Tinus_p
25-05-2011 om 10:54
Munttheemoeders
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/05/werkende_vrouw_sloopt_muntthee.html
Het stukje zelf is niet veel soeps: GS reaguurders. Maar ik vind de onderstroom opvallend, en daar is dit stuklje wel een symbool van. Het lijkt er op, dat werkende moeders definitief de sociale norm zijn geworden, en dat tbm-er zijn eigenlijk niet meer hoort.
Fiorucci
25-05-2011 om 11:18
Wat mij verbaasd....
Ik ben verbaasd dat jouw dit nu pas opvalt, die norm. Hier op OO is dat toch al jaren zo. Vaak als men het en passant over vrouwen praat die thuis zijn worden termen gebezigd als : onderontwikkelde huismuts en dergelijke.
En ben je wat hoger opgeleid en kies je ervoor een paar jaar voor je kinderen te zorgen, dan krijg je gelijk om je oren geslagen dat de maatschappij niks aan je heeft.
Rieke
25-05-2011 om 11:25
De golddiggers genaamd.
Ja, de rijke TBM die hoogopgeleid is en kinderen op de creche en bso heeft. En zelf geen betaalde arbeid verricht.
Zouden daar dan echt zoveel van zijn ??
krin
25-05-2011 om 11:31
Aan de andere kant
kan het vrouwonvriendelijke deel der natie (SGP) dankzij de EK-verkiezingen weer aardig het mondje roeren. (Zoals vanmorgen nog in de VK, een vrouw die verklaarde dat vrouwen alleen maar werken voor luxe.)Die zullen afschaffen van de kinderopvangstoeslag vast van harte toejuichen. Al zou je ook die tegenstroom kunnen opvatten als een aanwijzing dat werkende vrouwen de norm zijn geworden. Ze zullen aan de bak moeten om de vrouw weer terug naar het aanrecht te jagen.
Sascha2
25-05-2011 om 11:35
Ja krin
Dat schoot gisteren ook door mijn hoofd. Met de hulp van sgp zullen er wellicht flinke bezuinigingen in de kinderopvang mogelijk worden.
Fianna
25-05-2011 om 11:47
Ach
Die reacties komen volgens mij voort uit jaloezie. Miljoenen spelen mee met de loterij. Waarom? om ogenblikkelijk hun baan op te zeggen als ze de jackpot winnen? maar er wordt wel scheef gekeken naar mensen die het zich kunnen veroorloven niet te werken, maar wel vrije tijd over te houden door hun kinderen naar de opvang te brengen.
Fianna
25-05-2011 om 11:51
Oja
ik vind het ook wel heel calvinistisch. Je mag kennelijk niet lanterfanten als je het je kan veroorloven. Ach met de krapte op de arbeidsmarkt in gedachte is het misschien maar beter dat het voorkomt. Dan kunnen die banen naar mensen die het geld echt nodig hebben.
Fiorucci
25-05-2011 om 11:56
Nee ik bedoel:
Ik reageerde op de stelling van Tinus: "Het lijkt er op, dat werkende moeders definitief de sociale norm zijn geworden, en dat tbm-er zijn eigenlijk niet meer hoort. "
Manda Rijn
25-05-2011 om 12:11
Wat een zielig
stukje tekst, dat geenstijl klopt dan ook direct bij hoe en wat ze schrijven. Het heeft een toon van verveling, teleurstelling en afgunst.
Manda Rijn
25-05-2011 om 12:18
Oh en ik wil de rol hier wel op mij nemen
als munttheemoeder, al hoewel het om 2 hele dagen per maand gaat dat ik de kinderen hier niet heb en ik ook niet hoef te werken. Dan ben ik vrij, komt de werkster (om de week 3,5 uur), kinderen op de opvang, ik naar sport, stad en anders ontspannends zoals de struiken snoeien.
kom maar
aan de andere kant, als ik die baan waar ik op zit te wachten deze keer weer niet krijg dan zal ik de kinderen toch 1 dag van de opvang af moeten halen ivm de centjes, dus ik ben een potentiele ex-munttheemoeder.
