Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marianne Lelieveld

Marianne Lelieveld

29-07-2013 om 13:50

Nieuwe ouderschapsvormen

Na vele jaren in andere Westerse landen te hebben gewoond, merk ik hoe anders de meeste Nederlanders volwassenen met kinderen en jongeren omgaan dan wat wij in/van het buitenland gewend zijn.

Ik kom net een mogelijkheid tegen om Alfie Kohn naar Nederland te halen. Hij probeert de manier waarop we kinderen 'zien' te veranderen en een meer meedogende manier van opvoeden: 'met hen meewerken', te bevorderen. Voor geinteresseerden: http://www.liveondemand.com/event/detail/61

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2013 om 14:05

Hmmm

Ik vind juist veel nederlanders erg met mededogen opvoeden....reclame??

Knurf

Knurf

29-07-2013 om 20:15

In welk opzicht anders?

'Na vele jaren in andere Westerse landen te hebben gewoond, merk ik hoe anders de meeste Nederlanders volwassenen met kinderen en jongeren omgaan dan wat wij in/van het buitenland gewend zijn.'

Met 'anders' kan ik niet zo veel. Hoe anders? Liever, strenger, nonchalanter, betuttelender?

'met hen meewerken'

Pfff, er zijn al zo veel boeken verschenen en cursussen aangeboden over het onderwerp empathisch opvoeden.
How2talk2kids, luisteren naar kinderen, het ongedwongen kind, ...

100%mama

100%mama

30-07-2013 om 09:03

In een ander land

tsja, ik vind het niet zo raar hoor dat niet over de hele wereld dezelfde opvoed normen gehanteerd worden. Maar wat vind je nu zo slecht aan deze "volwassen" opvoed norm om er een lezing voor in de aanbieding te gooien? Voor mij is het gewoon reclame....

Marianne H Lelieveld

Marianne H Lelieveld

30-07-2013 om 11:34

Navelstaren?

In het algemeen vind ik dat Nederlanders zich sterk conformeren aan wat de massa doet en wat de overheid voorschrijft. Onze kinderen zijn daar de dupe van. Nieuw ouderschapsvormen komen hier zeer langzaam van de grond. Dat geldt ook voor moderne onderwijsvormen als thuisonderwijs, flexi-onderwijs, learning communities en open learning systems.

Naar wat er past bij een kind zijn/haar werkelijke behoeften en persoonlijke ontwikkeling wordt nog maar mondjesmaat gekeken. Laat staan dat volwassenen hier hun leven, inkomenswijze en woonvorm daarop afstemmen. Vele kinderen zijn slachtoffers van deze verstarring. Kijk maar naar de 16.000 thuiszitters (die om allerlei normale, logische redenen niet op school passen). In 10 jaar tijd is dat aantal met 400% gegroeid. Schandalig! En wat is daarvoor de oplossing zegt OCW?: nog meer schoolgang! In andere Westerse zou dat een kleine volksopstand veroorzaken. Waarom blijft in Nederland het volk hier gewoon rustig onder?

Ik vermoed dat de oorzaak vooral de alom aanwezige hang naar eenvormigheid is: omdat bijna alle Nederlandse het ouderschap op zo ongeveer dezelfde manier aanpakken ziet men niets anders en wordt het daarom a'goed' bevonden.

Waar zijn de kritisch-denkende volwassenen die willen inzien dat de meeste kinderen schoolgang uiterst saai vinden, geen dwang nodig hebben om echt te leren en zich te ontwikkelen, dat al dat testen nodeloos stressvol is, dat diploma-inflatie al ruimschoots aanwezig is, en dat diploma's, in deze economie, steeds minder waarde hebben?

Ik heb de helft van m'n leven in Nederland en de andere helft ervan in andere landen v.d. Westerse wereld doorgebracht. M.n. de Engelstalige landen. Dat de economie in Nederland verstaart, begint, lijk me, met de hang naar conformisme, de manier van opvoeden (kinderen worden bijna allemaal in het fabrieksmatige school systeem gestopt) en de schijnbare onmogelijkheid om 'out of the box' te denken.

Iemand als Alfie Kohn heeft een 'out of the box' benadering van ouderschap. Hoe een volk zich weet te ontwikkelen (of niet) vormt de basis hoe een land en haar economie in elkaar steken.
Zelf vind ik het nuttig om naar nieuwe ideeen en mogelijkheden te kijken/luisteren. Ons gezin heeft dat altijd veel baat bij.

