Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
P

P

19-10-2011 om 13:21

Mag jouw kind voetballen met evangelisten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sunny

Sunny

20-10-2011 om 22:39

Oke dan

Inderdaad als het moslims zouden zijn, zou het land te klein zijn.

En terecht. Dit is appelen met peren vergelijken. Ik ga dit niet uitleggen, verdiep jezelf er maar in. En bespaar me praatjes over racisme en pvv, ik heb zelf een kind van een moslim en ben zelf atheïst. Schieten maar weer!

Ely

Ely

20-10-2011 om 23:20

Sunny

Sorry, ik ben razend benieuwd wat je bedoeld maar begrijp niet eens waar ik me in moet verdiepen?
Het verschil tussen de geloven? Het verschil in impact als christenen zieltjes gaan winnen bij kinderen of moslims?
Help me ff, want je triggert me

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

20-10-2011 om 23:40

Sunny

Vorig jaar kwamen mijn jongste zoon, nichtje en buurkinderen thuis met knuffelbeesten met een kaartje er aan, uitgedeeld door een plaatselijke islamitische vereniging. Het kaartje was gericht aan de kinderen en bevatte tekst over God (weet niet meer precies wat er stond). Sterker nog het is me al vaker opgevallen dat Moslims in het westen heel goed naar Evangelische kerken kijken want ik heb al vaker soortgelijke acties meegemaakt (gericht op volwassenen weliswaar van Moslims). Niet zo veel vooralsnog in Nederland maar eerder in Frankrijk/Engeland. Weet zeker dat het in Nederland ook meer zal gebeuren.

En nee, ik zie niet in wat er anders is aan evangeliserende christenen en aan evangeliserende moslims. Beide kan ik me niet druk om maken; ook niet als het gericht is op kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2011 om 00:44

Nou ik wel

Het werkt op mij averechts als ze mij op straat aanspreken. Laat staan als ze er gezellig bij gaan voetballen met mijn kinderen. Ik heb vroeger bij Youth for Christ gezeten en die gingen ook eens in de zoveel tijd de stad in met wervende foldertjes en vol enthousiasme voor mogelijke gesprekken. Ik wilde niet mee, ik was daar tegen. Ik heb dat dus nooit gedaan.
Ik wil op straat niet lastig gevallen worden over het geloof. Ik blijf uiteraard wel vriendelijk als het wel gebeurt, maar ik hou het zeer kort. Kinderen hebben die vaardigheid meestal nog niet, zeker niet op een plaats waar ze bezig zijn en dus niet door kunnen lopen.

Snuggle's

Snuggle's

21-10-2011 om 01:10

Boos

Ik sluit me aan bij veel reacties Ik zou ook flink boos zijn als ik zoiets zou merken. Zoiets doe je niet ongevraagd bij kinderen, belachelijk.

Ik ben ook wel erg benieuwd waarom het bij moslims anders zou zijn sunny? En ik weet niet waarin ik het moet zoeken, dus kan me er ook slecht in verdiepen dan.

Ik moet wel zeggen dat ik het bij volwassenen wel een soort schattig kan vinden dat evangeliseren. Die mensen denken werkelijk dat je zo moet leven om straks het eeuwige leven te krijgen (enzo), en gunnen dat andere mensen ook. Dat is best lief toch ook al vind ik het onzin.

