Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Koken (van woede)

Peiling

Wie kookt?
79 stemmen
44%
46%
10%

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 22:05:

[..]

Op 1 avond bij mijn grootouders. Constant het padje op en het padje af, knieën open van het vallen en vervolgens kon ik fietsen toen het donker was en mijn grootouders achter de tv zaten.
Als je als 18-jarige nog geen benul hebt van kruiden, hebben je ouders wel wat steken laten vallen; ik stond op mijn 11de in de keuken.

Oke, dan hebben je ouders steken laten vallen (om welke reden dan ook). En dan? Dan kun je toch nog altijd zelf aan de slag? Of wil je dan de rest van je leven niet meer koken en je vingertje blijven wijzen naar ouders? 

Index224 schreef op 07-11-2023 om 23:25:

[..]

Oke, dan hebben je ouders steken laten vallen (om welke reden dan ook). En dan? Dan kun je toch nog altijd zelf aan de slag? Of wil je dan de rest van je leven niet meer koken en je vingertje blijven wijzen naar ouders?

En wat nou als je er helemaal niks aan vindt? Waarom zou je dat dan moeten leren?

MamaE schreef op 07-11-2023 om 15:23:

Mijn kind entertain ik niet tijdens het koken. Ze kan meehelpen of iets voor zichzelf gaan doen, maar ik ben dan gewoon bezig. Kinderen hebben niet 24/7 recht op aandacht. Noodsituaties uitgezonderd.

Andere mensen hebben weer andere prioriteiten. En misschien ligt mijn lat voor noodsituaties wat lager.

Gelukkig kookt vriend hier best lekker. (Al  vergeet hij wel vaak de pasta af te gieten waardoor die veel te zacht wordt…) 
Ik zou wel een probleem hebben als ik een partner zou hebben die én niet (goed) kon koken én het wel zou willen proberen. Liever niet doen als je het niet kunt! Hou het dan idd gewoon op een tostie oid, heel veel beter dan een slecht bereide maaltijd. 
Van de andere kant schoot ik wel gelijk in de weerstand toen mijn schoonmoeder een keertje opgenomen werd in ziekenhuis en ze vaag hintte dat we schoonvader wel mochten helpen met eten want dat zou hij niet kunnen…. Ik heb de hint volledig genegeerd want daar werd ik wel flink iebelig van. Er is helemaal niets mis met schoonvader dus hij kan echt wel een kant en klare maaltijd halen, een broodje of iets bestellen/ ergens gaan eten. Of toch gewoon een kookboek openslaan natuurlijk. 

AnnaPollewop schreef op 07-11-2023 om 23:23:

Ik ben wel benieuwd wat al die mensen van de “iedereen moet kunnen koken” lijn dan wel vergeeflijk vinden om niet te kunnen. Of kunnen jullie gewoon allemaal alles?
Echt, ik snap het punt niet. Er zijn zoveel manieren om aan eten te komen. TO kan vooruit koken, er kunnen kant en klaar maaltijden gehaald of besteld in de meest wilde vormen (zelfs de slager en de groenteman hebben prima stamppotten), je kan tafeltje dekje regelen, en een keer brood met soep uit blik is ook geen drama.
Ik kan geen fietsbanden plakken en ik ga het ook niet leren. Ik kan ook geen auto lampjes vervangen, noch kan ik Turks spreken, mijn ramen lappen of begrijpen hoe mijn pensioen in elkaar steekt. Dat besteed ik allemaal uit. Als ik dan in de ogen van velen een nitwit/luilak/dommerik ben, het zij zo. Deze man zorgt goed voor zijn kinderen, we weten niet wat hij verder voor talenten heeft of misschien heeft hij wel helemaal geen talenten, who cares.
Mijn schoonvader is 82 en die kan geen ei bakken. Als mijn schoonmoeder ooit overlijdt dan lossen we dat wel op. Hij kan weer andere dingen.

Koken is een basisbehoefte

Miepjecody schreef op 08-11-2023 om 06:04:

[..]

Koken is een basisbehoefte

Voedsel is een basisbehoefte, dat zelf kunnen koken niet, laat staan lekker koken.

AnnaPollewop schreef op 07-11-2023 om 23:23:

Ik ben wel benieuwd wat al die mensen van de “iedereen moet kunnen koken” lijn dan wel vergeeflijk vinden om niet te kunnen. Of kunnen jullie gewoon allemaal alles?
Echt, ik snap het punt niet. Er zijn zoveel manieren om aan eten te komen. TO kan vooruit koken, er kunnen kant en klaar maaltijden gehaald of besteld in de meest wilde vormen (zelfs de slager en de groenteman hebben prima stamppotten), je kan tafeltje dekje regelen, en een keer brood met soep uit blik is ook geen drama.
Ik kan geen fietsbanden plakken en ik ga het ook niet leren. Ik kan ook geen auto lampjes vervangen, noch kan ik Turks spreken, mijn ramen lappen of begrijpen hoe mijn pensioen in elkaar steekt. Dat besteed ik allemaal uit. Als ik dan in de ogen van velen een nitwit/luilak/dommerik ben, het zij zo. Deze man zorgt goed voor zijn kinderen, we weten niet wat hij verder voor talenten heeft of misschien heeft hij wel helemaal geen talenten, who cares.
Mijn schoonvader is 82 en die kan geen ei bakken. Als mijn schoonmoeder ooit overlijdt dan lossen we dat wel op. Hij kan weer andere dingen.

Ik snap het dus ook niet, waar maken mensen zich druk om of iemand wel of niet kan koken? Waarom die felle reacties? 

