tsjor
16-12-2021 om 08:27
kinderopvang gratis of goedkoper
Ter voorkoming van een nieuw drama met toeslagen, is besloten om de kinderopvang veel goedkoper te maken, met een ander financieringssysteem dan de vooruitbetaalde toeslagen. Prima.
Wat ik echter jammer vind is, dat er niet breder gekeken wordt: kinderopvang is opvang voor een kind, het kind wordt opgevangen. Maar ondertussen zijn er ook nog andere sectoren, die voor kinderen eigenlijk belangrijkere dingen doen dan 'opvangen', met name sport en cultuur-sectoren.
Stel je voor dat die sectoren gelden als 'kinderopvang', dan zou je het mogelijk kunnen maken dat kinderen daar een deel van de dag kunnen doorbrengen, dat die sectoren daarvoor betaald kunnen krijgen, en dat kinderen meer krijgen dan 'opgevangen worden'. Dan kan de muziekschool weer terugkomen (las net dat er nog maar 12 in Nederland zijn, 15 jaar geleden 108, hoe arm kun je worden), maar wel met als eis dat kinderen er langer dan 30 minuten kunnen verblijven. Idem voor de sportclubs etc. Ook de bibliotheek kan zo een programma ontwikkelen.
Je zult dan wel moeten kijken naar de eisen die nu aan kinderopvang worden gesteld, bij sportclubs zijn vaak vrijwilligers actief, maar als de sport 'kinderopvang' wordt, moet daarover nadenken.
Ik hoop dat er een heel andere insteek komt, waardoor kinderen niet alleen maar meer opgevangen worden, maar terecht komen in een samenleving, waarin ze -onafhankelijk van de ouders- zich breed kunnen ontwikkelen, onder toezicht van volwassenen die ieder hun eigen expertise hebben op een heel divers terrein.
Dit kan beginnen op het niveau van de gemeente, financieel gezien zijn er heel wat potjes in beheer van de gemeente (ook jeugdzorg preventief bijvoorbeeld) die samengevoegd wellicht nieuw beleid mogelijk maken. Er zou alleen op één punt iets moeten wijzigen dat is dat de financiële middelen van 'kinderopvang' niet alleen beschikbaar komen voor organisaties die 'kinderen opvangen' maar ook voor organisaties zich inzetten voor een bredere ontwikkeling van kinderen, met name op het gebied van sport en cultuur.
Ik ben even hoopvol dat het nieuwe kabinet echt creatief wordt en nieuwe kansen schept.
Tsjor
bieb1963
28-01-2022 om 12:18
Decembermamma schreef op 27-01-2022 om 21:51:
[..]
Wij zijn ook thuis voor onze zoon, en 1 dag in de week is oma er. Maar hij kan als.hij wil altijd in een rustige omgeving thuis komen. En toch werken we beiden nagenoeg fulltime. Dat nagenoeg maakt dat we door vroeg beginnen, andere dagen langer werken er om de beurt vroeg kunnen zijn.
Dat is een mooie oplossing, maar dat kan natuurlijk bij lange na niet in elke functie/beroep.
Decembermamma
28-01-2022 om 18:52
bieb1963 schreef op 28-01-2022 om 12:18:
[..]
Dat is een mooie oplossing, maar dat kan natuurlijk bij lange na niet in elke functie/beroep.
Vast niet maar met vele beroepen kan het ook wel. Vaak kan er meer een mensen denken of beweren. Iemand die ik ken gaf aan dat ze bij een bepaalde winkel werkte en geen vaste vrije dag kon hebben. Vervolgens sprak ik haar collega die vertelde dat ze altijd op zaterdag werkte zodat ze elke woensdag vrij kon krijgen.
bieb1963
28-01-2022 om 20:11
Decembermamma schreef op 28-01-2022 om 18:52:
[..]
Vast niet maar met vele beroepen kan het ook wel. Vaak kan er meer een mensen denken of beweren. Iemand die ik ken gaf aan dat ze bij een bepaalde winkel werkte en geen vaste vrije dag kon hebben. Vervolgens sprak ik haar collega die vertelde dat ze altijd op zaterdag werkte zodat ze elke woensdag vrij kon krijgen.