Snuggle's

Middel tot doel en moslims

Wat mij betreft maakt het geen fluit uit als het om het even welk geloof betreft, ja ook als het moslims waren geweest...dan had ik er hetzelfde tegenover gestaan. Er is hier ook met regelmaat een soort 'bazar-achtige' dag georganiseerd door de moslimgemeenschap. Met turkse dans, en marokkaanse hapjes en je kan de moskee bekijken waarbij iemand uitleg geeft en de kinderen kunnen zo'n henna tekening op hun hand krijgen. Ben ik ook wel eens met de kinderen heef geweest. Heeft (als je het zo wil stellen) óók een verborgen agenda....w.s. niet eens met als doel je te evangeliseren, maar om je in ieder geval positiever tegenover hun geloof te laten kijken.
Wie zegt trouwens dat die voetballende vrijwilligers willen evangeliseren? Zeggen ze dat zelf? Want misschien is dat hun doel wel helemaal niet......Misschien willen ze wel alleen al die voetballende kinderen tot nadenken over het geloof aanzetten......Volgens mij zeggen alleen de ouders van die kinderen dat en de krant.
Deze voetballers gebruiken het 'voetbal' alleen als middel om een bepaald doel te bereiken. (even daargelaten wat dat doel nu is). Gewoon precies hetzelfde als wat de kaasboer doet die jouw een zo aardig een blokje kaas geeft...zijn doel is dat je die kaas er ook bijkoopt.En gewoon precies hetzelfde als de supermarkt doet met de voetbalplaatjes en wat de straatfotograaf doet als hij willekeurig allerlei mensen tijdens een evenement op de foto zet en ze een briefje met afhaaladres in de hand drukt en ook hetzelfde als uitverkoopacties in samenwerkingsverbanden van winkeliers, waarbij ook vaak vertier en eten aangeboden wordt. Allemaal 'middelen' die tot een doel leiden dat meestal is 'iets verkopen'. En of dat 'iets' wat ze nu willen verkopen willekeurig welke religie of handelswaar is maakt niet uit. Het zijn allemaal verborgen agenda's en ja dat is niet sympathiek, maar aan ouders de taak om hun kinderen dat te laten zien en doorzien.
In een verbod zie ik niets. Volgens mij is dat een enorme beperking van de 'vrijheid van meningsuiting' en dat moeten we niet willen, toch?
Ik denk persoonlijk ook dat die ouders door er zo'n ophef van te maken en de krant erbij te halen onwillekeurig alleen die voetballers maar in de kaart hebben gespeeld. Geweldige reclame toch voor die evangeliserende voetballers? Niet dan? Die zullen er alleen maar blij van worden vermoed ik en dat gratis en voor niks.
groeten albana

Ely

Ely

21-10-2011 om 09:16

Kaasboer

Mijn kinderen mogen ook geen eten aannemen van vreemden. Die kaasboer staat hier ook nooit op straat kaas aan kinderen aan te bieden dus vanuit de aanbod kant zie ik het ook niet gebeuren.

Terpi

Terpi

21-10-2011 om 09:34

Ik snap het niet...

Iedereen maakt zich druk over dat zieltjes winnen maar hee, ik wil niet eens dat ze gaan voetballen:

http://www.youtube.com/watch?v=AYyN8OHnez4 hahaha!

Primavera

Primavera

21-10-2011 om 10:24

Hmmm

Ik kan een heel eind meegaan met Albana, maar toch zit er een klein verschil in wat in de praktijk de boel helemaal anders maakt. De kaasboer biedt het kaasblokje aan in zijn winkel. De supermaarkt biedt de voetbalplaatjes aan bij haar kassa.
Stel nou dat die allemaal op het voetbalveldje komen en dat je kind als het gewoon wil voetballen slalom moet maken tussen evangelistische trainers die tussen neus en lippen de blijde boodschap verkondigen, kaasboeren, die wel even een hapje vol proteinen, goed voor energie tijdens het voetballen aanbieden en supermarktpersoneel die de kinderen albums in hun handen duwt met de woorden dat ze plaatjes bij de supermarkt kunnen krijgen als hun moeder daar boodschappen gaat doen, enz. Dat wordt nog een hele mensenmassa op die veldjes, die allemaal hun produkten/diensten/overtuigingen aan de man proberen te brengen bij kinderen die alleen maar een balletje wilden trappen.
Evangelisten die ongevraagd op een openbaar veldje zich komen promoten zijn net zo fout als die verkade meneer, die dacht dat hij vrijblijvend op school kinderen wel kon interviewen en een koekje aanbieden. Het is over de grens en ergens helemaal fout.
Als de evangelisten via voetbal hun informatie willen geven is dat best, maar dan moeten ze zelf maar voetbalveldje kopen in de verschillende wijken en een groot bord bij de ingang zetten met gratis trainig (met evangelistische boodschap).
Groeten Primavera

