Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
P

P

19-10-2011 om 13:21

Mag jouw kind voetballen met evangelisten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

22-10-2011 om 18:08

Anne

Nee,dat hoeft ook niet. Ik schreef al dat mijn dochter mee is geweest met een katholiek jeugdkamp, en ook op een katholieke school zit. Maar daar is men volkomen open in, en kan ik de keuze al dan niet maken om haar daarmee in aanraking te laten komen. En juist dat maakt het verschil.

Fio

Natuurlijk is het makkelijker als mensen hun motieven erbij kenbaar maken. Maar zo zwart wit is het hier niet denk ik. Dit soort christelijke mensen met zendingsdrang hebben ook een andere missie, iets betekenen voor andere mensen, normen en waarden. Ik had een oom bij een nogal kinderlijke evangeliegroep. Dat vroeg ik dus aan hem, wat hij daar nou van vond, had zo een paar van de preken gehoord en dat was nogal lachwekkend, voor mij dan. Toch had die oom een punt. Door die misschien niet zo intellectuele gemeenschap had hij met zijn hele gezin een fijne gemeenschap, mensen met belangstelling voor samendoen en familiewaarden, ze gingen bijvoorbeeld ook zomers naar een grote camping en vermaakten elkaar op een positieve manier. Het hoeft niet jou manier te zijn maar het heeft ook een intrinsieke waarde.

Bezuinigingen ot

Even Off Topic denk ik dat we door de huidige bezuinigingen juist weer meer met ideologisch geinspireerde groepen te maken gaan krijgen. Die vullen het gat dat de overheid laat liggen.

kaatje43

kaatje43

22-10-2011 om 19:51

Vandaag in het centrum

Was ook duidelijk een blik open getrokken met evangelisten. Ze spraken juist de jongeren aan. Walgelijk! Nou zijn dat nog pubers, dus die hebben hun woordje wel klaar. Jammer dat zoonlief ze niet heeft ontmoet, ik zie de discussie al voor me. Maar jonge kinderen vind ik dus echt niet kunnen. En de vergelijking met de kaasboer slaat helemaal nergens op. Wat voor geloof ook, iedereen moet het zelf weten, maar laat mij er lekker buiten.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2011 om 22:17

Anne j.

Ik geloof dat ik onze opvoeding toch liever niet indoctrinatie noem. Ik ben het niet eens met die benaming. Ik stel voor dat dit een opmerking voor jouw eigen rekening is
Ik had het gisteren toevallig met mijn dochter over wat zwaardere onderwerpen als het donorcodicil en abortus.
Ik ben voor mij zelf tegen abortus en zéér voor het donorcodicil. Ik heb hem al jaren op zak. Uit het gesprek met mijn dochter blijkt dat zij absoluut geen donorcodicil wil omdat ze vindt dat de nabestaanden dat moeten beslissen (maar ik denk dat ik haar daar toch nog iets over moet uitleggen, omdat ze denk ik niet alle keuzemogelijkheden kent) en dat ze in meer gevallen voor abortus is dan ik gehoopt had.
Ik wil met deze voorbeelden aangeven dat onze opvoeding er heel erg op gericht is dat ze éigen meningen hebben en eigen keuzes maken, los van de opvattingen die ze van ons kennen. Ze zijn bijvoorbeeld ook niet gedoopt met de achterliggende gedachte weer die eigen keuze als ze daar iets mee willen.

Kaaskopje

Oeps, ik ben een dominante moeder in schaapskleren.

Keuzes

Ik ben het overigens eens met je dochter. Als ik dood ben dan ben ik er niet meer bij. Neemt niet weg dat ik wel een voorkeur heb. En je wilt niet weten hoe je achtergelaten kunt worden in die ziekenhuizen na zo'n ingreep. Het kan betekenen dat iemand niet thuis opgebaard, afijn, die haken en ogen beslis ik ook liever niet zelf.

Maylise

Maylise

23-10-2011 om 01:01

Maar

De meeste kinderen van 8 à 10 jaar die buiten voetballen weten toch wel van geloven af? Die kinderen leven toch niet in volledige isolatie? Mijn kinderen wisten op die leeftijd wel wat van alle belangrijke geloven af. Niet omdat ik ze dat bewust had geleerd maar omdat ze daar mee in aanraking kwamen. Thuis inderdaad maar ook buitenshuis. Mijn dochter speelde bijvoorbeeld altijd bij een evangelisch gezin. De ouders namen de kinderen van jongs af aan mee naar allerlei rally's waar de kinderen dan andere kinderen aanspraken.
Op straat maak ik vaak een praatje met de jonge mormoonse missionarissen. Mijn kinderen zagen dat natuurlijk ook en leerden daar weer van. Mijn ene zoon heeft een vriend die mormoons is. Toen mijn zoon een jaar of 8 was kwam hij trots thuis met de book of Mormon. Gekregen van vriendje.
Het feit dat iemand mijn kinderen verteld over Jezus (of Joseph Smith of Mohammed) vind ik niet zo problematisch. Ook als dat een heel ander geloof is dat het mijne.
Daar praten we dan over met elkaar en we leren daar wat van (of niet)
Deze voetballende jongens hebben niks anders gedaan dan wat over Jezus vertellen. Lijkt me geen halszaak.
Daarnaast snijdt AnneJ ook een belangrijk punt aan. Veel vrijwilligerswerk gebeurd ook vanuit een geloof en dan is het logisch dat tijdens het beoefenen daarvan het geloof ook ter sprake komt want dat is immers de motivatie van de mensen daarachter. Niet perse om te bekeren maar ook om te helpen.

