Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-05-2018 om 14:17
L.s,
Ik ben nieuw hier en zit in "het proces", medio augustus komt er een kleine.
Een naam bedenken is niet eenvoudig gebleken..maar we zijn er inmiddels uit.
Maar...
Enige tijd geleden was er een krantenbericht waaruit bleek dat (exacte aantallen weet ik zo niet) m.i. bijzonder veel ouders binnen 6 weken al spijt hadden van de naam. Staat me iets bij van 30% ofzo.
Maar waar ligt dat aan? Of zou het aan kunnen liggen?
Te snel gekozen? Een top20 lijstje van internet geplukt en daar een naam uit gekozen? Niet echt doordacht? Bleek de naam bij nader inzien toch niet zo uniek te zijn? Blijkt de naam bij nader inzien een hype naam te zijn?
En zijn er hier evt. mensen die spijt hebben van de naam van hun kind(eren)?
Ik acht de kans bijzonder klein dat wij spijt krijgen van de 4 namen (ja, rooms katholieke inslag ) van de toekomstige kleine..maar ik ben wel nieuwsgierig waarom iemand spijt krijgt/zou kunnen krijgen van de gegeven naam.
De spijtoptanten hebben het tenslotte toch zelf bedacht..tevens is er,door de beugel genomen, tijd zat om tot een juiste naam te komen.
Waar gaat het bij een percentage van de ouders dan toch mis met de naamkeuze?
(ben hier niet voor de vooroordelen of kritiek te leveren, puur nieuwsgierig!)
31-05-2018 om 21:38
Jan
Mijn moeder had vier ooms die Jan heetten, drie daarvan waren ook nog eens broers. Grote Jan, Jan en kleine Jan. De kinderen waren allemaal vernoemd naar opa's, oma's en daarna naar de verschillende ooms en tantes, met een vaste regel in volgorde, dat kon niet van worden afgeweken.
01-06-2018 om 13:31
geweldig
Dat verhaal van die Jannen. Wel in een vriendenkring meegemaakt dat er twee Jannen "ene Jan" en "andere Jan" werden genoemd.
Ik heb een (aangetrouwde) tante, die uit zo'n groot gezin kwam dat de inspiratie voor namen op een gegeven moment op was. Ze had zodoende twee zussen met dezelfde naam (de oudste en de jongste zus), die "groot Aaltje" en "klein Aaltje" werden genoemd.
01-06-2018 om 18:55
Ooms
Hier hebben we ooms en tantes getrouwd met dezelfde naam bij man in de familie. Fried en friedje samen, jo en jo etc.
Ons Fried (wat moest ik daar aan wennen toen ik man leerde kennen)werd er dan gezegd en dan vroegen wij..welke... oom ....of tante?
Ze hadden inderdaad allemaal dezelfde doopnamen en verschillende roepnamen.
Of een wel eeneigen naam krijgen en dan heel je leven toch broer of zus genoemd worden.
T gekke spellen hoor ik nu op t werk veel minder. Is een tijd geweest dat gewone namen zo moeilijk mogelijk gespeld werden. Of hele moeilijke namen waar je steeds over na moest denken . Hoe t ook al weer was.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.