Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tinus_p

Tinus_p

25-05-2011 om 10:54

Munttheemoeders

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/05/werkende_vrouw_sloopt_muntthee.html

Het stukje zelf is niet veel soeps: GS reaguurders. Maar ik vind de onderstroom opvallend, en daar is dit stuklje wel een symbool van. Het lijkt er op, dat werkende moeders definitief de sociale norm zijn geworden, en dat tbm-er zijn eigenlijk niet meer hoort.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kallisto

Kallisto

27-05-2011 om 14:00

Ja, munttheedagje!

Heb net mijn jaarlijkse munttheedagje aangevraagd en hoop nu erg dat er dan niet weer een kind ziek wordt. Dat was namelijk de afgelopen twee jaar het geval, vermoedelijk om me te straffen voor mijn voorgenomen uitspattingen. Dus jullie snappen dat ik inmiddels een enorme lijst heb van klusjes-die-alleen-zonder-kinderen-kunnen. Hopelijk past de muntthee er ook nog op.

wendelien

wendelien

27-05-2011 om 14:20

Raad eens wat ik drink op mijn werk

Juist ja.
Sorry, ik heb geen tijd om alle reacties te lezen, hoewel ik vandaag ik vrij ben. Moet me nu dringend verder ontplooien en tevens de tuin redderen.

Vic

Vic

27-05-2011 om 14:26

Theetijd

Ik ben wel een beetje geschrokken van het feit dat sommige moeders hier maar 1 munttheedag per jaar of half jaar (zeggen te) hebben. Hoe definiëren jullie dat dan precies? Geldt een vrije dag onder schooltijd (9 tot 15) niet als munttheetijd? Dan zou je toch ook kunnen winkelen of thee drinken, regel na school een speelafspraakje en je hebt zomaar een hele dag.
Ik zou echt niet zonder 'eigen' vrije tijd kunnen. Ik werk dan wel 5 dagen, maar door mijn flexibele urenindeling heb ik regelmatig tijd om thee te drinken (koffie dan, in mijn geval). In het kader van elk nadeel hep ze voordeel, gaan mijn kinderen regelmatig naar hun vader en heb ik om de week een weekend kindvrij. Dan vaak wel heel veel klusjes te doen, maar urenlang hangen op een Noordwijks terras (ijsthee) is mij niet vreemd

mijk

mijk

27-05-2011 om 14:43

Ik pluk de munt

gewoon in mijn eigen moestuin maar wel als de kinderen op school zitten en ik thuis zitten werken Voel me met terugwerkende kracht verwend!

MIJk

Vic: geen tijd voor thee

Vic, als je 5 dagen per week werkt gaat het nog. Als je minder werkt en kinderen beneden de schoolgaande leeftijd hebt zal het iha lastiger zijn. Want: op thuisdag geen opvang, en dus kind om je heen. En als je part-time werkt is er iha denk ik minder rek in het werk (hangt van het werk af. Mijn werk blijft gewoon liggen tot ik er weer ben)

Als de jongste weer op school zit wordt het misschien een ander verhaal.

Ik sta nu (4 dagen werk, man werkt er 5) in dubio: als jongste t.z.t. naar school gaat, houden we dan die 4 dagen opvang aan en blijf ik 4 hele dagen werken en 1 dag vrij, of ga ik drie hele en twee halve dagen werken en kunnen we dan met 3 middagen BSO toe.

Voor kinderen is scenario 2 leuker - in elk geval voor zoon, die het wel naar zijn zin heeft op de BSO maar thuis toch nog iets meer.

Maar ik denk dat ik toch kies voor scenario 1. Heb ik namelijk ook mijn handen eens gewoon vrij door de week zonder dat ik daarvoor een werkdag (onbetaald, want zelfstandige) moet opofferen met de wetenschap dat ik de schade later die week mag proberen in te halen.

Nog bijna twee jaar wachten. Gelukkig ben ik geen liefhebber van muntthee.

