeder, zomaar de douche in loop. (.....) Ik doe dat dus niet."

Dus thuis is "ik wil niet" genoeg en respecteer je de wensen van je kinderen, maar op de sportclub ineens niet meer? En waarom dan niet.

Een echt goede reden voor dat gezamelijk douchen heb ik nog steeds niet gehoord. Wat is er voorbijgekomen? Teambuilding...Het moet nou eenmaal.... Ik wil geen modder en zweet in mijn auto....Vooral die laatste: Als kinderen niet in hun blote kont willen staan, dat afdoen als aanstellerij en overdreven puberale schaamte, waar ze zich maar overheen moeten zetten en dan zelf bang zijn voor een beetje modder en zweet. Dat vind ik pas aanstellerij. Zet je daar maar overheen.

Nogmaals mijn vraag, want ik geloof niet dat daar al een antwoord op is gekomen, al kan het dat ik het gemist heb: Hoe voorkom je nou dat kinderen uitgelachen en gepest worden?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 13:12

Moeder van d.

Bij mijn dochter is het makkelijk praten, zij hoeft niet te douchen. Waarom weet ik niet, misschien omdat het meisjesvoetbal is en er geen vrouwelijke begeleider is, geen idee. Ze gaan in ieder geval vies en wel weer naar huis. Bij een thuiswedstrijd is dat niet zo erg. Ze springt op de fiets en kan zich thuis douchen. Als ze echter wel had moeten douchen had ik daar niet ingewikkeld over gedaan. Dat is nu eenmaal de regel. Mijn dochter is onder leeftijdsgenoten behoorlijk vrij in aan en omkleden. Douchen met een boxer aan zou ze dus wel doen. Misschien wel met wat tegenzin, want je doucht tenslotte nergens zo fijn als thuis.
Kinderen hoeven dus níet in hun blote kont te staan. Dat is al vakar gezegd. Ze mogen iets aanhouden. Ze kunnen zich als ze het vervelend vinden omkleden met een handdoek om zodat ze geen moment naakt te zien zijn. Zo zijn hele volkstammen opgegroeid. Handdoek omgeknoopt, met je rug naar de rest gaan staan en zo een onderbroek en eventueel een bh aantrekken. Het is even oefenen, maar dan heb je ook wat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.