Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
TP

TP

17-05-2018 om 14:17

Naam van kind en spijt van die naam


Aagje...

Over die vaste combi’s vsn namen die vaak voorkomen....

Ik ken zeker 4 gezinnen waar broertjes in zitten die Wout en Daan heten. Daar is iets mee, met die combi.

Ingrid

Meertens

De website van het Meerteninstituut is leuk om te bekijken. De naam van mijn dochter werd voor 1990 zelden gegeven. In 2014 was de naam meest populair in de Noord-Brabant en de vier grote steden.

Astrid

Astrid

25-05-2018 om 00:06

Hoezo lastig?

Bv mijn oudste heeft 3 namen waaronder haar roepnaam.
Naam 1 naar ene oma: Bep
Naam 2 naar andere oma: Door
Naam 3 die we mooi vonden: Truus.
Die hebben we op alfabetische volgorde gezet en haar roepnaam staat dus achteraan.
De post komt dus voor B.D.T. de Boer, of, afhankelijk hoe ze zich heeft opgegeven bij de organisatie waar het om gaat. T. de Boer of Truus de Boer, mevrouw de Boer enz.

Ik zie niet in waarom die roepnaam vooraan móet.
Wel wat commentaar gekregen, maar ach, ik snap ook wel eens iets niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 01:14

Meertens

Jemig, het aantal kinderen met de naam van mijn oudste is tussen haar geboortejaar en 2016 vernegenvoudigd!

De naam van jongste is niet echt populair te noemen. In haar geboortejaar 49, in 2016 13. Een topjaar was 1985 met 73 naamgenoten.

Mijn eigen naam is vooral in de jaren '80 populair geweest. De grafiek laat echt een berg zien met de spits dus in de jaren '80. Wie zijn baby nu mijn naam geeft lijkt weinig kans te hebben dat kind met een naamgenootje in de klas komt te zitten. 9 in 2016.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 01:22

Afkorten

Het is hier midden Noord Holland wel heel vaak zo dat ze namen afkorten. Ik vind het soms tenenkrommend. Het zit ook echt niet in mijn systeem om dat te doen, ondanks dat ik inmiddels 48 jaar in deze regio woon.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2018 om 01:25

Astrid

Het zal vast ook niet lastig zijn, maar ik vind het vanuit wat ik gewend ben wat ongewoon. Omdat het niet vaak voorkomt dat kinderen al hun namen moeten noemen, zullen ook niet veel mensen direct merken dat de roepnaam voor of achteraan staat.

Afkorten

Namen afkorten komt heel veel voor. Op de school van mijn kinderen en in het dorp hier hoor ik het veel. Zowel van de ouders naar de kinderen toe als van de kinderen onderling. Mijn eigen naam wordt ook veel afgekort. Ik zou dus ook zeker meenemen in de naamkeuze of de naam makkelijk/leuk afgekort kan worden. Bij mijn kinderen kan dat goed, behalve bij mijn oudste dochter. Sophia wordt niet leuk afgekort helaas. De gehele naam vind ik nog steeds super mooi maar de afkorting niet.
De namen van mijn andere kinderen hebben wel een afkorting die ook nog leuk klinkt.

Het grappige is dat mijn pleegzoon een naam heeft met 1 lettergreep dus dat kan eigenlijk niet worden afgekort en dat gebeurd ook niet maar wat ik bij hem vaak hoor is dat mensen zijn naam verlengen door er ie/y achter te zetten. (dus zeg maar Tom, Tommy (dat is niet zijn naam overigens). Het is dus nooit goed

mijk

mijk

25-05-2018 om 16:18

Ik heb maar 1 voornaam

En studeerde in Brabant. Mijk gaat naar stadhuis voor ik heb geen idee meer wat.

Ambtenaar: Uw voornamen?

Mijk

Nee al uw voornamen?

Mijk

Ik bedoel u doopnamen!

Mijk

De namen waarmee uw ouders u bij de burgelijke stand inschreven?

Mijk

Oh ik snap het! U komt niet uit Brabant!!!!!!

Half a twin

Half a twin

25-05-2018 om 20:14

Genoeg plaats Mijk

Jij hebt altijd wel genoeg vakjes voor je naam Mijk. Mijn moeder heeft met 4 traditionele namen in de categorie Hendrika Maria Johanna Petronella (in het echt anders) inclusief spaties 33 vakjes nodig voor de voornamen.
Daar was de vraag vaak: 2 voluit en de rest maar alleen de eerste letter?
Haar volledige naam past meestal niet, alleen bij de burgerlijke stand.

