Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

MRI schreef op 08-11-2023 om 11:04:

[..]

zo mee eens, koken is een basisvaardigheid van een volwassen mens. Ik zou me schamen als ik mijn zoon niet geleerd had ook te koken.

andere basisvaardigheden voor volwassen mensen:

- zwemmen

- fietsen

- basisadministratie ( ik ken een man van tegen de zestig die zijn bankzaken niet kan doen. Hij moet van zijn vrouw contant geld krijgen. Terwijl hij nb ic-verpleegkundige is, dus niet ongeletterd of zo)

- etc

-

Zwemmen hoort hier bij de opvoeding, maar in heel veel andere landen niet. Ik denk dat meer dan de helft van de wereldbevolking niet kan zwemmen. En dat kun je ze niet kwalijk nemen.

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:07

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 10:56:

[..]

Elkaars min punten accepteren. Denken in oplossingen: is het aanleren van 1 of 2 makkelijke maaltijden haalbaar. Vooruit koken en invriezen etc

Ja als dat werkt voor een stel prima. Maar wat mij betreft vind ik het dan wel gezellig als iemand inderdaad de bereidheid heeft enigszins wat te leren. Als het een vanzelfsprekend privilege is niet te koken vind ik dat extreem onaantrekkelijk

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:08

MamaE schreef op 08-11-2023 om 11:06:

[..]

Zwemmen hoort hier bij de opvoeding, maar in heel veel andere landen niet. Ik denk dat meer dan de helft van de wereldbevolking niet kan zwemmen. En dat kun je ze niet kwalijk nemen.

ja tuurlijk snap ik ik wilde er nog 'in Nederland" bij zetten (en bij fietsen en basisadministratie ook) maar dacht dat mensen dat wel snapten. Ik zal het veranderen

Ik vind koken vallen onder zelfredzaamheid. Als ik plotseling langere tijd niet beschikbaar ben wegens ziekte of een ongeval of zo, dan wil ik dat mijn man zichzelf en onze dochter kan redden. Dus ook dat hij (indien kleine kinderen) een luier kan verschonen, een kind kan wassen en aankleden, op tijd naar opvang/school/zwemles/kinderfeestje/therapie/sport/clubjes kan brengen en kan zorgen voor voedzame maaltijden. Als je er een keer niet bent kun je vooruit koken en invriezen (wij hebben geen vriezer, alleen een klein vriesvakje, dus dat wordt al lastig). Maar als het langere tijd duurt of het is onverwacht, hoop ik toch op enige zelfredzaamheid.

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:18

MamaE schreef op 08-11-2023 om 11:12:

Ik vind koken vallen onder zelfredzaamheid. Als ik plotseling langere tijd niet beschikbaar ben wegens ziekte of een ongeval of zo, dan wil ik dat mijn man zichzelf en onze dochter kan redden. Dus ook dat hij (indien kleine kinderen) een luier kan verschonen, een kind kan wassen en aankleden, op tijd naar opvang/school/zwemles/kinderfeestje/therapie/sport/clubjes kan brengen en kan zorgen voor voedzame maaltijden. Als je er een keer niet bent kun je vooruit koken en invriezen (wij hebben geen vriezer, alleen een klein vriesvakje, dus dat wordt al lastig). Maar als het langere tijd duurt of het is onverwacht, hoop ik toch op enige zelfredzaamheid.

Nou inderdaad, daarom vind ik het ook een basisvaardigheid. Dan kun je natuurlijk alsnog overeen komen dat de een kookt en de ander afwast. Ik begrijp ook niet hoe mensen zichzelf dan zien als ze dit per se niet willen doen. Ik zou het mijn eer te na vinden. Dat heb ik ook met zaken als een band plakken of een gaatje boren e.d. Ik wil dat zelf kunnen. En tegelijkertijd kan ik ook zien dat iemand die houdt van klussen of aan fietsen sleutelen daar sneller en handiger in kan zijn. Maar ik wil niet met lamme handjes dat soort dingen aan de ander als vanzelfsprekend overlaten. 

MRI schreef op 08-11-2023 om 11:07:

[..]

