Marianne Lelieveld
29-07-2013 om 13:50
Nieuwe ouderschapsvormen
Na vele jaren in andere Westerse landen te hebben gewoond, merk ik hoe anders de meeste Nederlanders volwassenen met kinderen en jongeren omgaan dan wat wij in/van het buitenland gewend zijn.
Ik kom net een mogelijkheid tegen om Alfie Kohn naar Nederland te halen. Hij probeert de manier waarop we kinderen 'zien' te veranderen en een meer meedogende manier van opvoeden: 'met hen meewerken', te bevorderen. Voor geinteresseerden: http://www.liveondemand.com/event/detail/61
patata
31-07-2013 om 22:14
Totaal verwrongen beeld
Marianne, ik heb de indruk dat je een verwrongen beeld hebt van het onderwijs in Nederland.
Misschien heeft het nut om je kinderen eerst eens naar school te doen in Nederland voor je met allerlei niet te bewijzen stellingen van onder je boom komt.
Knurf
31-07-2013 om 22:31
Snap ik, boterbloem
'Overigens is thuisonderwijs voor zoon niet geschikt. En voel ik me al bijna weer zo'n ouder die 'niets' goed vindt voor haar kind. Alsof ik heel veeleisend en ontevreden ben.'
Of iets past bij jouw kind, weet jij het beste. Nou ja, en je kind misschien, afhankelijk van hoe oud je bent. De vraag is alleen of de methode die marianne L. propageert, wel passend zou zijn. Dat weet ik niet
'Of het in andere landen beter is? Geen flauw idee, en niet iets dat me momenteel bezig houdt, heb het te druk met thuiszitten van zoon'
Vanuit jouw positie heel begrijpelijk. Waar het mij eigenlijk om ging, was dat Marianne L. wel een relatie legt met het onderwijs in andere landen. Vandaar dat ik me afvroeg of jouw kind dan 'dus' in die andere landen beter af zou zijn. En als dat zo is, hoe je die methode hier voor je kind kunt laten gelden.
Ken je de ouderschapsvormen die Marianne bedoelt en zou dat voor jouw kind iets kunnen betekenen?
Knurf
31-07-2013 om 22:35
Trouwens (over diploma-inflatie)
'Diploma-inflatie neemt hand over hand toe.'
Ik heb wat rondgekeken op internet, en er wordt inderdaad gesproken over diploma-inflatie. Al sinds de tweede wereldoorlog schijnt dat te bestaan. Maar ... niet vanwege verkeerd onderwijs of opvoeding! Juist omdat er veel meer hoogopgeleiden zijn dan er 'hoogopgeleid' werk is, waardoor hoogopgeleiden noodgedwongen het werk gaan doen van minder hoog opgeleiden. En dan vindt er verdringing plaats en wordt die hoge opleiding ineens ook nodig gevonden voor werkzaamheden die dat niet echt vragen.
Dus niet omdat hoogopgeleiden minder weten dan je van ze zou mogen verwachten op grond van hun studie.
Zo beschouwd is ons onderwijs dus eigenlijk te goed: we leiden meer mensen op dan we nodig hebben
Marianne H Lelieveld
01-08-2013 om 14:08
Een volgende poging...
In zo’n beetje alle landen van de Westerse wereld en daarbuiten groeien andere vormen van onderwijs dan schoolgang heel hard. Omdat het bureaucratische schoolsysteem in al die landen even achterhaald is als in Nederland. Het verschil is dat deze ontwikkeling in andere landen als normaal en acceptabel gezien wordt.
Hier wordt iets wat afwijkt van het Nederlandse massa-standaard met argusogen bekeken en zo klein mogelijk gehouden dan wel genegeerd. Terwijl er steeds meer thuiszitters zijn, legio ‘voortijdige schoolverlaters’ en pestgedrag (wat inherent is aan het gesloten, paternalistische systeem vol dwang dat school is) veel psychisch leed veroorzaakt en zelfs tot zelfmoorden onder de jongsten in onze maatschappij leidt. Schoolgang komt zonder welzijn-, leer- of diploma garanties. Waarom is het dan verplicht? Waarom vind men dat acceptabel? Waarom staan ouders hun zeer jonge kinderen af aan een systeem vol onbekende mensen dat ze, via eindeloze tests en toetsen, in de loop der tijd classificeert tot iets wat ze niet zijn? Laat staan dat het ze gereed maken voor de huidige economie en de ontwikkelingen in de wereld waar eigenschappen als vindingrijkheid, kritisch denkvermogen, ondernemerschap en zelfvertrouwen belangrijker zijn dan diploma cijfers.