Vic

Vic

21-10-2011 om 11:14

Volgens mij

Volgens mij maakte Sunny een opmerking over de islam omdat daarvoor ergens werd gezegd dat het als het bekerende moslims waren geweest, het dek van de ham was geweest en men had gesproken over ronselen.

Vic

Vic

21-10-2011 om 11:20

Jaja

Hek en dam dus.

Ja dat was ik

als het moslims waren geweest was Wilders en pvv stemmend NL erop gesprongen, in de trant van "zie je wel ze willen ons een Islamitsche samenleving opdringen, we zijn in gevaar, we worden weggevaagd door het Moslim tuig etc etc"

ik snap wel dat gelovigen willen en moeten bekeren ze hebben alleen niet door dat geloven in God op de Christelijke manier in mijn ogen erg dicht op geloven in Sinterklaas lijkt. Ik vind het ook zo grappig dat mijn oudste het als haar taak ziet haar zusje ergens in te laten geloven wat ze niet begrijpt, geloven moet dus aangeleerd worden. En als je dan ouder wordt en met kritische vragen komt dan blijkt vanzelf dat het indd niet helemaal klopt. Dat het niet helemaal klopt zien Evangelisten niet, die twijfelen aan wetenschappelijke bewijzen en weerleggen dat God ondoorgrondelijk is.

tja.

Fiorucci

Fiorucci

21-10-2011 om 12:01

Dat denk ik ook,over de pvv

In mijn stad woedt nu een discussie over een nieuwe kleine moskee, en terwijl de pvv niet eens meedeed aan de gemeenteraadsverkiezingen, springen zij er bovenop....

Maar dat gebeurt toch ook?

Nou, op straat loop ik ook enorm vaak straatverkopers tegen het lijf. Die je kranten willen verkopen of een krant 'geven' met daarna het praatje dat je daarna dan wel een briefje met je gegevens moet invullen en dan blijkt dat er een proefabbonement aan vast zit. En ik zie ook vaak zat andere ondernemers die je op straat iets 'aanbieden' (een gratis lot b.v.) om je hun winkel in te lokken (moet je daarna in de winkel wel even kijken of je gewonnen hebt en ja hoor, dat héb je, maar de prijs is pas voor jouw als je een kassabon erbij hebt, dit voorbeeld overkwam mij kort geleden nog, met mijn zéér enthousiaste dochter erbij, die het natuurlijk enorm zonde vond om die 'prijs' te laten liggen.
Telecomwinkels zijn er ook erg goed in, ook op de openbare weg.
Overal heeft sponsoring zijn intrede gedaan......Ook op sportverenigingen, daar worden 'gratis' blokjes kaas aangeboden 'geschonken' door de die en die kaasboer 'belangeloos' (ja,ja) en chips uitgedeeld van een bepaald merk omdat hun shirt-sponsor dat wil en na het sportkamp patat van die en die patatzaak. Zelfs op basisscholen heeft sponsoring zijn intrede al gedaan.
Ja en daarbij kan de vereniging/school/stichting of wat dan ook zélf kiezen. Maar jij als ouder hebt er niets over te zeggen (of je moet de m.r.aanporren of erin zitten,maar dan moeten die het wél met je eens zijn).
Dus als die kaasboer op school z'n blokjes kaas komt uitdelen en meteen voor de moeders er briefjes bijdoet dat hij heerlijke makkelijke meeneemkaas heeft gebeurd eigelijk hetzelfde. En wat is er mis met kaas in de ogen van de school? Gezond, lekker, je kan het nog gebruiken ook voor een lesje koe-melk-kaas en hoe dat werkt. Niets mis mee toch?
Wij weten dat die kaasboer of chipsfabriekkant een dubbele agenda heeft. De school en de sportvereniging ook. De kinderen moeten het nog leren.
Ik snap ook wel dat bij iedereen de stekels recht overreind gaan staan....dat zou ikzelf ook hebben, het is ook wel een beetje 'misselijkmakend' om dat bij kinderen zonder direct toezicht te doen. Maar echt het is al overal om ons heen. Allerlei dubbele agenda's en allemaal streven ze maar 1 doel na...ons iets verkopen!
Dat alles verbieden zeker op de openbare weg, gaat écht niet lukken hoor. Zeker niet als het niet eens lukt op scholen/sportverenigingen etc. daar waar je kind toch 'veilig' zou moeten zijn.
groeten albana

