Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Regendrup.

Regendrup.

14-08-2022 om 10:22 Topicstarter

MamaE schreef op 14-08-2022 om 10:21:

Als mensen echt graag een kind willen, gaan ze daar toch wel voor denk ik, ondanks alle bezwaren.
Qua kosten is het voor jou fijn dat je dochter bijna naar school gaat, scheelt opvangkosten. En met twee kan niet altijd alles wat voor één wel had gekund. Dat is zo, maar niet per se een ramp. Alles heeft voor- en nadelen.
Wij kunnen deze keuze niet voor jullie maken.

Nee zeker niet! Dat verlang ik ook niet  van jullie haha. Maar de verschillende meningen/inzichten vind ik heel interessant! Helpt ons uiteindelijk wel een beetje in de keuze en in relativeren. 

Ik heb er eentje en ik weet niet of er een tweede komt. Milieu is bij mij niet echt een factor om wel/geen 2e te wensen. Maar ik merk wel dat het helpt als een reden om er vrede mee te hebben dat het waarschijnlijk bij één blijft hier. 

Bijtje82 schreef op 14-08-2022 om 10:14:

[..]

Dat laatste vind ik persoonlijk altijd een rare overweging. Mijn oudste is 11 en de jongste 4. Dat zijn echt maatjes. Maat die van 4 en 5 kunnen ook heel leuk samen. Leeftijd zegt dus niets. Feit is wel dat de zorg voor een baby minder belastend is als het andere kind zelfstandiger is.

Zie mezelf nog zeulen met de maxi en een 1,5 jarige naar de zwemlessen van oudste. Dat betekend dus 3 kinderen aan en uitkleden. Want in de winter met de dikke kleding in zo'n warm zwembad is echt afzien.

Beetje jammer. Je had maar 1 andere ouder nodig met hetzelfde probleem waarbij je om en om met 2 kinderen naar het zwembad gaat en daar blijft wachten. De andere heeft alle jonge kindjes thuis. 

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2022 om 10:25

Regendrup. schreef op 14-08-2022 om 10:19:

[..]

Hmm ja daar heb je ook wel gelijk in hoor, heb ook geen idee eerlijk gezegd waar dat vandaan komt haha.

Dat komt door omgevingsdruk denk ik. Zo heurt het.

Al denk ik dat meer leeftijdsverschil ook meer kostenspreiding betekent. Als je twee kinderen hebt met 2 jaar leeftijdsverschil zul je op een gegeven moment dubbel hoge kosten hebben voor scholing en ook ineens voor 2 kinderen de sociale tegemoetkomingen kwijt zijn. Dus één je betaald direct meer én je hebt minder te besteden.

Wij hebben er vier, de jongste is 12, 13 jaar geleden speelden overwegingen voor het milieu nog niet zo als nu. De reden dat we er vier hebben is niet idealistisch of zo, vroeger wou ik er 6, ik kom zelf uit een gezin van 5, waar ik er als jongste altijd wat bij hing, vandaar een even getal. Toen ik volwassen was leek 6 kinderen me toch wel erg veel en werd de wens 4, mijn man had die wens ook, hij wilde graag een gezin waar gezellige reuring zou zijn, nou dat is gelukt. 
Ik heb overigens best weleens getwijfeld, tijdens 9/11 was ik net een paar maanden zwanger, dat vond ik best een lastige periode, veel gedachten hoe we een kind groot moesten brengen in zo'n rare en onberekenbare wereld.

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2022 om 10:29

Thomass schreef op 14-08-2022 om 10:25:

[..]

Beetje jammer. Je had maar 1 andere ouder nodig met hetzelfde probleem waarbij je om en om met 2 kinderen naar het zwembad gaat en daar blijft wachten. De andere heeft alle jonge kindjes thuis.

Ja zoiets noemen ze een vader. Maar die was om dat tijdstip nog werken of onderweg.  Niet dat hij daarna zorgde voor het eten hoor, dat kon ik dan ook nog doen daarna.

Had in het zwembad wel twee moeders van school die een beetje hielpen met sjouwen en in de gaten houden. 

Wij wilden wel graag een tweede kind maar dat is nooit gelukt omdat ik 5 miskramen heb gehad. Toen duidelijk werd dat het bij 1 kind zou blijven hebben mijn man en ik besloten om veel ruimer te gaan leven. Vaker uitstapjes en etentjes en een aantal keren per jaar op vakantie. Als ik nu voor de keuze zou staan dan zou ik het bij voorbaat al bij 1 kind houden en kies ik voor een luxe leven.