Kijk maar naar b.v. Australie, Maleisie, Zuid-Afrika, Canada, Engeland, de nodige delen van India, Indonesie, de Verenigde Staten, Rusland of Israel: overal neemt verplichte schoolgang af. Dat komt, niet alleen omdat kids en hun ouders schoolgang niet meer zien zitten, maar ook doordat 1) internet een scala aan informatie en nieuwe leermogelijkheden zoals MOOCs biedt en 2) volwassenen steeds flexibeler werken om meer tijd voor jongeren te kunnen doorbrengen. V.w.b. dat laatste zie je in Nederland eerder het omgekeerde: kinderen brengen m.n. veel tijd met leeftijdsgenoten door. Dat is in de afgelopen 20 jaar stevig toegenomen.
Weet je beste mensen, ik merk aan de meeste reacties hier hoezeer dit zo’n nog een ver van Nederlands bed show waarschijnlijk is. De informatie die ik probeer door te geven lijkt bijna niet aan te komen. Ik merk hoeveel mensen hier die informatie eerder stevig van zich af proberen te duwen met ontkenningen en opmerkingen, dan het werkelijk onder ogen nemen. In plaats daarvan worden:
1) persoonlijke voorbeelden als algemeen geldend bewijs geleverd;
2) nare opmerkingen gemaakt als iets kennelijk bij sommigen niet in hun eigen beleving/denktrend past. Zeer herkenbaar voor Nederland overigens deze omgangswijze; in het buitenland gaat men veel eerder met open vizier netjes de discussie aan. Zonder woorden als b.v. ‘onzin’ te gebruiken.
We wonen al weer 14 jaar in Nederland. Heel m’n leven woon ik met tussenpozen in Nederland of het buitenland. Nog altijd lopen de sociale en maatschappelijke ontwikkelingen hier achter met wat ik b.v. 20 jaar geleden al in de Engelstalige westerse wereld trof. Het is voor mij dan ook geen wonder dat de sfeer in Nederland zo verhardt, steeds meer mensen emigreren en de overheid de burgers hier der mate weet te betuttelen. Ik vind het wonderbaarlijk hoe de overheid als verantwoordelijke beschouwd wordt voor kinderen hun onderwijs en niet de ouders. Hoe is zoiets mogelijk? Terwijl ouders zowel moreel en zelfs wettelijk verplicht zijn voor het welzijn en goede ontwikkeling van hun kinderen.
Thuisonderwijs is overigens heel makkelijk, leuk en leerzaam om te doen. Ook in Nederland. Ook hier is het stevig gegroeid. Inmiddels genieten enkele duizenden kinderen hier thuisonderwijs maar de overheid schildert ze af als sociale drop-outs. Een massa consumerende burgers is natuurlijk makkelijker te regeren dan kritische-nadenkende, onafhankelijke, niet-conformistische burgers die het gewend zijn om veel vragen stellen en eigen, persoonlijke waardes zoals vrijheid en zelfbeschikking hoog houden.
Excuses dat ik iedereen hier telkens in een keer probeer te antwoorden. Het thuisonderwijs van mijn zoon, gecombineerd met m’n werk, zorgt ervoor dat ik effectief met m’n tijd probeer om te gaan. Ik ga er dan ook van uit dat niet iedereen zich door alles in mijn antwoorden voelt aangesproken. Kies s.v.p. uit wat bij u past?
Mvrgr. Marianne
Nils
01-08-2013 om 15:02
Wat wil je horen?
Dat je licht brengt in onze collecieve duisternis? Dat het leerlinggestuurd leren hier zo een enorm succes is, dat leerlingen die naar scholen zijn gestuurd die deze methode hanteren, allemaal enorm succesvol zijn? Dat jij de enige bent in Nederland die de wijsheid in pacht heeft? Dat alles wat afwijkt van jouw norm niet deugt, eigenlijk schadelijk is? Dat je alleen al geweldig bent omdat je een andere weg dan vele anderen kiest? Dat je in tegenstelling tot die anderen wel in staat bent tot kritisch en "out of the box" denken en wel het beste met je kinderen voor hebt?