Ja als dat werkt voor een stel prima. Maar wat mij betreft vind ik het dan wel gezellig als iemand inderdaad de bereidheid heeft enigszins wat te leren. Als het een vanzelfsprekend privilege is niet te koken vind ik dat extreem onaantrekkelijk

Persoonlijk denk ik ook dat het goed zou zijn als stellen dat goed met elkaar afstemmen, bespreken voordat je midden in een relatie zit en er dan pas achter komt dat je er beiden heel verschillend in staat ( over tal van zaken). Wat betreft koken; ik denk niet dat de meeste mensen die koken heel moeilijk vinden, het als een vanzelfsprekend privilege zien. Maar ook al is het een veelverwachte basisvaardigheid die iedereen geacht wordt te kunnen, is het heel stressgevend als het je niet lukt en het min of meer wordt geeist of afgedwongen. 

MRI schreef op 08-11-2023 om 10:59:

[..]

nee hoor niet omdat je een man bent, omdat je een volwassen mens bent en niet een kind dat door mama gevoed moet worden

Nou ja, jij maakte er opeens een genderding van. 

MamaE schreef op 08-11-2023 om 11:12:

Ik vind koken vallen onder zelfredzaamheid. Als ik plotseling langere tijd niet beschikbaar ben wegens ziekte of een ongeval of zo, dan wil ik dat mijn man zichzelf en onze dochter kan redden. Dus ook dat hij (indien kleine kinderen) een luier kan verschonen, een kind kan wassen en aankleden, op tijd naar opvang/school/zwemles/kinderfeestje/therapie/sport/clubjes kan brengen en kan zorgen voor voedzame maaltijden. Als je er een keer niet bent kun je vooruit koken en invriezen (wij hebben geen vriezer, alleen een klein vriesvakje, dus dat wordt al lastig). Maar als het langere tijd duurt of het is onverwacht, hoop ik toch op enige zelfredzaamheid.

Dat gaat vast lukken hoor, en misschien zelfs zonder koken ook. 

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 11:31:

[..]

Persoonlijk denk ik ook dat het goed zou zijn als stellen dat goed met elkaar afstemmen, bespreken voordat je midden in een relatie zit en er dan pas achter komt dat je er beiden heel verschillend in staat ( over tal van zaken). Wat betreft koken; ik denk niet dat de meeste mensen die koken heel moeilijk vinden, het als een vanzelfsprekend privilege zien. Maar ook al is het een veelverwachte basisvaardigheid die iedereen geacht wordt te kunnen, is het heel stressgevend als het je niet lukt en het min of meer wordt geeist of afgedwongen.

Dit laatste inderdaad. Verschrikkelijk! 

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:44

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 11:31:

[..]

Persoonlijk denk ik ook dat het goed zou zijn als stellen dat goed met elkaar afstemmen, bespreken voordat je midden in een relatie zit en er dan pas achter komt dat je er beiden heel verschillend in staat ( over tal van zaken). Wat betreft koken; ik denk niet dat de meeste mensen die koken heel moeilijk vinden, het als een vanzelfsprekend privilege zien. Maar ook al is het een veelverwachte basisvaardigheid die iedereen geacht wordt te kunnen, is het heel stressgevend als het je niet lukt en het min of meer wordt geeist of afgedwongen.

ja je gaat nu op dat eisen of afdwingen zitten, maar voor mij geldt in ieder geval: als iemand er blijk van geeft van goede wil te zijn iets te leren dat eventuele onzekerheid over het eindresultaat totaal geen punt is en ik ook op alle manieren zal proberen daar geen oordeel over te hebben. 

Maar goed, stressgevend?: je begint eens met pasta en een groente. En eerst een goede saus in een pot en een vegaburger. Dat is al prima voor kindjes. Daarna ga je uitbouwen en verder kijken. 
Ja ik heb ook stress als ik een Ikea kastje in elkaar moet zetten. Maar dat betekent niet dat ik het als vanzelfsprekend beschouw dat een vriend dat moet doen.  

Het is ook een teken van goede wil als iemand zegt: Ik word hier gestresst van maar ik ga het toch proberen hoor, want ik vind het eigenlijk raar dat ik dat als volwassene niet kan, geef maar tips als iets anders kan. Dan vind ik je al helemaal gezellig en leuk, ook al is de eerste poging niet heel geslaagd.

MRI schreef op 08-11-2023 om 11:44:

[..]

ja je gaat nu op dat eisen of afdwingen zitten, maar voor mij geldt in ieder geval: als iemand er blijk van geeft van goede wil te zijn iets te leren dat eventuele onzekerheid over het eindresultaat totaal geen punt is en ik ook op alle manieren zal proberen daar geen oordeel over te hebben.

