Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wijnand Meertens

Wijnand Meertens

18-07-2011 om 09:00

Mening van ouders gezocht over fruitsnack (enquete afstuderen)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

20-07-2011 om 20:55

Fio

Ik zeg niet dat je niks in de bus mag eten! Waar staat dat dan? Maar ik vind het geen excuus om maar weer milieuvervuilende rotzooi bakjes op de markt te brengen. Wat is er mis met een doosje met boterhammen en een appel of een eigen tupperware bakje met meloen als je dat per se wil. We komen nou toch ook niet om van de honger als we een lange busreis maken zonder dat handige produkt van Wijnand??

Vic

Vic

20-07-2011 om 21:08

Dat water

Ik heb geantwoord dat het me niet handig lijkt dat het fruit in water ligt. Ik zou zoiets alleen kopen voor onderweg of op mijn werk, maar je hebt ook verpakte fruitstukjes gewoon in een zakje (van AH to Go e.d.). Dat is dan weer veel praktischer. Dan kun je het ook in de auto opeten zonder dat het een kliederboel wordt. Ik ben verder ook erg van het gemaksfruit. Voor de kinderen maak ik wel regelmatig stukjes appel, kiwi en druiven, maar zelf haal ik mijn dagelijkse hoeveelheid vooral uit van die gepureerde drankjes (Fruit Today en fruitontbijt).

Fiorucci

Fiorucci

20-07-2011 om 21:17

Fianna

Ik citeer; Het is niet nodig om onderweg altijd maar te snacken .

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 21:36

Fio

Nee klopt en dan doel ik op een korte busreis van 20 minuten (sorrie maar dat is mijn associatie met een busreis, ik denk niet meteen aan een touringcar oid). Het gaat er bij mij om dat er weer een produkt op de markt gebracht wordt waarbij het makkelijk snacken wordt mogelijk gemaakt. Hup, haal het uit de schap van de supermarkt en werk het naar binnen. En dat in een samenleving waarin er al zo veel en te vaal wordt gesnackt. Dat is een deel van mijn punt. Ik vind het ook niet nodig om onderweg altijd maar te hoeven snacken.
Ander punt is dat als je toch wilt eten onderweg, bijv omdat je een lange reis maakt, je toch ook zelf wat in een bakje kan stoppen als je per se meloen oid wilt mee nemen?

Hanne.

Hanne.

20-07-2011 om 21:41

Linzel

Het milieu is mi wel altijd van toepassing. Als er meerdere alternatieven zijn probeer ik toch altijd de minder milieu belastende variant te kiezen.

Dus hier inderdaad geen of zelden pakjes drinken, maar een fles limonade en bekertjes mee. Geen koekjes die 2x verpakt zijn. En de groenten bij voorkeur onverpakt mee naar huis.

Kijk brood daar moet een verpakking omheen. Anders wordt het zo vies in m'n tas. Maar fruit/groenten heeft van zichzelf al zo'n gemakkelijke verpakking, en die kan ik gewoon wassen als het vies is geworden.

Voor mij (naast dat ik lichtelijk gruwel van fruit in een ongetwijfeld met suiker aangevuld sapje) bijvoorkeur geen in plastik/glas/blik verpakt fruit.

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 21:56

Een met hanne

dus. Als je kan kiezen voor een milieuvriendelijkere versie, dan kies je toch daar voor? De wereld moet nog langer mee dan alleen tijdens mijn leven? Wat voegt zo'n plastik bakje nou toe aan je leven. Ik snap het niet.
Snap sowieso weinig van de zogenaamde gezonde, voorverpakte, voorgesneden of gepureerde fruit en/of zuivel bakjes, zakjes of knijpprodukten. Dat is toch geen eten?
Nou ja, ik ben duidelijk niet de doelgroep. Ben ook nog geen 45+, dat zal het wel zijn

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 21:59

Oja

Ik moet altijd eigenlijk beetje lachen om het idee dat mensen denken dat ze fruit gegeten hebben als ze zo'n knijpding oid naar binnen hebben gewerkt. Is gewoon veredelde appelmoes, zit niks aan vitamines in (of het moet kunstmatig zijn toegevoegd) is gewoon een weeeige kledder suiker.