Inanna

Inanna

25-05-2018 om 20:32

herkenbaar half a twin

Maar liefst 34 vakjes voor de voornamen van mijn moeder, de namen zijn in dezelfde categorie als die van jouw moeder. Wat ik altijd wel heel grappig heb gevonden is dat de roepnaam van mijn moeder bestaat uit het eerste deel van haar 1e naam en het eerste deel van haar 2e naam.
Oh en speciaal voor Mijk, Brabant inderdaad

Tihama

Tihama

25-05-2018 om 21:43

Waarom

“Ik zie niet in waarom die roepnaam vooraan móet.”

Zowel man als ik hebben een andere voornaam dan roepnaam en dat is af en toe lastig. Ik moet er bij officiele zaken alert op zijn dat de gegevens kloppen. Regelmatig moet ik corrigeren omdat dan mijn roepnaam gebruikt wordt waar het de officiele naam moet zijn. Contracten en zo.

Berucht is het invullen van de verkeerde naam voor een ticket. Dan wordt de verkeerde voornaam ingevuld voor het vliegticket. En vliegtuigmaatschappijen doen daar vaak moeilijk over. Vooral mensen die zelf dezelfde naam hebben, verwachten niet dat het anders is. Een beetje zoals de ambtenaar van Mijk. Het duurt even voor het kwartje valt.

Ik zet het er daarom voor de zekerheid altijd bij als ons reisbureau wat moet gaan regelen. En ik controleer concept- contracten nog eens extra.

Allemaal te overleven, maar voor de zekerheid heb ik ervoor gezorgd dat bij onze kinderen de roepnaam gelijk is aan de voornaam. Kleine moeite.

mijk

mijk

26-05-2018 om 07:29

Yep genoeg plek

Ik klaag ook verder niet. Maar mijn kinderen hebben 2 voornamen

Stel je voor dat ze notaris willen worden dan is 1 wat karig

Mijk

Paasei

Paasei

27-05-2018 om 07:34

Omgekeerd

Mijn vader, reeds lang overleden, heette Gerard. Maar 1 naam. En niet eens Gerardus. En dat in een gezin met veel kinderen (met meer namen) en dichtbij Brabant.. Hij heeft er levenslang onder geleden.

Wat Tihama schrijft is precies wat ik bedoel.. natuurlijk staat het je vrij om jouw kind te noemen zoals je wilt en mag je de namen in elke volgorde zetten. Maar waarom zou je het je kind extra lastig cq ingewikkeld maken..?

Pien

Pien

27-05-2018 om 08:46

Ik ook

Ik heb ook maar 1 voornaam, mijn zus ook. Vroeger vond ik dat heel stom. Nu ben ik getrouwd en heb de achternaam van mijn man aangenomen, dat staat samen met mijn meisjesnaam toch wat gevulder zeg maar.

Onze zoons hebben 2 namen, eeen gewone voornaam en een tweede naam die is afgeleid van de opa's. Onze dochter heeft er 3, een gewone voornaam en de namen van de beide oma's. We wilden niet kiezen en ook niet nog een kind

Mijn tweede naam als roepnaam

Mijn eerste naam is hetzelfde al die mijn moeder had, de tweede naam was anders, dus vanwege het onderscheid werd de tweede naam mijn roepnaam. Mijn en mijn moeders eerste naam wilde ik doorgeven aan mij dochter en vanwege de traditie en het ritme in de namen, is de tweede naam van mijn dochter roepnaam geworden. Ikzelf heb er nooit veel last van gehad.
De roepnaam van mijn zoon is een combinatie van zijn twee namen, maar naar zijn roepnaam kan je dus op officiële documenten niet vinden. Zoon is vernoemd naar zijn grootvaders, maar dat vonden we geen van twee geschikte roepnamen, vandaar.

Wat ik wel vervelend vind, is dat de roepnaam van mijn dochter soms erg slordig uitgesproken wordt, waardoor het niet mooi klinkt. Had ik van te voren niet bedacht. Zoons voornaam wordt bijna altijd verengelst, had ik ook niet voorzien.

hier andersom MoederMop

Naam van jongste zoon is overduidelijk Engels, maar wordt vaak knetterhard Hollands uitgesproken, klinkt ook gek. Overigens luistert hij overal naar (of nergens, hoe het uitkomt).

