Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

Rockstar schreef op 07-11-2023 om 22:29:

[..]

Mijn ouders koken niet met kruiden.

Mijn moeder vind kruiden onzin. 

Index224 schreef op 08-11-2023 om 07:19:

[..]

Wat hier ook al eerder is gezegd: omdat koken een basisbehoefte is. Dat heb je nodig om jezelf te kunnen onderhouden.

De supermarkten staan vol met al door anderen voorbereide, geslachte en geoogste producten die je alleen nog maar hoeft af te maken of samen te gooien.

Het is niet nodig om te weten hoe je zelf een currysaus vanaf nul in elkaar flanst.

Pinokkio schreef op 08-11-2023 om 01:49:

Gelukkig kookt vriend hier best lekker. (Al vergeet hij wel vaak de pasta af te gieten waardoor die veel te zacht wordt…)
Ik zou wel een probleem hebben als ik een partner zou hebben die én niet (goed) kon koken én het wel zou willen proberen. Liever niet doen als je het niet kunt! Hou het dan idd gewoon op een tostie oid, heel veel beter dan een slecht bereide maaltijd.
Van de andere kant schoot ik wel gelijk in de weerstand toen mijn schoonmoeder een keertje opgenomen werd in ziekenhuis en ze vaag hintte dat we schoonvader wel mochten helpen met eten want dat zou hij niet kunnen…. Ik heb de hint volledig genegeerd want daar werd ik wel flink iebelig van. Er is helemaal niets mis met schoonvader dus hij kan echt wel een kant en klare maaltijd halen, een broodje of iets bestellen/ ergens gaan eten. Of toch gewoon een kookboek openslaan natuurlijk.

Ja, dat is wel redelijk paradoxaal natuurlijk. 

Index224 schreef op 08-11-2023 om 07:19:

[..]

Wat hier ook al eerder is gezegd: omdat koken een basisbehoefte is. Dat heb je nodig om jezelf te kunnen onderhouden.

Koken is geen basisbehoefte, eten en drinken zijn dat wel en daar hoef je niet voor te kunnen koken.

Desalniettemin zou ik het zelf wel op prijs stellen als een partner zou kunnen koken.

Mijn vader heeft zo’n 22 jaar alleen gewoond na de scheiding en is die tijd doorgekomen op kant-en-klare maaltijden (magnetron) en brood met vlees dat mijn moeder of tante een keer per week voor hem bakten. Ik denk niet dat hij een aardappel kan schillen en koken. Dat is natuurlijk geen onkunde maar desinteresse en onwil.

hier gaat partner vaak met de kinderen bij zijn ouders eten als ik niet thuis eet 🙈. 
Maar hij kan wel koken. Hij kookt vaak op vrijdag. Dan ben ik het laatste thuis. In het weekend wisselen we het af. Verder dus wie het eerste thuis is. Wat ik meestal ben. 

Maar het gaat er toch juist om dat de partner van TO gewoon het probleem bij TO legt. Dus zelfs die kant en klaar maaltijd of het opwarmen van een soepje is kennelijk al teveel. Dat zou ik zelf echt niet accepteren. Ik vind het toch wel een basis vaardigheid dat je het minimaal voor elkaar krijgt om eten te regelen. 
Persoonlijk vind ik de gemiddelde kant en klaar maaltijd overigens ook niet te eten. Dan kun je het net zo goed gaan proberen en vervolgens falen. Die van de slager zijn nog best wel ok. Maar dan moet je wel een goed gevulde beurs hebben om dat een paar keer per week te eten.

RaSa schreef op 08-11-2023 om 09:05:

Maar het gaat er toch juist om dat de partner van TO gewoon het probleem bij TO legt. Dus zelfs die kant en klaar maaltijd of het opwarmen van een soepje is kennelijk al teveel. Dat zou ik zelf echt niet accepteren. Ik vind het toch wel een basis vaardigheid dat je het minimaal voor elkaar krijgt om eten te regelen.
Persoonlijk vind ik de gemiddelde kant en klaar maaltijd overigens ook niet te eten. Dan kun je het net zo goed gaan proberen en vervolgens falen. Die van de slager zijn nog best wel ok. Maar dan moet je wel een goed gevulde beurs hebben om dat een paar keer per week te eten.

