Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Nog een kind? Kosten/milieu


Leene schreef op 14-08-2022 om 13:25:

[..]

Dan zie jij iets anders dan ik. Bovendien wat zijn geneugten. Met z'n allen uren in de rij op Schiphol en dan naar zo'n all inclusive resort. Leuk joh... ( Not) of een fiets vakantie en zelf wat presteren. Of ' gewoon ' op een camping met een zwembad en vrienden voor je kinderen. Degene die ik ken die op zgn luxe vakanties zijn geweest willen dat zelf absuut niet meer. Maar wij kennen blijkbaar niet dezelfde mensen



Mijn jongste kent beide kanten, kamperen met tent of vouwwagen en op vakantie in luxe(re) hotels. Dat kamperen hoeft van haar niet meer. Ze probeert nu wel haar vader over te halen om een luxe kampeerbusje te kopen, maar dat is vooral met het oog op het hopelijk snel te halen rijbewijs. En dan wordt het kamperen met privé sanitair

Luxe vakanties zijn overigens niet per definitie all inclusive resorts, dat kan, maar dan tref je daar niet het scenario wat jij wellicht voor ogen hebt met lange rijen en lauwe buffetten. Wij hebben wel all inclusive gezeten in resorts waar je gewoon à la carte kon eten en keuze had uit 5 restaurants.

Leene schreef op 14-08-2022 om 13:00:

[..]

Even terug on topic. Ik denk dat je beter 2 of 3 kinderen kunt krijgen dan 1 of geen kind en dan 3 of 4 keer per jaar vliegen, allerlei luxe willen en op die manier de aarde ook uitputten.

En nu niet komen met het argument dat die 2 of 3 kinderen in de toekomst ook weer meer willen want wat ik vaak zie is dat kinderen de levensstijl van ouders overnemen. Dus als ouders milieu bewust zijn en kamperen en weinig spullen hebben is de kans groot dat kinderen dat ook doen. En andersom: als je vaak op vakantie gaat met vliegtuig ( want je bent er zo aan toe... Gehoord op tv tijdens een corona uitbraak, mensen die perse wilde vliegen naar de Antillen) is de kans dat je kinderen alleen nog maar meer vliegen en luxe willen vele malen groter.

Een of twee kinderen maakt geen klap uit voor het milieu ( ik heb het niet over 10 kinderen). Maar wat uitmaakt is hoe je leeft.


mijn zoon is nu 29 en het klopt helemaal dat hij dezelfde levensstijl heeft. Hij wil helemaal geen kinderen en gaat ook voor luxe. Hij heeft een huis gekocht en alles is nieuw. Nieuwe badkamer, wc, keuken en ook alle meubels zijn nieuw. Hij kan het betalen dus ik geef hem groot gelijk. Hij gaat ook vaak op vakantie en heeft dit jaar al voor de 5de keer gevlogen. Vakanties zoals fietsen of kamperen dat ligt ons helemaal niet. Dan blijf ik liever thuis.

Leene

Leene

14-08-2022 om 13:58

MMcGonagall schreef op 14-08-2022 om 13:44:

[..]

Mijn jongste kent beide kanten, kamperen met tent of vouwwagen en op vakantie in luxe(re) hotels. Dat kamperen hoeft van haar niet meer. Ze probeert nu wel haar vader over te halen om een luxe kampeerbusje te kopen, maar dat is vooral met het oog op het hopelijk snel te halen rijbewijs. En dan wordt het kamperen met privé sanitair

Luxe vakanties zijn overigens niet per definitie all inclusive resorts, dat kan, maar dan tref je daar niet het scenario wat jij wellicht voor ogen hebt met lange rijen en lauwe buffetten. Wij hebben wel all inclusive gezeten in resorts waar je gewoon à la carte kon eten en keuze had uit 5 restaurants.

O maar zo'n kampeerbusje wil ik ook wel.😜. maar niet zo'n grote. Mijn man noemt het echter een krepeerbus.. en kamperen wil ie ook niet. Wij gaan voor de huisjes.. en die heb je ook in allerlei soorten en maten. nu zaten we ergens in de middel of nowhere maar wel met Wifi ( anders gaan de kinderen niet mee..)

Ik ben een beetje type Tiny House of kampeer bus leven dus ik vind al die hotels en resorts gewoon een marteling. Maar dat Tiny House gaat er niet komen want mijn geliefden willen niet mee. 