krin

krin

21-10-2011 om 14:36

Oké

dan pleit ik ervoor dat missionaire bezigheden, afkomstig van welke gezindte dan ook, voortaan bij twijfel getoetst moeten worden door de reclamecodecommissie.
Dit lijkt me te vallen onder sluikreclame. Bovendien lijkt me reclame voor godsdienst dan evenals voor tabak en alcohol niet geschikt voor kinderen onder de 16 à 18.

Ely

Ely

21-10-2011 om 19:42

Dan wil ik ook dat er eerst betaald moet worden voordat het evangelie is het hoofd mag komen.
Los van het feit dat ik niet eerder had gehoord van kaas dat uitgedeeld wordt op school vind ik dat we niet mogen voorbijgaan aan 1 belangrijk verschil in deze vergelijking: wij doen de boodschappen en bepalen daarmee dus of we die lekkere kaas ook daadwerkelijk kopen als dat proevertje bij onze kinderen in de smaak viel. Qua denkbeelden is dat niet zo eenvoudig .

Snuggle's

Snuggle's

21-10-2011 om 23:19

Verschil

Ik vind het nogal een groot verschil, tussen sluikreclame van de kaasboer en mijn kinderen ideeën aanpraten.

Misschien zijn het wel mensen van de SGP die vinden dat vrouwen minder rechten hebben (of in ieder geval andere rechten). Of die maar even vertellen dat je ongelovige ouders straks naar de hel gaan. Zou zomaar kunnen toch? Genoeg (in mijn ogen) vreemde ideeën bij veel geloven. En dan gebracht door die leuke, stoere jongens die met je voetballen.
Dat vind ik een stuk erger dan bij welke kaasboer je je kaas zou moeten halen.

Daarnaast kan ik als het op school gebeurt de school aanspreken, op de sportvereniging het bestuur en in de stad ben je er over het algemeen zelf bij tot ze ouder zijn. In ieder geval ouder dan als ze alleen gaan buiten spelen.
Snuggle's

Vrije samenleving

In een vrije samenleving mag je ideeen aanbieden en uitwisselen. Dat vind ik juist mooi. In een dictatuur of een gesloten samenleving staan daar sancties op. Wat niet wegneemt dat je het natuurlijk niet overal mee eens hoeft te zijn of je zelfs kan ergeren. Ik zou dit aangrijpen om kinderen te vertellen over de christelijke opvattingen die er in hun familie leven en geleefd hebben en mijn eigen ervaringen.
Op een dag vroeg de opvang of zoon mee mocht naar een sport en spelmiddag in het AMC. Ja, natuurlijk!
Komt zoon thuis en vertelt dat de sportleiders tegen hem hadden gezegd: maar je bent helemaal niet te dik! Daar heb ik me toen over verbaasd en geergerd. Die nationale obsessie met gewicht leidt ertoe dat bewegen niet gewoon leuk kan zijn maar dat het toch wel een gezondheidsdoel moet dienen. Dan leg ik dat ook uit aan zoon. Dat mensen zich zorgen maken over overgewicht bij kinderen. Maar dat is niet voor ons bedoeld. Wij eten al gezond en bewegen. En dat je er geen obsessie van moet maken. Dat zie je aan Amerika, hoe meer aandacht hoe dikker de mensen worden.

