Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tinus_p

Tinus_p

25-05-2011 om 10:54

Munttheemoeders

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/05/werkende_vrouw_sloopt_muntthee.html

Het stukje zelf is niet veel soeps: GS reaguurders. Maar ik vind de onderstroom opvallend, en daar is dit stuklje wel een symbool van. Het lijkt er op, dat werkende moeders definitief de sociale norm zijn geworden, en dat tbm-er zijn eigenlijk niet meer hoort.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is dat trouwens van pow nieuws?

dat vind ik ook zo'n vreselijk vervelend zendertje. Zo simpel plat, ondoordacht, inhoudsloos, doelloos, respectloos, stijlloos.

Lorwyn

hahah !

dat is makkelijk, jij doet je kinderen op de opvang zodat een andere moeder haar kinderen bij jou gratis kan dumpen, want je bent toch alleen thuis.

jemig.

T&T

T&T

26-05-2011 om 12:47

Gemakkelijk scoren...

Zo'n geenstijl, en ook pownews wat hier al genoemd werd. Lekker ergens ondoordacht en dom tegenaan trappen en wachten op een reactie, en die komt natuurlijk ook nog! Ik vind het een heel dom artikel, en ik kan zo'n artikel schrijven over willekeurig welke groep dan ook in de samenleving: werkende moeders, niet werkende moeders, rijke niet werkende moeders, teveel werkende vaders, thuisblijfvaders, en voor iedere groep kan ik daar ook zo'n lekker chagerijnige "kijk eens ze doen het niet goed" draai aan geven. Hoe het dan WEL zou moeten noemt natuurlijk niemand, een beetje het Geert Wilders effect dus, daar hebben we helaas nogal veel van in onze samenleving... zucht.
Tess

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2011 om 12:52

Gesubsidieerde opvang

Als je het geld erin wilt steken en er genoeg plaats is in de plaatselijke kinderopvang voor kinderen waarvan de ouders niet werken, dan moet je het lekker zelf weten of je ze op een vrije dag naar de opvang brengt of niet. Maar ik vind het niet kloppen als ouders gesubsidieerde opvang 'misbruiken' voor een dagje sauna, kapper, lezen... dat soort zaken. En dat gebeurt ook. Er is voor een hele dag betaald, dus wat maakt het uit of een kind er tot 2 uur of 6 uur zit. Dat systeem mag van mij best wat aangescherpt worden. Onder werktijd gesubsidieerd, buiten werktijd of eigen oppas of ongesubsidieerd. Ik opper maar wat.

Reactie op gesignaleerde trend door tinus

En een reactie op de gesignaleerde trend door Tinus: nee, ik denk niet dat dat de teneur is. Dat er steeds meer vrouwen (part-time) werken is gewoon het kostenplaatje en niet omdat TBM "not done" is. TBM is gewoon te duur. Kan alleen als er een man is die echt goed geld binnen brengt. Of wanneer je bereid bent offers te brengen, financieel of materieel.

Moek

Moek

26-05-2011 om 13:34

Een man die goed geld binnenbrengt

Heerlijk, doe mij maar zo'n man! Oeps...gelukkig dat mijn feministische moeder hier niet meeleest.

Nog wat muntthee iemand?

Moek

Moek, ik zou het mijn dochter absoluut niet leren om op zo'n basis (een goedverdienende man) het leven door te gaan, maar er zijn genoeg vrouwen die dat wel een solide basis vinden. En ik geloof dan ook echt niet dat de trend is dat TBM "niet meer kan". Het is meer een kwestie van niet kúnnen omdat er door manlief alleen niet genoeg verdiend wordt om in alle gemakken te voorzien.

Hibiscus

Hibiscus

26-05-2011 om 14:21

Peponi

Nu gaan we inderdaad de discussie in of het wel kan, van het geld van je man leven. En of je dan wel of niet een goed rolmodel voor je dochter bent.

Ik hop een beetje van het ene been op het andere. Aan de ene kant leer ik mijn dochter dat het heel waardevol dat ik als moeder altijd voor haar beschikbaar ben. We hebben sinds ik gestopt ben met werken eigenlijk geen stress. Dat is een keuze die ik geheel vrijwillig gemaakt heb, uiteraard met de luxe achtergrond dat we het financieel goed hebben. Ik laat mijn dochter daar o.a. mee zien dat je keuzes kunt maken.

Aan de andere kant heb ik er een aantal jaren heel duidelijk voor gekozen om de Pabo te gaan doen, zodat ik een vak kon leren wat ik altijd en overal kan uitvoeren, ook als ik er alleen voor zou komen te staan.

