Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Ik heb gestudeerd in de jaren 80 een tijd met veel (jeugd)werkloosheid, de dreiging van de bom en problemen op de huizenmarkt. We werden de no future generatie genoemd met slechte economische vooruitzichten. Als ik kijk hoe veel van die jongeren terecht zijn gekomen valt dat geen toekomst reuze mee. Het meer en deel heeft zijn kinderen opgevoed met veel meer luxe dan ze zelf in hun jeugd hadden en misschien was er zelfs wel eens te veel van alles.
Economisch goede en slechte tijden wisselen elkaar af en ik begrijp best dat je momenteel door de energie crisis en de prijsstijgingen die daar mee gepaard gaan twijfelt.
Ik denk dat je voor jezelf op een rijtje moet zetten wat de huidige crisis voor jullie betekent en of je hem zelf kan beïnvloeden. Ik zie in mijn omgeving bijvoorbeeld dat veel mensen druk zijn met isoleren.  
De economisch situatie zal tijdens het leven van je kind verschillende keren wijzigen en pas over 25 jaar weet je of jouw keuze de goede was.

Athan schreef op 14-08-2022 om 10:48:

[..]

Dat klopt wel. Je hoort steeds vaker dat er nu voor het eerst een generatie opgroeit die het slechter heeft of gaat hebben dan de ouders.

Hoe erg is dat? Ik heb het inderdaad beter dan mijn ouders, maar iemand met een mbo-opleiding en een modaal salaris kan ook heel gelukkig zijn. Of bedoel je dat niet?

Valdemar schreef op 14-08-2022 om 00:08:

[..]

Hmm, sommige filosofen zouden het compleet oneens zijn met jou en stellen dat leven lijden is wat we enkel kunnen verzachten. Kun je vanuit die positie je voorstellen dat je bewust iemand in de wereld werpt (dus iets creëert dat onderhevig is aan emotionele en fysieke pijn) terwijl je rationeel denkt dat het leven moeilijker zal worden.
Denk eens na over de tijd voor je geboorte,... had je ergens last van?

Leuk topic wel.

Daar ben ik het hellemaal mee eens. Uiteindelijk is voor het gros van de mensen (even uitgaande van de westerse wereld in de moderne tjjd) de reden om aan kinderen te beginnen  het feit dat je het zelf graag wil. Echt niets meer  dan dat. En op zich is dat helemaal niet erg, heeel menselijk. 

Nooit over nagedacht voor we er aan begonnen. Hooguit onze eigen financiën, maar de rest niet. Had ook van tevoren geen beeld over hoeveel kinderen we wilden. Uiteindelijk is het bij 1 gebleven, omdat ik een pnd kreeg en dat nooit meer wilde meemaken. Heb me 1,5 jaar klote gevoeld, was wel genoeg. En nu ik anderen zie met 2 of meer kinderen, weet ik dat dit de juiste keus was. Heerlijk rustig, financieel goed te doen, genoeg tijd voor mezelf nog en qua milieubelasting ook prima wat ons betreft. Niet dat dat dus een reden was, maar in 10 jaar is er veel veranderd en als ik er nu zo naar kijk is dit gewoon goed.

Ik heb de indruk dat milieu vooral als reden wordt genoemd voor mensen die sowieso geen kinderen willen of door mensen voor wie de kinderwens al vervuld is. Dat vind ik ergens wel wat 'makkelijk'. Die mensen wensen immers al geen kinderen (meer). 

Meesje schreef op 14-08-2022 om 11:38:

Ik heb de indruk dat milieu vooral als reden wordt genoemd voor mensen die sowieso geen kinderen willen of door mensen voor wie de kinderwens al vervuld is. Dat vind ik ergens wel wat 'makkelijk'. Die mensen wensen immers al geen kinderen (meer).

Eens! Geldt in elk geval voor mij. 

Toen wij ruim 27 jaar geleden aan onze eerste begonnen, speelde het milieu probleem veel minder. Nu na 3 (bijna) volwassen kinderen kan ik makkelijk zeggen; nu zou ik er niet meer aan beginnen. Maar nu heb ik die kinderwens ook niet meer.

Meesje schreef op 14-08-2022 om 11:38:

Ik heb de indruk dat milieu vooral als reden wordt genoemd voor mensen die sowieso geen kinderen willen of door mensen voor wie de kinderwens al vervuld is. Dat vind ik ergens wel wat 'makkelijk'. Die mensen wensen immers al geen kinderen (meer).

Ik zou het milieu niet noemen maar juist de financiële nadelen die we ondervinden door heel dat klimaatcircus. Is autorijden en vliegen straks nog betaalbaar voor de gewone man/vrouw bijv? En wonen in Nederland is dat nog wel prettig met al die overbevolking en de toenemende bebouwing, industrie, windmolenparken etc etc. 

Regendrup. schreef op 13-08-2022 om 21:55:

[..]

En mag ik vragen waarom het dan toch bij 2 gebleven is? Bezwaren omtrent mijn eerder benoemde redenen of anders?

Financieel. Mijn man is geen carrieretijger en ik was thuis bij de kinderen.

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2022 om 12:13

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:47:

[..]

Ik zou het milieu niet noemen maar juist de financiële nadelen die we ondervinden door heel dat klimaatcircus. Is autorijden en vliegen straks nog betaalbaar voor de gewone man/vrouw bijv? En wonen in Nederland is dat nog wel prettig met al die overbevolking en de toenemende bebouwing, industrie, windmolenparken etc etc.

Als je je bedenkt dat er begin dit jaar 253.743 volledig elektrische auto's in Nederland rondreizen waarvoor geen wegenbelasting en BPM wordt betaald. Iemand zal die kosten moeten dekken. 

