Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

MRI schreef op 08-11-2023 om 10:04:

[..]

nou ja koken is natuurlijk geen basisbehoefte maar een basisvaardigheid imho. Maslow heeft het niet over vaardigheden maar behoeftes idd. De kwestie is alleen dat veel mensen die vinden dat totaal niet voor hen geldt, het wel heel fijn vinden dat hun partner het wel in haar pakket basisvaardigheden heeft opgenomen.

Nou kan ik me voorstellen dat, als de een altijd alles schoonmaakt en afwast, de ander kookt omdat je dat samen overlegd hebt en omdat men ook zijn voorkeuren voor bepaalde werkzaamheden heeft.

Maar het wordt scheef als het niet overlegd is,en een partij het als vanzelfsprekend verwacht van de ander of gewoon duidelijk weigert een beetje moeite te doen. Daar ging het TS toch om?

Dat ja, geen basisbehoefte, maar basisvaardigheid. Ik vind dat alles wat er bij komt kijken om voor jezelf te zorgen een basisvaardigheid is. Dus dat je je eigen eten kunt maken, dat je je eigen kleding kunt wassen, dat je je huis relatief schoon/opgeruimd kunt houden en dat je je persoonlijke hygiëne op orde kunt houden. Dat zijn de dingen die elke volwassene zonder beperking toch zou moeten kunnen. Waarvoor je niet afhankelijk zou moeten zijn van een ander naar mijn mening. 

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:57

Mevrouw75 schreef op 08-11-2023 om 11:47:

[..]

Ja stressgevend en al doe je alsof het je allemaal geen zak uitmaakt: je basishouding dat je het éigenlijk moet kunnen is voldoende. Wat een beperkt inzicht in een ander. Dat vind ik dan ook weer een tekort in basisvaardigheden.

heel jammer dat je dit uit mijn bericht haalt

MRI

MRI

08-11-2023 om 12:00

Index224 schreef op 08-11-2023 om 11:57:

[..]

Dat ja, geen basisbehoefte, maar basisvaardigheid. Ik vind dat alles wat er bij komt kijken om voor jezelf te zorgen een basisvaardigheid is. Dus dat je je eigen eten kunt maken, dat je je eigen kleding kunt wassen, dat je je huis relatief schoon/opgeruimd kunt houden en dat je je persoonlijke hygiëne op orde kunt houden. Dat zijn de dingen die elke volwassene zonder beperking toch zou moeten kunnen. Waarvoor je niet afhankelijk zou moeten zijn van een ander naar mijn mening.

ja dat. Dat in ieder geval je pakket hebben als volwassene. Of zelfs maar de bereidheid daartoe. Vervolgens kun je als stel gaan kijken waar ieders voorkeuren liggen.

MRI

MRI

08-11-2023 om 12:07

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 11:54:

[..]

Maak gewoon gebruik van elkaars kwaliteiten, dat maakt het leven een stuk leuker dan allerlei verwachtingen hebben en constant gemopper in een relatie. En ja voor sommige mensen is koken echt heel moeilijk en stressgevend. Mijn man probeert het al 20 jaar en kan nog steeds niks op dat gebied, het lukt hem gewoon niet, zie mijn post op pagina 8. Ik vind het frappant op te lezen dat zo veel mensen dat moeilijk vinden te begrijpen, terwijl ze zelf ongetwijfeld ook niet alles kunnen en doen. Dat vind ik dan weer een basisvaardigheid die velen missen.

Maar wie heeft het nu over constant gemopper? Dat is een aanname van jouw kant. En jouw man probeert het in ieder geval wel. Dat zou ik waarderen. In de openingspost lijkt tsman te willen duiken. 

Het gaat mij dus niet over mensen die er geen gevoel voor hebben maar het wel proberen. Want inderdaad: voorbij de eenvoudige basisvaardigheid is lekker kunnen koken ook een creatief proces wat niet ieder in zijn vingers kan krijgen. Maar die basisvaardigheid is toch niet zo'n gekke vraag? Wat gaat je man dan doen als hij alleen komt te staan?