Vic

Vic

20-07-2011 om 22:11

Fianna

Op mijn flesjes staat dat je daarmee de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit krijgt. Is niet waar?

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 22:15

Vic

Je kan ook een pot appelmoes leeg eten en voldoen aan de dagelijkse hoeveelheid fruit, maar dan heb je nada niks aan vitaminen naar binnen. Dus is het dan zo gezond?

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 22:26

Linzel

Weet je, dat valt reuze mee hoor, overrijpe geplette en bruine vruchten in als je die zelf in een bakje doet. Ik doe het al jaren voor mijn kinderen voor op school, en het fruit blijft prima!
Ik stoor me aan het gemak waarmee er weer iets uit een schap wordt gegraaid. Ik rol niet met het milieu over mensen heen. Ik vind alleen weer een produkt waarbij plastik bakjes gebruikt worden zo onnodig en jammer. Ik erger me gewoon aan al dat voorverpakte zooi.
Ik snap niet waarom je niet kritisch tegen over extra verpakkingen mag staan.

Vic

Vic

20-07-2011 om 22:26

Fianna

Dit staat op de website van Hero. Is dat niet waar?
"Zitten er vitamines in Hero Fruit2day?
Heel veel zelfs! Hero Fruit2day bevat de vitamines die van nature in de ingrediënten aanwezig zijn. Aan de Universiteit van Maastricht is de voedingswaarde van een flesje Hero Fruit2day vergeleken met die van de meest gegeten fruitsoorten. Fruit2day scoorde even goed als vers fruit, en is dus een goed alternatief voor je dagelijkse portie fruit."

45+

Hier 45+ en met een fysieke beperking. Vroeger sneed ik veel fruit zelf. Ik ontpitte zelfs de druiven en halveerde ze voor de kinderen voor onderweg.
Nu koop ik bakjes vers gesneden fruit in de supermarkt. Ja hoor, naast mandarijnen, bananen en appels, kiwi met theelepel, druiven of tomaten. Ik vind het namelijk voor mijzelf en de kinderen wel lekker om wat fruit in je lunchbox te hebben op een lange werkdag of schooldag. Die bakjes vers fruit zijn vaak net te groot voor in zo'n doos maar een kleiner bakje zou ik wel meegeven.

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 23:01

Vic

Hoe komt het dan dat je in de ingredientenlijst en lijst met voedingswaarden niks terug ziet van vitaminen:
http://www.hero.nl/432/producten/hero-fruit2day/hero-fruit2day-original/hero-fruit2day-framboos-druif.html

Ik denk dat het een valkuil is. Er staat nl:
' Aan de Universiteit van Maastricht is de voedingswaarde van een flesje Hero Fruit2day vergeleken met die van de meest gegeten fruitsoorten.'

Vergeleken met die van de meest gegeten fruitsoorten. Nou is een van de meest gegeten fruitsoorten de appel, waar dus amper vitamines in zitten.

Vic

Vic

20-07-2011 om 23:08

Vitaminen

Die vitaminen staan nergens op de ingrediëntenlijst. Ik neem meestal de sinaasappel/aardbei of ananas/banaan. Daar zit natuurlijk sowieso vitamine C in, maar ook die staat niet op de lijst.

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 23:15

Vic

Ik weet niet hoe ze het bewerkt hebben dat er nog wat vit c overblijft en wat betreft de verhouding van de vit houdende fruit, dat kan misschien tegenvallen, bijv de sinaasappel/aardbei bevat voor het meerendeel ander fruit.

Snuggle's

Snuggle's

20-07-2011 om 23:16

Beetje hypocriet fianna

Ik vind het wel wat hypocriet Fianna, mensen de les lezen omdat ze voorverpakt fruit kopen en daarmee het milieu belasten. Terwijl jij toch dezelfde Fianna bent die in vakantie tijd verteld over haar vliegreis en het niet met het ov naar Schiphol willen? Daar kan ik wel wat voorverpakt fruit van eten voor ik dezelfde milieubelasting aanricht als jij.