Of wil je een gesprek met anderen over dit onderwerp aangaan. Dat houdt dan wel in dat het noodzakelijk is inhoudelijk op die anderen te reageren. Die moeite heb ik ten opzichte van jou wel genomen.
Nils
01-08-2013 om 15:45
Mirreke (ot)
Je hebt wel een vooruitziende blik zeg (zie draadje over mazelen). Ik blijk me alleen aan veel meer schuldig te maken dan aan typische eigenaardigheidjes. En dan is kortzichtig bezig zijn nog wel het minst ernstig... ; )
Ely
01-08-2013 om 17:02
Marianne
Voor wat het je waard is; ik denk dat je geen aansluiting vindt met je verhaal door de wijze waarop je je verhaal neerzet, niet zozeer omdat de inhoud geen waarde zou hebben.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Kaaskopje
01-08-2013 om 17:07
Ik krijg hier jeuk van
Beste mensen in dezelfde alinea waarin je ons Nederlanders wegzet met 'het komt niet aan' en 'ver van m'n bed', daar krijg ik jeuk van.
Er zijn kinderen, die het op een gewone school niet redden, dat is een feit. Maar je kunt daarmee niet het héle onderwijs in Nederland meteen bij het grofvuil zetten, want er zijn waarschijnlijk méér kinderen die wel gewoon gedijen bij ons onderwijs'klimaat'.
Afgelopen week was op tv dat in Zweden een school, of scholen bestaan, waar sekseloos onderwijs gegeven wordt om te voorkomen dat kinderen in rollenpatronen gaan denken en zichzelf gaan beperken tot 'ik ben het meisje' of 'ik ben het jongetje'. Zelfs hem en haar is afgeschaft, dat is vervangen door 'hen'. Ik vind het onzin. Je kunt niet negeren dat een kind vrouwelijk of mannelijk is. Je hebt in Nederland Iederwijs gehad. Niet gelukt. Zelfs na de Vrijeschool, waar ik niet tegen ben, kun je al merken dat de leerlingen na het afscheid niet altijd gewend zijn om in het stramien van onze maatschappij te functioneren. En dat zal dan toch moeten. Competentiegericht onderwijs? Je moet het maar kunnen als leerling. Veel leerlingen kunnen die zelfstandigheid niet aan. Je ziet ze de mist in gaan. Thuisonderwijs? Ik moet er zelf niet aan denken. Prachtig voor als het niet anders kan, maar niet iedere ouder is geschikt voor de rol van leraar.
Mijn dochter houdt zich ook met dit onderwerp bezig en overweegt een eigen school te beginnen samen met een vriendin die al langer voor de klas staat. Pas als ze een aantal jaar voor de klas gestaan heeft en voldoende ervaring heeft opgedaan. Iedereen met een gedegen plan kan dat voorleggen en proberen daar een vergunning voor te krijgen. Ik zou zeggen: wat let je? Er zijn er vast meer die van het geijkte pad afwillen. We zullen over een jaar of 20 pas weten of nieuwe alternatieven beter waren dan wat we nu hebben.
Knurf
01-08-2013 om 18:54
Maar dat is dus het probleem
'De informatie die ik probeer door te geven lijkt bijna niet aan te komen. '
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar in mijn ogen kom je niet met informatie. Je komt met jouw mening/visie die van aannames en vooroordelen aan elkaar hangt.
'Excuses dat ik iedereen hier telkens in een keer probeer te antwoorden.'
En dat is juist het gekke: je antwoordt niet. Je herhaalt je mantra, maar vragen als 'waar blijkt dat uit' sla je over.
Ik wil best mijn dochter van school halen, maar dan wel graag op basis van gefundeerd onderzoek. Niet op grond van het onderbuikgevoel (!) van een persoon.
passiebloem
01-08-2013 om 21:37
Marianne
Volgens mij stel jij zelf jou eigen situatie als norm voor anderen. Jou kind past niet in het schoolsysteem, jij geeft hem thuisonderwijs en kan je leven erop aan passen. Dus deugt het Nederlands schoolsysteem niet en zouden veel meer ouders thuis onderwijs moeten geven. Je haalt er allemaal verhalen van het buitenland bij, niet te bewijzen,gaat niet in op argumenten van anderen. Tegen argumenten gebruik je als bewijs van je stelling. Ik zal wel een hele bekrompen Nederlander zijn, maar mij overtuig je niet. gr Passiebloem
Fiorucci
01-08-2013 om 23:12
Marianne
Je geeft geen antwoorden, zelfs niet collectief. Je steekt je riedel af, en doet dan verongelijkt, want oh hemel, iemand waagt het zelfs onzin te noemen. Wat je hier steeds meer ziet, is dat echtparen beide heel veel uren moeten werken om uberhaupt rond te komen. Ik zou echt niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om drie kinders thuis te onderwijzen.
