tsjor
16-12-2021 om 08:27
kinderopvang gratis of goedkoper
Ter voorkoming van een nieuw drama met toeslagen, is besloten om de kinderopvang veel goedkoper te maken, met een ander financieringssysteem dan de vooruitbetaalde toeslagen. Prima.
Wat ik echter jammer vind is, dat er niet breder gekeken wordt: kinderopvang is opvang voor een kind, het kind wordt opgevangen. Maar ondertussen zijn er ook nog andere sectoren, die voor kinderen eigenlijk belangrijkere dingen doen dan 'opvangen', met name sport en cultuur-sectoren.
Stel je voor dat die sectoren gelden als 'kinderopvang', dan zou je het mogelijk kunnen maken dat kinderen daar een deel van de dag kunnen doorbrengen, dat die sectoren daarvoor betaald kunnen krijgen, en dat kinderen meer krijgen dan 'opgevangen worden'. Dan kan de muziekschool weer terugkomen (las net dat er nog maar 12 in Nederland zijn, 15 jaar geleden 108, hoe arm kun je worden), maar wel met als eis dat kinderen er langer dan 30 minuten kunnen verblijven. Idem voor de sportclubs etc. Ook de bibliotheek kan zo een programma ontwikkelen.
Je zult dan wel moeten kijken naar de eisen die nu aan kinderopvang worden gesteld, bij sportclubs zijn vaak vrijwilligers actief, maar als de sport 'kinderopvang' wordt, moet daarover nadenken.
Ik hoop dat er een heel andere insteek komt, waardoor kinderen niet alleen maar meer opgevangen worden, maar terecht komen in een samenleving, waarin ze -onafhankelijk van de ouders- zich breed kunnen ontwikkelen, onder toezicht van volwassenen die ieder hun eigen expertise hebben op een heel divers terrein.
Dit kan beginnen op het niveau van de gemeente, financieel gezien zijn er heel wat potjes in beheer van de gemeente (ook jeugdzorg preventief bijvoorbeeld) die samengevoegd wellicht nieuw beleid mogelijk maken. Er zou alleen op één punt iets moeten wijzigen dat is dat de financiële middelen van 'kinderopvang' niet alleen beschikbaar komen voor organisaties die 'kinderen opvangen' maar ook voor organisaties zich inzetten voor een bredere ontwikkeling van kinderen, met name op het gebied van sport en cultuur.
Ik ben even hoopvol dat het nieuwe kabinet echt creatief wordt en nieuwe kansen schept.
Tsjor
Mija
06-02-2022 om 18:05
Bijtje82 schreef op 06-02-2022 om 13:42:
[..]
Die arbeidsmigranten zijn ook een groot deel van ons probleem.
En ook een deel van onze oplossing. Als die er niet waren, zou er bijvoorbeeld nauwelijks meer vers voedsel in de supermarkten liggen en zouden we niks meer kunnen bestellen bij de grote internetwarenhuizen.
Ik blijf me altijd weer verbazen over de hardnekkige gedachte dat kinderen vooral ten laste moeten komen van hun ouders. Want de samenleving als geheel heeft die kinderen keihard nodig! Als ze niet geboren worden, moeten er dus mensen uit andere landen komen om het werk te doen. En om daar belasting over te betalen. Wij concurreren inmiddels met onze buurlanden om arbeidsmigranten.
Decembermamma
06-02-2022 om 18:07
skik schreef op 06-02-2022 om 17:13:
[..]
Wat wil jij dan? Huursubsidie geven aan iemand die meer dan 30.000 euro op de bank heeft staan?
Nee maar er wordt wel huursubsidie gegeven aan iemand die een auto van 30.000 rijdt
MidasWolf
06-02-2022 om 18:16
Granola schreef op 06-02-2022 om 17:25:
[..]
Volgens mij is er een enorm tekort aan beroepschauffeurs kan elke Nederlander zo een baan krijgen als ie wil. Gewoon voor een goed salaris.
Wanneer je het aantal uren neemt als vrachtwagenchauffeur en je rekent het om naar wat ze per uur betaald krijgen valt dat voor nationaal(binnenland) transport wel mee.
Het basisloon van een chauffeur is niet heel hoog door (veel)overuren te maken zorgen ze ervoor dat het loon hoger is.
En lange dagen moet je ook tegen kunnen 500 uur in de ochtend van huis en 1700 uur terug op de zaak 1800 uur thuis is geen eens een extreme dag.
Uurtje file en je bent zo 1900 uur thuis.
Decembermamma
06-02-2022 om 18:20
MidasWolf schreef op 06-02-2022 om 18:16:
[..]
Wanneer je het aantal uren neemt als vrachtwagenchauffeur en je rekent het om naar wat ze per uur betaald krijgen valt dat voor nationaal(binnenland) transport wel mee.
Het basisloon van een chauffeur is niet heel hoog door (veel)overuren te maken zorgen ze ervoor dat het loon hoger is.
