Wijnand Meertens
18-07-2011 om 09:00
Mening van ouders gezocht over fruitsnack (enquete afstuderen)
Beste potentiele respondent,
voor mijn afstuderen ben ik bezig met een consumentenonderzoek voor mijn Griekse stagebedrijf. Het gaat om een potentiele productintroductie van een nieuwe fruitsnack op de Nederlandse markt. Nu ben ik nog op zoek ouders die willen reageren om mijn onderzoek representatief te maken! Ik heb namelijk nog weinig repons gehad van mensen met kinderen.
De enquete duurt +/- 5 minuten. Door onderstaande link te volgen kom je bij de enquete terecht.
http://www.thesistools.com/web/?id=208964
Omdat ik tijdens mijn stage in Griekenland verblijf, ben ik aangewezen op online enquetes. Jullie zouden mij hier een groot plezier mee doen!
Bij voorbaat dank voor de medewerking!
Met vriendelijke groet,
Wijnand Meertens
Student commerciele economie
Avans Hogeschool, te Breda
Anneque
18-07-2011 om 11:25
Linkje
Beste Wijnand, hier een linkje:
http://www.ouders.nl/forum.htm#spelregels
N.B.: fruitsnack, hmmm, is dat geen pleonasme?
Wijnand Meertens
18-07-2011 om 11:38
Excuses
Mijn excuses, ik zal meteen een verzoek bij de redactie indienen!
Wijnand Meertens
18-07-2011 om 15:49
Toestemming gekregen
Bij deze wil ik graag vermelden dat ik na contact toestemming heb gekregen van de redactie. (Waarvoor veel dank!)
Anneque
18-07-2011 om 16:58
Nog een tip
Vraag forumbeheer of je draad naar "Algemeen Ouderschap" kan. Past dit onderwerp veel beter bij en krijg je ws meer respons.
Vic
18-07-2011 om 20:13
Anneque
Waarom vind je fruitsnack een pleonasme? Pleonasme is toch die van witte sneeuw en gratis cadeau?
Massi Nissa
19-07-2011 om 10:08
Gedaan
Ik heb hem ingevuld. Ik vond het een goedgespelde enquete met redelijk duidelijke vragen en antwoorden.
Groetjes
Massi
Anneque
19-07-2011 om 10:21
Vic
Ik vind fruit _an sich_ al een snack, en vind een fruitsnack (zoals die fruitcups) een onzinproduct. Dus in mijn ogen is het zoiets als een gebakjeslekkernij
Verder prima enquete hoor.
Brianna F
19-07-2011 om 13:55
Gemak
het is puur voor het gemak. Om mee te nemen is wel gemakkleijk, geen gedoen met schillen en in stukjes snijden.Het wordt niet bruin, zoals met andere voorgesneden vers fruit, wat je in bakjes meegeeft. Vooralsnog lijkt het me gewoon te duur om dat vaak te doen, maar het ziet er lekker uit.
Fianna
19-07-2011 om 19:49
Ik vind
het sowieso een onzin produkt. Moeten we per se weer iets in plastik voorverpakt. Denk toch aan de vuilnisbelt, het milieu. Ik snap dat echt niet hoor. En jeetje, moeten we altijd maar onderweg snacken! En als je een keer iets meeneemt voor onderweg of een picknick oid, kun je toch zelf wat fruit snijden en in een bakje stoppen? Ik vond het er ook niet smakelijk uitzien. Eigenlijk zoals fruit uit blik. Dat is toch niet echt lekker zgn vers fruit dat al die tijd in zo'n plastik bakje ligt te soppen, bah!
Wijnand Meertens
20-07-2011 om 09:18
Dank (ik ben er bijna!)
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de reacties en natuurlijk voor het invullen voor mijn enquete.
Ik ben voornamelijk nog op zoek naar de doelgroep 45+
Mocht u dit dus lezen, alle hulp is welkom!
De reacties op de reacties hier...
@ Linzel. het concept is niet nieuw, maar er is nog geen private label versie verkrijgbaar.
@ Pelle, die vraag was er wel degelijk. Maar enkel voor de producten die op dit moment mogelijk zijn. Meloen zit in de pijpleiding, dus heb geduld!
@ Fianna, deze cups zijn minder schadelijk voor het milieu dan blik of glas. Dus het is een soort van vooruitgang.
algemeen. Qua voedingswaarden: kijk eens op www.versverwerktegroente.nl
Daar staat een hoop info over conservenvoedsel. Ook over het fabeltje vitamineverlies (enkel meer zout of suiker afhankelijk van groente of fruit)
Fianna
20-07-2011 om 09:26
Wijnand
' @ Fianna, deze cups zijn minder schadelijk voor het milieu dan blik of glas. Dus het is een soort van vooruitgang.'