H.groet, Marianne

Knurf

Knurf

30-07-2013 om 12:26

Ach marianne

'In het algemeen vind ik dat Nederlanders zich sterk conformeren aan wat de massa doet en wat de overheid voorschrijft'

Zoals Maxima al zei: Dé Nederlander bestaat niet. Ik herken me niet in jouw algemene omschrijving, sterker nog, ik vraag me af waar je die onzin vandaan haalt. Nederlandse kinderen horen bij de gelukkigste kinderen ter wereld, we hebben meer verschillende (op kinderen aangepaste) schoolniveau's dan de meeste andere landen en er zijn hier zo veel verschillende schoolsystemen (van Iederwijs tot strikt klassikaal, van Montessori tot Vrije School, van openbaar tot Islamitisich) dat ik me echt afvraag wat thuisonderwijs als algemene vorm nog kan toevoegen.

'dat al dat testen nodeloos stressvol is'

Sommige kinderen vinden toetsen en testen leuk, ze zien het als puzzeltjes.

Maylise

Maylise

30-07-2013 om 13:35

Marianne

Ja, er wordt inderdaad (te) veel getest op scholen. Het gevaar dat daarin schuilt is dat je kinderen leert om de test te halen en niet dat je ze werkelijk wat leert. Echter een test kan ook voordelen hebben; het kan ook een objectieve manier zijn om te meten wat het kind weet & een handige tool bij eventuele conflicten met leerkrachten over het niveau van het kind.
Maar afgezien hiervan, hoe kom je erbij dat er in andere westerse landen minder wordt getest? Waar ik woon zijn er testen, mijn Amerikaanse vriendinnen klagen afhankelijk van hun schooldistrict hier enorm over...
Het schoolsysteem in Nederland is niet perfect maar ik zie niet in dat het nou zoveel slechter is dan in veel andere westerse landen.

Je thuisonderwijs argument snap ik en ik ben ook zeker voorstander van het verruimen van de mogelijkheden daartoe. Er zijn echter landen binnen Europa waar dit nog veel moeilijker te realiseren is dan in Nederland (zoals Duitsland en Italie). In Nederland zijn er tenminste nog beperkte mogelijkheden om wel thuisonderwijs te geven.

Ik heb geen enkel probleem met kritisch nadenken of allerlei experts naar Nederland te halen maar de tegenstelling die je opwerpt tussen Nederlands onderwijs en andere westerse landen vind ik wat merkwaardig. ALsof Nederland heel erg achter loopt en alle andere landen het licht hebben gezien. Dat is natuurlijk onzin. Nederlands onderwijs heeft sterke en zwakke punten maar is door de bank genomen echt niet slechter (of beter) dan in andere westerse landen.

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2013 om 14:55

Marianne

Je verwijt nederlandse ouders van alles en scheert ze daarbij voor het gemak over een kam. De kritische ouders, zoals jij ze beschrijft zijn er heel veel, je moet het alleen wel willen zien. Wat is er trouwens out of the box aan het amerikaanse schoolsysteem?? Wie zegt dat ouders hier niet naar nieuwe ideeen willen kijken/luisteren? En verder ervaar ik he-le-maal niet dat alle ouders hier het opvoeden hetzelfde aanpakken, integendeel.

Marije

Marije

30-07-2013 om 17:09

Ach, als ze maar gelukkig zijn......

....en dat zijn ze, de Nederlandse kinderen:
http://nos.nl/artikel/493972-nederlands-kind-het-gelukkigst.html
Volgens mij doen Nederlandse ouders het dus best goed.
Ik woon overigens ook in het buitenland en herken het helemaal niet. Ik sluit me aan bij Maylise:"Het schoolsysteem in Nederland is niet perfect maar ik zie niet in dat het nou zoveel slechter is dan in veel andere westerse landen."

Toevoeging

Best een origineel idee om geld in te zamelen als je iemand hierheen wil laten komen omdat je zijn ideeen belangrijk vind. Ik zou best wel wat willen lezen, maar er staat ook al van alles op het web over deze man.
Ik vind het schoolsysteem in Nederland niet slecht maar die uitvallers wel een drama. Ik zou het best prettig vinden als meer mensen met meer respect met kinderen om zouden gaan maar ik weet niet of je dat kunt beinvloeden met de komst van deze man.
Het leuke eraan vind ik dat er allerlei kortzichtige opvattingen doorgeprikt worden, de negatieve pedagogiek van straffen, belonen en consequenties. Maar ja, zelf zit ik al op die lijn.

