P
19-10-2011 om 13:21
Mag jouw kind voetballen met evangelisten?
AD: Onrust in Utrecht over voetballende evangelisten
Jonge mannen in blauwe trainingspakken spelen met kinderen uit de Utrechtse wijk Leidsche een potje voetbal. Ze ogen fris, zijn goed uitgerust met fraaie trainingspullen en komen 'spontaan' een paar uurtjes voetbaltraining geven. Tot ongenoegen van sommige ouders. Kinderen komen enthousiast thuis, ze willen de volgende dag weer: Ze wilden over Jezus vertellen.
De Geloofshelden zijn verbaasd over de onrust. 'Het is totaal vrijblijvend. Niemand is toch verplicht hier te zijn', aldus Tijmen Stuut. Onbekende mannen die kinderen aanspreken om een potje met ze te voetballen, zo zien veel ouders het.
Goedgelovig
'Mijn kind kwam ineens thuis met een verhaal dat ze hem gevraagd hadden mee te voetballen, dat hij vanmiddag wéér met ze wilde voetballen en dat ze hem over Jezus wilden vertellen', vertelt Marieke Meeuwsen, een van die verontruste moeders, vandaag in het AD.
'Hij was heel enthousiast, kinderen zijn zó goedgelovig. En daarom vind ik het erg onprettig. Als ze nou een briefje ophangen op school of zo, met een uitnodiging, dan kun je nog bepalen of je je kind erheen stuurt. Maar ze zomaar op straat of in de voetbalkooi aanspreken.'
Vrijwilligerswerk
'Het is gewoon vrijwilligerswerk', zegt Stuut. 'We doen dit al jaren, vaak georganiseerd vanuit kerken of gemeenten. Maar ook zo, gewoon de wijk in en voetballen. Vaak komt het geloof niet eens ter sprake. Maar soms vragen de kinderen wie we zijn. Of we vertellen als het over samenwerken in een team gaat, iets meer over samenwerken in het algemeen en over normen en waarden. Van daaruit kán een gesprek verder gaan.'
Onschuldig of niet, een enkele ouder overweegt zelfs naar de politie te gaan. Zoals Pia (39 jaar, moeder van drie kinderen): Deze mensen spreken veel te jonge kinderen aan zonder de ouders erbij, met een verhaal om gezamenlijk een 'spel' te doen. En dan gaat het woord van Jezus erin.
Werk van de duivel
Stuut kan zich voorstellen dat er ouders zijn die het vreemd vinden. 'Tja, ik geloof in God, maar ook de vijand van God is aan het werk hè. Het is het werk van de duivel dat er mensen zijn die ons niet vertrouwen.'
Fiorucci
19-10-2011 om 14:24
Voetballen
Altijd leuk, mensen die het leuk vinden om activiteiten op te zetten voor kinderen. Maar niet als kapstok voor het evangeliseren van kinderen.
Maylise
19-10-2011 om 14:59
Geen probleem
Ik zou er geen probleem mee hebben. Misschien ook omdat ik zelf gelovig ben (hoewel niet evangelisch). Maar ik zou er ook geen probleem mee hebben als het de hare krishna of zo zouden zijn. Zolang het maar respectvol gaat en de aandacht vooral op de activiteit is gevestigd.
Ik ken het fenomeen overigens wel. Niet zozeer voetbal maar in onze vorige wijk werden regelmatig kinderactiviteiten georganiseerd door een locale evangelische kerk. Die waren toegankelijk voor alle kinderen uit de buurt. De nadruk werd niet op het geloof geleged maar het kwam wel ter sprake.
dc
19-10-2011 om 15:56
Ja hoor
Ze komen maar, en dan praten we thuis nog na. Mijn man is gelovig, ik atheist, dus ze kunnen alle kanten op!
En wat betreft
"Deze mensen spreken veel te jonge kinderen aan zonder de ouders erbij"
Wat doen die kinderen dan buiten zonder ouders? Dan moet je erbij blijven hoor. Ik verwacht dat mijn kinderen naar huis komen om te vertellen dat volwassenen iets met ze willen doen, en dan ga ik wel polshoogte nemen.