Manda Rijn
25-05-2011 om 12:19
Oh nee
ik had het voorgenomen positief te denken en er gewoon vanuit te gaan dat het deze keer wel lukt en ik lekker weg kan bij die werkgever waar ik nu nog zit.
geheel ot, tja je moet toch je ergens mee bezig houden terwijl je je muntthee drinkt (cola light overigens).
Anienom
25-05-2011 om 12:27
Goh
Wat zit ik weer lekker gewoon in het midden. Half TBM, half werkend. Toch nog steeds halfontwikkelde huismuts, vergis je niet (haha, wat een termen lees ik hier . Ik sluit me aan bij Berber overigens
Peponi
25-05-2011 om 12:33
Wie leest er nu geenstijl?
Manda Rijn: " wat een zielig stukje tekst, dat geenstijl klopt dan ook direct bij hoe en wat ze schrijven. Het heeft een toon van verveling, teleurstelling en afgunst"
Ja, dat vind ik nu ook. Ik werk full-time en drink ook vaak en graag muntthee op een terrasje, als het nog geen tijd voor een roseetje is. Ik heb nog kinderen ook. Jeetje. En dat thuisblijfmoeders als onderontwikkelde mutsen gezien worden, lijkt me ook zwaar overtrokken. Dat zit dan toch echt in jezelf.
Kiki
25-05-2011 om 12:35
Pff, onzin artikel zeg
van Geen Stijl en van Opzij gelijk zeg. Waar hebben we het over, over 100 vrouwen? Laat ze lekker thee drinken. Ik vind het een afschuwelijk lege levensstijl, maar ik hoef het niet te doen gelukkig.
Ik heb nog nooit een vrije dag gehad met kinderen bij de opvang geloof ik, maar had ik gebruik gemaakt van reguliere kinderopvang en altijd moeten doorbetalen had het zeker wel eens voorgekomen en had ik misschien ook wel op een terrasje gehangen
Vroeger hadden dat soort vrouwen een kindermeisje, nu gaan die kinderen naar de crèche.
Fianna
25-05-2011 om 13:24
Single lady
volgens mij krijg je geen subsidie voor kinderopvang als je niet werkt, ook niet als je partner wel werkt.
Valkyre
25-05-2011 om 14:02
Precies
Als je langer dan een jaar werkloos bent, vervalt je recht op kinderopvangtoeslag. Hoe dat zit als je zelf ontslag neemt of nooit gewerkt hebt, weet ik niet.
Wat een verschrikkelijk tendentieus artikel zeg. Zijn ze allemaal zo mysogyn daar bij GeenStijl? Nou weet ik weer waarom ik dat nooit lees...
Laat die vrouwen lekker. Ze krijgen geen subsidie, dus waar maakt men zich druk om?
Over de bezuinigingsplannen op de kinderopvang maak ik me wel zorgen - straks is er alleen nog arbeidsparticipatie van vrouwen die meer verdienen dan de kosten van kinderopvang... Resulteert dat dan niet in een enorme kloof tussen hoogopgeleide en minder hoog opgeleide vrouwen (/mannen)?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
dc
25-05-2011 om 14:16
Ik ben 2/3e munttheemuts!
Mijn oudste gaat naar school, mijn middelste naar 15 uur geheel gratis gesubsidieerd opvang (in engeland na 3e jaar van kind) en ben dan lekker aan het mutsen met vriendinnen! (oh, en baby natuurlijk, bijna vergeten, slaapt toch de hele tijd).
En... het is zooooo lekker!
Fianna
25-05-2011 om 14:23
Nou dc
het is ook lekker, haha. Geniet er van!
Ik ben even 2 dagen in de week munttheemoeder omdat ik geen werk heb, maar nog wel de creche (BSO intussen niet meer) heb doorlopen van kinderen. Helaas heb ik dan wel bijna altijd een ziek kind of moet ik heel veel dingen regelen, dan komt er van de muntthee weinig terecht, maar het idee is leuk.