Mussie

Mussie

30-07-2013 om 17:43

Ik snap het niet zo

Moet ik nu werkelijk mijn woonvorm aan de werkelijke behoeftes van mijn kinderen aanpassen? Op welke manier dan? Ik denk er niet aan! Ik hou zielsveel van die jochies van me, maar ik heb zelf ook behoeftes en ze leren zich maar een beetje te voegen. Anders is het slecht voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling.
En verder ben ik reuze benieuwd naar het land waar 16.000 thuiszitters en het idee van nog meer onderwijs een kleine volksopstand zou betekenen. Ik kan met er weinig bij voorstellen om eerlijk te zijn. De meeste mensen komen toch alleen in opstand als hun eigen rechten in gevaar zijn. Voor anderen lopen ze wat minder hard.

Pardon?

Hoezo pas ik mijn leven niet aan aan dat van mijn kinderen? Ik doe niet anders.
En mijn kinderen gaan heel vrolijk naar school en leren daar van alles. Ze krijgen genoeg te eten en aandacht en hebben een prachtig leventje - zeker als je kijkt naar andere landen. Of zo je wilt, gezinnen. En dat regel ik allenaal voor ze. Dus oeioeioei, geen zwartgallerij over Alle ouders en Alle scholen enz enz

dc

dc

30-07-2013 om 19:49

Mussie

"En verder ben ik reuze benieuwd naar het land waar 16.000 thuiszitters en het idee van nog meer onderwijs een kleine volksopstand zou betekenen. Ik kan met er weinig bij voorstellen om eerlijk te zijn."

Simpel, Frankrijk. Is daar sowieso een nationale hobby.

mirreke

mirreke

30-07-2013 om 20:03

Onzin

Juist in nederland gaan ouders, en onderwijzers, heel prettig en op voet van gelijkheid met hun kinderen om.
Al meerdere jaren op rij wijst onderzoek uit dat nederlandse kinderen de gelukkigste van de rijke landen zijn,wat onder andere komt door hun relatie met hun ouders.
Alweer een poosje terug was er hier n duisland een documentaire over de nederlandse manier van opvoeden, waardoor ouders en kinderen prettiger met elkaar omgaan. Hier in dld vind ik de relatie ouder/ kinderen erg ongelijkwaardig, minder vertrouwensband, meer gehoorzamen.
Ik ken naast het nederlandse systeem ook de Duitse en Belgische, en trouwens ook maar minder goed, de Engelse aanpak. Doe mij maar nederland., denk ik dan.

Ik vind trouwens wat je zegt erg weinig concreet. Het komt op mij als propaganda over of als reclame. Totaal geen herkenning in ieder geval.

mirjam

mirreke

mirreke

30-07-2013 om 20:11

Overigens

Vind ik idd wel dat het testen in het onderwijs de overhand aan het krijgen is. Van een middel is het nu een doel geworden...

mirjam op haar ipad

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 21:13

Knurf, zo mee eens

Goed gezegd.

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2013 om 22:51

Weet je marianne

Het lijkt wel of je het over Japan hebt ofzo: 'In het algemeen vind ik dat Nederlanders zich sterk conformeren aan wat de massa doet en wat de overheid voorschrijft'
Ik vind dat namelijk zo helemaal niet. Juist hier zie je, zo veel vaker dan een jaar of twintig geleden, dat men heel individueel in het leven staat.Sterker nog daar wordt flink op gemopperd af en toe. Ik vind juist dat men in dit land zijn leven enorm inricht op kinderen, hebben wij niet de meeste in deeltijd werkende vrouwen? En de grootste verscheidenheid aan schoolsystemen? Hoe lang ben je eigenlijk weggeweest?

boterbloem

boterbloem

30-07-2013 om 23:12

Hier wel

Hier een zoon die absoluut niet binnen het onderwijs blijkt te passen. Door zoon (en door diens thuiszitten!) ben ik kritischer naar het systeem gaan kijken, en het devies is en blijft toch; aanpassen of oprotten. Zoon hier is absoluut niet heel moeilijk of veeleisend. Maar het systeem is mi erg beperkt.
Maarja, het gros draait iid lekker mee (of minder lekker, maar draait dan toch mee) dus ik snap dat er weinig kritiek is. Volgens mij draait het onderwijs toch nog vooral om leren aanpassen. Aangezien zoon dat weinig zinvol lijkt weigert hij zich aan te passen. Erg jammer, zoon zou nl best iets te bieden kunnen hebben. (er is namelijk niets mis met hem, maar weet al te jong wat hij wil voor zichzelf, en vooral wat niet) Uiteraard wordt hij als 'ziek' etc bestempeld, de vraag is of dat niet de omgekeerde wereld is eigenlijk.