Overigens: ik kan tenminste nog kiezen om een vrije dag van mijn werk te nemen. Een TBM zal dan toch haar bloedjes aan oma moeten meegeven oid.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

27-05-2011 om 15:24

Temet

Het lijkt me enorm stressvol om tijdens schooluren te werken. Sterker nog, ik doe dat op maandag (neem ik 2 uur vrij), en ik ren me helemaal rot die dag. Dat zou ik echt niet elke dag willen.

Hibiscus

Hibiscus

27-05-2011 om 15:35

Fulltime en schoolgaande kinderen

Ik ben inderdaad best benieuwd hoeveel vaders en moeders hier allebei (of alleeenstaande ouders alleen) fulltime werken. 5 volle dagen per week.

het lijkt geweldig, maar je moet dan wel 5 dagen per week opvang regelen. Ik merk ook dat naarmate mijn kinderen ouder worden ze me meer nodig hebben na schooltijd. Hier is het huiswerk niveau redelijk hoog, zoon in groep 7 is iedere dag minimaal een half uur bezig met huiswerk, en moet dan nog een half uur piano oefenen. (wil hij overigens meestal zelf, dat piano oefenen) Als wij beiden fulltime zouden werken, zou dat allemaal na zessen moeten, na het eten. En dan blijft er van die quality time ook niet veel over. Aan de andere kant komt hij steeds dichter bij het moment dat hij alleen naar huis kan komen en zelfstandig dingen kan doen. Maar om nou een sleutelkind te hebben wat 5 dagen per week helemaal zelf verantwoordelijk is wil ik ook niet.

Dus, hoe gaat dat hier als alle kinderen op school hebt?

Ikzelf zou in het ideale geval volgend jaar 4 dagen aan de slag, man 4 1/2 dag. Kinderen zijn dan genoeg gewend hier, spreken de taal, we hebben een netwerk opgebouwd en mijn TBM jaartaak is voldaan. Maar ik hik wel aan tegen de opvangmiddagen die we dan nodig zouden hebben. En ik zal mijn vrije tijd ook echt wel missen. Dus of ik het echt ga doen is de vraag.

Basisschool kinderen mogen hier trouwens in de wintermaanden niet na school alleen naar huis, ze moeten opgehaald worden. Het is hier namelijk zo vreselijk gevaarlijk....Ik ben een ontaarde moeder die risicovol leeft omdat ik zoon 2 middagen per week alleen naar huis laat komen. (10 jaar, 10 minuten, 1 drukke weg met zebrapad) Het mag nu dus wel maar na de herfstvakantie mag het niet meer.

Hibiscus

Vic

Vic

27-05-2011 om 15:45

Fulltime

Ik werk fulltime, maar neem op maandag altijd 2 uur atv zodat ik om 15.15 uur bij school kan zijn. Mijn ex werkt 4 dagen en neemt een dag opvang voor zijn rekening. Daarnaast 3 dagen bso. Oudste zal volgend jaar dus minstens 3 dagen per week alleen thuis komen. Ik zal in het begin wel wat vaker thuis werken, en zeker goede afspraken gaan maken over huiswerk maken e.d.

Belle Époque

Belle Époque

27-05-2011 om 16:25

Ik heb goeie tips!

Bij Overvecht, maar vast ook elders, verkopen ze verrukkelijke muntplantjes waar ik nog nooit eerder van gehoord had: aardbeienmunt, citroenmunt, bananenmunt, ananasmunt en chocolademunt! Ik heb heel gretig mijn balkon volgestouwd.
Als ze zijn aangeslagen en wat gegroeid zijn, zal ik er overdag, als ik lekker thuis ben en de kinderen elders in toom worden gehouden, onbeschaamd hedonistisch van genieten...!

Valkyre

Valkyre

27-05-2011 om 19:24

Zelfstandig

Leuke tip, Belle Epoque! Ik moet hoognodig eens tijdens schooltijden naar het tuincentrum...