Knurf
02-08-2013 om 08:36
In aanvulling op fio
'Ik zou echt niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om drie kinders thuis te onderwijzen.'
Sterker nog: mijn dochter zou slechter af zijn als ze de hele dag les van mij kreeg. Helpen met huiswerk gaat me goed af, maar gymlessen? Handenarbeid? Workshops?
Ze zou een hoop dingen missen die ze leuk vindt op school, en de sociale interactie zou ook heel anders zijn.
FayW
02-08-2013 om 11:23
Tja
Thuisscholing. Het kan een uitkomst zijn voor sommige kinderen denk ik. Maar in TV programmas waar kinderen thuis onderwijs krijgen, geven redelijk wat kinderen aan dat helemaal niet zo leuk te vinden. Vaak zit er eerder een religieus idee van de ouders achter dan een pedagogische. Mijn dochter kijkt graag naar "my mom is obsessed", ik keek een keer mee en zag een eenzame puber die hele dagen thuis zat met zusje, voor thuisonderwijs, zusje helpen en de hele huishouding doen. Omdat moeders graag leuke dingen deed buitenshuis.
Ik wil niet zeggen dat het onderwijs in Nederland 100 procent ideaal is (dat bestaat nergens). Maar er is genoeg keuze en vrijheid. We leven niet in een totalitaire staat ofzo.
Thuisonderwijs voor iedereen mogelijk maken betekend dat sommige kinderen (vooral meisjes) nooit meer naar school gaan, zelfs niet naar de lagere school. En daar staat dan waarschijnlijk geen goed onderwijs tegenover.
Wilgenkatje-
02-08-2013 om 12:21
Aanhaken aan de ervaringen hier
en dan je verhaal doen.
Ouders die thuis hun kinderen lesgeven - waar verdienen die hun onderhoud dan mee?
En tot welke leeftijd lijkt dat thuisonderwijs je te verkiezen boven naar school gaan?
Vertel nog eens nader welke engelstaloge westerse landen je voor ogen hebt als het om het kiezen voor thuisonderwijs gaat.
Oh ja, dat kinderen meer met leeftijdgenootjes omgaan dan met volwassenen heeft naar mijn idee eerder met kinderopvang (voor- en naschools) tijdens het werk van de ouders te maken dan met de gedachte dat ouders alhier liever niet met hun kinderen optrekken.
Er zijn heel veel beroepen die echt niet te combineren zijn met thuisonderwijs.
Fiorucci
02-08-2013 om 17:53
Los daarvan
Zeker het goede onderwijs in Amerika is een luxe die je wel moet kunnen betalen. Studenten komen van college met enorme schulden. Ook aan het goede basis en voortgezet onderwijs hangt een prijskaartje. Als jij met je alleenstaande moeder met drie banen driehoog achter in de Bronx woont, valt het reuze tegen met het fantastische onderwijs op niveau natuurlijk. Je kunt zeggen wat je wilt over dit land, hier kan elk kind naar een school van goed niveau. Ik hoop dat het zo blijft.
Fiorucci
02-08-2013 om 19:09
En eigenlijk...
Ik bedenk net dat je op sommige scholen hier ook al extra betaald voor plusklassen...
Knurf
02-08-2013 om 19:31
Gelukkig niet overal fio
'Ik bedenk net dat je op sommige scholen hier ook al extra betaald voor plusklassen...'
Hier niet gelukkig. Gewone openbare school, vrijwillige ouderbijdrage is 34 euro per jaar exclusief schoolreis, geen bijkomende kosten voor de plusbus.
Ik zou inderdaad niet willen ruilen met Amerika.