Zeker! Net zoals dat hij ongetwijfeld weer taken doet die zij niet doet.

EmmaT schreef op 08-11-2023 om 07:34:

[..]

Wat een onzin. Ik heb de pyramide van Maslow er maar weer eens bijgehaald. Staat niks in over koken dat verzinnen jullie maar. Dat je van lekker eten houdt en ervan baalt dat je man het niet kan of wil klaarmaken voor jou is wat anders natuurlijk, maar geen basisbehoefte die hij ontbeert.

https://www.scribbr.nl/modellen/piramide-van-maslow-behoeftepiramide/

Wie gebruikt in hemelsnaam nog de piramide van Maslow? Hij heeft ze zelf destijds al onderuit gehaald. 

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 09:14:

[..]

Zeker! Net zoals dat hij ongetwijfeld weer taken doet die zij niet doet.

Daar is ook niets mis mee. Dat hebben we hier ook wel. Maar daar moet je het wel samen over eens zijn. En dat is bij TO duidelijk niet het geval.

RaSa schreef op 08-11-2023 om 09:05:

Maar het gaat er toch juist om dat de partner van TO gewoon het probleem bij TO legt. Dus zelfs die kant en klaar maaltijd of het opwarmen van een soepje is kennelijk al teveel. Dat zou ik zelf echt niet accepteren. Ik vind het toch wel een basis vaardigheid dat je het minimaal voor elkaar krijgt om eten te regelen.
Persoonlijk vind ik de gemiddelde kant en klaar maaltijd overigens ook niet te eten. Dan kun je het net zo goed gaan proberen en vervolgens falen. Die van de slager zijn nog best wel ok. Maar dan moet je wel een goed gevulde beurs hebben om dat een paar keer per week te eten.

Ben benieuwd hoe je dat echt niet gaat accepteren? 

Nick90 schreef op 08-11-2023 om 09:40:

[..]

Ben benieuwd hoe je dat echt niet gaat accepteren?

Dat was gewoon mijn partner niet geweest. Die relatie was dan al snel gesneuveld.

Moirmel schreef op 08-11-2023 om 09:32:

[..]

Wie gebruikt in hemelsnaam nog de piramide van Maslow? Hij heeft ze zelf destijds al onderuit gehaald.

Wie beweert er tegenwoordig nog in hemelsnaam dat koken een basisbehoefte is? Je zou er spontaan die pyramide weer bij halen

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 22:05:

[..]


Als je als 18-jarige nog geen benul hebt van kruiden, hebben je ouders wel wat steken laten vallen; ik stond op mijn 11de in de keuken.

Mijn moeder kookte indertijd vooral met zout en peper. Daarnaast was er nootmuskaat voor op de bloemkool en toen we naar Hongarije op vakantie waren geweest kochten we ook paprikapoeder.

Ik denk dat meer ouders toen zo kookten. Ik heb zelf overigens op mijn 16e leren koken, dus ook vooral met zout en peper.
Ik vind er trouwens niks aan om te koken. Gelukkig doet mijn vriend het graag.

MRI

MRI

08-11-2023 om 10:04


nou ja koken is natuurlijk geen basisbehoefte maar een basisvaardigheid imho. Maslow heeft het niet over vaardigheden maar behoeftes idd. De  kwestie is alleen dat veel mensen die vinden dat totaal niet voor hen geldt, het wel heel fijn vinden dat hun partner het wel in haar pakket basisvaardigheden heeft opgenomen.

Nou kan ik me voorstellen dat,  als de een altijd alles schoonmaakt en afwast, de ander kookt omdat je dat samen overlegd hebt en omdat men ook zijn voorkeuren voor bepaalde werkzaamheden heeft. 

Maar het wordt scheef als het niet overlegd is,en een partij het als vanzelfsprekend verwacht van de ander of gewoon duidelijk weigert een beetje moeite te doen. Daar ging het TS toch om?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.