Knurf

Knurf

31-07-2013 om 07:43

Maar boterbloem

'Hier een zoon die absoluut niet binnen het onderwijs blijkt te passen. Door zoon (en door diens thuiszitten!) ben ik kritischer naar het systeem gaan kijken, en het devies is en blijft toch; aanpassen of oprotten. Zoon hier is absoluut niet heel moeilijk of veeleisend. Maar het systeem is mi erg beperkt.'

En denk je dat je zoon in Frankrijk, Japan of Amerika beter af geweest zou zijn?

Overigens kun je ook in Nederland thuisonderwijs geven, het is alleen wel wat 'gedoe'. Misschien is dat een idee voor je zoon?

Marianne H Lelieveld

Marianne H Lelieveld

31-07-2013 om 09:26

Waarom achter blijven bij de rest v.d. wereld?

Diploma-inflatie neemt hand over hand toe. Werkgevers zoeken nu naar kwaliteiten zoals intrinsieke motivatie, natuurlijke gedrevenheid, een wakkere geest, vindingrijkheid en andere vaardigheden die men zeker niet op school leert. Diploma's of cijferlijsten worden steeds onbelangrijker. Steeds meer jongeren vinden schoolgang saai en willen vooral iets anders doen dan in de schoolbanken zitten. Niet alleen in Nederland maar overal ter wereld schiet het bureaucratische overheid-gestuurde schoolsysteem ver te kort aan de huidige behoeften.

Testen maken heeft niets te maken met werkelijk iets leren. In tegenstelling tot wat vele volwassenen denken, leren kids graag en snel uit zichzelf en hebben daarvoor geen dwang, verplichting of school voor nodig. De rest v.d. westerse wereld is hier al aardig van doordrongen.

Schoolgang neemt daar gestaag af en het vrije leren (b.v. open learning centres, flexi-education, thuisonderwijs, learning communities) neemt even gestaag toe (inmiddels 5 a 10% v.d. jongeren in de Engelstalige westerse landen). In Nederland loopt de discussie hierover, laat staan de verandering, mijlen ver achter. Het verbaast me hoeveel Nederlanders schoolgang gelijk stellen aan onderwijs/leren. 1) De overheid houdt dat in stand en 2) ouders hier lijken niet zo kritisch of mondig te zijn over belangrijke ontwikkelingen die hun kinderen aangaan.

Maar al te graag wordt de Nederlandse overheidspropaganga over het zogenaamde belang van verplichte schoolgang geslikt. Waarom is dat zo in Nederland?

http://www.youtube.com/watch?v=PnC4t8pxmKo&feature=youtu.be

Knurf

Knurf

31-07-2013 om 12:31

Bewijzen graag!

'Diploma-inflatie neemt hand over hand toe.'

Je blijft maar met allemaal stellingen en one-liners komen, maar het klinkt mij als stemmingmakerij in de orde. Ik herken die diploma-inflatie niet. Net als dat ik de aantijgingen in je startposting niet herkende.

Kom nou eerst eens met harde cijfers voor je beschuldigingen!

Daantje50+

Daantje50+

31-07-2013 om 13:11

Grappig, zo'n tegenpartij

Ik zit in een groot techniekbedrijf en wat wij zoeken zijn toch echt vakmensen met de juiste diploma's en een goede cijferlijst. Mensen die dingen kunnen bouwen en onderhouden zonder daarbij in een urn terecht te komen.

De particuliere klassen met zelflerende kinderen zijn geen succes. Wij hebben er in ieder geval niets aan.

En verder is jouw betoog een enorme JIJ-bak ten opzichte van ouders. Nog iemand die komt vertellen dat we onbetrouwbare klunzen zijn en onze kinderen schaden.

Waarom er in NL verplichte schoolgang is? Ik lees een paar regels hoger dat je een voorstander bent van het zelflerende concept. Nou...google is jouw vriend.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2013 om 13:56

Marianne

Woon je wel in NL? Juist nu zijn diploma's van belang, met de huidige werkloosheid. Mensen met de juiste papieren hebben nu voorrang.

boterbloem

boterbloem

31-07-2013 om 15:26

Knurf

Thuisonderwijs in Nederland gedoe? Wel wat meer dan dat, denk ik zo.
Overigens is thuisonderwijs voor zoon niet geschikt. En voel ik me al bijna weer zo'n ouder die 'niets' goed vindt voor haar kind. Alsof ik heel veeleisend en ontevreden ben.
Of het in andere landen beter is? Geen flauw idee, en niet iets dat me momenteel bezig houdt, heb het te druk met thuiszitten van zoon
(Snap niet zo goed waarom onderwijs -oke- is als het past voor het gros. Onderwijs zou er toch moeten zijn voor elk kind?)