Maylise
02-08-2013 om 21:07
Marianne
Ik vind het prima als er meer mogelijkheden komen voor thuis onderwijs. Echter ik denk dat ook dat je je moet realiseren dat thuis onderwijs nooit een massa oplossing zal worden. Zelfs in landen waar relatief veel thuisonderwijs voorkomt zoals de VS gaat het om een kleine minderheid.
Een van de sterkere kanten van het Nederlands onderwijs vind ik juist dat je relatief veel verschillende soorten onderwijs hebt waar je niet voor hoeft te betalen. In veel andere landen heb je alleen openbaar onderwijs aan de ene kant en prive onderwijs aan de andere kant. In Nederland kan je ook als mindervermogend persoon je kind naar een vrije school/montessori school/Joodse school/reformatorische school/dalton school sturen.
Absoluut het zou heel goed zijn als de mogelijkheden voor thuisonderwijs verruimd worden maar er zal alsnog maar een minderheid voor kiezen.
dc
02-08-2013 om 21:49
Even buitenland dus
Ik loop hier altijd op te scheppen over het nederlandse onderwijs
Hier in engeland moet je echt geluk hebben met een goede openbare school. De meesten zijn echt gewoon slecht. En voor goed onderwijs moet je anders bakken met geld betalen.
Hier worden kinderen ook steeds getoetst, je moet het boekwerk zien dat ze moeten produceren voor een 5-jarige... Kinderen die "iets" hebben, hebben hier ook moeite om het schoolsysteem door te komen. Ik zie de docenten en ondersteunend personeel hun best doen, maar het blijft gewoon lastig in een grote groep.
Idealiter zijn groepen natuurlijk klein, dat is beter voor alle soorten kinderen, maar dan wordt het onderwijs simpelweg te duur. En dan? Gaan we dan maar beslissen dat enkel de rijkere kinderen recht op onderwijs hebben? Of sukkelen we gewoon maar door en doen we het beste wat we kunnen met de middelen die we hebben?
En thuisonderwijs lijkt me echt vreselijk. Een amerikaanse vriendin van me doet het, en je moet echt enorm gemotiveerd zijn om dat op te kunnen brengen. Ik zou het niet kunnen, en ben blij dat ik een goede betaalbare school in engeland heb gevonden. Want hier in engeland is een ding zeker, als je kind geen goed onderwijs heeft gehad, zal het heel weinig kans hebben om op een goede vervolgopleiding te komen, en nog minder kans op een goede baan later.
Ik ben blij dat ik altijd nog in mijn achterhoofd heb, dat mijn kinderen op een gegeven moment gewoon naar een nederlandse school kunnen als we net dat jaar de 10 duizend pond per kind (*3) niet hebben...
Dus echt, ik snap geen hout van je verhaal.
Fiorucci
02-08-2013 om 22:58
Knurf
Gelukkig maar. De VO school van mijn zoon vraagt 450 euro voor de leonardoklas....
Primavera
03-08-2013 om 07:12
Niet weer dat gelukkigste kinderen verhaal
Iedere keer wordt weer dat verhaaltje te voorschijn gehaald dat nederlandse kinderen het gelukkigste zouden zijn, terwijl die hele conclusie alleen maar gebaseerd is op een slechte vertaling. In het onderzoek wordt namelijk helemaal niet 'het gelukkig zijn' van de kinderen onderzocht, maar welzijn.
En daarin wordt ook een flink stuk economisch welzijn in mee beoordeelt. Nederlandse kinderen groeien relatief welvarend op en scoren dus hoog, maar van hieruit de conclusie trekken dat ze daarom het gelukkigst zijn is een verdraaiing van het eigenlijke onderzoek. Alsof bijv. een eigen kamer hebben gelukkig maakt en een kamer moeten delen ongelukkig.
Een punt waar Nederland slechter op scoorde was juist het gepest op school. Iets wat in het onderzoek wat punten betreft gecompenseerd werd door de eigen kamer. Alleen in het echte leven denk ik niet dat het zo werkt dat een kind wat gepest wordt op school daar minder onder zou lijden omdat het wel een eigen kamer heeft thuis.
In plaats van achter over te leunen en tevreden te constateren dat die Nederlandse kinderen toch zo gelukkig zijn en we het dus allemaal zo goed voor mekaar hebben zou het onderzoek juist aan moeten sporen om hard te werken aan de punten waar het minder gaat zoals dat pesten dus.
