tsjor
16-12-2021 om 08:27
kinderopvang gratis of goedkoper
Ter voorkoming van een nieuw drama met toeslagen, is besloten om de kinderopvang veel goedkoper te maken, met een ander financieringssysteem dan de vooruitbetaalde toeslagen. Prima.
Wat ik echter jammer vind is, dat er niet breder gekeken wordt: kinderopvang is opvang voor een kind, het kind wordt opgevangen. Maar ondertussen zijn er ook nog andere sectoren, die voor kinderen eigenlijk belangrijkere dingen doen dan 'opvangen', met name sport en cultuur-sectoren.
Stel je voor dat die sectoren gelden als 'kinderopvang', dan zou je het mogelijk kunnen maken dat kinderen daar een deel van de dag kunnen doorbrengen, dat die sectoren daarvoor betaald kunnen krijgen, en dat kinderen meer krijgen dan 'opgevangen worden'. Dan kan de muziekschool weer terugkomen (las net dat er nog maar 12 in Nederland zijn, 15 jaar geleden 108, hoe arm kun je worden), maar wel met als eis dat kinderen er langer dan 30 minuten kunnen verblijven. Idem voor de sportclubs etc. Ook de bibliotheek kan zo een programma ontwikkelen.
Je zult dan wel moeten kijken naar de eisen die nu aan kinderopvang worden gesteld, bij sportclubs zijn vaak vrijwilligers actief, maar als de sport 'kinderopvang' wordt, moet daarover nadenken.
Ik hoop dat er een heel andere insteek komt, waardoor kinderen niet alleen maar meer opgevangen worden, maar terecht komen in een samenleving, waarin ze -onafhankelijk van de ouders- zich breed kunnen ontwikkelen, onder toezicht van volwassenen die ieder hun eigen expertise hebben op een heel divers terrein.
Dit kan beginnen op het niveau van de gemeente, financieel gezien zijn er heel wat potjes in beheer van de gemeente (ook jeugdzorg preventief bijvoorbeeld) die samengevoegd wellicht nieuw beleid mogelijk maken. Er zou alleen op één punt iets moeten wijzigen dat is dat de financiële middelen van 'kinderopvang' niet alleen beschikbaar komen voor organisaties die 'kinderen opvangen' maar ook voor organisaties zich inzetten voor een bredere ontwikkeling van kinderen, met name op het gebied van sport en cultuur.
Ik ben even hoopvol dat het nieuwe kabinet echt creatief wordt en nieuwe kansen schept.
Tsjor
Valeria
27-01-2022 om 08:20
Angela1967 schreef op 27-01-2022 om 08:08:
[..]
hier in de buurt is al creatieve samenwerking ivm locatie-gebrek. Dus scouting/bso gecombineerd. Maar personeelsproblemen los je daarmee niet op inderdaad. Maar .. als we bereid zijn niet alleen kinderopvang gratis te maken maar ook kwaliteitseisen te stellen en salaris te verhogen dan kunnen bso's/kinderdagverblijven inderdaad mensen aannemen met specifieke opleidingen, die delen van de groep onder hun hoede nemen voor specifieke activiteiten. Daarmee ontlast je dan de reguliere medewerkers enigszins op dat moment. Want een goede bso/kinderdagverblijf-medewerker zijn en ook nog inhoudelijk dingen kunnen 'leren' aan kinderen (iets met muziek of iets dergelijks) is moeilijk te combineren.
gr Angela
Maar dit lukt op basisscholen al niet eens. Veel scholen hebben niet eens een echte gymleerkracht, bijvoorbeeld. Voordat er budget kwam voor een echte gymleerkracht op de vorige school van mijn kinderen, was er 1 juf die met meerdere klassen mee moest omdat zij als een van de weinigen een gymaantekening had. De gymleerkracht die later kwam had denk ik meerdere scholen af te werken. Van 7 groepen kan hij niet leven. Uiteraard was er ook niemand voor muziek of andere zaken. Is het niet handiger om dáár eerst eens geld in te steken? Dan heb je meteen alle kinderen.
Jillz
27-01-2022 om 08:47
Mirojoth schreef op 27-01-2022 om 00:41:
Ik denk dat hier aan de kern voorbij wordt gegaan.
Het gaat mij om het feit dat als je ervoor kiest om je kind naar de opvang te doen terwijl je met twee werkt, dat je dan de financiële gevolgen hiervan niet andermans / de overheids (en dus de belastingbetalers) probleem moet willen maken. Prima als je met twee werkt en kinderen hebt, maar dan ook daar zelf voor betalen.