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2013 om 15:29

Marianne

Ik weet dat in andere landen andere onderwijsopvattingen zijn, maar dat ook die opvattingen niet 'algemeen' zijn. Maar misschien kun je met opsomming van landsnamen aangeven waar het onderwijs totaal anders is dan in Nederland? En dan bedoel ik niet anders vanwege grote afstanden, 'achtergebleven' gebied, extremisten, en dergelijke. Gewone, normale omstandigheden waar het totaal anders gaat op onderwijsgebied dan bij ons.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2013 om 16:54

Ohja marianne

Een discussie wordt echt interessanter als je ook reageert op anderen, ipv weer nieuwe mantra's af te vuren.

Fransien

Fransien

31-07-2013 om 17:30

Thuisonderwijs

Laat ik het zo zeggen, bij ons in het bedrijf is een papiertje van essentieel belang, dat heet niveau aantonen. Zonder minimaal HBO wordt je niet meer in vaste dienst genomen hier op de (hoofd)afdeling, hoe goed en leergierig je ook bent.
Wat mij persoonlijk betreft ben ik voor de mogelijkheid tot thuisonderwijs en is schoolplicht wat mij betreft niet hetzelfde als leerplicht. Ik ben als ik zo om mij heen kijk een van de weinigen, maar ik heb ook als een van de weinigen kinderen die niet in het systeem passen en waar ik continue weer naar de leerkracht moet om voor ander (lees: moeilijker en gevarieerder) werk te regelen en op eerder gemaakte afspraken te wijzen.
Het is logistiek en financieel moeilijk om thuisonderwijs te geven in dit land, zeker als je de kinderen ook de mogelijkheid wil geven om een instrument te leren bespelen en te sporten en op andere clubjes te zitten, maar voor veel kinderen die nu thuiszitten zou het een uitkomst zijn als ze thuis onderwijs zouden mogen volgen en tot rust kunnen komen zonder dat de school als een zwaard van damocles boven hun hoofd hangt. Als ze dan een beroepsopleiding of studie willen volgen, kunnen ze het weer proberen, goede kans dat het dan wel lukt omdat ze tussen mensen zitten die ook voor deze opleiding hebben gekozen, niet tussen klierende kinderen.
Van de andere landen om ons heen weet ik dat Belgie thuisonderwijs toestaat en dat daar een kleine stabiele groep thuisonderwezen kinderen is. Van Duitsland weet ik dat thuisonderwijs absoluut niet toegestaan is, dat er verregaande dwangmaatregelen tegen de ouders en de kinderen volgen. In Engeland is thuisonderwijs ook toegestaan, ook weer een klein maar stabiel percentage. In Amerika heeft thuisonderwijs een behoorlijke vlucht genomen onder de streng christelijke gemeenschap daar. Die kinderen worden er echt niet slechter van en er zijn daar hele thuisonderwijs groepen waardoor ouders van middelbare scholieren niet in alle vakken goed hoeven te zijn.
Tsja, en niet in ieder land geven mensen om dezelfde redenen thuisonderwijs. In Belgie en Engeland zijn het deels ouders van kinderen die niet in het systeem passen, deels ouders die er vanuit ideologische redenen voor kiezen. In Nederland zijn het voornamelijk ideologische redenen (streng christelijk bijvoorbeeld, of juist holistisch, het niet eens zijn met het instituut school is hier geen geldige reden) en de tijdelijke thuisonderwijzers van kinderen die thuiszitten omdat ze in het gewone onderwijs niet passen. In Scandinavie zijn er vaak praktische redenen, de afstanden zijn in veel gebieden gewoon te groot.
De redenen om thuisonderwijs te geven in de ons omringende landen zijn heel divers, hier in Nederland telt alleen de ideologische variant al zullen er heel wat ouders zijn die ook best thuisonderwijs willen geven omdat hun kind niet lekker in het systeem past. Ik kan geen zinnig woord zeggen over beter of slechter van thuisonderwijs, wel dat het voor groepen kinderen een betere methode is dan schoolonderwijs. Voor andere groepen kinderen (of hun ouders!) is het dat niet.
Wat ik in het schoolse onderwijs zie is dat er wel een verandering naar competentie-gericht onderwijs gaande is, dat is er al op het HBO, begint in het VO op te komen en ook het basisonderwijs snuffelt eraan. Er komen meer mogelijkheden om de praktijk in de klas te krijgen, ik zie meer aandacht voor techniek, bij uitstek een hands-on vak. Wat ik ook zie is dat er nog steeds heel veel bemoeienis van de inspectie is en de nadruk op toetsen en meten vanuit daar heel groot is, en ik verwacht dat als thuisonderwijs voor meer mensen mogelijk gemaakt wordt de druk op testen en toetsen daar ook sterk vergroot wordt.
Tsja, hoeveel kritiek je ook op een systeem hebt, het is er en het blijft gevormd worden door de meerderheid en is daarom ook voor de meerderheid prima geschikt. Wat mij betreft is het dus ook fijn om keuzemogelijkheid te hebben.