Kijk, Ik haak af als iemand het wel makkelijk lijkt te vinden als de ander in dat stuk voorziet. 

Vergelijk klussen: ik ben daar niet goed in, maar ik probeer het wel en groei daar ook in. Ik ga er niet voetstoots van uit dat een vriend dat op moet lossen. 

MRI schreef op 08-11-2023 om 12:07:

[..]

Maar wie heeft het nu over constant gemopper? Dat is een aanname van jouw kant. En jouw man probeert het in ieder geval wel. Dat zou ik waarderen. In de openingspost lijkt tsman te willen duiken.

Het gaat mij dus niet over mensen die er geen gevoel voor hebben maar het wel proberen. Ik haak af als iemand het wel makkelijk lijkt te vinden als de ander in dat stuk voorziet. Vergelijk klussen: ik ben daar niet goed in, maar ik probeer het wel en groei daar ook in. Ik ga er niet voetstoots van uit dat een vriend dat op moet lossen.

Nogmaals: uit de openingspost lijkt helemaal niks. Je gaat er dus zomaar vanuit dat iemand lijkt te willen duiken (duikgedrag komt vaak ergens vandaan), dat het je wel makkelijk lijkt, maar je hebt geen enkel idee eigenlijk. Er zo zwart-wit in gaan staan en dan afhaken is ook ongelofelijk makkelijk. Je legt eigenlijk met deze redenatie in je post iemand jouw handelwijze op, maar helaas, niet iedereen is zoals jij en heeft dus niet dezelfde sterktes en zwakheden zoals jij. 

Anna76 schreef op 08-11-2023 om 11:55:

Ik vind dat een hoop mensen hier koken onderschatten. Ik kan zelf prima koken hoor, m'n man ook.
Maar er komt ook een hoop feeling bij kijken, ook al volg je een recept, de ene keer pakt het net iets anders uit dan de andere keer, zijn de aardappels iets eerder of later klaar, ik noem maar wat. En dan ook nog de timing, alles op hetzelfde moment klaar hebben. Ik snap best dat niet iedereen dat onder de knie heeft.

Ik zou zelf liever een keer extra koken, of voor 2 dagen, dan dat ik een matige maaltijd moet eten die misschien eetbaar is maar ook niet meer dan dat.

Een spaghetti sliert die niet perfect al dente is maar net 2 minuutjes langer heeft gekookt is ook gewoon prima eetbaar en niet meteen vies.

Index224 schreef op 08-11-2023 om 11:57:

[..]

Dat ja, geen basisbehoefte, maar basisvaardigheid. Ik vind dat alles wat er bij komt kijken om voor jezelf te zorgen een basisvaardigheid is. Dus dat je je eigen eten kunt maken, dat je je eigen kleding kunt wassen, dat je je huis relatief schoon/opgeruimd kunt houden en dat je je persoonlijke hygiëne op orde kunt houden. Dat zijn de dingen die elke volwassene zonder beperking toch zou moeten kunnen. Waarvoor je niet afhankelijk zou moeten zijn van een ander naar mijn mening.

Eens. Om de vergelijking te trekken: Je hoeft niet met gekrulde haren, strak in de make-up in de mooiste kleding te lopen. Gewoon je haren kunnen kammen, tandenpoetsen en een broek en shirt aan kunnen trekken (die passen, niet kapot zijn en niet vies zijn) is genoeg. Als je dat niet kan, mankeer je wat.

Ik moet wel even opbiechten dat ik geen band kan plakken. Ik zei ooit, toen ik op mezelf ging wonen, tegen mijn vader dat ik dat wilde leren en toen was zijn reactie 'nou dan zijn we wel weer een paar jaar verder' alsof het een complete vervolgopleiding is.
En toen was ik boos/gefrustreerd/teleurgesteld en had nog steeds niemand die het me wilde leren. Mijn man kan het wel, maar niet heel goed en meestal is de band dan na korte tijd weer lek dus we brengen de lekke banden nog steeds naar mijn vader (niet trots op), zodat hij zich nuttig kan voelen en erin kan wrijven dat we toch wel erg onhandig zijn en dat we blij mogen zijn dat hij dat voor ons doet. 