Dees

Dees

29-05-2018 om 11:30

afkorten

Beide kinderen hebben een redelijk veel voorkomende naam, maar geen top 10 (ik heb ze in dit draadje nog niet voorbij zien komen), beide hebben ze al eens bij een naamgenoot in de klas gezeten, wat lastig was, want er werd al gauw een getal achter geplakt.
De oudste heet Jasmijn, dat geeft nog wel eens grappige gesprekken met de moeder van het naamgenootje, we hebben het regelmatig over "mijn Jasmijn"

De naam van de jongste wordt makkelijk afgekort, wat ook een leuke naam geeft, en wat ik zelf al vanaf de geboorte doe.
Bij de naam van de oudste had ik die neiging helemaal niet (geeft ook niet zo'n leuk effect, dat wordt namelijk: Jas), maar al haar vriendinnen doen het al jaren, wat toch wel gezellig klinkt, en ik merk dat ik het steeds vaker overneem!

Silone

Nou ben ik toch even nieuwsgierig hoe je de naam van je jongste liever had willen hebben uitgesproken? Met klemtoon op de eerste lettergreep en een zachte uh in plaats van fonetisch?

Dochter heeft een Engelse partner en woont daar al weer drie jaar. Hij is de enige die zijn best doet haar naam op zijn Nederlands uit te spreken. Dat klinkt zo aandoenlijk. De rest maakt er helaas de minder fraaie Engelse variant van.

Voor herkenning....

Voor herkenning....

29-05-2018 om 20:19

Namen man en zus

Ik schreef aleerder indit draadje dat man zijn roepnaam echt heel anders is dan zijn officiele namen. Maar zijn roepnaam en zijn jongste zus dr roepnaam zijn bijna t zelfde. T scheelt een letter.
Snapte ik ook al niet haha, maar svhoonmoeder heeft dat nooit uitgelegd. Wel dat zusje niet in de planning zat. Dus wij plaagden dr dan.... namen warenop dus ze hebben dr maar gauw een letter aan geplakt, had jij ook een naam.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 00:18

Moeder en zussen, vernoemen en meer

Ik bedenk opeens dat twee tantes, zussen van mijn moeder, hun volledige roepnaam kennelijk niet fraai of te kinderlijk vonden. Beiden hadden een naam die met y/i eindigde. Dat is afgekort naar een lettergreep.. In februari ontdekte ik dat mijn moeder als kind ook zo'n -ie uiteinde had.

Mijn zussen en ik hebben één voornaam, mijn oudste zus heeft die traditie voortgezet. Ik/wij vonden meer namen wel sjiek. Oudste kreeg er Maria bij cadeau, dus drie in totaal. Vond man fijn. Ik ben niet katholiek, maar ik vond dit prima.

De ouders van man wilden blijkbaar hun zonen perse naar de opa's vernoemen, dus dat werd heel creatief Johannes Marcus voor man en Marcus Johannes voor broer (gefingeerde namen). Man heet Jan, broer Mark. (Niet echt dus). Ik vraag me af wat ze bij een derde zoon hadden gedaan.

Mijn ouders waren kennelijk dol op meisjesnamen die met dezelfde letters beginnen. Carolien, Carlijn en Carla (niet echte namen). Erg handig, toen we nog thuis woonden, maar niet heus. Ik denk wel dat we alledrie tevreden zijn met onze naam.

Kaaskopje.

Komt vaker voor;
Amalia, Alexia en Ariane.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 01:50

Wil

Ja, die ook . Maar die hebben nog andere titels voor de naam, dus dat zal op hun post voor onderscheid zorgen vermoed ik. Toen we nog alledrie thuis woonden én een rekening bij dezelfde bank hadden (van die éne bank die het dorp had ), zat je soms met je neus in de post van de ander. Mijn vader kon ook weleens niet meteen op onze naam komen, dus dan was het Carlij... nee, Carl.. nee Carolien, mag ik de kaas?

Een (oudere) nicht van mij heet net als ik, dat heb ik ook nooit begrepen. Waarom? Omdat mijn ouders dat ook een leuke naam vonden, dus waarom niet? Ik zou dat nooit doen. Laat ieder kind speciaal zijn met zijn of haar naam binnen een familie, maar ook binnen een vriendengroep. Daarom heb ik ook echt niets met vernoemen. Een hele familie met Leo's, of Marieke's...