Ik ben zzp-er en kan, heel luxe, zelf mijn tijd indelen. Ik werk veel thuis en verder geef ik duidelijk aan mijn opdrachtgevers aan op welke dagen en tijden ik op locatie kan werken. We gaan na de zomer waarschijnlijk terug van drie dagen BSO naar drie.

Ik zit op schooldagen regelmatig even in de tuin (ook zelfgrkweekte munt, inderdaad), maar daar staat tegenover dat ik regelmatig 's avonds laat nog zit te werken. Standaard is dat 1 avond in de week (van 20 tot 23u, of later), maar als ik een spoedklus heb, kan dat oplopen tot vijf avonden per week en wat uurtjes in het weekend. Ik vraag me toch af of ik dan ook beschouwd word als een munttheemoeder als ik toevallig eens op een terrasje zit in een rustige periode? Ach, gelukkig kan het me weinig tot niets schelen wat "men" ervan vindt

Ik heb trouwens drie vriendinnen die vier dagen werken (alledrie single, eentje werkt 4x9) omdat ze werken om te leven en niet andersom. Die doordeweekse dag wordt dan aan een hobby/passie besteed. Prima toch?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet

bijvoorbeeld:

ma nso
di nso
wo thuis
do iemand thuis om 15.00
vrij nso.

dus op donderdag zal 1 van jullie circa 2 uur eerder stoppen met werken.

Manda

Nog eerder, wegens continurooster is de school elke dag om 14.00 uur uit. Dat gecombineerd met de reistijd maakt dat er feitelijk gewoon een halve werkdag overblijft.

Groeten,

Temet

liora

liora

28-05-2011 om 22:10

Temet

Je kunt toch ook in de avonduren werken? Of doe je dat al?

Ik doe dat waardoor mijn zoon slechts drie middagen naar de nso gaat.

Continurooster

hier zit er ook een grote verandering aan te komen, ik hoop toch echt dat het niet vroeger wordt dan 15.00, 14.00 vrij is wel heel vroeg.

suus36

suus36

29-05-2011 om 14:43

Hoe maak je muntthee

Hoi,

het is bij mij altijd hollen of stilstaan. Ik werk vrij flexibel. Binnenkort zit er heel veel munttheetijd aan te komen, maar ik heb een misschien wat stomme vraag. Maak je muntthee nu door gewoon takjes munt in heet water te doen? Of moet er nog wat bij? Na het lezen van dit draadje krijg ik best trek in een lekker glas muntthee.

Groetjes,
Suus

Fiorucci

Fiorucci

29-05-2011 om 14:51

Suus

Ja hoor, zo simpel is het inderdaad. Takjes munt in kokend water.

Valkyre

Valkyre

29-05-2011 om 19:15

Muntthee

Ja, verse munt in kokend water. Bij Turkse restaurants krijg je er vaak ook nog een zakje zwarte thee bij, dat vind ik nog veel lekkerder. En dan een lepeltje honing erdoor, mmm...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

29-05-2011 om 20:32

Hibiscus

Ik werk fulltime evenals mijn man. Mijn uren zijn iets flexibeler maar dat hangt wel van de dag af. Op dit moment hebben we het zo geregeld dat ik twee ochtenden per week de jongste kinderen naar school breng, mijn man 1 ochtend en een van onze oudere kinderen ook 1 ochtend.

Maandag en dinsdag gaan ze naar de BSO. Donderdag haalt mijn moeder ze van school en vrijdag meestal ik maar als ik echt te laat ben dan mijn moeder of de oudere kinderen. Als we de oudere kinderen en mijn moeder niet hadden zou ik die dag ook BSO nemen. Op woensdag ben ik vrij en ben dus thuis met de kinderen. Daarentegen werk ik zaterdagochtend + nog een aantal uren 's avonds. Mijn man is op zaterdagochtend thuis.

