Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Suusje. schreef op 14-08-2022 om 12:32:

[..]

En je mist van alles, iets waar jij geen weet van hebt. En nee ik heb helemaal geen geweldige band met mijn broer en zus maar je bent er voor elkaar, je deelt geschiedenis met iemand en als je ouders overlijden heb je daar hulp en steun aan.

Dat laatste ben ik het niet mee eens. Heb in mijn vriendenkring al zoveel meegemaakt dat het alleen maar een en al gezeik was omtrent mantelzorg en overlijden van ouders. En met een beetje pech ook nog allerlei partners die zich er ook tegenaan bemoeien. Het is allemaal al rot genoeg zonder dat je rekening met al die andere egootjes moet houden.


redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:12:

[..]

Ik ben juist dankbaar dat ik enig kind ben. Dat heeft veel voordelen en niet alleen financieel. Meer rust en geen gezeik met siblings (en alles wat ze mee slepen)

Ik ben juist heel blij dat ik broers /zussen heb. Mijn ouders leven niet meer, en het is fijn dat er nog mensen zijn die mij al mijn hele leven kennen. Het zou me heel eenzaam lijken om in je eentje het huis van de laatst overleden ouder leeg te moeten halen in zo'n situatie en alles alleen moeten te regelen. Ook al heb je steun van mensen, het delen met broer of zus is anders. 

Suusje. schreef op 14-08-2022 om 12:34:

[..]

en waarom moet vliegen betaalbaar zijn en wat is er mis met het ov?

Nou dan ga je zelf lekker in de bus zitten (die overigens nauwelijks rijdt in het buitengebied waar je het meeste woongenot hebt) en blijf je hier in overbevolkt Nederland tijdens je vakanties, maar ik heb andere wensen.

Leene

Leene

14-08-2022 om 13:00

watertoren schreef op 14-08-2022 om 10:35:

Wij wilden wel graag een tweede kind maar dat is nooit gelukt omdat ik 5 miskramen heb gehad. Toen duidelijk werd dat het bij 1 kind zou blijven hebben mijn man en ik besloten om veel ruimer te gaan leven. Vaker uitstapjes en etentjes en een aantal keren per jaar op vakantie. Als ik nu voor de keuze zou staan dan zou ik het bij voorbaat al bij 1 kind houden en kies ik voor een luxe leven.

Even terug on topic. Ik denk dat je beter 2 of 3 kinderen kunt krijgen dan 1 of geen kind en dan 3 of 4 keer per jaar vliegen, allerlei luxe willen en op die manier de aarde ook uitputten.

En nu niet komen met het argument dat die 2 of 3 kinderen in de toekomst ook weer meer willen want wat ik vaak zie is dat kinderen de levensstijl van ouders overnemen. Dus als ouders milieu bewust zijn en kamperen en weinig spullen hebben is de kans groot dat kinderen dat ook doen. En andersom: als je vaak op vakantie gaat met vliegtuig ( want je bent er zo aan toe... Gehoord op tv tijdens een corona uitbraak, mensen die perse wilde vliegen naar de Antillen) is de kans dat je kinderen alleen nog maar meer vliegen en luxe willen vele malen groter.

Een of twee kinderen maakt geen klap uit voor het milieu ( ik heb het niet over 10 kinderen). Maar wat uitmaakt is hoe je leeft.


RodeKrullenbol schreef op 13-08-2022 om 23:27:

[..]

Bedoel je dat er maar beter zo snel mogelijk een eind moet komen aan de mensheid?

Een stevige vermindering zou in mijn beleving niet verkeerd zijn. Veel van de problemen die we nu hebben spelen mede doordat we in Nederland met zo veel mensen wonen. 

Leene

Leene

14-08-2022 om 13:07

De wereld bevolking wordt pas echt minder als de armsten rijker worden. Overal zie je dat als er meer welvaart komt er minder kinderen worden geboren. 

Het was Ghandi die zei dat de wereld genoeg had voor iedereens 'need' maar niet voor iedereen 'greed'.

