Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

MRI schreef op 08-11-2023 om 10:04:

[..]

nou ja koken is natuurlijk geen basisbehoefte maar een basisvaardigheid imho. Maslow heeft het niet over vaardigheden maar behoeftes idd. De kwestie is alleen dat veel mensen die vinden dat totaal niet voor hen geldt, het wel heel fijn vinden dat hun partner het wel in haar pakket basisvaardigheden heeft opgenomen.

Nou kan ik me voorstellen dat, als de een altijd alles schoonmaakt en afwast, de ander kookt omdat je dat samen overlegd hebt en omdat men ook zijn voorkeuren voor bepaalde werkzaamheden heeft.

Maar het wordt scheef als het niet overlegd is,en een partij het als vanzelfsprekend verwacht van de ander of gewoon duidelijk weigert een beetje moeite te doen. Daar ging het TS toch om?

Het is mij eigenlijk volstrekt onduidelijk waar het ts om te doen is en met welke verwachting zij hierin staat. 

Lali schreef op 08-11-2023 om 09:48:

[..]

Mijn moeder kookte indertijd vooral met zout en peper. Daarnaast was er nootmuskaat voor op de bloemkool en toen we naar Hongarije op vakantie waren geweest kochten we ook paprikapoeder.

Ik denk dat meer ouders toen zo kookten. Ik heb zelf overigens op mijn 16e leren koken, dus ook vooral met zout en peper.
Ik vind er trouwens niks aan om te koken. Gelukkig doet mijn vriend het graag.

Ik heb leren koken in de jaren 70. Vooral agv-tje in het keukenkastje stond peper, nootmuskaat, foeli, laurierblad en kruidnagels later kwamen daar paprika en kerrie bij en vers peterselie en selderij.

Toe ik op mijn zelf ging wonen had ik ik het blue band basiskookboekje en daar heb ik en veel generatie genoten met mij veel van geleerd en uit gekookt.

Ik denk dat TS er een leuk artikeltje over gaat schrijven, aangezien ze alleen maar van dit soort vragen met enquête erbij post... 

MRI

MRI

08-11-2023 om 10:20

Mevrouw75 schreef op 08-11-2023 om 10:07:

[..]

Het is mij eigenlijk volstrekt onduidelijk waar het ts om te doen is en met welke verwachting zij hierin staat.

nou ja, als ze hier echt mee zit (en geen journalist is) is dat toch niet zo moeilijk: ze kookt van woede, dus ze is boos. En ze is boos dat manlief niet kookt. Dus ze wil dat hij wel kookt. En ze vraagt hoe dat bij anderen is. 

MRI

MRI

08-11-2023 om 10:21

Mugs schreef op 08-11-2023 om 10:16:

Ik denk dat TS er een leuk artikeltje over gaat schrijven, aangezien ze alleen maar van dit soort vragen met enquête erbij post...

Ja dat zou natuurlijk ook kunnen. Lekker de goegemeente laten kibbelen en zelf achteruit leunen als journalist. hm... 

RaSa schreef op 08-11-2023 om 09:34:

[..]

Daar is ook niets mis mee. Dat hebben we hier ook wel. Maar daar moet je het wel samen over eens zijn. En dat is bij TO duidelijk niet het geval.

Klopt. Maar iets gaan afdwingen/ eisen bij je partner werkt ook niet.

Nou ja, ik heb ook wel mijn apartheden hoor. Ik kan geen aardappels schillen zonder dat ik daar letterlijk twee uur over doe (alleen het schillen). Dus die koop ik voorverpakt en we eten niet zo veel aardappels. Ik heb ook geen peper en zout in huis. Ik gebruik dat echt nooit. Ook geen nootmuskaat (bah). Wel wat kruiden, maar ik vergeet dat ook regelmatig en dan eet ik desondanks lekker. 
Een nasipakket bij de pasta kan prima. Ik sta er in mijn familie wel om bekend dat ik nogal aparte combinaties eet. 

