Stenna
14-10-2009 om 10:53
Nog meer sportvereniging: Verplicht douchen?
De sportvereniging van zoon is nogal van de verplichtingen (zie ook draadje hierboven over verplichte taken voor ouders). Zelf ben ik nogal van de individuele vrijheid. Nu stelt de sportvereniging dus dat de jeugdleden (of alle leden?) verplicht zijn te douchen na training en wedstrijd. Kijk, dat gaat mij dus weer te ver. Niet dat ik geen voorstander ben van fris douchen, zeker wel, maar waarom nou weer dat VERPLICHTE?!!
Wat als een kind echt een goede reden heeft om niet publiekelijk te willen douchen (denk aan ernstig eczeem bijvoorbeeld, nog talloze redenen te bedenken)?
Hoe ver kan een vereniging eigenlijk gaan met het opleggen van met regels en verplichtingen: tot in de persoonlijke verzorging? Waar houdt dat op: schrijven ze dadelijk ook voor hoe vaak je tanden moet poetsen of wat voor merk onderbroek je moet dragen?
Of overdrijf ik (weer) en is dit misschien heel normaal?
Kaaskopje
15-10-2009 om 15:40
Stenna
Ik noemde een medisch bezwaar, maar ik kan me voorstellen dat een psychisch bezwaar ook meetelt.
Kaaskopje
15-10-2009 om 15:46
Ik doe nogal moeilijk met bloot
en het commentaar van man is daarop 'ik kan wel merken dat jij nog nooit aan sport hebt gedaan.' Met andere woorden, als je op sport doet zie je elkaar voor en/of na het sporten regelmatig in je nakie en dan is dat normaal. En ik kan me voorstellen dat daar wat in zit.
Kaaskopje
15-10-2009 om 15:47
Oh oh
Als je op sport zit of als je aan sport doet en niet als je op sport doet...
Tirza G.
15-10-2009 om 16:02
Onzin
Zelf me eige kleurenblind gesport, kinderen ook allebei, maar douchen na het sporten? Echt niet. Met saunabezoek geen moeite. Dochter geen moeite met bloot maar zal nooit publiekelijk douchen na het sporten. Zoon wel moeite met bloot en zal nooit douchen. Oók niet na het sporten.
Tirza
Tirza G.
15-10-2009 om 16:04
Pelle
Voor die modder: even afkloppen? Sportschoenen in een tas, broek en vest aan (zodat het niet aan de bekleding komt) en hoppetee? Hoe lang zit je nou helemaal in de auto? Raampjes open en gaan met die banaan! Parfum stinkt ook!
Je kunt wel zien dat ik op het platteland woon Modder en stront behoren hier tot de normale dagelijkse geuren.
Tirza
Puck2
15-10-2009 om 16:11
Tirza
Ook ik woon op het platteland waar modder en stront normaal zijn (zeker in deze oogsttijd is mijn auto erg gecamoufleerd) en hoe lang je in een auto zit: na een wedstrijd al gauw een half uur of langer in ons geval. En aangezien er ook gevoetbald wordt in de regen en de kou is open ramen geen optie. Ik denk dat ik maar een aanhangwagen koop, kunnen ze daar in uitwasemen: lekker 120 rijden, dan zijn ze opgedroogd als ze thuis zijn en ook vast wel uitgestonken.
En nog iets praktisch: de was gaat met 1 ouder mee dus er moet toch uitgekleed worden in de kleedkamer, dan kun je net zo goed 5 minuten onder de douche springen.
Tirza G.
15-10-2009 om 17:23
Zie
mijn reactie met de kleding van mijn dochter. Die kan daar ter plaatse niet douchen en de kleding stinkt een uur in de wind - maar kan niet gewassen worden, hooguit 1-2 keer per seizoen (te kwetsbaar, te kostbaar). Tja. Ik zit er uren mee in de auto
Tirza
Moeder van D.
15-10-2009 om 19:14
Verbazing
Ik verbaas me er over dat er blijkbaar zo veel mensen zijn die het normaal vinden dat je een kind "dwingt" zich uit te kleden in bijzijn van anderen als het dat niet wil. Raar hoor. Ik ben blij dat het op de voetbalclub van mijn kinderen niet speelt.
Hoe voorkom je eigenlijk dat er gepest wordt?
Tirza G.
15-10-2009 om 20:34
Moeder van d.
Pesten? Dat gebeurt niet in een fijn voetbalteam, kom op zeg. Geklier onder de douche? Welnéé, hoe kóm je er op.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat gedouche slaat echt nergens op. Ik krijg er ook een unheimisch gevoel bij als daar door volwassenen zo ontzettend op wordt aangedrongen terwijl die het zélf niet doen.
Tirza
mee1977
15-10-2009 om 21:52
Dochter
Mijn middelste dochter zit op voetbal, maar die gaat ook thuis onder de douche. Vorige week waren ze zeiknat geregend dus teneu uit, trainingspak aan en hup de auto in..
