Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Valdemar schreef op 14-08-2022 om 00:08:

[..]

Hmm, sommige filosofen zouden het compleet oneens zijn met jou en stellen dat leven lijden is wat we enkel kunnen verzachten. Kun je vanuit die positie je voorstellen dat je bewust iemand in de wereld werpt (dus iets creëert dat onderhevig is aan emotionele en fysieke pijn) terwijl je rationeel denkt dat het leven moeilijker zal worden.
Denk eens na over de tijd voor je geboorte,... had je ergens last van?

Wat een mooie omschrijving van die filosofen. Dit is precies de reden waarom ik geen kinderen wil. Dus dat is voor mij een heel breed spectrum aan zaken waar ik geen kind aan bloot wil stellen, zoals ook bijvoorbeeld pesten. Gelukkig heb ik ook niet de behoefte om moeder te worden, dus hoef ik daarover ook geen innerlijk conflict te voeren over mijn eigen wensen vs het beste voor een eventueel niet geboren kind. Er komt gewoon geen kind 😊

Regendrup.

Regendrup.

14-08-2022 om 09:11 Topicstarter

Bedankt voor alle diepere inzichten  wat betreft milieu, maar zouden we het nu weer willen beperken tot in hoeverre dit jou wel of niet tegenhoudt om meer kinderen te krijgen?
Dankjulliewel

Thomass schreef op 13-08-2022 om 21:40:

Ik vind dat er wel een verschil zit tussen eerste/tweede kind en alle volgende kinderen. De eerste maakt je ouders, de tweede maakt dat de kinderen broer of zus worden. Alle kinderen daarna maakt daar niets meer van.

Precies dit waren ook onze beweegredenen.

Wij hebben 1 kind en daar zal het bij blijven. Ooit wilde we er wel graag 2, maar dat was denk ik toch vooral het ideaal/standaard plaatje wat in je hoofd zit. In de beslissing om het hier bij te houden het het milieu niet echt mee gespeeld. 

Onze kinderwens was heel groot en we moesten er ook ver in gaan om het voor elkaar te krijgen (IVF). Eigenlijk voelde het meteen gewoon compleet. Ik heb een waslijst aan praktische bezwaren voor een tweede. Ik vind het ontzettend fijn dat als ik met haar naar peuter dans ga en gewoon mee kan doen. Andere moeders hebben ook nog een baby mee die bezig gehouden moet worden of een ouder broertje dat zich stierlijk verveelt. Dat zal voor velen geen bezwaar zijn, maar voor mij voelt dat wel als een bezwaar. Mijn man had hetzelfde. Onze conclusie is dan ook dat als die "onzinnige" bezwaren zo groot voelen, is de kinderwens niet groot genoeg. 

Maar ons leven had er ook heel anders uit kunnen zien. In plaats van een kind van 3 hadden we er nu ook drie van 5 kunnen hebben. De natuur besloot echter dat dat geen goed idee was. Maar ze waren wel heel welkom en het was verdrietig dat die zwangerschap mis ging. 

Wat mij trouwens wel opvalt is dat de meest milieubewuste mensen in onze omgeving juist de meeste kinderen hebben. 

Tara82 schreef op 14-08-2022 om 09:57:

Wij hebben 1 kind en daar zal het bij blijven. Ooit wilde we er wel graag 2, maar dat was denk ik toch vooral het ideaal/standaard plaatje wat in je hoofd zit. In de beslissing om het hier bij te houden het het milieu niet echt mee gespeeld.

Onze kinderwens was heel groot en we moesten er ook ver in gaan om het voor elkaar te krijgen (IVF). Eigenlijk voelde het meteen gewoon compleet. Ik heb een waslijst aan praktische bezwaren voor een tweede. Ik vind het ontzettend fijn dat als ik met haar naar peuter dans ga en gewoon mee kan doen. Andere moeders hebben ook nog een baby mee die bezig gehouden moet worden of een ouder broertje dat zich stierlijk verveelt. Dat zal voor velen geen bezwaar zijn, maar voor mij voelt dat wel als een bezwaar. Mijn man had hetzelfde. Onze conclusie is dan ook dat als die "onzinnige" bezwaren zo groot voelen, is de kinderwens niet groot genoeg.

Maar ons leven had er ook heel anders uit kunnen zien. In plaats van een kind van 3 hadden we er nu ook drie van 5 kunnen hebben. De natuur besloot echter dat dat geen goed idee was. Maar ze waren wel heel welkom en het was verdrietig dat die zwangerschap mis ging.