De belasting betalers zijn over het algemeen de werkende. Dus juist de twee verdieners die allebei flink belasting betalen, die jij nu elke vorm van kinderopvang toeslag mis gunt. Jouw gezin draagt minder belasting af dan zou kunnen als jij ook zou werken. Jij krijgt een grote algemene heffingskorting minst verdienende die in de volksmond ook wel aanrecht subsidie wordt genoemd. Daar hoef je niks voor te doen en is een cadeau van de belasting betaler aan jou. Ook maar afschaffen zeker? En wat te denken van de kinderbijslag?
Moet iedereen dan maar zelf de financiële gevolgen van eigen keuzes dragen? Dus als jouw man je verlaat en jij je eigen broek niet kan ophouden geen bijstand? We zijn een solidair land en dat betekent dat ik de helft van mijn salaris afdraagt aan de Belastingdienst en daarmee allerlei faciliteiten betaal waar ik geen gebruik van maak, omdat we daar als land beter van worden. Ja ik maak nu waarschijnlijk 8 jaar lang gebruik van kinderopvang toeslag en kinderbijslag tot dat dochter 18 is en als het nog/weer bestaat krijgt dochter ook nog studiefinanciering. En doordat we twee verdieners zijn ontvangen we ondanks al deze steun minder geld dan dat we betalen. Ik vind het geen enkel probleem om veel belasting te betalen (dat betekent tenslotte dat we het financieel goed hebben), maar ik vind het wel raar om hier dan te worden weggezet als een graaier.
Overigens hoeft van mij kinderopvang ook echt niet gratis. Ik vrees voor nog grotere tekorten en kwaliteit.
duizel
27-01-2022 om 09:18
ik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat als je allebei twee dagen werkt, je de opvang maar zelf moet betalen. En dat er anders maar 1 ouder moet stoppen met werken. En dan de vergelijking met de alleenstaande bijstandmoeder.
Wanneer er goed verdient wordt door die ene werkende is het misschien wel op te brengen (financieel).
Ik denk dat het bij veel gezinnen zo is dat het lastig wordt als er één inkomen wegvalt. Ook zonder de kosten voor de opvang.
Dan gaan ze misschien wel huurtoeslag nodig hebben en zorgtoeslag en weet ik wat verder nog.
Verder zou ik niet financieel afhankelijk willen zijn van mijn partner en andersom ook niet. Wat als om een of andere reden een van de twee wegvalt. Dan heb je wel een probleem.
Ik vind de regels nu, waarbij de kinderopvangtoeslag afhankelijk is van je inkomen zo slecht nog niet hoor. Al mag het misschien wel wat inzichtelijker en eenvoudiger.
tsjor
27-01-2022 om 09:19
Mirojoth schreef op 27-01-2022 om 00:41:
Ik denk dat hier aan de kern voorbij wordt gegaan.
Het gaat mij om het feit dat als je ervoor kiest om je kind naar de opvang te doen terwijl je met twee werkt, dat je dan de financiële gevolgen hiervan niet andermans / de overheids (en dus de belastingbetalers) probleem moet willen maken. Prima als je met twee werkt en kinderen hebt, maar dan ook daar zelf voor betalen.
In feite doe je dat al door de belasting die je betaalt. En dat niet alleen in de jaren dat de kinderen klein zijn en kinderopvang nodig hebben, maar ook in de tientallen jaren daarna. Je betaalt het dus niet in één keer op het moment dat je kinderopvang nodig hebt, maar verspreid over heel veel jaren. In feite betaal je een veelvoud van de werkelijke kosten. Maar daarmee betaal je ook voor andere ouders, dat is het mooie.
Een huisvrouw betaalt 0,0 aan belastingen, maar profiteert wel mee met alles wat uit de belastingen wordt bepaald (onderwijs, gezondheidszorg etc.).
Tsjor
RodeKrullenbol
27-01-2022 om 09:25
Jillz schreef op 27-01-2022 om 08:47:
[..]
De belasting betalers zijn over het algemeen de werkende. Dus juist de twee verdieners die allebei flink belasting betalen, die jij nu elke vorm van kinderopvang toeslag mis gunt. Jouw gezin draagt minder belasting af dan zou kunnen als jij ook zou werken. Jij krijgt een grote algemene heffingskorting minst verdienende die in de volksmond ook wel aanrecht subsidie wordt genoemd. Daar hoef je niks voor te doen en is een cadeau van de belasting betaler aan jou. Ook maar afschaffen zeker? En wat te denken van de kinderbijslag?