Kenfan

Met een harde Z, een uitgesproken OOOH en een langdoorklinkende N, klinkt het toch anders dan wanneer men dezelfde voornaam gebruikt bij die ene met de wereldberoemde achternaam.

Triva

Triva

30-05-2018 om 10:07

silone

Wat apart dat je je jongste zoon Zooohnnnn hebt genoemd

Hahahaha Silone

Ik begrijp het, op zijn Plien en Bianca's dus. En dat terwijl ik toch echt dat je die naam maar op 1 manier uitspreken kon. Maar ja, van dochters naam bestaat ook maar een geschreven variant, en toch stond haar naam ineens met ie op haar zwemdiploma.

Kaaskopje

Je mag nog van geluk spreken met je ene nicht. Mijn moeder had er 6, met ook nog dezelfde achternaam. Er is een foto waarop al die Miekes staan, allemaal meiden van rond de 20. Ze lijken er best schik in te hebben. Nou was in die tijd een vrouwenachternaam toch niet het eeuwige leven beschoren. Mijn vaders tweede vrouw heette ook weer Mieke.

Erfenis

@Kaaskopje,

‘Een (oudere) nicht van mij heet net als ik, dat heb ik ook nooit begrepen. Waarom? Omdat mijn ouders dat ook een leuke naam vonden, dus waarom niet?’

Had dat echt niet te maken met een welgestelde oma?

@nnemoon

@nnemoon

31-05-2018 om 09:49

Aparte namen

Superleuk draadje en ik volg het met veel interesse. Ik zelf heb een dubbele naam met een streepje ertussen dat is mijn doopnaam en mijn roepnaam. Mijn zoon heeft een naam uit de top 20. Mijn man heeft hem uitgekozen en ik vind het mooi en iets vrolijks hebben. De naam past precies bij zoon. Hij heeft geen aparte doopnaam, maar is wel gedoopt.

Ik werk in het ziekenhuis en ik loop vaak over de kraamafdeling om op het bord te kijken met geboortekaartjes. Erg leuk om het verschil te zien in geboortekaartjes en namen. Sommige namen heb ik nog nooit van gehoord, maar klinken toch wel leuk. En sommige namen vind ik echt niet kunnen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Half a twin

Half a twin

31-05-2018 om 10:44

Zelfde namen neven en nichten hoe komt dat

Mijn overgrootvader van moeders kant had 10 kinderen, 1 ongetrouwd. De overige 9 kinderen hebben gezamenlijk gezorgd voor meer dan 100 kleinkinderen, de generatie van mijn moeder dus. Zoals al generaties gebeurde werd de katholieke traditie voortgezet en werden deze kleinkinderen vernoemd naar de ouders en peetouders.
Bij die 10 kinderen met aanhang zat een Jan en een Hans allebei afkomstig van Johannes. Ook een Maria, een Rika en een Rie afkomstig van Maria.
Bij het vernoemen werden dus weinig namen gebruikt, wel soms 4 namen per kind dus namen kwamen steeds terug. Die 9 gezinnen hadden bijna allemaal een Maria en een Johannes, roepnaam Ria, Maria, Marian, variaties op hetzelfde thema zeg maar. Johannes werd Johan, Jan en Hans.
Als het in de familie ging over Jan of Johan of de diverse Ria´s werd daar altijd bij vermeld wie de vader of moeder was. Ria van Jan of Ria van Joop.
Mijn moeder heeft zelfs een zus met dezelfde eerste naam Maria, de een kreeg als roepnaam Ria, de ander Marian.
Zit hier met de stamboom naast me om te controleren of mijn herinneringen wel kloppen en ze kloppen inderdaad.

"Sommige namen heb ik nog nooit van gehoord"

"Sommige namen heb ik nog nooit van gehoord, maar klinken toch wel leuk" - sommige ouders boetseren gewoon zelf een naam. Vooral ouders met een Surinaamse achtergrond willen nog wel eens creatief uit de hoek komen, heb ik het idee, waarbij de naam van het kind soms de indruk wekt dat iemand een greep in de scrabbledoos heeft gedaan en net zo lang is gaan schuiven tot er iets verscheen wat op een naam leek. Ieder zijn meug, maar mijn keuze is het niet. Ik wilde voor mijn kinderen namen die in elk geval makkelijk te spellen waren

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.