Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

kinderopvang gratis of goedkoper

Rockstar schreef op 07-02-2022 om 15:46:

[..]

Mijn oma is wel gewoon verhuisd trouwens, dus het kan wel. Volgens mij ging haar huur niet eens echt veel omhoog, want ze betaalt nog steeds maar 600 euro huur of zo, dus niks mis mee. Sowieso zie ik hier waar ik woon altijd maar heel weinig reacties op seniorenwoningen, echt maar 20-30 of zo per huis (tegenover 500-1000 reacties op de niet-senioren woningen), dus het zal wel meevallen met de wachttijd. Volgens mij is het hier goed geregeld wat dat betreft. En de oudjes met een koophuis hebben natuurlijk gewoon overwaarde om in te zetten.

Ik vind 600 huur op een inkomen van 1300 best een fors bedrag. Of haar inkomen moet een stuk hoger zijn, maar dat is niet iedereen gegeven.

Ysenda schreef op 07-02-2022 om 15:49:

[..]

Ik vind 600 huur op een inkomen van 1300 best een fors bedrag. Of haar inkomen moet een stuk hoger zijn, maar dat is niet iedereen gegeven.

Maar dan krijgt ze toch ook gewoon weer huursubsidie?

Ysenda schreef op 07-02-2022 om 15:36:

[..]

En ook voor gesubsidieerde woningen geldt dat. Mijn vader woont al 47! jaar in hetzelfde huurhuis, ontvangt ook huursubsidie, maar als hij naar een gelijkvloerse woning wil verhuizen wordt zijn kale huur verdubbeld. En van die gelijkvloerse woningen komen er in de hele gemeente per jaar 4! vrij, daar reageren dan ruim 100 tot 200 mensen op.

Zijn inkomen wordt steeds kleiner want de pensioenen en aow groeien niet mee terwijl de zorgkosten op je 78e wel groeien. Dus waar zouden de ouderen die hogere lasten dan van moeten betalen? Ze blijven daarom zitten in die gezinswoningen.

Precies dat is dus het probleem die ouderen zitten nog lekker in die lage huren en de jongeren ? Die kunnen stikken.

bieb1963 schreef op 07-02-2022 om 15:49:

[..]

Nou nou.....

Dus je krijgt zomaar een hypotheek op je 70? ste? En dan nog wel met de huidige prijzen. Tuurlijk.

Dus jij zegt eigenlijk gewoon tegen die ouderen: rot op hier, ga maar verpieteren ergens. Jouw tijd is voorbij.

Duidelijk.

Nee daar zijn dus de sociale seniorenwoningen voor. En die kunnen ze per definitie gewoon betalen, want anders komen ze er niet voor in aanmerking.

Niet dat ik vind dat mensen die ergens fijn wonen hun huis uit moeten, je huis is je thuis en als dat toevallig 100 kamers heeft en je woont er alleen, dat is dan maar jammer. Maar ouderen die willen verhuizen kunnen dat gewoon.

Ysenda schreef op 07-02-2022 om 15:49:

[..]

Met 1300 euro krijg je gewoon huursubsidie. Ik heb net met een tool berekend dat je dan pakweg 300 euro huursubsidie krijgt, dus dan praten we nog maar over een huur van 300 euro. Prima te doen dus.

Rockstar schreef op 07-02-2022 om 16:05:

[..]

Met 1300 euro krijg je gewoon huursubsidie. Ik heb net met een tool berekend dat je dan pakweg 300 euro huursubsidie krijgt, dus dan praten we nog maar over een huur van 300 euro. Prima te doen dus.

Precies met de toeslagen samen wordt dat inkomen wel richting modaal geduwd hoor.

Rockstar schreef op 07-02-2022 om 16:01:

[..]

Nee daar zijn dus de sociale seniorenwoningen voor. En die kunnen ze per definitie gewoon betalen, want anders komen ze er niet voor in aanmerking.

Niet dat ik vind dat mensen die ergens fijn wonen hun huis uit moeten, je huis is je thuis en als dat toevallig 100 kamers heeft en je woont er alleen, dat is dan maar jammer. Maar ouderen die willen verhuizen kunnen dat gewoon.

die senioren woningen zijn er niet want die worden niet gebouwd.