En terug on topic .. het is voor iedereen een worsteling denk ik hoe je zo 'goed' mogelijk kunt leven zonder de aarde uit te putten. Want ja wij hebben ook een auto en teveel spullen.. en minimaliseren is makkelijker gezegd dan gedaan is mijn ervaring.






MMcGonagall schreef op 14-08-2022 om 13:44:

[..]

Mijn jongste kent beide kanten, kamperen met tent of vouwwagen en op vakantie in luxe(re) hotels. Dat kamperen hoeft van haar niet meer. Ze probeert nu wel haar vader over te halen om een luxe kampeerbusje te kopen, maar dat is vooral met het oog op het hopelijk snel te halen rijbewijs. En dan wordt het kamperen met privé sanitair

Luxe vakanties zijn overigens niet per definitie all inclusive resorts, dat kan, maar dan tref je daar niet het scenario wat jij wellicht voor ogen hebt met lange rijen en lauwe buffetten. Wij hebben wel all inclusive gezeten in resorts waar je gewoon à la carte kon eten en keuze had uit 5 restaurants.

Luxe hoeft niet van een all in resort te komen, luxe is voor mij verre rondreizen kunnen maken. Wat van de wereld kunnen zien, landen en gebieden waar de natuur nog de ruimte heeft en er veel minder mensen per km2 leven. Dat is duurder dan een 5* resort in Turkije maar wel een verademing om af en toe naartoe te kunnen ontsnappen vanuit het overbevolkte West Europa. 

Ja wachtrijen op vliegvelden zijn niet leuk,maar wat is een paar uur op een reis van 3-4 weken? 

Suusje. schreef op 14-08-2022 om 12:32:

[..]

En je mist van alles, iets waar jij geen weet van hebt. En nee ik heb helemaal geen geweldige band met mijn broer en zus maar je bent er voor elkaar, je deelt geschiedenis met iemand en als je ouders overlijden heb je daar hulp en steun aan.

Wie weet mis jij wel van alles, omdat je wel siblings hebt? Wat je niet hebt, kan je ook niet missen. Hier 1 kind en die zegt altijd dat ze blij is geen siblings te hebben. Wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken?

Voor mij niet. Ik geloof immers niet dat het geboortecijfer in Nederland problematisch is voor het milieu. En kosten kan ik meer dan gemakkelijk dragen, naast dat ik geloof dat kinderen niet in financiële weelde hoeven op te groeien, maar ouders nodig hebben die hen liefde en aandacht geven.

Leene

Leene

14-08-2022 om 14:17

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 13:59:

[..]

Luxe hoeft niet van een all in resort te komen, luxe is voor mij verre rondreizen kunnen maken. Wat van de wereld kunnen zien, landen en gebieden waar de natuur nog de ruimte heeft en er veel minder mensen per km2 leven. Dat is duurder dan een 5* resort in Turkije maar wel een verademing om af en toe naartoe te kunnen ontsnappen vanuit het overbevolkte West Europa.

Ja wachtrijen op vliegvelden zijn niet leuk,maar wat is een paar uur op een reis van 3-4 weken?

Ga op de fiets naar de Noordkaap! Er wonen maar 4 miljoen Noren. Grootste gedeelte van Noorwegen is hartstikke leeg en op de fiets vervuil je niets.. 😜 oké je kunt ook met de auto. Met de fiets ben je wel 'eventjes' bezig.

Maar moraal van het verhaal, niet elk land lijkt op Nederland. Kijk maar eens naar de Schotse hooglanden bijvoorbeeld daar merk je niets van het overbevolkte West Europa hoor.












DS1971 schreef op 14-08-2022 om 14:16:

Voor mij niet. Ik geloof immers niet dat het geboortecijfer in Nederland problematisch is voor het milieu. En kosten kan ik meer dan gemakkelijk dragen, naast dat ik geloof dat kinderen niet in financiële weelde hoeven op te groeien, maar ouders nodig hebben die hen liefde en aandacht geven.

Natuurlijk is liefde en aandacht het belangrijkste maar ik vind dat er ook niks mis is met opgroeien met financiele weelde als je het makkelijk kunt betalen. Door de vele mooie vakanties heeft mijn zoon ook veel mooie herinneringen en kan terug kijken op een leuke jeugd.

watertoren schreef op 14-08-2022 om 14:24:

[..]