Vic
19-10-2011 om 16:23
De wereld op zijn kop
"Wat doen die kinderen dan buiten zonder ouders? Dan moet je erbij blijven hoor."
Nou, ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het vrij gebruikelijk dat kinderen vanaf een jaar of 6 buiten spelen zonder direct oogtoezicht van hun ouders. En daar hebben geloofsfanatici dus helemaal niets te zoeken. Ik denk dat ik er melding van zou maken bij de politie. Prima dat die lui zieltjes willen winnen, maar dat doen ze dan maar bij volwassenen en niet bij kinderen.
Ely
19-10-2011 om 16:48
Wat zou er gebeuren
Als atheïsten een potje gaan voetballen bij gelovige kinderen en hen proberen te overtuigen dat er geen hogere macht is?
Leuk experiment, wie doet er mee?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
mari39
19-10-2011 om 16:52
Hier ook
Toevallig was dat hier laatst ook, in het stadspark en dusdanig gelegen dat jarigen daar niet alleen zouden zijn (drukke weg enzo), maar wel een park met speeltuintje voor kleintjes. Dus veel vaders/moeders erbij die in het gras liggen (was prachtig weer) en van afstand de kinderen in de gaten houden. Het was muziek, schmink, voetbal en ook een poppentheater met een evangelische show. Ik vond het eigenlijk heel raar en ook niet gepast, om jonge kinderen zo te benaderen. Ouders waren er weliswaar bij, maar toch, als ze zieltjes willen winnen, dan benaderen ze de ouders maar.
dc
19-10-2011 om 17:03
Ik vind
Dat als een kind oud genoeg is om alleen buiten te spelen, hij ook oud genoeg is om te weten wanneer hij weer terug naar huis moet om ouders in te lichten over voorval buiten.
Ik vind dit dus een voorval van dat een kind naar huis moet komen en ik mee ga.
Als een kind geen sjoege heeft dat het niet ok is om met een groep vreemde volwassenen (!) te gaan spelen, dan is het te klein om alleen buiten te spelen en moet je daar als ouder bij zijn.
Maylise
19-10-2011 om 17:14
Jongeren
Wat ik zo uit de tekst begrijp is dat het gaat om jongeren die dus een potje mee voetballen/training geven en daarnaast als de gelegenheid er is wat over Jezus vertellen. Het enige verschil met andere oudere jongens die eens met de kleintjes gaat voetballen/training geven is dat deze jongens het vanuit een achterliggende gedachte doen. Als een ander buurtjongen die toevallig ook Christelijk is voetbaltraining geeft aan de kleinere kinderen en die aan hem vragen waar dat kruisje om de nek voorstaan zal (bijna) niemand er bezwaar tegen hebben dat deze jongen uitlegt waarom hij dat kruisje draagt en waar het voorstaat.
In dit geval vinden de ouders het vervelend omdat het bewust vanuit die achterliggende gedachte gebeurd. Dat begrijp ik wel maar in de praktijk zal de uitwerking op de kinderen echt niet anders zijn dan het vriendje wat toevallig over Jezus vertelt of de ouder buurjongen met het kruisje die uitleg geeft.
Ik zou mijn kinderen uitleggen wat deze jongeren willen, dat ze prima met ze mogen voetballen en dat als ze vragen hebben ze bij mij moeten zijn.
Het gaat tenslotte ook niet meer om kleuters.
Sunny
19-10-2011 om 18:26
Nou ja
Ik vind de meeste reactie's erg overdreven. Als dit het ergste is wat mijn kinderen buiten kan overkomen dan teken ik!
Annet
19-10-2011 om 19:25
Het hangt ervan af hoe christelijk
Ik ben opgegroeid in het zuidoosten van het land. Iedereen was katholiek en geloof was geen issue.
Nu woon ik in de Bible belt met streng christelijke mensen. Ik heb geleerd voorzichtiger om te gaan met mensen die hun geloof uitdragen.
- Iemand uitleggen waarom je een kruisje draagt, vind ik prima.
- Een bijbelverhaal vertellen, ook prima.
De grens ligt bij een bijbelverhaal interpreteren. Want in sommige kringen verandert het (voor mij) mooie verhaal over het verloren schaap, in een uitleg dat iedereen vol zonde zit en het verloren schaap wordt iemand die het bestaan van God ontkent.