Wat ik net ook aangaf, in de gemeente van mijn vader komen er 4 gelijkvloerse woningen per jaar vrij. 4! in de hele gemeente en die zijn niet alleen voor senioren maar voor alle mensen met een lichamelijke beperking. 

Wat wordt er gebouwd: grote gezinswoningen die qua huur boven de subsidiegrens uitkomen. Maar daar mag je dan met je lagere inkomen weer niet wonen.

Of de mismatch: inkomen te hoog, gezinsgrootte goed => geen woning, of inkomen goed, gezinsgrootte te klein => geen woning. Dat er bij de huur wel gekeken wordt naar alimentatie => te hoog inkomen, geen woning, maar bij vrije sector huur of koop niet naar die alimentatie want onbetrouwbaar inkomen => geen woning. 

Er worden op dit moment gewoon te weinig kleinere sociale huurwoningen gebouwd want dat is voor de projectontwikkelaars niet rendabel. Etage woningen met maar een heel klein balkon waar je met goed fatsoen net 1 stoel op kan zetten of zelfs dat niet. 

Decembermamma schreef op 07-02-2022 om 15:54:

[..]

Precies dat is dus het probleem die ouderen zitten nog lekker in die lage huren en de jongeren ? Die kunnen stikken.

Tjonge, je kan ook wat normaler communiceren......

Helemaal eens dat jongeren een probleem hebben. Heb zelf ook een dochter van 23 en dat lukt ook niet. Maar dat is niet ineens de schuld van de ouderen lijkt mij. Ook die ouderen hebben recht op fijn wonen (in hun laatste jaren...). En dat is niet zomaar ineens voor iedereen op een andere plek

Rockstar schreef op 07-02-2022 om 16:01:

[..].

Dat is weer een ander verhaal 

Decembermamma schreef op 07-02-2022 om 16:12:

[..]

Precies met de toeslagen samen wordt dat inkomen wel richting modaal geduwd hoor.

Ik ga er vanuit dat dat na aftrek van de toeslagen is. Dus de overblijvende huur. 

Wat ook nog meespeelt: veel ouderen met een koophuis hebben geen woonlasten meer omdat ze de hypotheek hebben afbetaald. Als ze gaan huren, kost dat wel weer geld. En dat geld willen ze liever aan de kinderen nalaten als ze doodgaan. 
Mijn ouders wonen eigenlijk ook 'te groot', maar als ze hun huis verkopen moeten ze weer huur gaan betalen. Sociale huur hebben ze te veel geld voor en particulier kost klauwen met geld. Of ze kopen een kleinere seniorenwoning maar dan hebben ze zoveel geld op de bank staan dat ze heel veel belasting betalen (op de lijst van dingen waar mijn vader een ontiegelijke schijthekel aan heeft staat de belastingdienst op 1, 2 en 3).
Laatste optie is dan nog met ons ruilen van huis, maar dan moet je het of aan elkaar verkopen waarbij hun huis te duur is voor mij en/of verrekenen met mijn zus waar ik ook weer niet rijk genoeg voor ben. We hebben het prima en komen niks tekort hoor, maar ik heb niet zomaar even een paar ton over.

MamaE schreef op 07-02-2022 om 16:45:

Wat ook nog meespeelt: veel ouderen met een koophuis hebben geen woonlasten meer omdat ze de hypotheek hebben afbetaald. Als ze gaan huren, kost dat wel weer geld. En dat geld willen ze liever aan de kinderen nalaten als ze doodgaan.
Mijn ouders wonen eigenlijk ook 'te groot', maar als ze hun huis verkopen moeten ze weer huur gaan betalen. Sociale huur hebben ze te veel geld voor en particulier kost klauwen met geld. Of ze kopen een kleinere seniorenwoning maar dan hebben ze zoveel geld op de bank staan dat ze heel veel belasting betalen (op de lijst van dingen waar mijn vader een ontiegelijke schijthekel aan heeft staat de belastingdienst op 1, 2 en 3).
Laatste optie is dan nog met ons ruilen van huis, maar dan moet je het of aan elkaar verkopen waarbij hun huis te duur is voor mij en/of verrekenen met mijn zus waar ik ook weer niet rijk genoeg voor ben. We hebben het prima en komen niks tekort hoor, maar ik heb niet zomaar even een paar ton over.