De eerste keer dat ze een wedstrijd speelde ging ze wel onder de douche, maar ze is 8 jaar speelt gemengd en vind het echt niet prettig dat die jongentjes dan naar haar gaan kijken.
Vooral de marokaanse jongens moesten erg lachen dat zij en nog een meisje onder de douche gingen.. Ik vroeg later wat ze zelf wilde.. Nou ze wil het dus niet. Wie ben ik om haar dan te verplichten. Vanaf de D spelers moeten ze wel douche, maar dan zit ze in een meidenteam. Dus ik denk dat ze er dan geen moeite meer mee heeft. Maar als ze dan nog niet wil, dan ga ik haar ook niet dwingen..
Ik douche ook liever thuis, had ik vroeger al, ik zat in het kleedhok altijd te wachten totdat iedereen klaar was, en dan ging ik pas..
Kaaskopje
16-10-2009 om 00:07
Sauna versus douche
Ik begrijp er geen snars van hoor. Ik ben tenminste nog consequent. Ik hou niet van de sauna en ik zou me ook verlegen voelen als ik met anderen moet douchen. Wat is het verschil tussen samen met anderen (vreemden) in je blootje genieten van een sauna of in je blootje douchen na sport met teamgenoten die je kent? Of ís dat juist de reden. Bloot bij vreemden is minder eng? Als dat de reden niet is kan ik alleen maar verzinnen dat het woordje verplicht de enige reden is om niet te willen douchen, of kind voor de douche weg te trekken.
Suzanne
16-10-2009 om 09:14
Doorslaan
Ook hier moeten de jongens verplicht na training en wedstrijden (voetbal). Op zich vind ik dat prima, zoon houdt zich er ook altijd gewoon aan. Maar nu vorige week: wij hebben een bedrijf waar we het momenteel erg druk hebben, zoon helpt af en toe ook een handje mee. Hij vroeg aan me: Mama, als ik vandaag na trainen niet ga douchen, dan kom ik snel naar huis en kan ik jullie nog even helpen (ook zweetwerk en ga dan thuis wel douchen.
Leek mij een prima plan, dus hij op zijn fiets naar training. Komt daar aan en wordt door de trainer staande gehouden: 'Waar zijn je douchespullen?' Zoon legde het verhaal uit maar trainer kende geen pardon. Hij kon naar huis om zijn douchespul te halen en anders geen training. Zoon heeft toen gezegd oké, ik ga naar huis, maar kom niet meer terug. Heeft ie ook gedaan. Ik vond dit doorslaan, verplicht douchen prima, maar als een kind een goede reden heeft om één keer niet niet te douchen, moet dat ook kunnen lijkt mij. Het was maar een training, geen wedstrijd, niet met een ander in de auto terug..
Suzanne
16-10-2009 om 09:16
Mee1977
Mee1977: Iedere club is verplicht om voor meisjes een aparte doucheruimte te hebben, vraag daarnaar! Ook al zijn ze nog maar 8, ze hoeven NIET bij de jongens onder de douche! Zoon heeft jaren met meiden in het team gespeeld, overal waar we kwamen was aparte gelegenheid voor ze.
Voetbalbestuurder
16-10-2009 om 10:38
Doucheruimte voor meisjes
Doorgaans is het gebruikelijk dat je de sleutel van de scheidsrechterskleedkamer kunt vragen voor de meisjes. Als we thuis spelen doe ik dat voor mijn dochter meestal ook, daar weet ik de weg. Uit spelen gaat ze meestal ongedouched mee, tenzij ik gelijk daarna ergens naartoe moet, dan vraag ik ook daar waar ze kan douchen. Andere helft van het team (helft meisjes, helft jongens) heeft ook aangeboden dat ze om en om de kleedkamer kunnen gebruiken. Maar vaak zit je met nog een team in de kleedkamer dus dat werkt niet. Er zijn wel verenigingen die een kleedkamer hebben alleen voor meisjes/dames (van diverse teams door elkaar). Wij zouden dat ook graag willen bij onze vereniging, maar helaas is het aantal kleedkamers niet toereikend. We speelden een keer een toernooi bij de profclub en daar had het een hoop voeten in aarde tot dochter gedouched had. Ze waren echt stomverbaasd dat wij zoveel meiden bij ons hadden (maar vonden het wel heel leuk).
Overigens doucht van de jongere jeugd (mini F t/m D) niemand na de training. Is 's avonds en als ze dan thuis douchen kunnen ze meteen pyama aan. Maakt niemand een probleem van en al zeker de vrijwilligers niet die 's ochtends de kleedkamers schoonmaken.
mee1977
16-10-2009 om 22:00
Klopt suzanne en voetbalbestuurder
Als ze thuis speelt kan ze eventueel in het kleedhok van het meiden team. Maar dan moeten die ook juist op dat moment wel thuis spelen, anders zit er een jongens team in.
een kennis van mij, haar dochter speelt ook gemengt en haar man zit in het jeugd bestuur en zij laat haar dochter ook vaak in de scheidsrechtershok douche. Dus het is wel mogelijk.