Mijn dochter kreeg deze zeer negatieve uitleg mee tijdens een braderie, op papier, toen ze ongeveer 8 jaar was.
Ik ben daar erg van geschrokken. Ik heb dochter (hoewel ik tot die tijd nooit iets negatiefs had gezegd over strengere geloven dan die van onszelf) uitgelegd dat verschillende groepen de bijbelverhalen anders uitleggen. Zij is 1 of 2x meegeweest met buurmeisje naar een evangelische kerk. Maar juist om die reden mocht ze niet vaker mee.
Op de zeer christelijke school in het dorp wordt volop verteld over de duivel, over dat iedereen met zonde wordt geboren. Harry potter mag niet gelezen worden. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Dit gaat zo tegen mijn eigen opvoeding in, dat ik niet wil dat mijn kind hier veel mee te maken krijgt (lees: door beinvloed wordt).
Als een kind oud genoeg is (ik schat ergens tussen 8 - 10 jaar) dan kun je kind uitleggen hoe je zelf denkt en wat het verschil is met overtuigingen van anderen.
Maar of een kind met die verschillen om kan gaan, hangt ook sterk af van het kind zelf.
Ik leer mijn kinderen wel met respect om te gaan met andersgelovigen. Vloeken met godsnaam hoort niet, hier kan ook een uitroep als "Jeetje" niet want dit komt van Jezus. "Verdorie" is ook niet zo geslaagd.
Ik wil best rekening houden met. Ik wil niet beinvloed worden door....
Ely
19-10-2011 om 20:27
Sorry maylise
Maar vwb dat het gelijk zou staan met een jongen die gevraagd wordt waarom kruisje om nek ben ik niet met je eens.
Je schrijft zelf al dat de achterliggende bedoeling anders is en daarom zal de inhoud en vorm van de boodschap ook anders zijn. Deze mensen willen kinderen ergens van overtuigen, dat is iets anders dan een vraag beantwoorden.
Ik heb het al eerder gezegd: draai het maar om; accepteert een christelijk iemand dat een atheïst zijn kinderen gaat overtuigen van het niet bestaan van God? Of geen atheïst maar een anders gelovige? Ik denk niet dat alle christenen of alle gelovigen daar blij van zouden worden. Dus is het heel simpel: bij twijfel niet inhalen, laat die kinderen voorgelicht worden op een door hun ouders gekozen wijze.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Kaaskopje
19-10-2011 om 20:57
Zeer ongewenst
Ik zou deze vorm van evangeliseren zeer ongewenst vinden.
Ely stelde al heel vrolijk voor het omgekeerde te doen bij gelovige kinderen. Het huis zou te klein zijn, echt waar.
Wij wonen bij een veld waar veel gevoetbald wordt buiten schooltijd. Ik zou niet willen dat dit soort mensen misbruik maakt van het feit dat ze op goedgelovige zieltjes in kunnen praten zonder volwassen weerwoord.
Silone
19-10-2011 om 22:20
Kruisje om de nek (ot)
Wij zijn zelf, hoewel christelijk, niet bijster praktiserend. Middelste zoon heeft al vanaf kleuterleeftijd helemaal niets met bijbelverhalen of geloof. (hilarisch toen hij op 6-jarige leeftijd een plaatje in de kinderbijbel van een knielend biddende David zag en zei: ik weet waarom hij op zijn knieën ligt. Anders pas hij niet op de bladzijde). Goed, zoon was pas jarig (14), en op de vraag wat hij graag zou willen hebben, antwoordde hij: een zilveren ketting met een kruis.
Ik viel zowat steil achterover, een kruis? Waarom?
Nou, antwoordde hij, dat heeft toch iets te maken met geloof enzo. Wij geloven toch?
Ik vond het wel bijzonder eigenlijk. Hoewel ik vermoed dat het meer te maken heeft met zijn fascinatie voor rappers dan voor geloof
Manda Rijn
19-10-2011 om 22:52
Zielenzuigers
als het een groepje Moslims was geweest had Wilders er direct opgezeten en met hem de rest van PVV stemmend Nederland. Ik hoop heel erg dat ik nog een keer een Jehova aan de deur krijg, ik ga ook een ziel redden van het geloof. Want wie aanbelt MOET ook naar mij luisteren en dat kan bij kinderen niet zo makkelijk afgedwongen worden, daarom vind ik het in principe fout.