En lange dagen moet je ook tegen kunnen 500 uur in de ochtend van huis en 1700 uur terug op de zaak 1800 uur thuis is geen eens een extreme dag.
Uurtje file en je bent zo 1900 uur thuis.
Klopt maar als.je dan wat extra diploma's haalt voor speciale handelingen of speciaal transport dan verdien je al snel een goed salaris
Bijtje82
06-02-2022 om 18:50
Decembermamma schreef op 06-02-2022 om 18:20:
[..]
Klopt maar als.je dan wat extra diploma's haalt voor speciale handelingen of speciaal transport dan verdien je al snel een goed salaris
Ja, maar toch is er nog heel veel concurrentie van buitenlandse chauffeurs. Hoe vaak wij niet tarieven afgeven om vervolgens te horen dat zij het zelf voor de helft kunnen regelen. Dan staat er een Poolse of andere oostblok chauffeur aan de balie. En met die lui is amper te communiceren, zeker de oudere generatie niet.
In de jaren 90 kwamen er veel Bosnische vluchtelingen. Ga ze niet allemaal over één Kam scheren, want in iedere bevolkingsgroep zitten rotate appels.
Naast mijn vader woonde zo'n vluchtelingen gezin. Hun kinderen doen het hier goed, zijn erg aardig lui allemaal. Kinderen inmiddels allemaal een goede baan.
Maar die mensen zelf, die hier al 30 jaar wonen.. Hebben nog geen dag van hun leven in Nederland gewerkt. Krijgen aan alle kanten subsidies, gaan ieder jaar op vakantie naar jawel Bosnië! En dan de klapper... Bouwen van hun uitkering een huis in Bosnië om hun oude dag daar te slijten. Dat huis is niet bekend bij de Nederlandse belastingdienst natuurlijk.
Deze mensen hebben niks toegevoegd terwijl ze hier gevestigd zijn, spreken nog altijd de taal niet, maar plukken wel de vruchten. En dit is maar één gezin.
Zo zijn er talloze gezinnen/personen. Niet eens alleen allochtone gezinnen. Het loont hier gewoon teveel om werk loos te zijn.
Thomass
06-02-2022 om 23:30
Jillz schreef op 06-02-2022 om 12:26:
[..]
Als iedereen blijft plakken in een starters appartement (omdat ze dat op één salaris kunnen betalen) hebben we ook weer een probleem. Waar moet de echte starter dan heen?
Meer starterswoningen bouwen? Waarom moet iedereen na x jaar groter gaan wonen en dan weer kleiner als de kinderen de deur uit zijn?
dan
07-02-2022 om 09:04
Thomass schreef op 06-02-2022 om 23:30:
[..]
Meer starterswoningen bouwen? Waarom moet iedereen na x jaar groter gaan wonen en dan weer kleiner als de kinderen de deur uit zijn?
Ik kan het wel begrijpen dat mensen liever kleiner willen wonen als de kinderen uitgevlogen zijn maar zelf wonen we al sinds ons huwelijk in hetzelfde huis. Zijn samen gestart, daarna 1 kind gekregen en die is ook de deur uit. Misschien dat we wel gaan verkassen zodra we meer mankementen gaan vertonen maar voorlopig nog niet.
Thomass
07-02-2022 om 09:37
dan schreef op 07-02-2022 om 09:04:
[..]
Ik kan het wel begrijpen dat mensen liever kleiner willen wonen als de kinderen uitgevlogen zijn maar zelf wonen we al sinds ons huwelijk in hetzelfde huis. Zijn samen gestart, daarna 1 kind gekregen en die is ook de deur uit. Misschien dat we wel gaan verkassen zodra we meer mankementen gaan vertonen maar voorlopig nog niet.
Het gaat er mij meer om dat hierboven werd gezegd dat al die mensen hun starterswoning UIT moeten om plaats te maken voor .... starters. Wie bepaalt er hier nu dat men verplicht is om groter te gaan wonen? Wie bepaalt voor mij dat ik 40% aan wonen moet besteden en niet 20% aan wonen omdat ik 20% aan mijn hobby wil besteden, aan minder werken aan weet ik veel wat? Alleen omdat er een krapte is aan kleine woningen en de twee-onder-een-kappers er teveel zijn is er iemand die zegt dat een 'kleine woning' een starterswoning is en dat men daar uit moet?
Bouw gewoon meer kleine woningen. We hebben één- en tweepersoonsappartementen nodig. Het is onzin dat als je maar genoeg grotere woningen bouwt er een doorstroom op gang komt. Het is blijkbaar rendabeler voor projectontwikkelaars om grote kasten van huizen neer te zetten dan veel woonlagen van max 3 hoog met mooie ruime appartementen met 1 of 2 slaapkamers.
Mevrouw75
07-02-2022 om 09:44
Thomass schreef op 07-02-2022 om 09:37:
[..]