Snuggle's

Vic

Vic

20-07-2011 om 23:30

Tja

Nou ja, het is in ieder geval beter dan helemaal geen fruit eten.

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 23:41

Snuggle

God ga ik eens een keer na jaaaaaaaaren met een vliegreis als kadootje van mijn vader om mijn familie eens te zien krijg je dit. Het is dus niet mijn manier van leven hoor, vliegreizen en een taxi nemen ip ov.
Trouwens ik zat al te wachten op zo'n reactie en idd het kwam

Het gaat er mij voornamelijk om dat ik iets tegen de mentaliteit gemak voor alles heb. Voor je het weet is voorverpakt fruit de norm. Ik denk dat het niet verkeerd is als we allemaal eens een keer stil staan bij die ontwikkelingen.

Fianna

Fianna

20-07-2011 om 23:50

ik blijf het raar vinden dat het feit dat ik kritisch sta tegenover meer plastik rommel afgedaan wordt als zijnde overdreven of zelfs hypocriet.
Laten we dan vooral lekker met zijn allen doorgaan met consumeren zonder er over na te denken, geen afval meer scheiden (kost sowieso te veel tijd), en aangezien we af en toe en vliegreisje maken, mogen en hoeven we ons al helemaal niet meer bezig te houden met het milieu vraagstuk. Ja, dat is het antwoord ja!

Snuggle's

Snuggle's

21-07-2011 om 00:07

Belerend

Het gaat om de belerende toon die je hebt in dit draadje met 'dan bijt je maar in een appel'. En dat mensen zich wel druk maken om spaarlampen maar niet om verpakkingen. Dat vind ik apart uit de mond van iemand die zich wel druk maakt om verpakkingen maar wel gaat vliegen, en dat dan ook nog een vliegreisje noemt alsof dat niet bizar milieubelastend is.
Maar voor de duidelijkheid, van mij mag je vliegen hoor, maar val andere mensen dan niet aan op hun keuzes.

Snuggle's

Fianna

Fianna

21-07-2011 om 00:10

Linzel

Als ik zoiets schrijf refereer ik zeker niet aan iemand als Annej met een beperking, maar aan anderen die zo'n produkt kiezen puur vanwege het gemak. Ik rol helemaal niet over een groep mensen heen, dat maak jij er van. Omdat er mensen zijn met een fysieke beperking mag ik geen kritisch kanttekening plaatsen bij een produkt wat meer afval met zich mee brengt, jeetje... Ik wil gewoon dat mensen wat meer stil staan bij de aanschaf van dat soort produkten en het niet allemaal als vanzelfsprekend aannemen. Net als dat ik vind dat je niet ook minder de auto pakt en bijv je kinderen naar school laat fietsen ipv met de auto brengt, behalve natuurlijk als je kind een fysieke beperking heeft en niet kan fietsen, ik geef maar een voorbeeld. Dat soort dingen spreken voor zich.

Fianna

Fianna

21-07-2011 om 00:14

Snuggle

waar zeg ik dat vliegen niet belastend is?
Het gaat er mij om dat als je de keus hebt je wat mij betreft kiest voor iets wat minder belastend is. Idd die appel ipv zo'n plastik bakje. Is dat nou zo erg om daar bij stil te staan. Wat jij dus suggereert is dat iemand die een keer met het vliegtuig gaat veder geen afwegingen wb milieu kan of mag maken? Dan is mijn vraag aan jou: vlieg jij wel eens en zo ja, wil dat dan maar zeggen dat je er een potje van moet maken en je dus niet meer druk hoeft te maken om de afvalberg??

Hoezo 45-plus?

Richt je je op ouders van al wat grotere kinderen?
Of is de doelgroep middelbare volwassenen?

Ik vond trouwens wel dat er wat knullige taalfouten in de introtekst van de lijst zaten.

Eén zo'n cupje is maar een-vijfde van wat je nodig zou hebben aan fruit. Hm, ik vind het geen enorme aanvulling op het dagelijks bestaan.

De plasticberg is al enorm, waarom nou weer zo'n dingetje erbij.