Echter, mijn dochter is het type niet om gebrainwashed thuis te komen, ik vind het ergens ook wel een mooie kans voor die kinderen en ouders om het over anders denkenden te hebben en de grenzen die sommige opzoeken om hun mening over te dragen. En ergens waardeer ik het ook wel dat iemand mij wil redden, dat vind ik dan schattig. Echter niet op deze manier, kom even langs de deur hier, zou ik enig vinden. Even lekker een babbeltje maken
Valkyre
20-10-2011 om 01:52
Precies wat manda zegt
Als het moslims waren geweest, zou het niet evangeliseren maar "ronselen" genoemd worden.
Groeten, Valkyre
Fiorucci
20-10-2011 om 08:30
En...
Ik hou er gewoon niet van dat er een soort verborgen agenda wordt gehanteerd onder het mom van: Kijk ons eens leuk vrijwillig voetballen met kinderen.
Guinevere
20-10-2011 om 08:44
Vergunning nodig?
Heb je niet gewoon een vergunning nodig om in de openbare ruimte wervende activiteiten te ontplooien?
Sowieso vertrouw ik een groep jonge, frisgewassen mannen niet die zich bezig willen houden met een groep kinderen. Je hebt voor minder een verklaring van gedrag nodig. Verder zou mijn eigen zoon (atheïst) rechtsomkeert maken als iemand over Jezus zou gaan beginnen. Bovendien houdt ie niet van voetbal.
Belle Époque
20-10-2011 om 08:57
Iets terugdoen
Toch lief dat die mensen zo leuk met de kinderen gaan voetballen! Je zou spontaan iets terug willen doen! Bijvoorbeeld een gezellig feestje organiseren voor de kinderen van hun kerk!
Ik denk dan, gezien de tijd van het jaar, meteen aan een leuk Harry Potterfeestje tijdens Halloween!
Kiki
20-10-2011 om 09:10
Brr, ik bibber bij de gedachte
hoe mijn fanatiek niet-gelovige man zou reageren op een groepje mannen die zijn kinderen proberen te evangeliseren.
Het voetbalveldje zou te klein zijn, echt waar. Zijn ze nou helemaal gek geworden, inderdaad als het moslims waren geweest had het heel anders in de krant gestaan en had iedereen er bovenop gezeten.
Ik vind het te zot voor woorden om eerlijk te zijn
albana
20-10-2011 om 09:44
Je kan het toch relativeren?
Hier (ter plaatse) is een vrij gevestige 'vrijzinnige gemeente' die op een vrijwel zelfde manier evangeliseerd.
Ze organiseren elke vakantie 'jeugdspektakeldagen' die enorm aantrekkelijk zijn voor basisschool jeugd. Ze doen écht leuke dingen, gratis en voor niks, met daarbij ook nog de nodige versnaperingen ook gratis en voor niks. Ze doen een sportieve dag midden op de markt in het centum of ze houden een culturele dag waar kinderen allerlei hapjes en drankjes mogen maken in hun eigen gebouw (dat overigens meer op een zalencentrum lijkt dan op een 'kerk'). Of een creatieve dag in de geest van 'pimp je sneakers' (echt waar! Ik kwam het tegen op reclamematriaal)of een kleding-ruil-beurs. En als je kind er dan heen gaat of langs komt of toevallig in het centrum is dan worden de kinderen ook 'jezuswijs'gemaakt.