Hibiscus
25-05-2011 om 14:26
Zuur
Goh, dat mensen zich daar nou zo druk om kunnen maken. wat een zuur stukje zeg. Ik ben denk ik wat ze bedoelen. Drs. mama, zit nu al bijna een jaar heerlijk thuis. Oke, ik heb verzachtende omstandigheden (emigratie en kinderen moesten hun draai vinden) maar ja, 2 studies achter de rug, grote kinderen die op school zitten. Sport hoort bij school dus er zijn dagen dat ik ze om 9 uur afzet en om 17.30 pas weer op hoef te halen.
Ik heb een heerlijk leven, ik lees veel, sport veel (inderdaad, o.a. Pilates), ga naar lezingen, ga naar musea, ik heb veel tijd om te koken. Eens in de 2 weken neem ik de metro en ontmoet ik mijn man om in de stad te gaan lunchen. Ik drink 1 x per week koffie 's ochtends met mijn vriendinnen. Ik "werk" op vrijwilligers basis 2 middagen per week op school met moeilijk lerende kinderen.
En toch wil ik volgend jaar weer gaan werken. Want al is dit een heerlijk leven, op een gegeven moment wordt het wel een beetje saai...
Ik ken overigens in Nederland wel mensen die kinderen naar de creche brachten om zelf 2 dagen per week alleen thuis te zijn. Ik weet niet of dat nou zo erg is, kan me best voorstellen dat als je dat kunt betalen, het heel fijn is om wat tijd te hebben. De rest van de tijd is heel namelijk heel hard werken, maar dat zal iedere ouder die 1 of meer dagen thuis is kunnen beamen. en 5 dagen per week hele dagen thuis zitten met kleine kinderen lijkt mij persoonlijk niets, ik vond mijn werkdagen altijd rustiger dan mijn thuisdagen toen ze nog klein waren.
Hibiscus
Fianna
25-05-2011 om 14:38
Hibiscus, saai?
Lijkt me helemaal niet saai wat jij omschrijft, maar juist heerlijk. Ik vind op een kantoor werken juist saai!
ben het wel met je eens dat werkdagen minder zwaar zijn dat de dagen thuis met de kinderen.
Als ik heel eerlijk ben zou ik het heerlijk vinden als ik 2 dagen in de week helemaal voor me zelf had, alle kinderen weg, op school, op de creche. Helaas gaat dat niet lukken financieel, maar als het kon...
Hibiscus
25-05-2011 om 14:55
Fianna
Ik heb zo'n leuke baan. Ik ben leerkracht basisonderwijs en dat is echt heel waardevol en fijn om te doen.
En saai, ach, dat valt inderdaad ook wel weer mee. Ik verveel me nog geen seconde, maar wil wel weer gaan werken voor dat wel zo is. Tot die tijd geniet ik van iedere dag. De kinderen trouwens ook want ik ben nog nooit bij iedere opvoering/schooluitje etc aanwezig geweest zoals dit jaar. School is ook erg blij met me, want ik ben beschikbaar voor alles.
Hibiscus
Lara
25-05-2011 om 15:11
Apart
Ik woon in Laren en zit ook wel eens op een terrasje (zonder muntthee) maar ja, hoeveel jaar zit je kind nu eigenlijk op een KDV, als het er al op zit, van 0 tot 4, daarna zit het op de basisschool en kan je onder schooltijd ongemoeid muntthee gaan drinken op een terras en daarna middelbare schooltijd hoef je al helemaal niet meer over opvang te praten.
Tja... dan gaat het alleen nog maar over het feit dat die vrouwen blijkbaar niets zinnigs doen in andermans ogen. Volgens mij zijn ze gewoon jaloers Misschien hebben ze mij op mijn vrije dag ook wel eens zien zitten, of, misschien hebben die vrouwen die ze zien zitten ook wel toevallig een dagje vrij, of zouden ze een maand lang geobserveerd zijn ?