Het enige fruit wat ik geconserveerd koop is ananas (voor ergens bij). Oh ja en een enkele keer kersen voor op de monchoutaart. Echte verse kersen zijn natuurlijk veel en veel lekkerder, maar die zijn er maar zo kort.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2011 om 02:05

Fianna

Nou ja, ik ben duidelijk niet de doelgroep. Ben ook nog geen 45+, dat zal het wel zijn ===
Ja vast, boven de 45 hou je vooral van "zogenaamde gezonde, voorverpakte, voorgesneden of gepureerde fruit en/of zuivel bakjes, zakjes of knijpprodukten". Dat is toch logisch?
Wat sla jij een aparte toon aan in dit draadje!
Ik heb er begrip voor dat je in de bres springt voor het milieu, maar er zijn nu eenmaal omstandigheden waarin je het jezelf ondanks de belasting van het milieu wel eens iets gemakkelijker maakt. Als je op vakantie gaat is het praktisch als lege verpakkingen niet weer in de koffer hoeven. Wij reizen bijvoorbeeld altijd met het ov naar een vakantiebestemming en dan neem ik echt niet allemaal bakjes mee die weer mee terug moeten.

Fiorucci

Fiorucci

21-07-2011 om 07:46

Fianna

Weet je, jij gaat vliegen, en kiest de taxi ipv openbaar vervoer.Prima. Als iemand dan schrijft: Ja, hallo, je valt over mijn gebruik van zo'n cupje fruit, maar gaat zelf voorgepakt bestek gebruiken en ook nog vliegen, doe je verongelijkt. Want je vliegt zo weinig! Maar ik weet bijna zeker dat het gros van de mensen hier het cupje fruit hooguit incidenteel zal gebruiken.
Ik vind dat geen reden om daar zo'n punt van te maken.

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2011 om 10:38

Jaaaaa rollen maar!

Fianna! Ik ben er zo eentje die dit puur voor haar gemak zou kopen! Rolt u maar even over mij heen! Gemak ja, puur gemak. Zo ben ik. Een lui, onverantwoord, gemakzuchtig wezen.
Maar goed. Ik heb 2 kinderen minder dan ik zou willen, dus ikdoe zóveel goeds voor het milieu dat ik de rest van mijn leven de verf gewoon door de gootsteen kan pletteren.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

21-07-2011 om 10:40

Pelle

Ook Midas Dekkers gelezen

Tirza

Margriet*

Margriet*

21-07-2011 om 11:06

Ik zou het niet kopen (wel ingevuld)

Trouwens volgen mij bestaat dit al lang, vindt het niet heel vernieuwend. Zelfde categorie als fruitsticks of potjes meuk voor kleine kinderen. Doe mij maar een appel en niet eens vanwege milieuredenen.
Ik ben al zeg ik hetzelf redelijk bewust, maar niet zo gedetailleerd (over een platicje meer of minder). Zijn wel meer dingen waar je je druk over kunt maken.

Vic

Vic

21-07-2011 om 11:27

Pelle

Kijk, daar heb ik wat aan. Valt me wel een beetje tegen, en bij mij op het werk hebben ze helaas alleen die Hero flesjes. Of verse smoothies, maar die zijn peperduur.
Ik denk dat ik van Fianna ook geen groente uit blik of een potje mag eten. Maar goed, een derde kind is er nooit gekomen, dus ik begrijp dat ik zelfs mijn verf door de gootsteen mag gooien

Yta Chalne

Yta Chalne

21-07-2011 om 21:00

Oh ja

Ja, hier nog iemand die dit gerust zou kopen. Vooral als het ergens bij het verse fruit in de buurt te vinden zou zijn (dat geeft me dan een goed gevoel)(vooral uit de koeling), en bedoeld voor op m'n werk. En dan vooral de babysmaken, perzik liefst. Behalve handig (fruit schillen vind ik vreselijk) is het ook veel beter verteerbaar zonder buikpijn, dat bewerkte, niet-verse fruit. Wil ik dat plastic nog best gescheiden weggooien, helpt dat?
Ik eet qua vers fruit alleen wel eens bramen. Maar die zitten (vers) ook met een handjevol in een plastic bakje. En zijn ook peperduur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.