Maar goed, stressgevend?: je begint eens met pasta en een groente. En eerst een goede saus in een pot en een vegaburger. Dat is al prima voor kindjes. Daarna ga je uitbouwen en verder kijken.
Ja ik heb ook stress als ik een Ikea kastje in elkaar moet zetten. Maar dat betekent niet dat ik het als vanzelfsprekend beschouw dat een vriend dat moet doen.

Het is ook een teken van goede wil als iemand zegt: Ik word hier gestresst van maar ik ga het toch proberen hoor, want ik vind het eigenlijk raar dat ik dat als volwassene niet kan, geef maar tips als iets anders kan. Dan vind ik je al helemaal gezellig en leuk, ook al is de eerste poging niet heel geslaagd.

Ja stressgevend en al doe je alsof het je allemaal geen zak uitmaakt: je basishouding dat je het éigenlijk moet kunnen is voldoende. Wat een beperkt inzicht in een ander. Dat vind ik dan ook weer een tekort in basisvaardigheden. 

MRI schreef op 08-11-2023 om 11:04:

[..]

zo mee eens, koken is een basisvaardigheid van een volwassen mens. Ik zou me schamen als ik mijn zoon niet geleerd had ook te koken.

andere basisvaardigheden voor volwassen mensen in Nederland:

- zwemmen

- fietsen

- basisadministratie ( ik ken een man van tegen de zestig die zijn bankzaken niet kan doen. Hij moet van zijn vrouw contant geld krijgen. Terwijl hij nb ic-verpleegkundige is, dus niet ongeletterd of zo)

- etc

-

Ik heb het nooit geleerd van mijn ouders, maar je kan het prima zelf leren.

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:52

Rockstar schreef op 08-11-2023 om 11:50:

[..]

Ik heb het nooit geleerd van mijn ouders, maar je kan het prima zelf leren.

nou inderdaad

MRI schreef op 08-11-2023 om 11:44:

[..]

ja je gaat nu op dat eisen of afdwingen zitten, maar voor mij geldt in ieder geval: als iemand er blijk van geeft van goede wil te zijn iets te leren dat eventuele onzekerheid over het eindresultaat totaal geen punt is en ik ook op alle manieren zal proberen daar geen oordeel over te hebben.

Maar goed, stressgevend?: je begint eens met pasta en een groente. En eerst een goede saus in een pot en een vegaburger. Dat is al prima voor kindjes. Daarna ga je uitbouwen en verder kijken.
Ja ik heb ook stress als ik een Ikea kastje in elkaar moet zetten. Maar dat betekent niet dat ik het als vanzelfsprekend beschouw dat een vriend dat moet doen.

Het is ook een teken van goede wil als iemand zegt: Ik word hier gestresst van maar ik ga het toch proberen hoor, want ik vind het eigenlijk raar dat ik dat als volwassene niet kan, geef maar tips als iets anders kan. Dan vind ik je al helemaal gezellig en leuk, ook al is de eerste poging niet heel geslaagd.

Maak gewoon gebruik van elkaars kwaliteiten, dat maakt het leven een stuk leuker dan allerlei verwachtingen hebben en constant gemopper in een relatie. En ja voor sommige mensen is koken echt heel moeilijk en stressgevend. Mijn man probeert het al 20 jaar en kan nog steeds niks op dat gebied, het lukt hem gewoon niet, zie mijn post op pagina 8. Ik vind het frappant op te lezen dat zo veel mensen dat moeilijk vinden te begrijpen, terwijl ze zelf ongetwijfeld ook niet alles kunnen en doen. Dat vind ik dan weer een basisvaardigheid die velen missen.

Ik vind dat een hoop mensen hier koken onderschatten. Ik kan zelf prima koken hoor, m'n man ook. 
Maar er komt ook een hoop feeling bij kijken, ook al volg je een recept, de ene keer pakt het net iets anders uit dan de andere keer, zijn de aardappels iets eerder of later klaar, ik noem maar wat. En dan ook nog de timing, alles op hetzelfde moment klaar hebben. Ik snap best dat niet iedereen dat onder de knie heeft. 

Ik zou zelf liever een keer extra koken, of voor 2 dagen, dan dat ik een matige maaltijd moet eten die misschien eetbaar is maar ook niet meer dan dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.