Fianna
25-05-2011 om 21:13
Izar
Ik heb niet uit het stuk begrepen dat die munttheedrinkendetheemutsen gratis of gesubsidieerde opvang voor hyn kinderen hadden. Ik ga er van uit dat ze het zelf voor 100% betalen. Dat kan ook niet anders als 1 van de 2 ouders niet werkt.
Hibiscus
25-05-2011 om 21:52
Gesubsidieerde opvang
Volgens mij betaalde mijn kennis destijds alles zelf, weet ik niet zeker. Ik weet wel dat ik toen vond dat de peuterspeelzaal erg duur was vergeleken bij de crèche. Als ik mijn zoon naar de crèche had gebracht, was ik minder per dagdeel kwijt geweest.
Maar hoe zit dat dan met school? In principe is dat dan ook gesubsidieerde opvang, alleen verplicht. Het 'probleem' geldt dus alleen tot 4 jaar, niet heel lang. Ik denk dat het aantal vrouwen dat thuis zit en muntthee drinkt terwijl het kroost op de crèche is, zo klein is, dat het het niet waard is je daar druk over te maken.
Hibiscus
Asa Torell
25-05-2011 om 21:58
Opzij-stuk gelezen
Het gaat inderdaad om moeders die de opvang helemaal zelf betalen. Met dus zeer goed verdienende mannen. Mijn levensvervulling zou het niet zijn, maar er hoeft zich dus niemand door benadeeld te voelen (ja, hooguit vanwege de creche-wachtlijst dan).
Guinevere
25-05-2011 om 22:18
Lol hibiscus
"Eens in de 2 weken neem ik de metro en ontmoet ik mijn man om in de stad te gaan lunchen."
Wat heerlijk, de kinderen buiten de deur en je man ook maar eens in de 14 dagen zien, wat zul jij een hoop thee drinken!
Heerlijk, ik zou nu ook wel een kopje lusten trouwens.
Hibiscus
25-05-2011 om 22:48
Guinevere
Dat zou wat zijn, als ik hem maar eens per 14 dagen zou zien, zou ik wijn nodig hebben, geen muntthee! Nee hoor, ik ga eens per 2 weken lekker met hem lunchen en daarvoor even wandelen door Londen.
's Avonds kom ie dan gewoon naar huis
Hibiscus
albana
26-05-2011 om 08:58
Heb ik zo vaak gedaan.............
Ik heb zo vaak vrij gehad terwijl de kinderen op het KDV zaten of op de BSO. Wat is het probleem? En hoe in hemelsnaam wil je ooit controleren óf die dames wel op die dagen gewerkt hebben? Zelfs als het je 'normale dag'is waarop je werkt kán je nog wel net die dag vrij hebben van overuren ofzo. Ik denk het dat zowiezo niet houdbaar is dat daar controle op komt.
Bij het KDV moet je zowiezo 'vaste dagen' afnemen en daar voor betalen, of ze er nu zijn of niet de kinderen. Heb jij die dag vrij door weet ik veel welke reden dan betaal je er zowiezo voor....
Tegenwoordig zijn er hier ook 'flexplekken' maar die zijn maar zéér beperkt en daarbij blijft het altijd onzeker óf er plek is die dag of niet.
Er zijn zóveel mensen die flexibel moeten werken daar is helemaal niets bijzonders aan.
Ik ben werkzaam in de zorg en bij ons word je ook ingedeeld zoals he uitkomt. We kunnen alleen aangeven dat we bepaalde dagen graag 'vrij' willen zijn geroosterd en dat is maar zeer beperkt (b.v. 1 dag in de week,die woensdag ofzo) al die andere dagen kán je ingeroosterd worden. Ook als je kinderen alleen op de dinsdag en vrijdag b.v. naar het KDV gaan, kan je alsnog op maandag en donderdag ingeroosterd worden. Nou zijn wij erg solidair met elkaar en kan er geruild worden enzo, dus uiteindelijk komt het vaak voor 80% wel goed dat rooster, maar het houd ook in dat je best regelmatig geen dienst hebt als je kinderen op het KDV zitten.