Het gaat er mij meer om dat hierboven werd gezegd dat al die mensen hun starterswoning UIT moeten om plaats te maken voor .... starters. Wie bepaalt er hier nu dat men verplicht is om groter te gaan wonen? Wie bepaalt voor mij dat ik 40% aan wonen moet besteden en niet 20% aan wonen omdat ik 20% aan mijn hobby wil besteden, aan minder werken aan weet ik veel wat? Alleen omdat er een krapte is aan kleine woningen en de twee-onder-een-kappers er teveel zijn is er iemand die zegt dat een 'kleine woning' een starterswoning is en dat men daar uit moet?
Bouw gewoon meer kleine woningen. We hebben één- en tweepersoonsappartementen nodig. Het is onzin dat als je maar genoeg grotere woningen bouwt er een doorstroom op gang komt. Het is blijkbaar rendabeler voor projectontwikkelaars om grote kasten van huizen neer te zetten dan veel woonlagen van max 3 hoog met mooie ruime appartementen met 1 of 2 slaapkamers.
Ik heb ooit een interview gelezen, of was het een zomergasten?, met een stadsplanner/architect, die inderdaad pleitte voor juist kleinere woningen in de stad ipv groot aan de rand bouwen. Want alle stellen/alleenwonenden met uitgevlogen kinderen die kleiner willen wonen kunnen ook geen kant op en blijven dus zitten waar ze zitten, huizen bezet te houden voor gezinnen terwijl ze dat eigenlijk niet willen. En die groep wordt juist steeds groter als je naar de bevolking lijkt.
dan
07-02-2022 om 09:47
[..]
Ik begrijp je punt hoor.
MamaE
07-02-2022 om 09:59
Thomass schreef op 06-02-2022 om 23:30:
[..]
Ik woon nog steeds in mijn eerste huis en wil hier eigenlijk ook gewoon oud worden.
Het is een rijtjeshuis met twee slaapkamers en een hele kleine tuin. Echt niet overdreven groot, mijn ouders vinden het zelfs ongeschikt als gezinswoning, zeker met meer dan één kind omdat ze van mening zijn dat elk kind een eigen kamer zou moeten hebben en een tuin om in te spelen. Blijkbaar is dat een recht of zo.
Nu hebben wij maar één kind en een speeltuintje in de straat dus ik zie de noodzaak van verhuizen echt niet.
Voordeel is dat ik dit huis destijds op één inkomen gekocht heb (ik was nog single) in de huizencrisis dus we kunnen het op één inkomen wel betalen. Maar ik hecht veel waarde aan financiële onafhankelijkheid en mijn man ook dus we werken wel beide (vier dagen).
bieb1963
07-02-2022 om 11:18
MamaE schreef op 07-02-2022 om 09:59:
[..]
Ik woon nog steeds in mijn eerste huis en wil hier eigenlijk ook gewoon oud worden.
Het is een rijtjeshuis met twee slaapkamers en een hele kleine tuin. Echt niet overdreven groot, mijn ouders vinden het zelfs ongeschikt als gezinswoning, zeker met meer dan één kind omdat ze van mening zijn dat elk kind een eigen kamer zou moeten hebben en een tuin om in te spelen. Blijkbaar is dat een recht of zo.
Nu hebben wij maar één kind en een speeltuintje in de straat dus ik zie de noodzaak van verhuizen echt niet.
Voordeel is dat ik dit huis destijds op één inkomen gekocht heb (ik was nog single) in de huizencrisis dus we kunnen het op één inkomen wel betalen. Maar ik hecht veel waarde aan financiële onafhankelijkheid en mijn man ook dus we werken wel beide (vier dagen).
Ik vind je helemaal groot gelijk hebben!
Granola
07-02-2022 om 11:49
[..]
Op zich is dat natuurlijk een goed plan. Probleem is alleen dat mensen verwachten om hun overwaarde te kunnen cashen als ze naar een kleiner huis gaan. Als dan blijkt dat dat appartement net zo duur is als het huis (nieuwbouw appartement vs verouderd huis) dan blijven mensen toch liever zitten. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Kleine appartementen in de stad klinkt ook prima, maar daar zijn de grondprijzen ook het duurst.
Imi
07-02-2022 om 12:14
Granola schreef op 07-02-2022 om 11:49:
[..]
Op zich is dat natuurlijk een goed plan. Probleem is alleen dat mensen verwachten om hun overwaarde te kunnen cashen als ze naar een kleiner huis gaan. Als dan blijkt dat dat appartement net zo duur is als het huis (nieuwbouw appartement vs verouderd huis) dan blijven mensen toch liever zitten.
Vaak is dat appartement zelfs duurder...
Decembermamma
07-02-2022 om 12:58
Dat is vaak ook het probleem met sociale huurwoningen. Ouderen blijven zitten omdat ze door hun (vaak 1 persoons) inkomen een laag inkomen hebben en dus nooit te maken hebben gehad met huurverhogingen die zijn bedacht om tweeverdieners uit een sociale eengezinswoning te krijgen. Als deze mensen naar een appartement willen komen zij vaak gelijk bij de maximale huur, en dat is een flinke stijging, een startersappartement willen ze namelijk niet dat is vaak te min.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.