Dit is dus het hele probleem waar het programma 'Sander en de Kloof' over gaat. Hij begon met dat de komende jaren het verschil tussen arm en rijk alleen maar groter wordt en dat komt door al die babyboomers die een huis te verkopen hebben wat tig keer over de kop is gegaan en dat geld laten ze allemaal na aan hun kinderen. Want ja jemig je gaat toch niet huren? De komende 20 jaar worden de problemen alleen maar groter tussen degenen die wel en geen koophuis hadden (of degenen wiens ouders wel of geen koophuis konden betalen). 

dan

dan

07-02-2022 om 16:52

MamaE schreef op 07-02-2022 om 16:45:

Is nogal off topic maar in dat geval, teveel geld op de bank, kunnen ze jullie toch ook jaarlijks een bedrag belastingvrij schenken zodat hun vermogen slinkt? 

bieb1963 schreef op 07-02-2022 om 16:14:

[..]

Tjonge, je kan ook wat normaler communiceren......

Helemaal eens dat jongeren een probleem hebben. Heb zelf ook een dochter van 23 en dat lukt ook niet. Maar dat is niet ineens de schuld van de ouderen lijkt mij. Ook die ouderen hebben recht op fijn wonen (in hun laatste jaren...). En dat is niet zomaar ineens voor iedereen op een andere plek

Zo met je eens! Er zijn genoeg ouderen die wel willen verhuizen, mijn ouders 80+ idem, maar er zijn zo’n duizenden wachtenden voor hen blijkbaar. Ze staan al 30+ jaren ingeschreven voor een sociale huurwoning en zouden graag naar een gelijkvloerse woning willen verhuizen, maar op seniorenwoningen kun je al vanaf 55+ reageren, enig idee hoeveel mensen dat zijn? Ze wonen nog in de huurwoning waarin wij allemaal geboren zijn (3 slaapkamers), maar verhuizen kost hen zomaar een paar honderd Euro per maand meer. Komen niet in aanmerking voor toeslagen, maar het wordt wel erg krap dan. Het is allemaal niet zo simpel als hier wordt gesteld. De krapte voor deze ouderen is net zo erg als voor de jongeren die geen woning kunnen bemachtigen.

Kersje schreef op 07-02-2022 om 16:52:

[..]

Zo met je eens! Er zijn genoeg ouderen die wel willen verhuizen, mijn ouders 80+ idem, maar er zijn zo’n duizenden wachtenden voor hen blijkbaar. Ze staan al 30+ jaren ingeschreven voor een sociale huurwoning en zouden graag naar een gelijkvloerse woning willen verhuizen, maar op seniorenwoningen kun je al vanaf 55+ reageren, enig idee hoeveel mensen dat zijn? Ze wonen nog in de huurwoning waarin wij allemaal geboren zijn (3 slaapkamers), maar verhuizen kost hen zomaar een paar honderd Euro per maand meer. Komen niet in aanmerking voor toeslagen, maar het wordt wel erg krap dan. Het is allemaal niet zo simpel als hier wordt gesteld. De krapte voor deze ouderen is net zo erg als voor de jongeren die geen woning kunnen bemachtigen.

Waarom met alle geweld naar een sociale huurwoning? Als je zo'n dure woning te verkopen hebt kun je makkelijk in de vrije sector wat huren of zelfs iets kopen. Zeker als.je al 80+ bent. 

Mijn probleem zit me ook niet in de kopers die blijven zitten maar meer in de huurders maar dat is ook dubbel. Soms is de situatie zo krom een gezin waarbij 1 ouders kiest om niet te werken komt in een eengezinswoning met tuin en 3 slaapkamers terwijl tweeverdieners krap aan een 3 kamerflat kunnen kopen / huren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.