Ze dan maar thuis houden is een optie, maar kinderen raken daar ook behoorlijk van,van slag. Het KDV vind het ook niet altijd prettig want die hebben graag hun 'vaste groepje' bij elkaar. En je betaald er ook nog voor, dus waarom niet?
Toendertijd was de susidie wel minimaal dus we betaalden er behoorlijk voor.
Denk ook maar aan weekenddiensten, die krijg je 'terug' de week erna. En dan zou ik dat weekend (dat ik dus niet gehad heb) verplicht oppassend op de kinderen (terwijl man gewoon werkt) moeten doorbrengen?
Mijn vriendin is vrachtwagenchauffeuze en werkt 5 dagen per week. Maar doordat ze vaak te laat terug is van dat rijden (file etc.etc.) worden die extra uren die erna komen opgeteld en heel vaak heeft ze 1 dag extra vrij in de week daardoor. Die dag gaan de kinderen gewoon naar KDV en BSO, zoals elke dag en vriendin komt theeleuten met mij.
En tóch werkt ze full-time.
groeten albana
Polly Shearman
26-05-2011 om 10:59
Ja jaloers!
Ik heb jaren als gastouder gewerkt, de vraagouders brachten hier hun kinderen om te kunnen gaan werken en die opvang werd grotendeels betaald door de staat.
Ook als moeder gewoon een dagje naar de stad/huishoudbeurs/familiebezoek wilde, werden de kinderen gebracht en werd de opvang grotendeels betaald door de staat.
En ja dat vond ik oneerlijk, en ja daar was ik jaloers op! Ik wilde ook wel eens een dagje kinderloos naar de stad, maar ik moest hemel en aarde bewegen om eens een dagje opvang te vinden, en omdat ik geen betaalde baan BUITENSHUIS had moest ik er heel duur voor betalen.
KEI jaloers dus!!! echt!
ik begrijp het heel goed hoor dat ouders het doen, als je kinderopvang helemaal zelf moest betalen zouden ze namelijk wel 2 keer nadenken om ze voor een dagje shoppen weg te brengen.
groet, Polly
Poppy
26-05-2011 om 11:12
Hier nu ook
Ik zit sinds begin april thuis zonder baan en zoon gaat nog steeds naar het KDV. Wel geminderd van 3 dagen naar 2 dagen. Waarom? Omdat hij in sept naar school gaat en we niet rigoreus zijn routine wilden veranderen. Omdat hij het heel erg naar zijn zin heeft op het KDV en het goed voor hem is. Omdat ik zwanger ben en we net verhuisd zijn en ik die 2 dagen thuis kan gebruiken om dingen te doen en uit te rusten.
Wel erg luxe, dat snap ik, maar ik probeer ervan te genieten want het is tijdelijk. En we betalen ervoor. Hier in Engeland betaal je op een klein beetje belasting voordeel na de volle mep.
En nu is het weer tijd voor een kopje munt-thee
Belle Époque
26-05-2011 om 11:29
Afkomstig van geen stijl?
Die neem ik niet serieus. Die toon die ze aanslaan is die van het enfant terrible van de klas, dat etterbakje dat er genoegen in schept op een treitertoon anderen voor joker te zetten. En hun grote aanhang? Meestal meelopers. Net als vroeger met de pestkoppen op school.
Soms hebben ze wel een item waarbij ik denk: "Hm, zit wat in." Maar de treitertoon waarin het gesteld is zorgt ervoor dat ik het niet meer serieus kan en wil nemen.
In Geen Stijl zie ik nog steeds die stereotiepe pestkoppen die alleen groot kunnen worden door anderen naar beneden te halen.
Oh ja, voor de twitteraars: twitter eens iets kritisch (hoeft helemaal niks ergs te zijn) over Geen Stijl, en kijk dan naar het reactieniveau. Schrik niet, gewoon blokkeren, na twee dagen zijn ze je weer vergeten Maar dan heb je een idee...
Zegt genoeg over het niveau van hun aanhang, vind ik...! En elke "groepering" krijgt de aanhang die het verdient!