Het gaat eigenlijk best zo. We wonen hier nog niet zo lang maar ik heb al goed contact met verscheidene buren en ik heb al een aantal vriendinnen hier dus het is meestal niet zo'n probleem om even iemand te regelen voor extra ophalen/brengen of oppassen.

Een goed netwerk hebben is naast goede basisopvang erg handig.

Maylise

Rosase

Rosase

30-05-2011 om 10:14

Temet: oppas aan huis?

Wellicht een mooi compromis om dan voor een dag oppas aan huis te nemen zodat zoon toch thuis kan zijn en jij op je werk.

Ik heb er hier nog eentje rondlopen overdag en ik zou het straks (als deze ook naar school gaat) zelfs zo kunnen regelen dat ik alleen nog maar onder schooltijden werk. Maar dat ga ik dus echt niet doen. Dan zou ik echt never nooit meer tijd voor mezelf hebben. Ik denk dat dit echt een sprekend voorbeeld is van wat goed is voor mama ook goed is voor de kinderen.

Oppas aan huis

dat zit ik te overwegen zodra de jongste naar school gaat (over 2 jaar) want dan is de oudste 10,5 en die vindt het dan echt niet leuk meer op de nso tussen de kleintjes.

Ik vraag mij wel af of het makkelijk is om iemand te vinden die a. leuk met mijn kinderen bezig is, b. betrouwbaar is c. langdurig blijft.

En wat betaal je een serieuze, echte vaste oppas voor 3 uur per dag voor 2 kinderen. En kan dat wit (vind ik wel prettig).

Chippie

Chippie

30-05-2011 om 11:13

Manda

Ik vind oppas aan huis ideaal! Kinderen kunnen spelen bij vriendjes en andersom, voetbal en muziekles kunnen gewoon doorgaan op mijn werkdagen (maar ik probeer het op mijn vrije dagen te plannen), in vakantie onderneemt oppas extra leuke dingen met kinderen (speeltuin), in vakantie en bij ziekte past ze extra op. En ja ik heb een oppas die leuk is met kinderen (mijn kinderen vinden het niet leuk om bezig gehouden te worden), is betrouwbaar en is nu al zo'n 3,5 jaar bij ons en ze blijft waarschijnlijk nog wel even.

Wij hebben drie kinderen. Gemiddeld ontvangt onze oppas 10 euro per uur netto. Dat doen we via een gastouderopvangconstructie. Hierdoor betalen wij netto veel minder (nog geen 3 euro netto per uur). Wij betalen onze vakanties door, betalen haar tot 18.00 uur terwijl ik er eigenlijk altijd om 17.15 uur weer ben. Daar voel ik me richting belastingdienst niet schuldig over, bij het kinderdagverblijf gaat dit namelijk ook zo. Bij verjaardag, kerst en vakantie krijgt ze een leuk cadeau of bijdrage.

Ik denk wel dat het ietwat lastig is om iemand te krijgen voor drie uurtjes per dag (net ook niet zo gunstige tijden). Maar met goede arbeidsvoorwaarden (zie boven) moet het lukken. Hier heeft gastouder twee uur extra (die ik haar contant betaal) die ze besteed aan strijk en wat licht huishoudelijk werk.

Ideaal chippie

klinkt heel goed ! Aha het kan dus wel en wit via een organisatie. Heb je haar via die organisatie gevonden ?

Chippie

Chippie

30-05-2011 om 11:25

Munttheemoeders

Ik heb het artikel niet gelezen maar het lijkt te gaan om moeders die niet werken en wel hun kind naar kdv 'sturen' (om op een terrasje muntthee te drinken?).