MRI

MRI

08-11-2023 om 12:22

Rockstar schreef op 08-11-2023 om 12:19:

[..]

Eens. Om de vergelijking te trekken: Je hoeft niet met gekrulde haren, strak in de make-up in de mooiste kleding te lopen. Gewoon je haren kunnen kammen, tandenpoetsen en een broek en shirt aan kunnen trekken (die passen, niet kapot zijn en niet vies zijn) is genoeg. Als je dat niet kan, mankeer je wat.

dit

MRI

MRI

08-11-2023 om 12:24

MamaE schreef op 08-11-2023 om 12:20:

Ik moet wel even opbiechten dat ik geen band kan plakken. Ik zei ooit, toen ik op mezelf ging wonen, tegen mijn vader dat ik dat wilde leren en toen was zijn reactie 'nou dan zijn we wel weer een paar jaar verder' alsof het een complete vervolgopleiding is.
En toen was ik boos/gefrustreerd/teleurgesteld en had nog steeds niemand die het me wilde leren. Mijn man kan het wel, maar niet heel goed en meestal is de band dan na korte tijd weer lek dus we brengen de lekke banden nog steeds naar mijn vader (niet trots op), zodat hij zich nuttig kan voelen en erin kan wrijven dat we toch wel erg onhandig zijn en dat we blij mogen zijn dat hij dat voor ons doet.

Haha ja ik had een vriendin die groeide op in een groot gezin. Als een van de meisjes/  vrouwen op de fiets wegging, was het regel daar dat een broer of vader de dynamo aanzette. Dat was namelijk geen vrouwenwerk. Ze heeft jaren gedacht dat het iets heel moeilijks en gevaarlijks was. 

Ze haalt trouwens nu haar motor uit elkaar (en zet hem ook weer in elkaar) en is ingenieur installatietechniek geworden. 

MRI schreef op 08-11-2023 om 12:24:

[..]

Haha ja ik had een vriendin die groeide op in een groot gezin. Als een van de meisjes/ vrouwen op de fiets wegging, was het regel daar dat een broer of vader de dynamo aanzette. Dat was namelijk geen vrouwenwerk. Ze heeft jaren gedacht dat het iets heel moeilijks en gevaarlijks was.

Ze haalt trouwens nu haar motor uit elkaar (en zet hem ook weer in elkaar) en is ingenieur installatietechniek geworden.

Oh wauw, nee zo erg was het bij ons niet hoor. Ik had ook geen broers en mijn vader was altijd al naar zijn werk als wij naar school moesten.

Hij krabde in de winter wel mijn autoruiten voordat hij naar het werk ging. Dat vond ik eigenlijk ook mijn eigen verantwoordelijkheid, maar ik heb een vreselijke hekel aan ruitenkrabben dat ik daar heel pragmatisch geen principiële discussie over ben aangegaan, maar er gewoon lekker van heb geprofiteerd.

MRI schreef op 08-11-2023 om 12:07:

[..]

Maar wie heeft het nu over constant gemopper? Dat is een aanname van jouw kant. En jouw man probeert het in ieder geval wel. Dat zou ik waarderen. In de openingspost lijkt tsman te willen duiken.

Het gaat mij dus niet over mensen die er geen gevoel voor hebben maar het wel proberen. Want inderdaad: voorbij de eenvoudige basisvaardigheid is lekker kunnen koken ook een creatief proces wat niet ieder in zijn vingers kan krijgen. Maar die basisvaardigheid is toch niet zo'n gekke vraag? Wat gaat je man dan doen als hij alleen komt te staan?

Kijk, Ik haak af als iemand het wel makkelijk lijkt te vinden als de ander in dat stuk voorziet.

Vergelijk klussen: ik ben daar niet goed in, maar ik probeer het wel en groei daar ook in. Ik ga er niet voetstoots van uit dat een vriend dat op moet lossen.