Dus een eerlijker verdeling wereldwijd lijkt mij een beter streven dan discussiëren of je 1 of 2 of 3 kinderen wilt. Als jij geen kinderen neemt lost dat hoegenaamd niets op. Zeker niet omdat je als je geen kinderen hebt meer geld hebt. Waar je goede dingen mee kunt doen daar niet van maar ik zie toch ook heel vaak dat je dan juist meer gaat uitgeven aan luxe. Maar ook weer niet indereen.
En ik vind het ook ingewikkeld hoe je moet leven hoor. Soms echt een worsteling. We stikken hier in de spullen, zo voel ik het vaak.

Leene schreef op 14-08-2022 om 13:00:

[..]

Even terug on topic. Ik denk dat je beter 2 of 3 kinderen kunt krijgen dan 1 of geen kind en dan 3 of 4 keer per jaar vliegen, allerlei luxe willen en op die manier de aarde ook uitputten.

En nu niet komen met het argument dat die 2 of 3 kinderen in de toekomst ook weer meer willen want wat ik vaak zie is dat kinderen de levensstijl van ouders overnemen. Dus als ouders milieu bewust zijn en kamperen en weinig spullen hebben is de kans groot dat kinderen dat ook doen. En andersom: als je vaak op vakantie gaat met vliegtuig ( want je bent er zo aan toe... Gehoord op tv tijdens een corona uitbraak, mensen die perse wilde vliegen naar de Antillen) is de kans dat je kinderen alleen nog maar meer vliegen en luxe willen vele malen groter.

Een of twee kinderen maakt geen klap uit voor het milieu ( ik heb het niet over 10 kinderen). Maar wat uitmaakt is hoe je leeft.


De kans is juist groter dat kinderen zich gaan afzetten tegen de ouders als die hen geneugten des levens ontnemen. 

Dit waren voor ons wel overwegingen, maar geen redenen om niet voor een tweede kind te gaan. We wilden gewoon geen tweede. Milieu / kosten / praktische overwegingen waren voor ons niet doorslaggevend genoeg om geen kinderen te nemen (het enige rationele besluit), dus als we echt een tweede hadden gewild, was die er ook wel gekomen. 

Ik geloof niet dat iemand wegens milieu-overwegingen van een (tweede) kinderwens afziet. Daarvoor is de problematiek te ongrijpbaar. En ik merk sowieso in mijn omgeving dat er nog steeds dat er wel een taboe hangt op een kind. Mensen vinden het toch zielig, geen broer of zus. Hier lees ik dat ook een beetje. 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 13:14:

[..]

De kans is juist groter dat kinderen zich gaan afzetten tegen de ouders als die hen geneugten des levens ontnemen.

Geneugten des levens...dat is ook voor iedereen anders.

Ik ging als kind heel vaak met mijn ouders op vliegvakantie, uit eten etc. Met maarc1 kind konden mijn ouders dat makkelijk betalen. Ik vond er geen hol aan en heb die trent niet voortgezet, dus dat zegt niet zoveel.

Leene

Leene

14-08-2022 om 13:21

Thomass schreef op 14-08-2022 om 10:22:

[..]

Je kúnt dat ook niet compenseren. De vergrijzing komt door de groep van vóór de pil. Je kunt hooguit het probleem een beetje kleiner maken maar ik vind je heel ver gaan met 10 miljoen. Net of Nederland op een eigen planeet ligt. Denk mondiaal. Wij hoeven de vergrijzing niet te compenseren, we moeten onsland openstellen voor werkende buitenlanders. Probleem opgelost.

Ha ha... Denk je dat echt? Veel mensen die naar Europa vluchten hebben nauwelijks opleiding ( uitgezonderd Syrische vluchtelingen) het duurt dan nog zeker 1 of 2 generaties voordat je mensen hebt die goed kunnen meedraaien. Heb in een achterstandswijk gewerkt. Veel Ethiopische mensen bijvoorbeeld waren kansloos,.sommigen waren zelfs nog analfabeet.