Bijtje82 schreef op 14-08-2022 om 10:29:

[..]

Ja zoiets noemen ze een vader. Maar die was om dat tijdstip nog werken of onderweg. Niet dat hij daarna zorgde voor het eten hoor, dat kon ik dan ook nog doen daarna.

Had in het zwembad wel twee moeders van school die een beetje hielpen met sjouwen en in de gaten houden.

Nee een ándere ouder van een ánder kind op dezelfde zwemles natuurlijk!

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 10:15:

Ik zou het vooral niet doen vanwege de huidige maatschappij waar je een kind mee opzadelt. Het goede welvarende leventje zoals wij dat de laatste decennia kenden kan wel ns voorgoed achter ons liggen. Hoge kosten, minder comfort, vrijheid en luxe.

Ik ben dan wel bewust kindvrij omdat ik gewoon geen kind wilde, maar de laatste jaren ben ik extra blij een kind dit leven niet te hebben aangedaan. Een jong volwassen kind van een familielid heeft onlangs zelfmoord gepleegd omdat hij het leven niet meer zag zitten. Was voor corona en financiële crisis niks mee aan de hand.

Dat klopt wel. Je hoort steeds vaker dat er nu voor het eerst een generatie opgroeit die het slechter heeft of gaat hebben dan de ouders.

Athan schreef op 14-08-2022 om 10:48:

[..]

Dat klopt wel. Je hoort steeds vaker dat er nu voor het eerst een generatie opgroeit die het slechter heeft of gaat hebben dan de ouders.

Ja het lijkt me een kuttijd om nu nog een heel leven voor je te hebben. De tijd van mijn ouders was eigenlijk vrij perfect; geboren in de oorlog en daarna alleen maar beter en luxer geworden. Nu gaat het in rap tempo bergafwaarts op heel veel fronten en vraag me serieus af of dit binnen een jaar of 10-20 opgelost is en het tij weer keert naar betere tijden. 

Bewust gekozen voor meer kinderen omdat ik zelf geen broers/ zussen heb en dat altijd afschuwelijk heb gevonden. Nooit garantie natuurlijk dat kinderen een leuke band met elkaar krijgen maar ze zijn nu in ieder geval heel hecht met elkaar. Financien hebben wij zeker mee laten wegen, milieu minder, al besteden we daar nu wel veel aandacht aan.

Gingergirl schreef op 14-08-2022 om 11:05:

Bewust gekozen voor meer kinderen omdat ik zelf geen broers/ zussen heb en dat altijd afschuwelijk heb gevonden. Nooit garantie natuurlijk dat kinderen een leuke band met elkaar krijgen maar ze zijn nu in ieder geval heel hecht met elkaar. Financien hebben wij zeker mee laten wegen, milieu minder, al besteden we daar nu wel veel aandacht aan.

Ik ben juist dankbaar dat ik enig kind ben. Dat heeft veel voordelen en niet alleen financieel. Meer rust en geen gezeik met siblings (en alles wat ze mee slepen)

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2022 om 11:14

Thomass schreef op 14-08-2022 om 10:47:

[..]

Nee een ándere ouder van een ánder kind op dezelfde zwemles natuurlijk!

Die hulp had ik ter plaatse. 

Moet eerlijk zeggen dat ik het niet zou zien zitten om zoon van die andere moeder mee te moeten slepen. Die ging met zoveel tegenzin naar zwemles, was voor haar iedere week een strijd.

Maar ik benoem nu dus zwemles, maar het was in alle situaties zo. Boodschappen, winkelen, doktersbezoek..Ik moest ze overal mee naartoe slepen. Heb niet zo'n groot sociaal netwerk. Tegenwoordig kan ik wel iets vaker op mijn moeder terugvallen, ze woont inmiddels in de buurt.

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:12:

[..]

Ik ben juist dankbaar dat ik enig kind ben. Dat heeft veel voordelen en niet alleen financieel. Meer rust en geen gezeik met siblings (en alles wat ze mee slepen)

Zo ervaart iedereen dat anders.

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:12:

[..]

Ik ben juist dankbaar dat ik enig kind ben. Dat heeft veel voordelen en niet alleen financieel. Meer rust en geen gezeik met siblings (en alles wat ze mee slepen)

mijn zoon is ook blij dat hij enig kind is. Ik heb zelf nogal wat gezeik gehad met mijn jongste broer en schoonzus. Mijn zoon is blij dat hem dat bespaart is gebleven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.