Mijn man kan goed koken, maar doet dat liever niet op een volledige werkdag. Daarom zijn wij tot de afspraak gekomen dat hij op vrijdag (voorheen zijn papadag, nu alleen de middag vrij), zaterdag en zondag kookt. Het is dan geen probleem dat het dan wat meer tijd kost. Ik kook de andere 4 dagen. 

MRI schreef op 07-11-2023 om 20:22:

Niet iedereen hoeft alles te kunnen, dat begrijp ik best. Maar koken is zo'n basis vaardigheid dat ik niet begrijp dat iemand het van zichzelf pikt dat hij deze life skill niet beheerst. Dat betekent dat je dus altijd verzorgd moet worden op dit gebied. Hoe ziet iemand dat zelf dan?
Ik vroeg al eerder: TO wat zegt je man er zelf over?

Dat vind ik zelf ook van autorijden. Helaas heb ik na jaren klungelen en angst toch mijn rijbewijs niet meer verlengd....Ik denk dat iemand als ie alleen komt te staan echt wel eetbare dingen in de maag kan krijgen hoor. Potjes en kant en klaar. Verhongeren hoef je niet.

AnnaPollewop schreef op 07-11-2023 om 23:27:

[..]

En wat nou als je er helemaal niks aan vindt? Waarom zou je dat dan moeten leren?

Wat hier ook al eerder is gezegd: omdat koken een basisbehoefte is. Dat heb je nodig om jezelf te kunnen onderhouden.

Moirmel schreef op 07-11-2023 om 19:51:

[..]

Wil je dat ik inhoudelijk reageer?
Ik vind het een symptoom van deze tijd dat 18-jarigen het huis verlaten zonder dat ze kunnen koken en nog fier zijn op hun pogingen. Jij haalt er een zekere trots uit dat je de eerste drie jaar zonder kruiden hebt gekookt; ik zou me vooral schamen.

In mijn tijd, de vorige eeuw dus, kon ik ook niet echt koken hoor, op een eitje en pannenkoeken bakken na geloof ik. Er gingen toen ook al verhalen rond van au pairs die wanhopig met hun moeder aan de lijn voor hun gezin moesten staan koken. (In families die zelf dus ook nooit kookten maar dat de kinderoppas lieten doen). 

Index224 schreef op 08-11-2023 om 07:19:

[..]

Wat hier ook al eerder is gezegd: omdat koken een basisbehoefte is. Dat heb je nodig om jezelf te kunnen onderhouden.

Wat een onzin. Ik heb de pyramide van Maslow er maar weer eens bijgehaald. Staat niks in over koken  dat verzinnen jullie maar. Dat je van lekker eten houdt en ervan baalt dat je man het niet kan of wil klaarmaken voor jou is wat anders natuurlijk, maar geen basisbehoefte die hij ontbeert.

https://www.scribbr.nl/modellen/piramide-van-maslow-behoeftepiramide/

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 07-11-2023 om 21:20:

Mijn man vind het niet erg om van mij te leren koken. En dan heb ik het niet over moeder-zoon gedoe maar op een leuke, gezellige manier. We vinden samen in de keuken staan dan ook leuk. En dan vooral lekkere recepten zodat hij meer motivatie heeft. Hij heeft vanuit huis geen kookervaring mee gekregen, tot volwassene leeftijd werd zijn eten voor zijn neus gezet en ook weer door moeder afgeruimd. In het begin van ons huwelijk kookte hij worstjes met blik in een waterkoker, hij deed tenminste een poging tot.. nu járen later maakt hij zelf meerdere gerechten met oa ossenhaas met groente schotel in de oven en de lekkerste pizza’s, kant en klare pizzabodem en die vult hij kan met veel soorten kaas en groenten, heel lekker. Ik kook over het algemeen maar er zijn ook dagen dat hij boodschappen gaat doen en thuis in de keuken aan de slag gaat.

Ik moet wel erbij zeggen dat hij eerst niet openstond voor tips als hij dan bijv. veeeelte veel water bij de rijst deed, maar nadat hij rijstenpap had gemaakt stond hij open voor tips, sindsdien kan hij koken ✅

Die worst met blik in de waterkoker lijkt me echt zo’n studentenhuizen life hack😁

Index224 schreef op 07-11-2023 om 21:29:

[..]

Jezelf in leven houden moet je, naar mijn mening, als volwassene zeker wel kunnen.

Naar mijn weten leven al die niet-kokers nog steeds. Ze zorgen er alleen voor dat dat op een andere manier gebeurt dan jij noodzakelijk acht. Ik ken ook mensen die het heel erg raar vinden dat ik mijn eigen aardappelen en groente niet kan verbouwen, wat ik tot op bepaalde hoogte heus probeer hoor, want dat is toch in je eigen levensonderhoud voorzien. 

Nick90 schreef op 07-11-2023 om 21:47:

[..]

Ja waarschijnlijk kan iedereen dat maar het moet natuurlijk wel eetbaar zijn voor anderen. Dus niet totaal verbrand, niet gaar/te gaar of totaal uitgedroogd/taai.
Goed en lekker koken is een kunstje wat niet iedereen beheerst.

En dan moet je dus ook nog een partner (en kinderen of andere huisgenoten) hebben die heel veel geduld heeft en accepteert dat je eerste jaren koken verre van hoogstandjes zijn of zelfs eetbaar. 

Ik zou van paniek al zo in de kramp schieten dat pardoes álles keihard mislukt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.