Wat mij trouwens wel opvalt is dat de meest milieubewuste mensen in onze omgeving juist de meeste kinderen hebben.

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat het milieu bij veel mensen een rol speelt wat betreft de keuze voor kinderen. Dat is een persoonlijke behoefte (of niet) en ik geloof niet dat die rationeel wordt weggeredeneerd.

Regendrup.

Regendrup.

14-08-2022 om 10:07 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-08-2022 om 10:04:

[..]

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat het milieu bij veel mensen een rol speelt wat betreft de keuze voor kinderen. Dat is een persoonlijke behoefte (of niet) en ik geloof niet dat die rationeel wordt weggeredeneerd.

Denk dat bij ons milieu ook wat meer op de achtergrond staat hoor. Maar de toenemende kosten zorgen er wel degelijk voor dat ik me druk maak. En dan is het niet zo dat we nu niet rond kunnen komen oid maar het zal toch écht anders worden. En als ik dan denk aan nog een kleintje ben ik bang dat er dan qua financiën gewoon nog meer onrustig gevoel en zorgen komen.

Maar aan de andere kant voel ik ook een andere behoefte en dat is wél nog een kleintje erbij. Maar dan wil ik ook niet meer al te lang wachten ivm leeftijd andere kind. 

Bijtje82

Bijtje82

14-08-2022 om 10:14

Regendrup. schreef op 14-08-2022 om 10:07:

[..]

Denk dat bij ons milieu ook wat meer op de achtergrond staat hoor. Maar de toenemende kosten zorgen er wel degelijk voor dat ik me druk maak. En dan is het niet zo dat we nu niet rond kunnen komen oid maar het zal toch écht anders worden. En als ik dan denk aan nog een kleintje ben ik bang dat er dan qua financiën gewoon nog meer onrustig gevoel en zorgen komen.

Maar aan de andere kant voel ik ook een andere behoefte en dat is wél nog een kleintje erbij. Maar dan wil ik ook niet meer al te lang wachten ivm leeftijd andere kind.

Dat laatste vind ik persoonlijk altijd een rare overweging. Mijn oudste is 11 en de jongste 4. Dat zijn echt maatjes. Maat die van 4 en 5 kunnen ook heel leuk samen. Leeftijd zegt dus niets. Feit is wel dat de zorg voor een baby minder belastend is als het andere kind zelfstandiger is. 

Zie mezelf nog zeulen met de maxi en een 1,5 jarige naar de zwemlessen van oudste. Dat betekend dus 3 kinderen aan en uitkleden. Want in de winter met de dikke kleding in zo'n warm zwembad is echt afzien.

Ik zou het vooral niet doen vanwege de huidige maatschappij waar je een kind mee opzadelt. Het goede welvarende leventje zoals wij dat de laatste decennia kenden kan wel ns voorgoed achter ons liggen. Hoge kosten, minder comfort, vrijheid en luxe. 

Ik ben dan wel bewust kindvrij omdat ik gewoon geen kind wilde, maar de laatste jaren ben ik extra blij een kind dit leven niet te hebben aangedaan. Een jong volwassen kind van een familielid heeft onlangs zelfmoord gepleegd omdat hij het leven niet meer zag zitten. Was voor corona en financiële crisis niks mee aan de hand.

Regendrup. schreef op 14-08-2022 om 10:07:

[..]

Denk dat bij ons milieu ook wat meer op de achtergrond staat hoor. Maar de toenemende kosten zorgen er wel degelijk voor dat ik me druk maak. En dan is het niet zo dat we nu niet rond kunnen komen oid maar het zal toch écht anders worden. En als ik dan denk aan nog een kleintje ben ik bang dat er dan qua financiën gewoon nog meer onrustig gevoel en zorgen komen.

Maar aan de andere kant voel ik ook een andere behoefte en dat is wél nog een kleintje erbij. Maar dan wil ik ook niet meer al te lang wachten ivm leeftijd andere kind.

Als je er zelf financieel op achteruit gaat zou ik het al helemaal niet doen. Dat gaat ten koste van wat je je huidige kind kunt bieden. En ten koste van de mogelijkheden die jullie nu financieel nog wel hebben om leuke dingen te kunnen doen.

Kyana schreef op 14-08-2022 om 00:54:

[..]