Miss Elly
03-08-2013 om 11:35
Aanpassen woonvorm
Ik blijf me maar afvragen wat ik me daarbij voor moet stellen. Kun je dat toelichten Marianne?
Marije
03-08-2013 om 13:28
Je hebt gelijk primavera,
welzijn en geluk zijn niet hetzelfde, (al is er denk ik wel verband.)
Maar dat Nederland alleen maar goed scoort omdat het economisch welzijn compenseert voor de rest klopt niet. Er zijn vijf gebieden onderzocht in het onderzoek(material well-being, health and safety, education, behaviours and risks, and housing and environment) en Nederland doet het op alle vijf goed.
Primavera: "Een punt waar Nederland slechter op scoorde was juist het gepest op school" Dat valt wel mee, Nederland staat op de 8ste plaats van de 29 landen. Dat is inderdaad geen reden om tevreden achterover te leunen, maar gelukkig is het aantal kinderen dat aangeeft gepest te worden de laatste 10 jaar wel afgenomen.
Overigens wordt in het onderzoek niet gevraagd naar het hebben van een eigen kamer, maar naar het aantal kamers per persoon in huis. Dat is niet hetzelfde. En ik kan me best voorstellen dat het hebben van een beetje ruimte in huis bijdraagt aan je welzijn.
Natuurlijk is Nederland niet het beloofde land. Onderzoeken als dit geven gemiddelde aan en er zijn ook in Nederland kinderen die buiten de boot vallen en met wie het helemaal niet zo goed gaat. Er is altijd ruimte voor verbetering, zeker op het gebied van onderwijs. Maar in vergelijking met andere landen, en daar begint de draadstartster mee, doen Nederlandse ouders het helemaal niet zo slecht. De Nederlandse kinderen zelf zijn in ieder geval best tevreden ("The Netherlands is also the clear leader when well-being is
evaluated by children themselves – with 95% of its children rating their own lives above the midpoint
of the Life Satisfaction Scale")
Fiorucci
03-08-2013 om 14:41
Primavera ot
Zet het huidige pestklimaat af tegen jaren geleden en ik ben eigenlijk best tevreden. Op verschillende scholen, waar mijn kinderen verbleven en verblijven wordt pesten serieus genomen. In de brugklas van mijn dochter zijn afgelopen schooljaar twee Queen Bees geschorst...en een van school gestuurd, definitief.
Ik weet dat het nog niet perfect is, en mijn ervaringen zeggen niet alles, maar er is absoluut een stijgende lijn te zien.
Tijgeroog
03-08-2013 om 21:28
Pesten
Toen ik als kind gepest werd, werden als het heel erg werd de pesters er eens op aangesproken. Verder kreeg ik vooral te horen dat het toch ook wel aan mezelf lag, omdat ik anders was, of anders reageerde dan de kinderen verwachtten.
Nu zijn er pestprotocollen, wordt er in de klas over gepraat. Er gebeurt in ieder geval wat, ik vind dat al een hele verbetering tov 20 jaar geleden.
mirreke
03-08-2013 om 22:58
Toch echt geluk en nederlandse kinderen
Het gaat wel degelijk over geluk. Volgens mij zijn er meerdere onderzoeken geweest. Eentje van unicef, en eentje van de WHO.
HIeronder een stukje erover.
http://www.apacenter.com/why-dutch-children-are-the-happiest-in-the-world/
A few years ago Unicef did a study about the happiness and wellbeing of children and teens around the world. Recently, the World Health Organization surveyed children and teens of different age groups in countries in Europe and North America. Both studies concluded that children in the Netherlands are the happiest in the world. The next question is obviously: what is different about the way children live in the Netherlands that would explain these results? The good news is that what the researchers found are things we can also implement here in the United States.
Researchers of the World Health Organization indicate that a few things stood out in their surveys of Dutch children and teens that they believe explains their happiness and wellbeing:
They report that Dutch children/teens reported more often than respondents in any other country that they regularly eat breakfast with their family. We all know that eating breakfast is important to get a good start to the day. Children who eat a healthy breakfast perform better in school and show fewer behavioral problems. Eating breakfast with the family is also a great opportunity to spend time together and bond, before each family member goes out to fulfill their responsibilities for the day.