Ze hebben ook een zeer bijzondere manier van reclame maken. Ze gebruiken (tegenwoordig) twitter en plaatselijke internetpagina's waar de jeugd veel op kijkt en zetten hun eigen kinderen in door foldertjes uit te delen overal (ja ook op school,zonder toestemming of medeweten van school). De wat oudere jeugd staat bij supermarkten en bij evenementen ook foldertjes uit te delen. Ik verdenk ze ervan dat ze het niet prettig vinden dat ouders meekomen om hun kinderen weg te brengen. Het terrein waar het plaats vind is áltijd zo ingericht dat je er écht je auto niet kwijt kan en je fiets kan je ook niet voor 'even' parkeren. En ze laten altijd een stoet mensen klaarstaan die elk kind dat langskomt meteen kan aanpakken en naar binnen te helpen/begeleiden. Het is een drukke doorgaande weg. Mijn oudste is er wel een tijdje heen geweest en ik weet nog dat de eerste keer ik enigzins overdonderd was door de snelheid en het gemak waarmee ik mijn eigen voornemen (even kind naar binnen brengen) liet varen.Ik heb toen dan ook mijn fiets verderop geparkeerd en ben alsnog naar binnen gegaan. En 'moest' toen een uitgebreide uitleg geven wáárom ik dat wilde (ik wilde fatsoenlijk afscheid nemen en de afspraak die ik met haar had duidelijk maken). Volgens hen was dat voor de 'veiligheid'. Ze wilden niet zomaar iedereen binnen laten met al die kinderen daar....
Ik wist waarvanuit dit georganiseerd werd. Maar ken mijn oudste ook goed genoeg om te weten dat die gewoon gaat omdat er andere kinderen gaan waar ze het goed mee kan vinden en omdat ze een leuke middag wil hebben. En al dat geklets en gezang over koningen zou haar hoogstens verbazen en aan het denken zetten, maar oudste is een kind dat daar eerst over nadenkt en zich niet zomaar 'laat' evangeliseren. Maar tot mijn grote verbazing waren er ook talloze kinderen van buitenlandse orgigine o.a. met hoofddoeken op. Waarvan ik overtuigd ben dat de ouders van deze kinderen helemaal niet wisten waarvanuit dit georganiseerd werd. En erna kreeg ik aan de schoolpoort in de gaten dat er ook 'gewone ouders' (voorzover die bestaan) waren van nederlandse origine die ook niet verder gedacht hadden dan gewoon een leuke gratis kinderactiviteit in een verregende herfstvakantie. En die het misschien nu nog niet weten....
Het is dus wel erg 'tactisch'gedaan. Maar persoonlijk vraag ik me af wat het effect is van zulke middagen. Willen ze wel evangeliseren in die mate dat ze 'nieuwe zieltjes' werven? Of willen ze mensen/kinderen alleen maar 'voorlichten' en aan het denken zetten? Over hun eigen beleving van het geloof? Met die laatste heb ik geen moeite. Met die eerste daar heb ik enorm mijn twijfels bij of dat op deze manier lukt.
Je kan het thuis relativeren. Dat blijkt al uit het feit dat die kinderen uit het stukje het aan hun ouders vertellen. Je kan erover praten. Die kinderen worden heus niet van een potje voetbal zo nu en dan opeens supergelovig. Dáár geloof ik nu weer niet in. Zeker niet als je thuis iets totaal anders verteld en op die manier opvoed. Overigens was de 'voorlichting' zo dat ik mijn dochter niet kon overtuigen dat met die 'koning' niet Willem-Alexander werd bedoeld....
groeten albana
Fiorucci
20-10-2011 om 09:51
Albana
Natuurlijk kun je het relativeren, zou ik zeker doen. Maar ik hou gewoon niet van verborgen agenda's. Hier zijn ook weleens activiteiten, waar en passant wel bij vermeld wordt dat ze dan s'avonds bij het kampvuur een bijbelverhaal vertellen. Dat is eerlijk en open, dan weet je waar je je kind heen stuurt. Mijn dochter is mee op kamp geweest met de parochie van de katholieke kerk, ik wist van te voren dat er best een keer gepraat zou woden over bepaalde onderwerpen, net als op haar katholieke school.
Sunny
20-10-2011 om 10:00
Albana
Je kan het thuis relativeren. Dat blijkt al uit het feit dat die kinderen uit het stukje het aan hun ouders vertellen. Je kan erover praten. Die kinderen worden heus niet van een potje voetbal zo nu en dan opeens supergelovig. Dáár geloof ik nu weer niet in. Zeker niet als je thuis iets totaal anders verteld en op die manier opvoed.