Tijdens een uit wedstrijd is het wel moeilijker. Dus eigenlijk komt het er altijd op uit dat ze thuis onder de douche gaat. Vaak hebben ze nog even een korte "na beschouwing" in het kleedhok. EN ik vind dat dochter daar dan ook even bij moet zijn.
En ach als we lekker in de herfst een strandwandelingen hebben gemaakt, en de kinderen flink hebben lopen rennen, stappen ze ook niet schoon en fris in de auto, dus na een wedstrijd kan het ook wel. We maken de auto wel een keer extra schoon van binnen
Jujube
17-10-2009 om 15:59
Pff
Verplicht douchen mag wat mij betreft verboden worden.
Mijn 2 oudste kinderen hebben jaren gehockeyd. Daar werd nooit gedoucht na een wedstrijd, bij geen enkele club waar we ooit zijn geweest. Nog nooit last gehad van stinkende kinderen in de auto, hoor. Ze hebben een beetje gezweet, dat betekent niet dat 't stinkt als een varkenskot. Erg overdreven allemaal.
Groet,
Jujube
Minet
17-10-2009 om 17:09
Tegengeluid
Voetballers die een wedstrijd hebben gespeeld op vaak nat gras, op de vaak vette rivierklei hier in de contreien, en dan zijn mijn zoons ook nog beiden keeper, die wil je ECHT niet in je auto hebben na afloop van een wedstrijd! Dat stinkt wel zo vreselijk!
Ik vind het prima, verplicht douchen, kleedkamer netjes achterlaten, zowel ik als de heren hier hebben er geen enkele moeite mee. Ook heb ik nooit gemerkt dat er jongens zijn die er wel moeite mee hebben.
Kaaskopje
17-10-2009 om 21:05
Opmerking van man
Man zei: 'Op een mannenforum zou deze vraag niet eens gesteld worden, zo normaal wordt douchen gevonden.' Ik geloof hem meteen eigenlijk.
Tirza G.
17-10-2009 om 22:34
Echt waar?
Ooooooo dat zijn we aan het vertrutten! Mannen, échte mannen, douchen samen! Paden op, lanen in! Dus als ik het goed begrijp waren er vróeger geen jongetjes die samen douchen vervelend vonden, die douche-ridders zijn nu allemaal uitgegroeid tot volwassen mannen die het op hun beurt natuurlijk weer zonder flauwekul overdragen op de nieuwe garde jongetjes? Wat stoer, wat echt, wat mannelijk, wat zal Nederland het ver schoppen in de wereld met zulke kerels van stavast, heerlijk hoor! Had ik dat maar eerder geweten zeg, dat het gewoon vrouwengemuts is. Dan had ik zoon die douche wel onder geschopt.
Tirza
Kaaskopje
17-10-2009 om 22:41
Dat kan
Ooooooo dat zijn we aan het vertrutten!===
Dat zou zomaar kunnen. En daar doe ik vast ook aan mee hoor.
albana
18-10-2009 om 08:48
Ooo
'mannen van stavast' wat een heerlijk woord....Alleen van het woord verval ik al in zwijmelen..laat staan van de man erachter!
groeten albana
jons
18-10-2009 om 09:02
Zijsprongetje
echte mannen eten geen honing, echte mannen kauwen op bijen!
sorry, deze van Loesje kwam spontaan in me op bij het lezen van de laatste postings....
Jons
Kaaskopje
18-10-2009 om 11:41
Ja lach maar
En dit zeg ik echt écht met een grote glimlach! Maar wat vinden de mannen er zelf van? Vinden die zo'n uitspraak ook onzin?
sus-anne
18-10-2009 om 13:04
Pandia!
een hele week?????????????????? ieksssssssssssssssssssssssssssssssss................
ik wil het niet weten!!
Kaaskopje
18-10-2009 om 15:06
Bastet
dan zal het misschien maar net zijn waarin je bent opgegroeid. Hij heeft zijn hele leven bij dezelfde club gezeten en daar is het altijd normaal geweest, minimaal 44 jaar lang dus. Als moslimjongens bijvoorbeeld niet in hun blootje willen staan is het prima als ze met een onderbroek oid onder de douche gaan.
Bastet
18-10-2009 om 18:00
Kaaskopje
Mijn man heeft ook jaren gesport,en gedouched..
Maar dat wil niet zeggen dat hij vindt dat kinderen niet moeten zeuren en gewoon douchen.Er is niks stoers aan over gevoelens van kinderen heenwalsen,toch?
Groetjes,bastet
Jujube
18-10-2009 om 23:23
Yep
Geheel eens met Bastet.
Ik vind het zo ontzettend jaren '50, dat 'niet zeuren, gewoon met z'n allen douchen'. Dat kuddegedrag wat in de hand wordt gewerkt, brrr.... Iedereen mag zelf weten of hij doucht of niet. Ik vind niet dat een trainer, coach, school of gymleraar daar ook maar iets over te zeggen heeft.
Groet,
Jujube