Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

kinderopvang gratis of goedkoper

Mijn moeder woont ook groot maar het is haar thuis en alle herinneringen met m'n vader zitten daar in. Zonde van 't geld om dan duur te gaan huren en van een heerlijk grote tuin naar een klein balkonnetje te gaan. Kun je beter wat extra geld besteden aan de tuinman etc. 

Thomass schreef op 07-02-2022 om 16:49:

[..]

Dit is dus het hele probleem waar het programma 'Sander en de Kloof' over gaat. Hij begon met dat de komende jaren het verschil tussen arm en rijk alleen maar groter wordt en dat komt door al die babyboomers die een huis te verkopen hebben wat tig keer over de kop is gegaan en dat geld laten ze allemaal na aan hun kinderen. Want ja jemig je gaat toch niet huren? De komende 20 jaar worden de problemen alleen maar groter tussen degenen die wel en geen koophuis hadden (of degenen wiens ouders wel of geen koophuis konden betalen).

Ik weet het. En dan horen mijn ouders echt niet bij 'de elite' en komen zeker niet uit rijke families. Vader hard gewerkt, moeder thuis voor de kinderen. Maar wel in de tijd dat dat normaal was een huis gekocht op één inkomen. Ik zie sociale ongelijkheid als één van de grootste problemen van deze tijd, en dat riep ik tien jaar geleden al. Mijn ouders delen die opvatting, maar tegelijkertijd willen ze zo min mogelijk belasting betalen en vooral zorgen dat hun eigen kinderen het goed hebben (wat ook zonder hun hulp zo is trouwens). 

Mijn zoon heeft nu ook een huis gekocht dus ik woon nu alleen in een ruime woning met tuin. Ik zit hier bijna gratis dus ik zou wel gek zijn om weer te gaan huren. Ik vind het ook erg fijn om volop ruimte te hebben en een tuin zou ik niet willen missen.

dan schreef op 07-02-2022 om 16:52:

[..]

Is nogal off topic maar in dat geval, teveel geld op de bank, kunnen ze jullie toch ook jaarlijks een bedrag belastingvrij schenken zodat hun vermogen slinkt?

Dat kan, maar belastingvrij mag dat maximaal 6500 euro per kind per jaar zijn ongeveer. Als ze hun huis verkopen voor vijf ton en er komt nog elke maand geld binnen van aow en pensioen en ze leven zuinig zet dat niet heel veel zoden aan de dijk wat betreft het opmaken van geld en zo min mogelijk belasting betalen.
Het zijn luxeproblemen hoor. Maar ik wil mijn ouders ook niet gaan vertellen wat ze allemaal moeten doen met hun vermogen/huis. Ik heb ze gezegd dat ze ermee moeten doen wat ze zelf willen en dat wij ons echt wel redden. Maar 'alles beter dan naar de belastingdienst' is al sinds jaar en dag het adagium omtrent hun financiële beleid dus ik denk dat ze gewoon in hun huis blijven wonen totdat het niet meer kan.

dan

dan

07-02-2022 om 17:23

MamaE schreef op 07-02-2022 om 17:21:

[..]

Dat kan, maar belastingvrij mag dat maximaal 6500 euro per kind per jaar zijn ongeveer. Als ze hun huis verkopen voor vijf ton en er komt nog elke maand geld binnen van aow en pensioen en ze leven zuinig zet dat niet heel veel zoden aan de dijk wat betreft het opmaken van geld en zo min mogelijk belasting betalen.
Het zijn luxeproblemen hoor. Maar ik wil mijn ouders ook niet gaan vertellen wat ze allemaal moeten doen met hun vermogen/huis. Ik heb ze gezegd dat ze ermee moeten doen wat ze zelf willen en dat wij ons echt wel redden. Maar 'alles beter dan naar de belastingdienst' is al sinds jaar en dag het adagium omtrent hun financiële beleid dus ik denk dat ze gewoon in hun huis blijven wonen totdat het niet meer kan.

Nee, bij zulke hoge bedragen zet dat inderdaad niet zoveel zoden aan de dijk. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

07-02-2022 om 17:23

Ik vind het nogal eenzijdig om alleen maar naar ouderen te wijzen,  alsof zij de aso’s zijn. Zij kunnen vaak ook nergens heen. 

Er zijn gewoon te weinig huizen en wat er gebouwd wordt is verkeerd: te groot en te duur. 

MamaE schreef op 07-02-2022 om 17:21:

[..]

Maar 'alles beter dan naar de belastingdienst' is al sinds jaar en dag het adagium omtrent hun financiële beleid dus ik denk dat ze gewoon in hun huis blijven wonen totdat het niet meer kan.

Terecht natuurlijk want er is al tig keer belasting over betaald. 

tsjor

tsjor

07-02-2022 om 17:33 Topicstarter

Bijtje82: 'Zodra je hier over vermogen begint mag je je blijkbaar nergens meer druk om maken. En moet het vooral op.'
Nou nee, het hoeft helemaal niet op. Je mag het echt wel overhouden. Maar het is niet zo dat de samenleving jou financiële middelen toeschuift, zodat jij je vermogen overhoudt. Maar dat zou je zelf toch ook niet willen, toch?