The second thing they found, was that Dutch families and schools tend to put low pressure on children to perform academically, and that students tend to enjoy going to school and report an intrinsic motivation to learn. The lack of pressure to perform does not translate in to lower achievement ? in fact, international data consistently place the performance of Dutch children in the top ten or fifteen of countries world wide in all content areas. My theory is that generally Dutch students do not work hard in school to please adults, instead, they work hard simply because they love to learn!
The study also found that Dutch children and teens tend to get along well with parents. Teens in particular, reported that they are comfortable discussing sensitive topics with their parents. It is not surprising that close relationships between kids and their parents is associated with happiness and wellbeing!
The take-away from this study is that there are several things we, as American parents, can do that this study suggests has positive effects on the happiness of our children. This includes taking time every day to connect with our children, for example during meal times. It is also important to help foster in our children an intrinsic love of learning, and put less emphasis on grades and competition with peers. Finally, it is always important to foster a positive relationship characterized by mutual trust between parents and children. Here are some tips for how to foster such a relationship.
1 Comment / Leave a comment or question
One Response to ?Why Dutch Children Are the Happiest in the World?
Paul Ainsworth Francis says:
October 23, 2012 at 9:06 pm
Thank you for your work Iektje; it helps to see how the Netherlands example can serve to improve societies throughout the world. These statistics have particular value for me as I work on various initiatives, including the Nederlands Effect Revolution.
Leave a Reply
Name (required)
Mail (will not be published) (required)
Website
Tags: family, happiness, parenting tips, the Netherlands, UNICEF, World Health Organization
FacebookGoogle+TwitterPinterest
EmailPrint
mirjam
Primavera
04-08-2013 om 11:02
Nou mirreke
Voor zover ik weet gaat het allemaal om de onderzoeken di UNICEF iedere 5 jaar doet over het wel zijn van tieners in de rijkste landen van de wereld.
Dit jaar was er ook een gedeelte wat het zelfgereporteerde van de tieners in kaart bracht, maar of dat nou als gelukkig zijn moet worden geinterpreteerd?
Eigenlijk heeft die Alfie Kohn die de draadstarster noemde wat dat betreft wel een punt. Is het nou zo belangrijk om hoger op de lijst te staan ook al is dat alleen maar te danken aan het feit dat andere landen verslechterd zijn?
Ik denk dat het meer zin heeft om te kijken of een land ten opzichte van zichzelf in deze 10 jaar verbeterd is. Zo is in Nederland bijv. Inderdaad het pesten omlaag gegaan ook al zijn ze niet het laagste van allemaal. Obesitas en scholing waarin Nederland steeds het beste van allemaal scoort zijn echter vergeleken bij 10 jaar geleden verslechterd. In GB daarintegen hoewel het percentage obese kinderen nog steeds veel hoger is dan in Nederland zijn er enorme verbeteringen ten opzichte van GB 10 jaar geleden.
De vergelijking met andere landen lijkt me alleen maar nuttig om te kijken hoe je de situatie eventueel nog meer kunt verbeteren en niet om triomfantelijk te concluderen dat je het beter doet dan andere landen en je dus achter over kunt gaan leunen.
Patata
04-08-2013 om 12:13
Maar wat weet je er nou zelf van?
Marianne, je stort hier een lading kreten over 'het Nederlandse onderwijs', terwijl je kinderen niet eens op school zitten blijkbaar.
Vraag dan wordt: wat weet je zelf eigenlijk over Nederlandse scholen? Loos je hier niet gewoon je eigen vooroordelen?
Ik vind dat je met je beschuldigingen heel veel mensen in het onderwijs die hard hun beste doen onrecht doet. En tegelijkertijd zet je ons hier neer als nietswetende onnozels?
Ely
04-08-2013 om 15:38
Maar primavera
Marianne haar punt ís juist in de vergelijking met andere landen, westerse, Engelssprekende landen zelfs. En als ik het goed begrijp vindt zij dat nederlande ouders zichzelf en het systeem moeten verbeteren naar het voorbeeld van deze landen. In die context is de vergelijking wellicht wel relevant. Mijn bescheiden mening is dat veranderen vooral nuttig is als je duidelijk weet wat nu niet goed genoeg gaat, waar dat aan ligt en als je een duidelijk doel heb. En o ja, het helpt ook als degenen die veranderingen betreft er heil inzien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.