Precies. En verborgen agenda, tsja. Er zijn zoveel zaken waar kinderen mee in aanraking komen die een verborgen agenda hebben. Denk alleen eens aan reclame en van alles sparen bij de supermarkt. Ik maak ook regelmatig dit soort evangelisatie activiteiten in mijn omgeving mee en zie er juist een opening in om met mijn kinderen te praten over invloeden van buitenaf en hoe ermee om te gaan.
FayW
20-10-2011 om 10:00
Missie werk
Als ik mijn kind opgeef voor een activiteit met een evangelische grondslag dan kies ik daar zelf voor (wat ik dus zeer waarschijnlijk niet zou doen). Als er iemand voor mijn deur staat met de blijde boodschap kan ik vriendelijk bedanken en de deur dicht doen.
Maar als mijn kind gaat voetballen dan moet hij niet ongevraagd lastiggevallen worden door iemand die bewust jongens opzoekt om ze te evangeliseren. Het zou toch vervelend zijn als kind in zijn eigen buurt niet meer kan voetballen omdat er missionarissen rondlopen die hem willen bekeren.
Ik denk dat ik contact op zou nemen met de wijkagent. Echt te gek voor woorden dit.
Sunny
20-10-2011 om 10:08
Ik denk
Dat degenen met de grootste bezwaren het minste weten van de manier waarop ze het evangelie brengen en zich drukker maken over hun eigen voorstelling hierbij dan om de werkelijkheid. En dan nog, in het ergste geval willen ze er meer over weten of worden uiteindelijk zelf gelovig tegen de tijd dat ze zelf de keus kunnen maken. Ik vind het echt vrij onschuldig en ongevaarlijk.
anderss
20-10-2011 om 10:19
Zou me niets uitmaken
ik heb mijn kinderen voldoende weerbaar gemaakt tegen dit soort praatjes uiteindelijk is het ook hun eigen keuze
Fiorucci
20-10-2011 om 10:29
Sunny
Nou nee, ik weet best hoe dat gaat. En natuurlijk komen kinderen meer verborgen agenda's tegen, maar dat is al jammer genoeg, ik zit dan niet te wachten op nog zo'n moment erbij. Kijk, de EO evangeliseert ook, mijn kinderen keken daar dus niet naar. Maar dat is een keuze die ik kan maken omdat zij daar open in zijn. In dit geval krijg je die kans dus niet.
Sancy
20-10-2011 om 10:38
Sunny
"Ik denk dat degenen met de grootste bezwaren het minste weten van de manier waarop ze het evangelie brengen en zich drukker maken over hun eigen voorstelling hierbij dan om de werkelijkheid."
Ja, dat kun je en mag je denken maar dat gaat toch echt niet op voor mij, en ik vermoed dat het voor meer mensen geldt hier. Het gaat er niet om hóe ze het evangelie brengen, het gaat er om dát ze het brengen, op een manier die ruikt naar sluikreclame.
Sancy
20-10-2011 om 10:41
Aan de deur
Als ik mensen aan de deur krijg die me fijn willen vertellen hoe mooi hun geloof is, vraag ik altijd of ze mij hun adres even willen geven zodat ik een tegenbezoekje kan afleggen om hen mijn zienswijze uit te leggen.
Vreemd genoeg krijg ik nooit een adres.
Sancy
20-10-2011 om 12:33
Ja maar berber
Ik heb geen bezwaar tegen de bezoekjes aan mijn deur, ik heb bezwaar tegen het gebrek aan wederkerigheid
kaatje43
20-10-2011 om 21:14
Waarom waarom
hebben gelovigen vaak de drang om anderen hun mening op te dringen. Laat mij lekker in mijn waarde, dan laat ik jou in de jouwe.
Inderdaad als het moslims zouden zijn, zou het land te klein zijn. En nu wordt er door sommigen gereageerd alsof het moet kunnen "Evangelisten zijn nu eenmaal zo". Ja daaaag. De doelstelling van dit "vrijwilligerswerk" is natuurlijk niet het voetballen. Want dat doet de jeugd ook wel zonder ze hoor. De doelstelling is het bekeren. Ik word daar kotsmisselijk van. Sorry, ik moest het even kwijt.