En als je goed opgeleide mensen uit een armer land haalt heb je daar een braindrain. Zag laatst nieuws op de BBC. Er zijn grote tekorten in de NHS. Nu komen er heel veel mensen uit de voormalige koloniën. Artsen, verpleegkundigen etc. Zoveel dat de regeringen van die landen hebben gezegd dat er niet meer actief geworven mag worden door de Britse overheid. Die dat dan niet meer doet maar ja personeel mag wel zelf solliciteren. Dus ze komen nog steeds want via via kent iedereen wel iemand die ook in Groot Brittannië woont waar de banen in de gezondheidszorg voor het oprapen liggen. Je gewoon Engels kunt spreken en de lonen liggen veel hoger. Dus ja...maar in het land van herkomst stort de gezondheidszorg in. Blijven in sommige gebieden alleen de kanslozen over.

En die kanslozen krijgen vaak weer meer kinderen.

Sorry Thomass ik erger me mateloos aan dat soort 'oplossingen' van jou en anderen die je even op het internet kwakt. Het zit wel ietsjes ingewikkelder in elkaar. Ik ben het wel eens dat je meer mondiaal moet kijken maar het is echt niet 'probleem opgelost' zoals jij aan het einde schrijft....was het maar zo makkelijk

Leene

Leene

14-08-2022 om 13:25

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 13:14:

[..]

De kans is juist groter dat kinderen zich gaan afzetten tegen de ouders als die hen geneugten des levens ontnemen.

Dan zie jij iets anders dan ik. Bovendien wat zijn geneugten. Met z'n allen uren in de rij op Schiphol en dan naar zo'n all inclusive resort. Leuk joh... ( Not) of een fiets vakantie en zelf wat presteren. Of ' gewoon ' op een camping met een zwembad en vrienden voor je kinderen. Degene die ik ken die op zgn luxe vakanties zijn geweest willen dat zelf absuut niet meer. Maar wij kennen blijkbaar niet dezelfde mensen 



Leene schreef op 14-08-2022 om 13:25:

[..]

Dan zie jij iets anders dan ik. Bovendien wat zijn geneugten. Met z'n allen uren in de rij op Schiphol en dan naar zo'n all inclusive resort. Leuk joh... ( Not) of een fiets vakantie en zelf wat presteren. Of ' gewoon ' op een camping met een zwembad en vrienden voor je kinderen. Degene die ik ken die op zgn luxe vakanties zijn geweest willen dat zelf absuut niet meer. Maar wij kennen blijkbaar niet dezelfde mensen



Ik had vroeger klasgenootjes die als kind moesten kamperen die toch echt voor ander soort vakanties zijn gaan kiezen. 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 13:34:

[..]

Ik had vroeger klasgenootjes die als kind moesten kamperen die toch echt voor ander soort vakanties zijn gaan kiezen.

Dat kan,  maar dat is echt niet bij iedereen zo. 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 13:14:

[..]

De kans is juist groter dat kinderen zich gaan afzetten tegen de ouders als die hen geneugten des levens ontnemen.

Dat is aan de kinderen... Ik heb mijn kinderen vegetarisch opgevoed en alcoholische versnaperingen kwamen matig op tafel. Mijn dochter is flexi-veganist (eet veganistisch als het kan) en mijn zoon geheelonthouder (en ook nog steeds vegetariër). Ik drink nu ook niet meer en probeer ook vaker veganistisch te koken door het voorbeeld van mijn kinderen.

Ik geloof er trouwens ook helemaal niets van dat er mensen zijn die bewust de keuze maken voor 1 kind + luxe en decadentie in plaats van de 2 kinderen die ze eigenlijk gewild hadden. Wel 1 kind + genoeg financiële middelen om te overleven - dan is de stress zodanig acuut dat je een rationele keuze moet maken. Als je voor 1 kind + luxe kiest, dan wilde je gewoon geen twee kinderen (en dat mag; echt onzinnig om je ouders te verwijten dat je geen broertje of zusje hebt).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.