Wat is belangrijk voor haar, wat voor rolmodel moet je als moeder zijn voor je dochter. Ben je per definitie een fout rolmodel als je ervoor kiest om niet te werken, of dat nou tijdelijk is of niet? Leef ik van mijn mans geld? Denk het niet. Hij kan immers zijn werk doen dankzij mij, ik faciliteer hem daarin. En daardoor kunnen wij leven hoe we leven.

Het feit dat hij goed geld verdient is zoals jij dat stelt zeker niet de basis van mijn leven, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dat zo zien.

Als mijn dochter er later voor kiest om carriere te maken (op wat voor manier dan ook, fulltime, parttime) zal ik net zo trots op haar zijn als wanneer ze ervoor kiest om TBM te worden. Wat ik belangrijk vind en wat ik aan haar wil doorgeven is dat zij de keuze daarin heeft. En is kan alleen maar hopen dat ze later net zo gelukkig zal worden als ik dat ben.

Hibiscus

Zonder oordeel maar

Hibiscus: "Het feit dat hij goed geld verdient is zoals jij dat stelt zeker niet de basis van mijn leven, en ik denk ook niet dat mijn kinderen dat zo zien."

Het is denk ik toch wel heel erg belangrijk, zo niet de basis van je leven, want als hij ineens niet meer dat geld binnen zou brengen en je zou er alleen voor staan, zou je waarschijnlijk een heel ander leven hebben. Misschien hebben jullie goed gespaard en kan je dan daar op terugvallen, of krijg je een riante alimentatie, maar ook dat is allemaal terug te voeren op het goede salaris van man.

Hibiscus

Hibiscus

26-05-2011 om 15:19

Hmm

Peponi,

Na ruim 21 jaar samen en samen heel veel te hebben meegemaakt kan ik wel degelijk stellen dat zijn salaris niet de basis van ons leven is. We weten hoe het is om met nog 10 dagen in de maand, 50 euro in de portemonnee en niets op de bank te moeten rondkomen.

Ik heb overigens heel mijn volwassen leven tijdens en na mijn studies gewerkt en onze spaarrekening is door ons beiden gevuld.

Nee, de basis van mijn leven is niet geld maar ons gezin.

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

26-05-2011 om 15:21

Aanvulling

ik heb heel mijn volwassen leven gewerkt tot zomer 2010 dus...

Hibiscus

Polly Shearman

Polly Shearman

26-05-2011 om 16:17

Tja

Ik heb momenteel mijn schoonmoeder op mijn dak, omdat ze het er niet mee eens is dat ik in september ben gaan werken. Daardoor moet manlief nl heel vaak bijspringen in de verzorging van kinderen en huishouden en dat vind zij niet kloppen. Hiervoor was ik thuis gastouder, en moest man bijna net zo vaak inspringen bij verzorging van kinderen en huishouden. Maar dat zag ze niet dus hoorde we haar niet. Nu ik ruim 24 uur buiten de deur werk treft ze man alleen aan, met kinderen, met rotzooi om hen heen ( en de was is bovendien niet gedaan!! FOEI) en dat is mijn schuld volgens schoonmoeder.

Kijk wat ik mijn kinderen wil mee geven, is dat iedereen die in een huis woont mee moet helpen/werken aan het huishouden draaiende te houden, zowel inkomen inbrengen, als verzorgen, als huishoudelijke klussen doen.
Dat deed ik al toen ik thuis werkte en dat doe ik nu ook.

Vanaf augustus gaan 2 van de 3 kinderen naar de vso en bso omdat het anders niet meer gaat.

zo genoeg gezeurd over mijn schoonmoeder

Moek

Moek

26-05-2011 om 17:32

Ook zo'n schoonmoeder!

Heerlijk, hè Polly? Zelfs toen ik nog fulltime werkte vond ze het echt belachelijk dat we een werkster hadden. Dat schoonmaken moest ik maar doen, terwijl ik 5 dagen in de week om 8 uur een keer thuiskwam, anders had ik het te hoog in de bol. Dat er van zoonlief ook iets verwacht kon worden, kwam niet in haar op. En inderdaad, toen er kinderen kwamen was ik natuurlijk een slechte (inmiddels parttime werkende) moeder.

Overigens heb ik geen waarde-oordeel over al dan niet TBM zijn. Maar ik denk dat elke werkende moeder stiekem wel eens droomt van de rust in de tent die dat zou geven. Net zoals elke TBM stiekem wel eens droomt van een baan waarin ze haar professionele vaardigheden weer eens zou kunnen inzetten. Dromen, meer niet. Nog wat muntthee?

Yta Chalne

Yta Chalne

26-05-2011 om 17:52

Nou ja hibiscus

"Als mijn dochter er later voor kiest om carriere te maken (op wat voor manier dan ook, fulltime, parttime) zal ik net zo trots op haar zijn als wanneer ze ervoor kiest om TBM te worden. Wat ik belangrijk vind en wat ik aan haar wil doorgeven is dat zij de keuze daarin heeft."

