tsjor
16-12-2021 om 08:27
kinderopvang gratis of goedkoper
Ter voorkoming van een nieuw drama met toeslagen, is besloten om de kinderopvang veel goedkoper te maken, met een ander financieringssysteem dan de vooruitbetaalde toeslagen. Prima.
Wat ik echter jammer vind is, dat er niet breder gekeken wordt: kinderopvang is opvang voor een kind, het kind wordt opgevangen. Maar ondertussen zijn er ook nog andere sectoren, die voor kinderen eigenlijk belangrijkere dingen doen dan 'opvangen', met name sport en cultuur-sectoren.
Stel je voor dat die sectoren gelden als 'kinderopvang', dan zou je het mogelijk kunnen maken dat kinderen daar een deel van de dag kunnen doorbrengen, dat die sectoren daarvoor betaald kunnen krijgen, en dat kinderen meer krijgen dan 'opgevangen worden'. Dan kan de muziekschool weer terugkomen (las net dat er nog maar 12 in Nederland zijn, 15 jaar geleden 108, hoe arm kun je worden), maar wel met als eis dat kinderen er langer dan 30 minuten kunnen verblijven. Idem voor de sportclubs etc. Ook de bibliotheek kan zo een programma ontwikkelen.
Je zult dan wel moeten kijken naar de eisen die nu aan kinderopvang worden gesteld, bij sportclubs zijn vaak vrijwilligers actief, maar als de sport 'kinderopvang' wordt, moet daarover nadenken.
Ik hoop dat er een heel andere insteek komt, waardoor kinderen niet alleen maar meer opgevangen worden, maar terecht komen in een samenleving, waarin ze -onafhankelijk van de ouders- zich breed kunnen ontwikkelen, onder toezicht van volwassenen die ieder hun eigen expertise hebben op een heel divers terrein.
Dit kan beginnen op het niveau van de gemeente, financieel gezien zijn er heel wat potjes in beheer van de gemeente (ook jeugdzorg preventief bijvoorbeeld) die samengevoegd wellicht nieuw beleid mogelijk maken. Er zou alleen op één punt iets moeten wijzigen dat is dat de financiële middelen van 'kinderopvang' niet alleen beschikbaar komen voor organisaties die 'kinderen opvangen' maar ook voor organisaties zich inzetten voor een bredere ontwikkeling van kinderen, met name op het gebied van sport en cultuur.
Ik ben even hoopvol dat het nieuwe kabinet echt creatief wordt en nieuwe kansen schept.
Tsjor
bieb1963
07-02-2022 om 13:23
Decembermamma schreef op 07-02-2022 om 12:58:
Dat is vaak ook het probleem met sociale huurwoningen. Ouderen blijven zitten omdat ze door hun (vaak 1 persoons) inkomen een laag inkomen hebben en dus nooit te maken hebben gehad met huurverhogingen die zijn bedacht om tweeverdieners uit een sociale eengezinswoning te krijgen. Als deze mensen naar een appartement willen komen zij vaak gelijk bij de maximale huur, en dat is een flinke stijging, een startersappartement willen ze namelijk niet dat is vaak te min.
Wat bedoel je met dat 'te min'? Sarcastisch? Waarom zouden ze sowieso naar een startersappartement willen?
Decembermamma
07-02-2022 om 13:26
bieb1963 schreef op 07-02-2022 om 13:23:
[..]
Wat bedoel je met dat 'te min'? Sarcastisch? Waarom zouden ze sowieso naar een startersappartement willen?
Omdat voor 2 of 1 person(o)n(en) een huis met 3 slaapkamers wat teveel van het goede is zeker als het gesubsidieerde woningen zijn.
MamaE
07-02-2022 om 13:30
Bij appartementen is het voor ouderen ook wel handig als er een lift is. Bij van die portiekflats die je in grote steden veel ziet, vaak met drie/vier etages is er niet altijd een lift. Als je dan drie hoog woont als oma van 83 is dat vaak geen optie qua mobiliteit.
Daarnaast speelt de prijs ook mee. Als ze al eeuwen in een sociale huurwoning met drie slaapkamers wonen voor 400 euro per maand kunnen ze simpelweg niet verhuizen omdat het onbetaalbaar is of economisch niet rendabel.
dan
07-02-2022 om 13:32
MamaE schreef op 07-02-2022 om 13:30:
Bij appartementen is het voor ouderen ook wel handig als er een lift is. Bij van die portiekflats die je in grote steden veel ziet, vaak met drie/vier etages is er niet altijd een lift. Als je dan drie hoog woont als oma van 83 is dat vaak geen optie qua mobiliteit.
Daarnaast speelt de prijs ook mee. Als ze al eeuwen in een sociale huurwoning met drie slaapkamers wonen voor 400 euro per maand kunnen ze simpelweg niet verhuizen omdat het onbetaalbaar is of economisch niet rendabel.
De aanwezigheid van een lift is vaak inderdaad van belang bij oudere mensen.
Glamourlama
07-02-2022 om 13:34
redbulletje schreef op 27-01-2022 om 19:43:
[..]
Ik vind het onlogisch dat we voor andermans kinderhobby moeten betalen.
Ik vind dat wel logisch hoor. Kinderen zijn ook nodig ivm vergrijzing, dus het is niet alleen maar iemands persoonlijke hobby.
Ysenda
07-02-2022 om 13:57
Wilgenkatje- schreef op 17-12-2021 om 17:18:
[..]
Klopy Apiejapie, wij hebben in onze kring ook ouders van wie de ene werkt en de ander langdurig ziek is en niet goed in staat fulltime voor kind te zorgen. In die situatie wordt opvang niet vergoed, Er is immers een ouder thuis.