Uh, ja, in een winkel werk je geen 6, maar ook gewoon 5 dagen per week. Maar een gewoon kantoor of gemeentehuis heeft gewoon 5 doordeweekse werkdagen.
dan
29-01-2022 om 08:59
bieb1963 schreef op 28-01-2022 om 20:11:
[..]
Uh, ja, in een winkel werk je geen 6, maar ook gewoon 5 dagen per week. Maar een gewoon kantoor of gemeentehuis heeft gewoon 5 doordeweekse werkdagen.
Op de ene werkplek kan het wel, op de andere niet maar vragen kan altijd. Nee heb je en ja kun je krijgen. Ik heb collega's die elke week een vrije dag hebben maar hun werkdagen zijn daardoor langer dan die van mij.
bieb1963
29-01-2022 om 13:50
dan schreef op 29-01-2022 om 08:59:
[..]
Op de ene werkplek kan het wel, op de andere niet maar vragen kan altijd. Nee heb je en ja kun je krijgen. Ik heb collega's die elke week een vrije dag hebben maar hun werkdagen zijn daardoor langer dan die van mij.
Dat is wel een heel erge dooddoener.... Vragen of je je kantoorwerkzaamheden (incl. contact met klanten, leveranciers of andere externen) op zaterdag mag doen ipv woensdag. Tuurlijk. Volgens mij is het sowieso de bedoeling dat je tijdens de werkdagen bereikbaar en beschikbaar bent voor zowel intern als extern. Of een leerkracht die donderdag graag vrij wil, maar zondag wel voor de klas wil komen staan.
En verder is 40 uur proppen in 4 dagen niet bepaald goed voor je (en neit voor je productiviteit)
dan
29-01-2022 om 14:07
bieb1963 schreef op 29-01-2022 om 13:50:
[..]
Dat is wel een heel erge dooddoener.... Vragen of je je kantoorwerkzaamheden (incl. contact met klanten, leveranciers of andere externen) op zaterdag mag doen ipv woensdag. Tuurlijk. Volgens mij is het sowieso de bedoeling dat je tijdens de werkdagen bereikbaar en beschikbaar bent voor zowel intern als extern. Of een leerkracht die donderdag graag vrij wil, maar zondag wel voor de klas wil komen staan.
En verder is 40 uur proppen in 4 dagen niet bepaald goed voor je (en neit voor je productiviteit)
Nogmaals, in de ene branche is het mogelijk om op andere dagen te werken, kortere of langere dagen te maken en elders niet. Ik werk zelf liever kortere dagen maar anderen denken daar anders over.
bieb1963
29-01-2022 om 14:55
dan schreef op 29-01-2022 om 14:07:
[..]
Nogmaals, in de ene branche is het mogelijk om op andere dagen te werken, kortere of langere dagen te maken en elders niet. Ik werk zelf liever kortere dagen maar anderen denken daar anders over.
Ongetwijfeld. Maar wat hebben al die mensen er aan bij wie dat niet kan? En voor de mensen bij wie dat wél kan: Dan hebben ze dat toch allang zo ingericht zoals het voor hun het best uitkomt? Dus het gaat niet over hén.
Jij geeft aan liever kortere dagen te werken. Ja, prima, maar dan werk je vast geen 40 uur. Dáár ging het over.
dan
29-01-2022 om 17:29
bieb1963 schreef op 29-01-2022 om 14:55:
[..]
Ongetwijfeld. Maar wat hebben al die mensen er aan bij wie dat niet kan? En voor de mensen bij wie dat wél kan: Dan hebben ze dat toch allang zo ingericht zoals het voor hun het best uitkomt? Dus het gaat niet over hén.
Jij geeft aan liever kortere dagen te werken. Ja, prima, maar dan werk je vast geen 40 uur. Dáár ging het over.