Moet iedereen dan maar zelf de financiële gevolgen van eigen keuzes dragen? Dus als jouw man je verlaat en jij je eigen broek niet kan ophouden geen bijstand? We zijn een solidair land en dat betekent dat ik de helft van mijn salaris afdraagt aan de Belastingdienst en daarmee allerlei faciliteiten betaal waar ik geen gebruik van maak, omdat we daar als land beter van worden. Ja ik maak nu waarschijnlijk 8 jaar lang gebruik van kinderopvang toeslag en kinderbijslag tot dat dochter 18 is en als het nog/weer bestaat krijgt dochter ook nog studiefinanciering. En doordat we twee verdieners zijn ontvangen we ondanks al deze steun minder geld dan dat we betalen. Ik vind het geen enkel probleem om veel belasting te betalen (dat betekent tenslotte dat we het financieel goed hebben), maar ik vind het wel raar om hier dan te worden weggezet als een graaier.
Overigens hoeft van mij kinderopvang ook echt niet gratis. Ik vrees voor nog grotere tekorten en kwaliteit.
Als jezelf niet wilt worden weggezet als 'graaier'? Doe dat dan ook de eenverdiener niet aan! Voor alle duidelijkheid: eenverdieners worden extra belast en wat jij ' de aanrechtpremie' noemt is fors teruggeschroefd.
Je doet alsof je prat gaat op solidariteit, maar op mij komt het over alsof je graag snoeft over je inkomen.
Je doet alsof je vrijheid van levenskeuzes respecteert, maar vindt naar mijn inschatting stiekem dat je op basis van je inkomen meer te vertellen hebt.
skik
27-01-2022 om 09:29
Mirojoth schreef op 27-01-2022 om 00:44:
[..]
Dat is natuurlijk pertinente onzin, anders zou geen een bijstandsmoeder een dat boven haar hoofd hebben 🙄
Omdat ze bijstand krijgt, kindgebonden budget, zorgtoeslag en een sociale huurwoning met huurtoeslag. Ook van jouw belastingcenten. Niet echt een sterk argument dus om te beweren dat in een gezin twee inkomens (dus werk, dus kinderopvang) niet nodig zijn.
Jillz
27-01-2022 om 11:03
RodeKrullenbol schreef op 27-01-2022 om 09:25:
[..]
Als jezelf niet wilt worden weggezet als 'graaier'? Doe dat dan ook de eenverdiener niet aan! Voor alle duidelijkheid: eenverdieners worden extra belast en wat jij ' de aanrechtpremie' noemt is fors teruggeschroefd.
Je doet alsof je prat gaat op solidariteit, maar op mij komt het over alsof je graag snoeft over je inkomen.
Je doet alsof je vrijheid van levenskeuzes respecteert, maar vindt naar mijn inschatting stiekem dat je op basis van je inkomen meer te vertellen hebt.
Ik zou zeggen lees het nog een keer. Met in gedachten dat ik reageer op iemand die zegt dat twee verdieners in geen enkele situatie recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat kinderen een eigen keuze is.
Ik ben niet iemand die de hele dag roeptoeterd dat iets betaald wordt van mijn belasting centen. Wat mij betreft houden we gewoon een sociaal systeem en dat houdt in dat we allerlei faciliteiten hebben zoals kinderopvangtoeslag, bijstand, zorgtoeslag, huurtoeslag en dat het daarbij nooit uitmaakt of de noodzaak voor toeslagen een bewuste keuze is of niet.
bieb1963
27-01-2022 om 11:25
Valeria schreef op 27-01-2022 om 08:20:
[..]
Maar dit lukt op basisscholen al niet eens. Veel scholen hebben niet eens een echte gymleerkracht, bijvoorbeeld. Voordat er budget kwam voor een echte gymleerkracht op de vorige school van mijn kinderen, was er 1 juf die met meerdere klassen mee moest omdat zij als een van de weinigen een gymaantekening had. De gymleerkracht die later kwam had denk ik meerdere scholen af te werken. Van 7 groepen kan hij niet leven. Uiteraard was er ook niemand voor muziek of andere zaken. Is het niet handiger om dáár eerst eens geld in te steken? Dan heb je meteen alle kinderen.
h e l e m a a l mee eens!