Joyeux

Dat is in dit draadje ook al voorbij gekomen. Iedereen heeft bedoelingen, het is nuttig om dat mechanisme voor je kinderen bloot te leggen.

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2011 om 13:47

Anne

Natuurlijk leer ik dat mijn kinderen, maar dat wil niet zeggen dat we het er dan mee eens moeten zijn, en dat je als ouder alles maar over je kant moet laten gaan. Er was ook ophef over de Verkade campagne op een school, en terecht.

Ophef

Heerlijk ophef. Dat wil niet zeggen dat je alles moet gaan verbieden. Ik heb me vreselijk geërgerd aan de buschauffeur die zijn kruisje niet meer op mag als chauffeur in het ov. Je zoekt samen naar een grens en gelukkig is daar debat over mogelijk. De grenzen zijn cultureel bepaald en veranderen. Ik wil graag ondergoed op halfnaakte dames en heren op abri's verbieden.

Grens

Kinderen die lekker buitenspelen willen bekeren tot een geloof door ze te paaien met leuke voetbaldingen gaat over een grens. Een jong kind kan moeilijk ergens anders gaan voetballen.
Wat volgt? Militairen ronselen op puberhangplekken?

Militairen

Gewoon op Sail. Vlakbij een tent met hippe optredens en spannende activiteiten voor jongeren als duiken en bungyjumpen.
Je kunt altijd weglopen, zelfs op school, hoewel ik die koekjes ook niet zou moeten maar Gruiten ook niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2011 om 14:47

Annej

Ik werk op een callcenter. Ik zit in hoofdzaak op een klantenservice, maar ik ken ook de regels van telefonische verkoop. Bij tel. verkoop mag je kinderen onder de 18 niets verkopen. Colportage aan de deur mag bmw ook niet onder de 18. Verkoop in de winkel mag eerder. Il zie benadering op straat als colportage of telefonische verkoop. Niet ondef de 18 zonder volwassen toezicht.

Geld

Nou, Kaaskopje, daar ligt voor mij ook wel de grens hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2011 om 15:43

Geld

Jij maakt blijkbaar onderscheid tussen opvattingen en koopwaar. Als iemand zomaar uiting geeft van een mening kun je daar weinig aan doen. Als het echter een bewuste actie naar minderjarigen toe is om die minderjarige over te halen naar een opvatting, gaat wat mij betreft de colportageregel in.

Maar....

Kaaskopje, we doen allemaal niet anders dan kinderen indoctrineren, en dat heet opvoeding? Tenzij er strafbare zaken zijn zou ik me toch maar niet druk maken.

Weglopen?

Waar moet een jong kind dat wil voetballen naar toe, als het weg wil lopen voor evangelisten op het trapveldje in de buurt?
Ik dring mijn kinderen geen enkele geloofsovertuiging op en wil ook niet dat anderen dat doen.

Snuggle's

Snuggle's

22-10-2011 om 16:46

Annej

En toch indoctrineer ik mijn kinderen bij voorkeur met mijn ideeën, en laat ik ze indoctrineren door mensen waar ik vertrouwen in heb.

Snuggle's

Snuggle's

Ik indoctrineer hier ook.
Maar ook leer ik ze al op jonge leeftijd dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. Sommigen mag je met een korrel zout nemen, het is de kunst daar je eigen weg in te vinden. En ja, natuurlijk zoek je vertrouwde mensen voor ze uit, waar je de kans hebt, maar alleen mensen met jou ideeen is het ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.