We lopen dus alleen aan wegenbelasting al €236.488.476 per jaar mis die ergens vandaan moet komen.

Zo'n auto is gemiddeld een stuk belastender voor het asfalt dan een auto van vergelijkbare grootte. Dus meer slijtage en meer onderhoudt, dus meer wegenbelasting nodig. Die zij niet betalen. 

Zo weegt een Honda E die nauwelijks groter is dan een Cooper 1500 kg. Terwijl de Cooper 1000 kg weegt. 

De overheid heeft besloten om deze heffingen tot 2050 niet te belasten om elektrisch rijden te stimuleren.  Maar in veel gevallen is dit niet eens haalbaar voor de gewone mens. Zij hebben er alleen wel de lasten van. 

Mijn vorige werkgever wilde iedere werknemer de mogelijkheid bieden om via het werk een elektrische auto aan te schaffen. Maar na enkele gesprekken werd dit al van tafel geveegd omdat het voor de normale werknemer niet haalbaar zou zijn. Kosten technisch zou het een te grote aanslag zijn op hun financiën. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-08-2022 om 12:14

Meesje schreef op 14-08-2022 om 11:38:

Ik heb de indruk dat milieu vooral als reden wordt genoemd voor mensen die sowieso geen kinderen willen of door mensen voor wie de kinderwens al vervuld is. Dat vind ik ergens wel wat 'makkelijk'. Die mensen wensen immers al geen kinderen (meer).

Het zal wel een rol spelen, maar ik denk niet dat dit voor iedereen opgaat. Zelf lag ik als lagere schoolkind al wakker over de overbevolking en de milieuvervuiling, dus lang voordat ik begon na te denken over een kinderwens (mentale problemen speelden toen ook minder). 
Volgens mij zou het overigens wel goed zijn als er in het onderwijs meer aandacht gespendeerd wordt aan een bewust kindvrij leven, en er niet steeds gewezen wordt op het standaard gezin als toekomstbeeld.  

Thomass schreef op 14-08-2022 om 10:19:

[..]

Bron? De pil is er sinds de jaren 60. Dus die groep is in 2060 zo ongeveer dood. Dan heb je ook het fenomeen dat we veel langer leven al gecompenseerd. Dus ik vind dat vrij laat.

Er zijn verschillende meningen en die schatten gemiddeld in tussen 2080 en 2100 waarna de groei stagneerde en uiteindelijk omlaag gaat:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02522-6 

https://www.un.org/en/global-issues/population 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 10:59:

[..]

Ja het lijkt me een kuttijd om nu nog een heel leven voor je te hebben. De tijd van mijn ouders was eigenlijk vrij perfect; geboren in de oorlog en daarna alleen maar beter en luxer geworden. Nu gaat het in rap tempo bergafwaarts op heel veel fronten en vraag me serieus af of dit binnen een jaar of 10-20 opgelost is en het tij weer keert naar betere tijden.

Perfect? Geboren worden in de oorlog? Mijn ouders ook maar perfect kan ik het niet noemen. Door de woningnood in de jaren 60 hebben ze 8 jaar ingewoond bij mijn opa en oma, wat een drama. Nog geen pil. Niet mogen werken als je trouwde (jaja ik weet dat dat wel kon) en jarenlang sloven in het huishouden omdat alle apparaten nog moesten komen. Ja ze kregen het steeds beter maar dat betekent dat je slecht begon. Ik ben van de jaren 70, heb nog een heerlijke tijd gehad zonder schermpjes en apparaatjes en heerlijk zorgeloos buitenspelen, goed kunnen concentreren op school maar wel redelijk op tijd het genot van het begin van internet etc. Iets wat mijn ouders niet meer hebben kunnen leren (al lang overlijden). 

Mijn kinderen zijn begin 20 en zijn blij dat ze nog geen schermpjes hadden in hun kleutertijd en nog hebben geleerd om om de beurt aan de computer te mogen en toch ook al vrij snel het genot van wel zelf mogen. Maar ja zij zitten nu met de woningnood, de corona en het klimaat. Toch zijn ze blij dat ze nu leven en niet eerder zijn geboren. 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:12:

[..]

Ik ben juist dankbaar dat ik enig kind ben. Dat heeft veel voordelen en niet alleen financieel. Meer rust en geen gezeik met siblings (en alles wat ze mee slepen)

En je mist van alles, iets waar jij geen weet van hebt. En nee ik heb helemaal geen geweldige band met mijn broer en zus maar je bent er voor elkaar, je deelt geschiedenis met iemand en als je ouders overlijden heb je daar hulp en steun aan. 

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:47:

[..]

Ik zou het milieu niet noemen maar juist de financiële nadelen die we ondervinden door heel dat klimaatcircus. Is autorijden en vliegen straks nog betaalbaar voor de gewone man/vrouw bijv? En wonen in Nederland is dat nog wel prettig met al die overbevolking en de toenemende bebouwing, industrie, windmolenparken etc etc.

en waarom moet vliegen betaalbaar zijn en wat is er mis met het ov? 

Kyana schreef op 14-08-2022 om 12:19:

[..]

Er zijn verschillende meningen en die schatten gemiddeld in tussen 2080 en 2100 waarna de groei stagneerde en uiteindelijk omlaag gaat:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02522-6

https://www.un.org/en/global-issues/population

https://scientias.nl/wereldbevolking-groeit-tot-2064-en-neemt-daarna-af/ ik neem deze maar voor het gemak. 

Overigens; en kijk nu eens naar Nederland? Ik geloof niet dat bij ons de bevolkingsgroei nog zo lang aanhoudt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.