Ik had ooit een collega, man, alleenstaand, die at enkel magnetronmaaltijden. Elke dag.
Sommige mensen koken uit hobby of om lekker te eten, anderen om in leven te blijven.
Ik vind dat er wel degelijk een verschil is tussen dingen uitbesteden die af en toe moeten en dingen die dagelijks nodig zijn. Ik zou ook geen relatie willen met iemand die niet kan koken. En al helemaal geen kind. Want stel ik ga dood, dan krijgt mijn kind dus alleen kant- en klaarmaaltijden (en zelfs die kunnen mislukken blijkbaar) of brood/tosti of afgehaald eten (vaak niet bijzonder gezond). 
Ik vind elke dag eten afhalen of uit eten gaan ook geen goed voorbeeld voor mijn kind. Want wat je thuis doet, is wel het beeld van een kind van wat 'normaal' is en dat is dit in mijn ogen niet. Dat is niet wat ik mijn kind mee wil geven in de opvoeding. 

MRI

MRI

08-11-2023 om 10:26

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 10:23:

[..]

Klopt. Maar iets gaan afdwingen/ eisen bij je partner werkt ook niet.

nee okay, dus wat zou je oplossing zijn?

MRI schreef op 08-11-2023 om 10:20:

[..]

nou ja, als ze hier echt mee zit (en geen journalist is) is dat toch niet zo moeilijk: ze kookt van woede, dus ze is boos. En ze is boos dat manlief niet kookt. Dus ze wil dat hij wel kookt. En ze vraagt hoe dat bij anderen is.

Maar het is mij totaal niet duidelijk of het om het principe gaat (iedereen hoort te kunnen koken), ze de timing niet zo handig vindt, ze vindt dat zij eigenlijk teveel doet. Of dat man zegt niet te kunnen koken omdat hij de timing (koken met kinderen die om je heen zwermen) niet trekt, omdat hij zenuwachtig wordt omdat to vind dat hij wel een voedzame én lekkere maaltijd op tafel zet en zó moeilijk is dat niet, en daar al van in de stress en dus ontwijking schiet. 

Echt geen idee hoor. 

MRI

MRI

08-11-2023 om 10:37

Trouwens, als iemand niet lekker kan koken zal ik hem daar heus niet euvel om duiden. Hij kan ook een heel andere smaak hebben dan ik. Een ex van mij kookte voor mijn smaak te zout en te vet, maar dat was zijn voorkeur. Maar hij geeft er in ieder geval blijk van ook voor zichzelf te zorgen als hij alleen is.
Maar iemand een onderliggende verwachting heeft dat hij om zijn gender niet geacht wordt te kunnen koken hoeft de hele verkering niet meer  
Doet me denken aan een ex die met een overhemd kwam om er een knoop aan te laten zetten door mij. Ja doewie
 #wedontdothatanymorekevin

MRI schreef op 08-11-2023 om 10:37:

Trouwens, als iemand niet lekker kan koken zal ik hem daar heus niet euvel om duiden. Hij kan ook een heel andere smaak hebben dan ik. Een ex van mij kookte voor mijn smaak te zout en te vet, maar dat was zijn voorkeur. Maar hij geeft er in ieder geval blijk van ook voor zichzelf te zorgen als hij alleen is.
Maar iemand een onderliggende verwachting heeft dat hij om zijn gender niet geacht wordt te kunnen koken hoeft de hele verkering niet meer
Doet me denken aan een ex die met een overhemd kwam om er een knoop aan te laten zetten door mij. Ja doewie
#wedontdothatanymorekevin

Dat hele gender heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen. Daar ontstaan ook principiële verwachtingen uit, alle kanten op, dus ook: dus omdat jij een man bent, ik héél geëmancipeerd, vind ik dat jíj moet kunnen koken. 