Niet nodig

Vrijwilligerswerk is niet nodig voor voetballen in je eigen buurt. Die kinderen willen alleen maar voetballen, geen godsdienstles. Niemand vraagt hierom, de keuze om niet mee te doen is lastig als zo'n kind toch graag wil voetballen in zijn eigen buurt.
Tuurlijk worden kinderen niet geisoleerd grootgebracht. Maar dat is wat anders dan dat vreemden ze bewust benaderen om ze te vertellen over hun geloof zonder dat daar aanleiding voor is en zonder toestemming van de ouders.
Ik vind dat deze jongeren echt te ver gaan door hun geloof aan kinderen op te dringen.

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2011 om 08:05

Anne

"iets betekenen voor andere mensen, normen en waarden..."
ik ken zo onnoemelijk veel mensen die dit allemaal doen, zonder hun eigen levensovertuiging te verspreiden. Het is een immens misverstand dat een dergelijke inborst alleen aan gelovigen voorbehouden zou zijn. Dus dat het niet mijn manier zou zijn van omgaan met elkaar, daar zou je weleens helemaal naast kunnen zitten.

Fiorucci

Fiorucci

23-10-2011 om 08:06

En verder..

Ik sluit me verder aan bij Izar, zo is het inderdaad.

Ely

Ely

23-10-2011 om 10:24

Herhaling

'De meeste kinderen van 8 à 10 jaar die buiten voetballen weten toch wel van geloven af'
We vallen een beetje in herhaling maar ok:
Hier spelen ook jongere kinderen buiten.
Daarnaast kan het zijn dat kigeloven van geloven afweten maar dat is niet hetzelfde als in staat zijn de aangedragen informatie te filteren en in de goede context te plaatsen.
Hier hebben we te maken gehad met een leerkracht die zich geroepen voelde zijn politieke overtuiging te delen met zijn leerlingen. Dat gaf weer een vb dat zo'n kinderkoppie anders denkt dan het onze en ook niet alles uit.
Als kinderen in staat waren te denken als volwassen zouden ze ook wel mogen stemmen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maar p

Ik weet niet hoeveel trapveldjes er in jouw buurt zijn, maar vaak zijn er weinig alternatieven. Waarom moet een kind dat in zijn eigen buurt wil voetballen weg? Laat die evangeliserende jongere lekker wegblijven. Ga echt vrijwilligerswerk doen en laat kleine kinderen die alleen maar willen buitenspelen met rust.

Mwah

Verplicht of niet. 'Dan loop je maar weg' is een tip die je kan geven als er vervelende pestkoppen van ongeveer eigen leeftijd op het voetbalveldje komen. Die evangelie jongeren hebben gewoon niets op dat voetbalveldje te zoeken. Daar hoeft je kind toch niet voor weg hoeven te lopen, of omheen te voetballen. En ze zullen het wel leuk brengen, er is vast over nagedacht hoe je het woord van god aan kinderen kan verkopen. Kortom, ik vind het hoe dan ook niet goed.
Krijg opeens visioenen van de bakfiets iman. Nou die kan ook langskomen, samen met de hare krisjna, en dan kijken wie het best scoort .

Tirza G.

Tirza G.

23-10-2011 om 14:57

Ik ga

Vol voor bewust. Voetbal is hier geen issue, nooit geweest en zal het ook nooit worden. Onder peerpressure in groep 2 wilde zoon op voetbal maar dat was (ik zóu haast zeggen: de Here zij geloofd en geprezen) snel voorbij. Wij bewaren warme herinneringen aan belangrijke voetbalfinales. Dan gaan we wandelen, boodschappen doen, autowassen.......heeeeerlijk rustig.

Tirza

Vic

Vic

23-10-2011 om 15:23

Wel jammer

Ik heb ook niets met voetbal, maar van diverse 'deskundigen' heb ik gehoord dat mijn jongste een goed balgevoel heeft. Ze kan een bal aannemen en in de gewenste richting schoppen, zonder haar handen te gebruiken Ook kan ze meerdere keren de bal hoog houden (met haar voeten). Het zou zomaar wat kunnen worden op het voetbalveld, maar ik ga dat niet aanmoedigen en ze heeft het er zelf ook niet over

Kaaskopje

Kaaskopje

23-10-2011 om 21:11

Wat een aparte wending van het draadje

Zo kouten we over het wel of niet wenselijke van evangeliseren bij een voetbalveldje en zo hebben we het over afkeer voor voetbal.
Van Tirza kan ik me nog herinneren hoe de liefde voor voetbal doeltreffend niet is aangemoedigd. En dat de zoons van Cobi voetbal niet waarderen is meer geluk dan wijsheid denk ik. Ik heb een dochter die alweer een flinke tijd op voetbal zit. Ik had het niet kunnen verzinnen, echt niet
Maar evangeliserende lolbroeken heb je overal, dus ook zonder ronde bal en groen gras is het mogelijk dat ze de jeugd benaderen voor stichtelijke praat. Ik hou daar niet van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.