Daar zijn wel potjes voor, niet via de standaard kinderopvangtoeslag maar via de gemeente. Dat heet een sociaal medische indicatie.
bieb1963
07-02-2022 om 14:20
Decembermamma schreef op 07-02-2022 om 13:26:
[..]
Omdat voor 2 of 1 person(o)n(en) een huis met 3 slaapkamers wat teveel van het goede is zeker als het gesubsidieerde woningen zijn.
Tja. En stel dat de kinderen en kleinkinderen niet echt in de buurt wonen en regelmatig komen logeren? En/of je met een andere woning geen tuintje meer hebt waar je zo van geniet. Of niet in je buurtje enz enz enz. Of ben je afgeschreven als je ouder bent en met je dan in e.o.a. wijk gaan wonen waar vooral jonge mensen wonen en is geroriënteerd op jonge mensen?
bieb1963
07-02-2022 om 14:21
Glamourlama schreef op 07-02-2022 om 13:34:
[..]
Ik vind dat wel logisch hoor. Kinderen zijn ook nodig ivm vergrijzing, dus het is niet alleen maar iemands persoonlijke hobby.
Dus je denkt werkelijk dat iemand aan kinderen begint, omdat dat 'goed is voor de vergrijzing"........?
ScarceKudu74
07-02-2022 om 14:24
bieb1963 schreef op 07-02-2022 om 14:20:
[..]
Tja. En stel dat de kinderen en kleinkinderen niet echt in de buurt wonen en regelmatig komen logeren? En/of je met een andere woning geen tuintje meer hebt waar je zo van geniet. Of niet in je buurtje enz enz enz. Of ben je afgeschreven als je ouder bent en met je dan in e.o.a. wijk gaan wonen waar vooral jonge mensen wonen en is geroriënteerd op jonge mensen?
Zeg dat wel. En de jongeren die jarenlang op een startersflatje wachten, worden hier ook niet mee geholpen.
MamaE
07-02-2022 om 14:32
bieb1963 schreef op 07-02-2022 om 14:21:
[..]
Dus je denkt werkelijk dat iemand aan kinderen begint, omdat dat 'goed is voor de vergrijzing"........?
Nee en dat is maar goed ook. Want dat lijkt me nu niet bepaald een goede basis om een kind in op te laten groeien. Maar een kind is ook geen hobby. Een hobby doe je 'erbij' en kun je mee stoppen als je het niet meer leuk vindt. Een kind is een jarenlange verantwoordelijkheid.
Decembermamma
07-02-2022 om 15:10
bieb1963 schreef op 07-02-2022 om 14:20:
[..]
Dat is prima! Maar niet in gesubsidieerde woningen! Dus dan kopen ze lekker een woning met die 3 slaapkamers en tuin waar hun (klein) kinderen elke maand 1 of 2 nachten kunnen komen logeren. Dan komt een sociale huurwoning waar iemand anders hun (klein)kinderen 365 nachten per kaar in kunnen blijven slapen.
Bijtje82
07-02-2022 om 15:19
Decembermamma schreef op 07-02-2022 om 15:10:
[..]
Dat is prima! Maar niet in gesubsidieerde woningen! Dus dan kopen ze lekker een woning met die 3 slaapkamers en tuin waar hun (klein) kinderen elke maand 1 of 2 nachten kunnen komen logeren. Dan komt een sociale huurwoning waar iemand anders hun (klein)kinderen 365 nachten per kaar in kunnen blijven slapen.
Dan moeten ze dat wel kunnen betalen natuurlijk. Een oudere met overwaarde op een koopwoning zal niet snel on een sociale huurwoning terecht komen.
Het probleem met die zogenaamde starters woningen is dat ze nog altijd veel te duur zijn voor een alleenstaande en niet alleen aan starters worden verkocht.
Ik zou dolgraag met mijn overwaarde een kleine starters woning kopen. Maar dat zit er gewoon niet in.
Ysenda
07-02-2022 om 15:36
[..]
En ook voor gesubsidieerde woningen geldt dat. Mijn vader woont al 47! jaar in hetzelfde huurhuis, ontvangt ook huursubsidie, maar als hij naar een gelijkvloerse woning wil verhuizen wordt zijn kale huur verdubbeld. En van die gelijkvloerse woningen komen er in de hele gemeente per jaar 4! vrij, daar reageren dan ruim 100 tot 200 mensen op.
Zijn inkomen wordt steeds kleiner want de pensioenen en aow groeien niet mee terwijl de zorgkosten op je 78e wel groeien. Dus waar zouden de ouderen die hogere lasten dan van moeten betalen? Ze blijven daarom zitten in die gezinswoningen.
Rockstar
07-02-2022 om 15:46
Deze quote wil ik weg hebben maar hij wil niet dus jullie doen het er maar mee.
Mijn oma is wel gewoon verhuisd trouwens, dus het kan wel. Volgens mij ging haar huur niet eens echt veel omhoog, want ze betaalt nog steeds maar 600 euro huur of zo, dus niks mis mee. Sowieso zie ik hier waar ik woon altijd maar heel weinig reacties op seniorenwoningen, echt maar 20-30 of zo per huis (tegenover 500-1000 reacties op de niet-senioren woningen), dus het zal wel meevallen met de wachttijd. Volgens mij is het hier goed geregeld wat dat betreft. En de oudjes met een koophuis hebben natuurlijk gewoon overwaarde om in te zetten.
bieb1963
07-02-2022 om 15:49
[..]
Nou nou.....
Dus je krijgt zomaar een hypotheek op je 70? ste? En dan nog wel met de huidige prijzen. Tuurlijk.
Dus jij zegt eigenlijk gewoon tegen die ouderen: rot op hier, ga maar verpieteren ergens. Jouw tijd is voorbij.
Duidelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.