Natuurlijk is liefde en aandacht het belangrijkste maar ik vind dat er ook niks mis is met opgroeien met financiele weelde als je het makkelijk kunt betalen. Door de vele mooie vakanties heeft mijn zoon ook veel mooie herinneringen en kan terug kijken op een leuke jeugd.

Helemaal mee eens! Bovendien geven geldzorgen veel stress.

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 11:12:

[..]

Ik ben juist dankbaar dat ik enig kind ben. Dat heeft veel voordelen en niet alleen financieel. Meer rust en geen gezeik met siblings (en alles wat ze mee slepen)

Ik ben dan juist weer heel blij dat ik een broer heb. We zien elkaar maar eens in de paar maanden maar ik weet dat hij er altijd voor me is. Bij het sterven van onze ouders hebben we veel aan elkaar gehad en nooit gezeik.

Onze kinderen zijn eind dertigers en toen wij jong waren moesten we wel eens flessen inleveren voor het statiegeld om boodschappen te kunnen doen (die situatie heeft niet lang geduurd hoor haha). Desalniettemin waren we erg gelukkig, ook zonder luxe reizen, uit eten e.d. Onze kinderen zijn nooit iets tekort gekomen, hebben gestudeerd en zijn allebei opgegroeid tot goed functionerende, zelfstandige volwassenen.
Goede tijden en slechte tijden wisselen elkaar af in de geschiedenis en elk kind wat in NL geboren wordt is sowieso een bofkont, ook al kampen we met grote vraagstukken.

redbulletje schreef op 14-08-2022 om 10:59:

[..]

Ja het lijkt me een kuttijd om nu nog een heel leven voor je te hebben. De tijd van mijn ouders was eigenlijk vrij perfect; geboren in de oorlog en daarna alleen maar beter en luxer geworden. Nu gaat het in rap tempo bergafwaarts op heel veel fronten en vraag me serieus af of dit binnen een jaar of 10-20 opgelost is en het tij weer keert naar betere tijden.

Mijn schoonvader is een echte boomer en die herinnert zich de koude oorlog als een angstige tijd. Achteraf gezien viel het wel mee. 

milieu  vinden we super belangrijk, maar in de overweging voor kinderen wat ingewikkeld. Ik vind effect op het milieu meer te maken hebben met  de collectieve leefstijl dan het hebben van een kind An sich, zoals anderen al opmerken.  Maar vind het wel beangstigend wat er nu met planeet aarde gebeurt, klimaatverandering is echt gaande, overal bosbranden, overstromingen en verwoestijning. Schaarste dreigt. Ik vind ook de groeiende egocentrische houding van mensen beangstigend. Ikke ikke ikke... en na mij de zondvloed. Maar of dat me tegen gaat houden in relatie tot de kinderwens weet ik niet. Financiele veranderingen behoren verder tot de risico's die je elk moment in je leven hebt. 

watertoren schreef op 14-08-2022 om 14:24:

[..]

Natuurlijk is liefde en aandacht het belangrijkste maar ik vind dat er ook niks mis is met opgroeien met financiele weelde als je het makkelijk kunt betalen. Door de vele mooie vakanties heeft mijn zoon ook veel mooie herinneringen en kan terug kijken op een leuke jeugd.

Ik heb niet gezegd dat er iets mis mee is. Mijn kinderen groeien op in weelde (in ieder geval bij mij). Ik bedoelde meer aan te geven dat als dat anders was geweest ik er niet echt anders over had gedacht. Het is pas anders als je niet fatsoenlijk rond kan komen. Tekorten zijn niet goed voor je.

watertoren schreef op 14-08-2022 om 14:24:

[..]

Natuurlijk is liefde en aandacht het belangrijkste maar ik vind dat er ook niks mis is met opgroeien met financiele weelde als je het makkelijk kunt betalen. Door de vele mooie vakanties heeft mijn zoon ook veel mooie herinneringen en kan terug kijken op een leuke jeugd.

De jong volwassenen hier hebben juist de mooiste herinneringen aan de kampeervakanties op kleine natuurcampings in Nederland. Met simpele genoegens als bij/in het water zijn, kampvuur maken, fossielen zoeken in Zuid Limburg.  Grappig om te zien wat mensen mooi vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.