Dat is natuurlijk wel volledige onzin, die keuze. Daar heb je lang niet altijd de keuze in.

Hibiscus

Hibiscus

26-05-2011 om 18:07

Yta

Daar heb je gelijk in, ik schrijf maar weer eens half mijn gedachten op. Als zij de keuze heeft, als, dan zal ik net zo trots op haar zijn. Ik besef heel goed dat velen die keuze niet hebben. Het maakt mij niet uit wat zij doet, maar hoop dat ze tevreden is met de keuzes die ze in haar leven maakt, gelukkig is en zich niet teveel aan trekt van wat de buitenwereld daarvan vindt.
Ik gun mijn zoon overigens diezelfde keuze maar ben bang dat een TBV nog minder waardering krijgt dan een TBM. Kent iemand een TBV? Ik niet. Jammer eigenlijk. Ik ken wel een man die iedere maandag vrij heeft en een aantal van zijn vrienden ook. Ze gaan dan vaak samen iets leuks doen. Geen muntthee maar motorcrossen oid.

Hibiscus.

Hibiscus

Hibiscus, het is heel gelukkig dat een goed verdienende man (of meer dan genoeg geld) niet de basis is van je leven. Maar genoeg geld bepaalt wel een hoop dingen in je leven, waar je woont, hoe je leeft en de keuzes die je kan maken. Als je geen geld hebt, of niet genoeg (of je dat nu zelf verdient of een goed verdienende man) zijn er minder keuzemogelijkheden.

Tbv

Ik ken wel een TBV. Wel eentje in zeer goede doen

En wat te denken

van de mannen die in het weekend de tuin in duiken, met biertje en krant en verder alles aan zijn vrouw over laat en de kinderen de tuin uitduwt omdat hij de krant moet lezen, want hij is zo moe van de hele week op 'kantoor'.

is dat de bierkrantuinman ? De nieuwe - wie is toch die man die op zondag het vlees komt snijden - ?

Aanstaande maandag heb ik mijn dag weer, fitness en dan moet ik een sollicitatiebrief schrijven, ik ga nog morgen even kijken of ik mijn kapster werkt op maandag want het begint een bos droog stro te worden.

Nog even die paar maandagen pakken, ik heb tot eind juli en dan is de pret over, of een nieuwe baan zodat ik geen vrij heb of een dag minder opvang.

liora

liora

27-05-2011 om 07:10

Muntthee

Ik vind het een vreemde 'tendens'. De meeste vrouwen werken parttime, dus die kunnen inderdaad soms muntthee drinken, of koffie verkeerd, of Cola.
En ik drink ook weleens een kop koffie in een leuk café in de pauze van min werk. En er zijn ook heel veel vrouwen die voor zichzelf werken en hun eigen tijd indelen.
Mijn punt is: hoe weet je of die munttheevrouw moeder is, hoe weet je of ze helemaal niet werkt of parttime, of wat later begint, ze niet gewoon pauzeert tijdens het werk?

Verder moet het eens afgelopen zijn met dat veroordelen: blijkbaar mogen wij kinderen niet naar de opvang brengen als we niet gaan werken. Wat een onzin zeg!

Liora

Mijn buurman is een tbv

Buurman werkt 2 ochtenden (sinds oudste naar school gaat) en buurvrouw ik dacht 36 uur (kan ook 32 zijn).TBV-buurman past ook nog een paar keer in de week op een ander kind,dat overigens gebracht word door z'n vader....(mannen onder elkaar, zou dat 'm zijn?).
Buurman kookt, doet het huishouden etc.etc.
groeten albana

Bente

Bente

27-05-2011 om 08:43

Ja maar als....

Als er dus een groepje mannen muntthee (of wat anders) zit te drinken, dan zal niemand denken, dat zijn thuisblijfvaders... toch, dat zijn mannen die een dagje vrij hebben, of misschien een zakelijke bespreking. Het vooroordeel zal blijven. Trouwens met dat soort sites zoals GeenStijl heb ik helemaal niets, daar zitten echt alleen maar reltypes. Trouwens op heel veel andere fora zitten reltypes, veel en veel meer dan hier. Zelf kijk ik wel eens op een fotografenforum, als je daar een vraag stelt die in de ogen van anderen dom is, dan krijg je een hoop gezeik over je heen in plaats van een normaal antwoord. Nee op dat soort sites kom ik niet meer.