Ik vind het wel een interessante discussie . Het is goed om te lezen en daarna ook te beseffen dat iedereen het vanuit een ander perspectief bekijkt en beredeneert.

Dat constant gemopper baseer ik op de openingspost - titel, die geeft de ergernis al weer. Maar laten we eerlijk zijn; dit hele forum bestaat voor een zeer groot deel uit gemopper topics en dan vooral gericht van vrouwen op mannen👻.

Ik ben het met je eens dat die basisvaardigheid - koken, niet zo'n gekke vraag is. Maar dat het ook geen drama is als iemand het niet kan en daardoor niet wil doen. Een basisvaardigheid een " verplichting des levens" maken is je eigen keus. Mijn man is voor ons huwelijk een aantal jaren alleen geweest en heeft zich toen ook prima gered, net zoals dat mocht ik als eerste overlijden hij zich ook prima kan redden. Van niet koken ga je niet dood hoor. Je kunt prima gezond eten zonder zelf te koken. De keuze is reuze tegenwoordig.

Ik heb zelf niet de indruk dat het iemand " wel makkelijk lijkt als een ander in dat stuk voorziet". Ik vind het eerder logica; als je van jezelf al weet dat het je echt niet lukt dan heeft het ook niet zoveel zin dat jij het moet doen. En natuurlijk kun je veel ( proberen) te leren maar dat verloopt bij de een beter dan bij de ander en dat stukje acceptatie is helaas vaak ver te zoeken bij veel mensen.

Anna76 schreef op 08-11-2023 om 11:55:

Ik vind dat een hoop mensen hier koken onderschatten. Ik kan zelf prima koken hoor, m'n man ook.
Maar er komt ook een hoop feeling bij kijken, ook al volg je een recept, de ene keer pakt het net iets anders uit dan de andere keer, zijn de aardappels iets eerder of later klaar, ik noem maar wat. En dan ook nog de timing, alles op hetzelfde moment klaar hebben. Ik snap best dat niet iedereen dat onder de knie heeft.

Ik zou zelf liever een keer extra koken, of voor 2 dagen, dan dat ik een matige maaltijd moet eten die misschien eetbaar is maar ook niet meer dan dat.

Ik heb liever dat er een matige maaltijd voor me klaar staat als ik laat uit mijn werk kom, dan dat ik zelf eerst nog moet koken.

Caroline80 schreef op 08-11-2023 om 13:13:

[..]

Ik heb liever dat er een matige maaltijd voor me klaar staat als ik laat uit mijn werk kom, dan dat ik zelf eerst nog moet koken.

Idem. Ik heb ook liever dat de vader van mijn kinderen óók gewoon voor ze kan zorgen als ik er niet ben.

Rockstar schreef op 08-11-2023 om 13:25:

[..]

Idem. Ik heb ook liever dat de vader van mijn kinderen óók gewoon voor ze kan zorgen als ik er niet ben.

Dat. En dat ze op enig moment ook voor zichzelf kunnen zorgen als wij er eens niet zijn.

Ik heb een collega met een zoon van begin twintig en die kan alleen een ei bakken en verder wil hij ook niks leren. Als zij drie weken op vakantie gaat, dan eet hij enkel maaltijdsalades, afgehaald eten en gebakken ei. Dat kan voor drie weken wel, maar mocht hij ooit op zichzelf gaan wonen, dan lijkt me dat vrij beperkt. De afhaal/bezorg maaltijden waren volgens mijn collega in de categorie doner/shaorma/pizza.

Een andere collega heeft een ex die weigerde te koken. Toen zij eens een paar dagen weg was, wilde hij dat ze vooruit kookte. Zij vond dat hij zelf maar iets moest regelen. Dat deed hij niet. De kinderen kregen alleen boterhammen te eten en hij had tegen ze gezegd dat dat de schuld was van hun moeder omdat die niet had willen koken. Vrij snel daarna was de relatie ook uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.