Nee, maar minder mensen is wel beter voor de leefbaarheid op de planeet. De projecties zijn dat de wereldbevolking blijft groeien tot 2080-2100 en dan langzaam af zal nemen. Dat is op de lange termijn goed nieuws. Vergrijzing is op de korte termijn lastig maar op de lange termijn zal het beter zijn als de planeet minder mensen hoeft te onderhouden. Na een periode van vergrijzing zal de balans tussen de leeftijden zich herstellen.

Bron? De pil is er sinds de jaren 60. Dus die groep is in 2060 zo ongeveer dood. Dan heb je ook het fenomeen dat we veel langer leven al gecompenseerd. Dus ik vind dat vrij laat. 

Regendrup.

Regendrup.

14-08-2022 om 10:19 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 14-08-2022 om 10:14:

[..]

Dat laatste vind ik persoonlijk altijd een rare overweging. Mijn oudste is 11 en de jongste 4. Dat zijn echt maatjes. Maat die van 4 en 5 kunnen ook heel leuk samen. Leeftijd zegt dus niets. Feit is wel dat de zorg voor een baby minder belastend is als het andere kind zelfstandiger is.

Zie mezelf nog zeulen met de maxi en een 1,5 jarige naar de zwemlessen van oudste. Dat betekend dus 3 kinderen aan en uitkleden. Want in de winter met de dikke kleding in zo'n warm zwembad is echt afzien.

Hmm ja daar heb je ook wel gelijk in hoor, heb ook geen idee eerlijk gezegd waar dat vandaan komt haha. 

Als mensen echt graag een kind willen, gaan ze daar toch wel voor denk ik, ondanks alle bezwaren. 
Qua kosten is het voor jou fijn dat je dochter bijna naar school gaat, scheelt opvangkosten. En met twee kan niet altijd alles wat voor één wel had gekund. Dat is zo, maar niet per se een ramp. Alles heeft voor- en nadelen.
Wij kunnen deze keuze niet voor jullie maken. 

Regendrup.

Regendrup.

14-08-2022 om 10:21 Topicstarter

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 10:18:

[..]

Als je er zelf financieel op achteruit gaat zou ik het al helemaal niet doen. Dat gaat ten koste van wat je je huidige kind kunt bieden. En ten koste van de mogelijkheden die jullie nu financieel nog wel hebben om leuke dingen te kunnen doen.

Je gaat er per definitie financieel op achteruit, denk ik? Met een kind meer zijn er automatisch gewoon meer kosten.. het is niet zo dat we dan in problemen komen, maar wel de vraag of je dat wilt idd. 

mijn man wilde echt wel vanwege het milieu niet meer dan twee kinderen. Ik ken meerdere mensen die afzien van kinderen vanwege het klimaat, en ook mensen met 4 kinderen die zich daar serieus schuldig over voelen...

Athan schreef op 14-08-2022 om 05:06:

Ik heb het argument van kinderen nemen tegen de vergrijzing nooit goed begrepen. Je houdt daarmee het probleem voor elke generatie in stand, dus het kan nooit een oplossing zijn. En bovendien: één kind kan straks toch makkelijk voor vijf oudjes zorgen? Of zorgen ze alleen voor hun eigen ouders? En is het nu dan zo dat bejaarden met kinderen geen beroep (hoeven) doen op de zorg?
Of gaat het alleen om het verdienen van geld - en dus belastinginkomsten? Het zou interessant zijn om eens een berekening te zien van de situatie waarin de bevolking van Nederland gekrompen zou zijn tot pakweg 10 miljoen inwoners. Dan komt er veel minder binnen, maar er hoeft ook veel minder uit. Het zou absoluut een aantal problemen oplossen, zoals bijvoorbeeld huisvesting, kinderopvang, files en infrastructuur en wellicht zelfs criminaliteit (dichtbevolkte wijken zijn nu eenmaal wat crimineler dan plekken waar iedereen genoeg ruimte heeft) en gezondheid. Dus er hóeft ook echt veel minder uit. Misschien wel zoveel minder dat we uiteindelijk per persoon meer overhouden.

Je kúnt dat ook niet compenseren. De vergrijzing komt door de groep van vóór de pil. Je kunt hooguit het probleem een beetje kleiner maken maar ik vind je heel ver gaan met 10 miljoen. Net of Nederland op een eigen planeet ligt. Denk mondiaal. Wij hoeven de vergrijzing niet te compenseren, we moeten onsland openstellen voor werkende buitenlanders. Probleem opgelost. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.