Nee, ik werk niet fulltime maar de collega's die liever wat langere dagen werken en daardoor een 4 daagse werkweek hebben ook niet, die werken per week maar 2 uur meer dan ik. En verder bedoel ik dat veel mensen er misschien teveel vanuit gaan dat een wijziging niet kan terwijl er dan soms wel mogelijkheden zijn als ze in gesprek gaan met hun leidinggevende.
bieb1963
29-01-2022 om 19:10
dan schreef op 29-01-2022 om 17:29:
[..]
Nee, ik werk niet fulltime maar de collega's die liever wat langere dagen werken en daardoor een 4 daagse werkweek hebben ook niet, die werken per week maar 2 uur meer dan ik. En verder bedoel ik dat veel mensen er misschien teveel vanuit gaan dat een wijziging niet kan terwijl er dan soms wel mogelijkheden zijn als ze in gesprek gaan met hun leidinggevende.
Pfffff, deze hele discussie gaat toch niet over parttimers ....? Totaal andere situatie. Een parttimer heeft natuurlijk sowieso meer mogelijkheden om z'n uren naar wens in te delen. 5 halve dagen, 3 hele dagen, whatever. Dus ik begrijp jouw toevoeging in deze discussie niet helemaal...
dan
29-01-2022 om 20:39
bieb1963 schreef op 29-01-2022 om 19:10:
[..]
Pfffff, deze hele discussie gaat toch niet over parttimers ....? Totaal andere situatie. Een parttimer heeft natuurlijk sowieso meer mogelijkheden om z'n uren naar wens in te delen. 5 halve dagen, 3 hele dagen, whatever. Dus ik begrijp jouw toevoeging in deze discussie niet helemaal...
Het ging over kinderopvang, ook parttimers maken gebruik van kinderopvang. Verder kun je mijn reacties ook gewoon negeren als je het nut ervan niet inziet!
bieb1963
29-01-2022 om 21:56
dan schreef op 29-01-2022 om 20:39:
[..]
Het ging over kinderopvang, ook parttimers maken gebruik van kinderopvang. Verder kun je mijn reacties ook gewoon negeren als je het nut ervan niet inziet!
Nee, jij begint op een toon van 'er kan meer, gewoon vragen enz'. Terwijl.dat voor parttimers een open deur is, dus daar doel je niet op.
Decembermamma
29-01-2022 om 22:06
bieb1963 schreef op 28-01-2022 om 20:11:
[..]
Ik werk op een kantoor en wij kunnen onze uren flexibel inzetten en dat vinden zowel de klanten als de werkgever en wijzelf erg fijn.
bieb1963
30-01-2022 om 10:52
Decembermamma schreef op 29-01-2022 om 22:06:
[..]
Ik werk op een kantoor en wij kunnen onze uren flexibel inzetten en dat vinden zowel de klanten als de werkgever en wijzelf erg fijn.
Als je 40 uur werkt? In een werkomgeving waar de klanten en externen ook binnen kantoortijden werken? Vast niet. Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waarin dat wel mogelijkheden biedt. Bijv als de externe vooral verre buitenlanders zijn in een andere tijdzone. Of een 24 uurs branche enz. Maar dat is dan logisch. Hoef je er ook niet naar te vragen, is juist fijn als medewerkers bereid zijn ook buiten de gebruikelijke kantoortijden te werken. Open deur. Maar een kantoor, in de ruime zin van het woord, dat 's avonds en in het weekend gesloten is, alsook de kantoren van de externen is een ander verhaal. En nogal naïef om te veronderstellen dat de fulltime werkende 'gewoon' even moet vragen of het mogelijk is.
skik
30-01-2022 om 13:20
Ik werk 40 uur per week op kantoor op locatie, van half negen tot vijf. Ben dus zo'n tien uur per dag van huis. Mijn kinderen zijn al groot, maar daar was weinig mee te schuiven als ze nog wel opvang nodig zouden hebben gehad.
bieb1963
30-01-2022 om 13:29
skik schreef op 30-01-2022 om 13:20:
Ik werk 40 uur per week op kantoor op locatie, van half negen tot vijf. Ben dus zo'n tien uur per dag van huis. Mijn kinderen zijn al groot, maar daar was weinig mee te schuiven als ze nog wel opvang nodig zouden hebben gehad.
Precies
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.