Onzin. Er wordt weer een produkt gepropageerd waarbij onnodig verpakkingsmateriaal gebruikt wordt. Gewoon vers fruit koop je niet in blik op pot. Ik snap niet hoe je zo'n produkt kunt verdedigen, met al die milieuvervuiling!
Wijnand Meertens
20-07-2011 om 11:05
Fianna
Ik verdedig het niet, ik leg een feit voor en zeg daarbij dat het ten opzichte van de alternatieven minder schadelijk is. Uiteraard is dat voor vers fruit ook zo. Maar helaas zal zo'n ideaalsituatie moeilijk bereikt worden.
Zou je er dan niet positief naar kunnen kijken dat er een minder vervuilend alternatief is. Immers, voor elke verkochte cup scheelt het een verkoop van een vervuildender blik/glas.
Maar daar gaat het onderwerp niet over!
Invullen geblazen! (Met name 45+)
Sancy
20-07-2011 om 11:36
Wijnand
"dat het ten opzichte van de alternatieven minder schadelijk is. Uiteraard is dat voor vers fruit ook zo. Maar helaas zal zo\'n ideaalsituatie moeilijk bereikt worden. "
Laten we realistisch blijven. Die ideale situatie hádden we en hebben we nog wel. Het wordt verdrongen door gemakzucht en commercie die daar op inspeelt.
Ik zal het even invullen voor je, al ben ik nog láng geen 45+
Tirza G.
20-07-2011 om 12:29
Pelle
Vind jij. Jíj vindt het belachelijk om een appel in een potje te stoppen. Ik niet. Ik heb de pest aan fruit omdat het zo bewerkelijk is. Tja, dat is gemakzucht.
Tirza
Janna
20-07-2011 om 12:31
Wijnand
Je schrijft:
"Zou je er dan niet positief naar kunnen kijken dat er een minder vervuilend alternatief is. Immers, voor elke verkochte cup scheelt het een verkoop van een vervuildender blik/glas."
Daar ben ik het niet mee eens.
De kopers van het cupje zijn naar mijn mening niet de mensen die anders fruit in blik of glas zouden hebben gekocht. Fruit in blik of glas is namelijk, in tegenstelling tot de 'fruitsnack', niet bedoeld als makkelijk en gezond hapje tussendoor. De mensen die dit fruit kopen zullen dat volgens mij gewoon blijven doen.
Met fruit in een cupje creëer je meer een behoefte. Mensen zullen het kopen omdat het makkelijk en lekker is en weer eens wat anders dan een appel of een mandarijn. In dat geval is fruit in een cupje geen minder vervuilend alternatief maar juist een meer vervuilend alternatief. Het komt immers in de plaats van onverpakt vers fruit.
Wijnand Meertens
20-07-2011 om 13:17
Touché
Touché, daar kan ik niet omheen.
Verder; meloen staat wel op het programma (meloenballetjes). Op dit moment wordt echter enkel onder deze groep onderzoek gedaan, omdat dit nu eenmaal makkelijker te verpakken is.
Fianna
20-07-2011 om 13:30
Wijnand
Jullie zeggen beiden precies wat ik vind.
Wijnand, je bent in elk geval mans genoeg om toe te geven dat we een punt hebben. Ga je er ook wat mee doen? Of is een project om uiteindelijk geld te verdienen ten koste van het milieu belangrijker?
Fiorucci
20-07-2011 om 14:07
Nouou...
Daar kun je nog een hele discussie over hebben hoor, want fruit laten komen uit vreemde oorden is ook helemaal niet milieuvriendelijk natuurlijk!
Fianna
20-07-2011 om 14:12
Fio
tuurlijk, maar waarom zou je dat fruit nog milieuonvriendelijker maken door het in plastik te verpakken?
Wijnand Meertens
20-07-2011 om 14:33
Milieu
Daar kan ik natuurlijk niets over zeggen, maar als uit het onderzoek blijkt dat het milieu een grote rol speelt bij het beslissingsgedrag van de consument, dan zou dit een kans voor het bedrijf kunnen zijn om daar op in te spelen door het product door te ontwikkelen.
Het doel is immers om de doelgroep, behoefte en het beslissingsgedrag in kaart te brengen.
Deze beslissing ligt echter bij het bedrijf aangezien ik enkel een objectief advies zal geven over mijn bevindingen en ze zelf hierover moeten oordelen.