Nils

Nils

31-07-2013 om 17:42

Marianne

Tjonge, ik voldoe wel aan jouw schrikbeeld van "kritiekloze en slaafs de massa/overheid volgende" ouder. Want ja, mijn kinderen moeten huiswerk maken en zich naar kunnen gedragen en presteren op school. Dat hier een visie achter zou kunnen zitten, is kennelijk onvoorstelbaar. Zelf denk ik dat een dogmatische opvoedstijl, waar we ons denk ik allemaal in meer of mindere mate schuldig aan maken, de grootste valkuil. Dus als mijn specifieke stijl niet aansluit op de behoeftes van een kind, of kinderen, hoop ik flexibel genoeg te zijn om de stijl aan te passen. Naar mijn idee zijn Nederlandse ouders over het geheel genomen behoorlijk flexibel. Ik vind het bijzonder dat je Angelsaksische landen gebruikt als voorbeeld. Juist daar hangt de toelating tot de betere studies af van cijfers en testen. En juist met een bachelor of master van een van de Angelsaksische topuniversiteiten heb je wat betreft carrière een heel goed toekomstperspectief.
Tenslotte zijn werkgevers inderdaad op zoek naar werknemers met intrinsieke motivatie, natuurlijke gedrevenheid, enz. En een diploma. Nu er een overschot aan arbeid is, ben je zonder dat laatste nagenoeg kansloos op de huidige arbeidsmarkt.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2013 om 18:11

Fransien ot

Ik dacht net als jij, dat ik een van de weinigen was, als ik om mij heen keek. Maar er zijn heel veel ouders die een meer dan normale inspanning moet leveren om een of meer kinderen door school te loodsen. Maar er zijn altijd ouders die zich ervoor schamen, helaas. En er pas over vertellen als ik dat doe....

passiebloem

passiebloem

31-07-2013 om 20:19

Wat ik niet begrijp

Wat is mis met aanpassen aan de massa? Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen zich leren aanpassen. Het is toch prettig voor ze dat ze weten wat er van ze verwacht wordt in de verschillende sociale situaties? Ik wil dat ze leren om rekening te houden met andere mensen en met de natuur. Ik denk dat ze daar het meest aan hebben in de toekomst. Ik snap niet zoveel van de site, wat is er zo goed aan als kinderen zich niet hoeven aan te passen? Hoe zie je hun toekomst dan voor je? De grootste groep mensen komt op werkplaatsen waar je gewoon moet doen wat de baas zegt. Er zijn veel protocollen en het is handig als je je kan aanpassen aan de bedrijfscultuur van de omgeving waar je werkt. Diplomá's zijn belangrijk, zonder diploma is de kans op werk stukken kleiner.....
Kort om, ik kan niet zoveel met het verhaal. Ik denk wel eens dat het goed zou zijn als mensen wat minder naar hun eigen behoeftes en wensen kijken en wat meer openstaan voor anderen. En ook het effect van hun gedrag op anderen. groeten Passiebloem

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2013 om 21:42

Passiebloem

Ik heb een geweldige zoon van 16, die zeer openstaat voor anderen, heel sociaal is, en zichzelf met gemak wegcijfert voor anderen. Hij is zich zeer bewust van het effect van zijn gedrag op anderen, zijn leerkrachten mogen hem bijzonder graag, stuk voor stuk. Maar...hij past niet in het schoolse malletje. Geloof me, het een heeft niks met het ander te maken! Hij kan zich best aanpassen, maar wordt er ongelukkig en gestressed van. Hij vind school niks, al vanaf de eerste dag in groep 1.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.