Ik ken verschillende moeders die kind wel naar kdv sturen maar niet werken (op die dag):

Mijn vriendin (geld is geen probleem) brengt haar kind 2 dagdelen naar kinderdagverblijf omdat ze de dichtsbijzijnde psz (in ietwat achterstandenwijk) maar niets vindt. De ruimere openingstijden van kdv bieden haar ruimte om boodschappen te doen, sporten, etc. Haar man is vaak in buitenland. Ze werkt niet en krijgt dus geen kinderopvangtoeslag. Geen probleem dus (in mijn ogen).

Een andere vriendin is werkzoekend. Ze laat haar BSO en kdv uren doorlopen omdat ze anders haar plaats 'kwijt' is. Kinderen wil ze niet laten ontwennen dus maandag heeft ze een hele dag tijd voor zichzelf. Ze is sinds 3 maanden ewrkeloos en heeft nog een jaar of half jaar recht op kinderopvangtoeslag. Ik vind dit geen probleem.

Ik werk en heb vaste dagen kdv en gastouder. Als ik vrij ben (of het nu een uurtje is of een hele dag) dan gaat met name de jongste wel naar kinderdagverblijf. Ze vind het daar geweldig en ik heb de tijd om iets te doen met de oudste twee. Als ik een niet-werk gerelateerde afspraak heb dan vraag ik zonder schroom of gastouder of kdv beschikbaar is.

Chippie

Chippie

30-05-2011 om 11:31

Manda

Nee, ik heb zelf iemand gevonden en heb daarna een gastouderbureau gezocht die de administratie op zich neemt (is verplicht). Qua tarieven inzake gastouderbureau (dus niet tarief wat gastouderbureau betaalt of gastouder ontvangt) is het wel slim om even rond te kijken.

Die gastouder wilde ik graag via-via maar dat is me toen niet gelukt. Ik heb een advertentie gezet en tussen de wat vreemdere types zat ook onze oppas die door vermindering van taken als huishoudelijke hulp (gezin ging scheiden) graag weer wat meer aan de slag wilde. Uiteindelijk heeft ze ook een ander schoonmaakhuis opgegeven om bij ons anderhalve dag op te passen.

Netto kan een gastouder bij 2 kinderen iets van 9 euro netto ontvangen. Dat is best leuk betaald (in verhouding tot een zware schoonmaakbaan) voor een beetje ranja drinken, spelletje doen, knutselen.

Chippie

Chippie

30-05-2011 om 11:42

Voordeel van continurooster (manda)

Voordeel van continurooster is dat je je gastouder iets meer uren hebt te bieden, bv van kwart voor twee tot kwart voor zes. Dat zijn dan 4 uren (36 euro per middag) ipv 2,5 uur (15 euro per middag). Voor jou is dat netto veel minder en al met al is het goedkoper dan je huidige situatie (BSO en tussenschoolse opvang).
En een continurooster is zoveel rustiger voor kinderen. Echt ik zou nooit meer terugwillen!

Kallisto

Kallisto

31-05-2011 om 15:12

Weinig munttheedagen

Heel weinig, eens per jaar dus ongeveer. Werk vier dagen die ik verdeel over vijf dagen. Zo hoeven mijn kinderen maar twee middagen naar de BSO, verder werk ik onder schooltijd. Jongste hoort niet goed, voor hem is zo al vermoeiend genoeg. Voor mij is het ook wel eens vermoeiend, want ik heb dus eigenlijk nooit een dag voor mezelf. En bij gebrek aan oppas kan ik 's avonds ook haast nooit weg (ben alleen, maar dat hadden jullie al wel begrepen). Als het een keer voorkomt, weet ik van schrik niet meer waar te beginnen met al mijn klusjes. Als de vrijetijdpaniek voorbij is, geniet ik er dan wel weer heel erg van! Zelfs het huis poetsen is fijn als ik het efficient in mijn eentje kan doen. En wat kan een mens veel klusjes doen op zo'n dag!

liora

liora

31-05-2011 om 20:20

Chippie

Lijkt mij eigenlijk geweldig zo'n gastouder! Ga ik tzt ook maar eens naar kijken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.