Fiorucci
20-07-2011 om 15:16
Fianna
Dat geldt dan natuurlijk ook voor blikfruit. Omdat het soms makkelijk is dingen lang te bewaren of vers te houden.
bibi63
20-07-2011 om 16:15
Mijn simpele mening
Handig (je hoeft niet te schillen en te snijden, geen geklieder, eigen bakjes regelen, bruin worden van fruit enz.), gebruiksklaar. Maar........ ontzettend duur. Veel duurder dan gewoon zelf fruit kopen (ondanks het gebruiksgemak). Ikzelf zou het zelden kopen, hooguit in een bepaalde situatie. Ik denk dat dit typisch een product is voor mensen die niet zo op de centjes hoeven te letten, weinig tijd hebben en voor gemak gaan, dus er is vast wel een markt voor.
Gr. Bibi
Fiorucci
20-07-2011 om 16:32
Uitzondering
Mijn aankoop van dit product zou ook een uitzondering zijn, maar in geval van een busreis of iets dergelijks zou ik het wel overwegen.
skik
20-07-2011 om 16:55
Bakjes voor onderweg?
Al dat fruit zit in vocht toch? Lijkt me juist helemaal niet handig voor onderweg. Als je dit in een bus wilt eten klotst dat er vast al overheen voordat je de verpakking goed en wel open hebt, moet je met je vingers het fruit uit die vloeistof vissen en zit je vervolgens met een bakje met vloeistof wat je niet zo in een prullenbakje kan mikken.
skik
Fianna
20-07-2011 om 18:02
Linzel
Ik vind juist het milieu iets waarmee je kan schermen. Ik erger me er aan dat iedereen zich druk maakt om de global warming, gloeilampen vervangt door spaarlampen, maar gewoon door gaat met al die onnodige verpakkingen en zgn handige snackbakjes en zooi. Op een gegeven moment houdt het toch op?
Als iets dus handig is, dan telt het milieu argument niet meer??
En verder idd zijn er genoeg dingen in de super die met minder plastik kunnen.
En een produkt met plastic heb je niet nodig. Je kunt het handig vinden uit gemakzucht. Het is niet nodig om onderweg altijd maar te snacken en anders bijt je maar in een appel of oid.
Fiorucci
20-07-2011 om 19:03
Nou fianna
Mij zoon zat ooit 24 uur in een bus, naar Toscane meen ik. Een beetje puber redt dat niet hoor, met niks! Jij wel?
Ik heb vorige week ook gelunched in de bus, op weg naar Londen. Dan maar gemakzuchtig hoor.
Fiorucci
20-07-2011 om 19:04
In het vliegtuig naar Amerika zul je zien dat ook alles verpakt is wat je krijgt, tot het bestek aan toe.
Primavera
20-07-2011 om 20:03
Onhandig
Als ik zo die foto's bekijk zit zo'n bakje boordevol met vloeistof, dat lijkt me verschrikkelijk onhandig. Op deze manier lijkt het me meer een alternatief voor een toetje ipv een snack.
Bij snack assosieer ik iets wat je handig mee kan nemen en even handig op kan eten. Iets zoals de schoolgruiten die mijn kinderen twee keer per week op school krijgen. Het zit schoongemaakt hapklaar in bakjes onder veranderde atmosfeer. Ok het smaakt met name de appelstukjes door een één of ander biologisch citroenzuur-houdbaarheidsmiddel, met desalniettemin niet onaardig als snack. En aangezien het daar als alternatief voor een gewone verpakte snack (koek ofzo) wordt aangeboden heb ik ook niet zoveel moeite met het verpakkingsmateriaal.
Maar ik zou het dus nooit zien als alternatief voor vers fruit. Ik denk dat je het in deze vorm beter als 'gezond verantwoord kaloriearm' toetje kunt propaganderen. En dan geef je in het begin als iemand 2 of 3 familieverpakkingen koopt er een gratis kookboekje bij waarin staat hoe het lekker met room-ijs, vanille-ijs of griekse yoghurt valt te combineren. Wel met mooie illustrerende foto's erin natuurlijk.
Of je doet ze samen met 5 geroosterde tarwekorrels in zo'n in tweeën gedeeld bakje en je smeert het aan als uitgebilanceerd fruitontbijt.
In een groter bakje met 10 geroosterde graankorrels kan het natuurlijk heel goed als slankmakende maaltijdvervanger zonder toegevoegde suiker verkocht worden. Dan moet je wel zorgen dat de nieuwste dieetgoeroe het in haar produktenlijstje opneemt of dat enkele damesbladen er in deze zin een artikel aan wijden, maar dat valt vast wel te regelen.
Je ziet, er is vast wel op een één of andere manier markt voor te creeren, maar ik denk dat juist als snack toch de minstbelovende is.
Groeten Primavera