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2011 om 09:37

Symbool

peponi:
"En een reactie op de gesignaleerde trend door Tinus: nee, ik denk niet dat dat de teneur is. Dat er steeds meer vrouwen (part-time) werken is gewoon het kostenplaatje en niet omdat TBM "not done" is. TBM is gewoon te duur."
Klopt helemaal, maar daar ging het mij niet om. Dit soort artikelen zijn alleen maar symbolisch van belang. Ze maken duidelijk dat TBM-en not done is, en vooral, dat werkende vrouwen de norm zijn geworden -niet alleen op OO, maar ook daarbuiten.

liora

liora

27-05-2011 om 10:06

Tinus

Heu,

Ik wil je enthousiasme toch wat temperen: geenstijl refereert aan een artikel uit de Opzij. Lijkt me wat kort door de bocht om dat dan meteen te beschouwen als maatgevend voor heel Nederland, al zou Margriet van der Linden dat natuurlijk graag willen!

Liora

dc

dc

27-05-2011 om 11:06

Berber - bummer.

LOL! Dank.

Hibiscus

Hibiscus

27-05-2011 om 11:35

ik ken trouwens ook vrouwen die geen kinderen hebben maar er voor kiezen om 3 of 4 dagen te werken, niet full time. Is dat ook not done? Ik heb voor de kinderen kwamen altijd full time gewerkt, het kwam niet in me op om minder te werken maar een snipperdagje tussendoor vond ik altijd heerlijk. Ik kan me best voorstellen dat, als je je dat kunt veroorloven, het heel fijn is dat iedere week te hebben.

Hibiscus

Tinus

Ik heb het Opzij-artikel niet gelezen, het Geen Stijl-verhaaltje wel, maar is het uitgangspunt niet gewoon dat een vrouw met veel vrije tijd uitsluitend voor zichzelf niet hoort? Daar is dan weer helemaal niks nieuws aan, eigenlijk...

Groeten,

Temet

mopperkont

mopperkont

27-05-2011 om 12:37

Mediaoffensief

Ik heb het idee dat er de laatste jaren een mediaoffencief gaande is om hoogopgeleide vrouwen meer (uren)aan het werken te krijgen. Ook om meer vrouwen aan de top te kunnen krijgen. Het verwende madido prinsesjesverhaal.
Ik werk zelf 4 dagen per week. Soms, ongeveer 1x per maand, neem ik een munttheedagje(sauna, winkelen), anders houd ik het niet vol.

Goh

'maar is het uitgangspunt niet gewoon dat een vrouw met veel vrije tijd uitsluitend voor zichzelf niet hoort'

Goh. Veel vrije tijd hoort niet??

Wat een raar idee....

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat betaald werk in principe iets is wat je doet om in je levensonderhoud te voorzien. Mooi meegenomen als het leuk is, als je jezelf kunt ontplooiien, als het bijdraagt aan een betere wereld, als je er waardering voor krijgt, als het voorkomt dat je je verveelt, als het zorgt dat je onder de mensen komt, als het wat structuur aan je week geeft, en noem maar op. Allemaal dingen die je ook heel goed (of misschien wel beter) kunt doen in vrije tijd.

Lijkt mij dat vrije tijd iets is om van te genieten, en waar je het liefst zo veel mogelijk van hebt. Toch? Of ben ik nou raar?

Of geldt dat 'niet horen' alleen voor vrije tijd die je hebt omdat iemand anders voor het geld zorgt?

Ingrid

Munttheedag!! (copyright: mopperkont)

Wat een schitterende term. Die houden we erin. Ik heb denk ik eens in het half jaar een munttheedag en dat is echt te weinig. Komt door de omstandigheden, dus ik kijk ernaar uit dat het wat vaker zal kunnen.

Yura

Yura

27-05-2011 om 13:20

Zinvolle baan

Zo'n Opzijredactrice heeft nou pas echt een zinvolle baan. Kan ze lekker opscheppen in haar omgeving hoe goed ze het voor elkaar heeft en dat ze zo goed bezig is met haar carriere. Pfft als je het daarvan moet hebben, uit jaloezie gedreven stukjes schrijven over een heel klein gedeelte van de Nederlandse bevolking en daar een trend aan koppelen, dan voeg je echt wat toe zeg, zie niet echt het verschil qua zinvolheid met het op een terras muntthee gaan zitten drinken. Vind het trouwens een heel gezellige foto, zou er geen moment wat achter gezocht hebben, gewoon een groepje vriendinnen die met elkaar een raar groen drankje op een terrasje drinken, haal er nergens uit op wat voor dag die foto is genomen en of die vrouwen nu wel of niet werken.
Wat overigens volgens mij inderdaad wel een trend is wat iemand opmerkte is dat steeds meer jonge vrouwen (zonder kinderen) een dag minder gaan werken. Heb het nu een paar keer in mijn omgeving gezien. Die gaan gewoon lekker wat leuks doen op die extra vrije dag en daar komen ze gewoon rond voor uit. Het lijkt er op dat de jongere generatie zich een stuk minder aan trekt van de veroordelende omgeving, jammer voor Opzij en GeenStijl, kunnen ze wel inpakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.