AnnaPollewop schreef op 07-11-2023 om 23:23:

Ik ben wel benieuwd wat al die mensen van de “iedereen moet kunnen koken” lijn dan wel vergeeflijk vinden om niet te kunnen. Of kunnen jullie gewoon allemaal alles?
Echt, ik snap het punt niet. Er zijn zoveel manieren om aan eten te komen. TO kan vooruit koken, er kunnen kant en klaar maaltijden gehaald of besteld in de meest wilde vormen (zelfs de slager en de groenteman hebben prima stamppotten), je kan tafeltje dekje regelen, en een keer brood met soep uit blik is ook geen drama.
Ik kan geen fietsbanden plakken en ik ga het ook niet leren. Ik kan ook geen auto lampjes vervangen, noch kan ik Turks spreken, mijn ramen lappen of begrijpen hoe mijn pensioen in elkaar steekt. Dat besteed ik allemaal uit. Als ik dan in de ogen van velen een nitwit/luilak/dommerik ben, het zij zo. Deze man zorgt goed voor zijn kinderen, we weten niet wat hij verder voor talenten heeft of misschien heeft hij wel helemaal geen talenten, who cares.
Mijn schoonvader is 82 en die kan geen ei bakken. Als mijn schoonmoeder ooit overlijdt dan lossen we dat wel op. Hij kan weer andere dingen.

Ik vind koken in dezelfde categorie vallen als:

Schrijven
Lezen
Veters strikken
Klok kijken
Jezelf wassen/douchen en aankleden
Tandenpoetsen
Optellen en aftrekken

Het is zó'n basisvaardigheid en zó makkelijk (nogmaals: Ik heb het over simpel en eetbaar, niet over uitgebreid en overheerlijk) dat als je het niet kan, je toch écht wat mankeert.

Dus nee ik kan niet alles (heel veel niet zelfs), maar wel gewoon alle basisvaardigheden die een volwassen mens zonder beperkingen dient te kunnen.

MRI schreef op 08-11-2023 om 10:26:

[..]

nee okay, dus wat zou je oplossing zijn?

Elkaars min punten accepteren. Denken in oplossingen: is het aanleren van 1 of 2 makkelijke maaltijden haalbaar. Vooruit koken en invriezen etc

MRI

MRI

08-11-2023 om 10:59

Mevrouw75 schreef op 08-11-2023 om 10:43:

[..]

Dat hele gender heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen. Daar ontstaan ook principiële verwachtingen uit, alle kanten op, dus ook: dus omdat jij een man bent, ik héél geëmancipeerd, vind ik dat jíj moet kunnen koken.

nee hoor niet omdat je een man bent, omdat je een volwassen mens bent en niet een kind dat door mama gevoed moet worden

MRI

MRI

08-11-2023 om 11:04

Rockstar schreef op 08-11-2023 om 10:47:

[..]

Ik vind koken in dezelfde categorie vallen als:

Schrijven
Lezen
Veters strikken
Klok kijken
Jezelf wassen/douchen en aankleden
Tandenpoetsen
Optellen en aftrekken

Het is zó'n basisvaardigheid en zó makkelijk (nogmaals: Ik heb het over simpel en eetbaar, niet over uitgebreid en overheerlijk) dat als je het niet kan, je toch écht wat mankeert.

Dus nee ik kan niet alles (heel veel niet zelfs), maar wel gewoon alle basisvaardigheden die een volwassen mens zonder beperkingen dient te kunnen.

zo mee eens, koken is een basisvaardigheid van een volwassen mens. Ik zou me schamen als ik mijn zoon niet geleerd had ook te koken.

andere basisvaardigheden voor volwassen mensen in Nederland:

- zwemmen

- fietsen

- basisadministratie ( ik ken een man van tegen de zestig die zijn bankzaken niet kan doen. Hij moet van zijn vrouw contant geld krijgen. Terwijl hij nb ic-verpleegkundige is, dus niet ongeletterd of zo)

- etc

-

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.