Tsjor

Ik heb echt wel te horen gekregen van mensen dat ze mijn zoon en mij asociaal vinden omdat wij nu allebei alleen in een woning wonen waar ook een heel gezin in kan. Die mensen zijn jaloers denk ik dan maar.

watertoren schreef op 07-02-2022 om 17:33:

Ik heb echt wel te horen gekregen van mensen dat ze mijn zoon en mij asociaal vinden omdat wij nu allebei alleen in een woning wonen waar ook een heel gezin in kan. Die mensen zijn jaloers denk ik dan maar.

Jouw zoon gaat misschien nog wel ooit een gezin beginnen. Ik kocht mijn huis ook toen ik nog single was. Nu woon ik er met man en kind.

Gemeenten geven overigens liever bouwvergunningen af voor grote, duurdere huizen dan voor sociale woningbouw. Want die mensen kosten de gemeente niet zoveel geld en ze betalen wel veel WOZ-belasting. Terwijl mensen met een bijstandsuitkering de gemeente geld kosten en op deze manier voorkomen gemeenten dat er daar te veel van komen wonen. Daar zit ook een deel van het probleem.

Het is allemaal erg complex en grootschalig dat ik het niet fair vind om individuen te beschuldigen van 'onderdeel zijn van het probleem'. Dit probleem is zo groot dat niemand dat in zijn eentje opgelost krijgt. 

MamaE schreef op 07-02-2022 om 17:41:

[..]

Jouw zoon gaat misschien nog wel ooit een gezin beginnen. Ik kocht mijn huis ook toen ik nog single was. Nu woon ik er met man en kind.

Gemeenten geven overigens liever bouwvergunningen af voor grote, duurdere huizen dan voor sociale woningbouw. Want die mensen kosten de gemeente niet zoveel geld en ze betalen wel veel WOZ-belasting. Terwijl mensen met een bijstandsuitkering de gemeente geld kosten en op deze manier voorkomen gemeenten dat er daar te veel van komen wonen. Daar zit ook een deel van het probleem.

Het is allemaal erg complex en grootschalig dat ik het niet fair vind om individuen te beschuldigen van 'onderdeel zijn van het probleem'. Dit probleem is zo groot dat niemand dat in zijn eentje opgelost krijgt.

Misschien dat er ooit een vrouw bij hem komt wonen maar een gezin gaat hij echt nooit stichten. Hij wil absoluut geen kinderen. Daar zijn al wel relaties op stuk gegaan.

watertoren schreef op 07-02-2022 om 17:45:

[..]

Misschien dat er ooit een vrouw bij hem komt wonen maar een gezin gaat hij echt nooit stichten. Hij wil absoluut geen kinderen. Daar zijn al wel relaties op stuk gegaan.

Dat kan ook. Dan moet hij dat vooral zeker niet doen. 

Ysenda schreef op 07-02-2022 om 16:19:

[..]

Ik ga er vanuit dat dat na aftrek van de toeslagen is. Dus de overblijvende huur.

Dat kan niet, want als je met 1300 euro 300 subsidie krijgt en je overblijvende huur is 600, dan is je volledige huur 900 en dat is vrije sector en krijg je dus geen huursubsidie.

watertoren schreef op 07-02-2022 om 17:33:

Ja? Ik heb dat nog niet gehoord. Ik woon nu in een 3 kamer appartement waar ook mensen met kinderen wonen (en oudjes, vooral veel oudjes eigenlijk. Maar er is dus een 2e slaapkamer voor een kind) en ik woon hier alleen. Ik vind het wel een fijn idee dat ik hier een gezin kan stichten als ik wil, dat kon in mijn oude huis niet. Maar ja wij kunnen dit probleem niet oplossen. Daarom zeg ik, als je fijn woont, zou ik niet kijken naar wat ethisch verantwoord is. Je huis moet een thuis zijn. In de sociale huur wordt gelukkig gedaan aan passend toewijzen en de mensen die achterblijven nadat kinderen uitvliegen hebben gewoon mazzel.

Ze moeten gewoon meer goedkope woningen van 200.000-300.000 bouwen en meer sociale huur bouwen.

Decembermamma schreef op 07-02-2022 om 17:03:

[..]

Soms is de situatie zo krom een gezin waarbij 1 ouders kiest om niet te werken komt in een eengezinswoning met tuin en 3 slaapkamers terwijl tweeverdieners krap aan een 3 kamerflat kunnen kopen / huren.

Hoe bedoel je dat precies? Als een jonger gezin waarvan 1 ouder niet werkt in een eengezinswoning met tuin en 3 slaapkamers komt, dan betekent dat blijkbaar dat van dat ene inkomen dat betaalt kan worden. Dat zijn volgens mij geen sociale huurwoningen. 

Toen ik mijn huis kocht was ik 25 en had nog nooit een relatie gehad. Ik had toen zoiets van 'ik zie het wel, als het komt, dan komt het en zo niet, dan niet'. Ik wilde in ieder geval geen kinderen zonder man. 

Ik ken ook mensen die trouwden, een gezinshuis kochten en uiteindelijk geen kinderen konden krijgen. Dat verdriet is groot genoeg zonder dat mensen je dan voor asociaal verslijten omdat je te groot zou wonen.
Als die mensen dan in een flatje zouden gaan wonen zou dat weer scheef wonen heten omdat ze dan woonruimte bezet houden voor mensen met een lager inkomen. Want zonder kinderen kun je makkelijker met zijn tweeën fulltime werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.