MamaE
27-01-2022 om 11:32
Jillz schreef op 27-01-2022 om 11:03:
[..]
Ik zou zeggen lees het nog een keer. Met in gedachten dat ik reageer op iemand die zegt dat twee verdieners in geen enkele situatie recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat kinderen een eigen keuze is.
Ik ben niet iemand die de hele dag roeptoeterd dat iets betaald wordt van mijn belasting centen. Wat mij betreft houden we gewoon een sociaal systeem en dat houdt in dat we allerlei faciliteiten hebben zoals kinderopvangtoeslag, bijstand, zorgtoeslag, huurtoeslag en dat het daarbij nooit uitmaakt of de noodzaak voor toeslagen een bewuste keuze is of niet.
Dit inderdaad. Ieder maakt voor zich een keuze binnen de eigen wensen en mogelijkheden. Ik ben niet iemand die graag heel de dag nadenkt over waar ik allemaal netto aan betaal. En daarbij betaal ik liever voor mensen die het nodig hebben en het geld nuttig gebruiken dan voor allerlei geflopte ict-projecten en mondkapjesdeals van de overheid.
bieb1963
27-01-2022 om 11:39
duizel schreef op 27-01-2022 om 09:18:
ik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat als je allebei twee dagen werkt, je de opvang maar zelf moet betalen. En dat er anders maar 1 ouder moet stoppen met werken. En dan de vergelijking met de alleenstaande bijstandmoeder.
Wanneer er goed verdient wordt door die ene werkende is het misschien wel op te brengen (financieel).
Ik denk dat het bij veel gezinnen zo is dat het lastig wordt als er één inkomen wegvalt. Ook zonder de kosten voor de opvang.
Dan gaan ze misschien wel huurtoeslag nodig hebben en zorgtoeslag en weet ik wat verder nog.
Nee, ik denk ook niet dat dát de oplossing is of zo moet. Maar ik vind wel dat boven een bepaald (gezins)inkomen de financiële noodzaak er niet meer is in combinatie met het feit dat er dan keuzes te maken zijn.
Angela1967
27-01-2022 om 11:39
Valeria schreef op 27-01-2022 om 08:20:
[..]
oh zeker weten, ik reageer puur op het bso/kinderdagverblijf-verhaal. Helemaal eens met onderwijsinvesteringen op dezelfde gronden.
gr Angela
Jillz
27-01-2022 om 12:08
bieb1963 schreef op 27-01-2022 om 11:39:
[..]
Nee, ik denk ook niet dat dát de oplossing is of zo moet. Maar ik vind wel dat boven een bepaald (gezins)inkomen de financiële noodzaak er niet meer is in combinatie met het feit dat er dan keuzes te maken zijn.
Even een rekenvoorbeeld stel één van de partners heeft een enorm hoog salaris en de andere partner verdient minimum loon. En verdiend de minst verdienende partner 79,62€ per dag. Het tarief voor kinderopvang is vastgesteld op maximaal 8,50 en is in veel gevallen in werkelijkheid ook 8,50 of meer. Dan moet je vaak minimaal tien uur af nemen dus dan kost een dag opvang 85 euro. En betaald dit gezin in dit voorbeeld volgens jouw principe 6 euro per dag om te mogen werken. Terwijl die partner ondertussen wel werkervaring opdoet om zo eventueel later meer te gaan verdienen en minder afhankelijk zal zijn van partner etc. Ik denk dat het goed is om de winst voor de langere termijn ook mee te wegen. Ik denk bijvoorbeeld dat we een nog groter personeelstekort krijgen in de zorg (vaak minder betaald dan de partner met een kantoorbaan) als we dit soort regels invoeren.
Granola
27-01-2022 om 12:16
skik schreef op 27-01-2022 om 09:29:
[..]
Omdat ze bijstand krijgt, kindgebonden budget, zorgtoeslag en een sociale huurwoning met huurtoeslag. Ook van jouw belastingcenten. Niet echt een sterk argument dus om te beweren dat in een gezin twee inkomens (dus werk, dus kinderopvang) niet nodig zijn.
Dank hiervoor Skik, dat wilde ik net zeggen. Alles wat deze bijstandsmoeder ontvangt (inkomen + dak boven haar hoofd) is op kosten van de belastingbetaler. Oftewel de werkende mens.
MamaE
27-01-2022 om 12:16
Jillz schreef op 27-01-2022 om 12:08:
[..]
Even een rekenvoorbeeld stel één van de partners heeft een enorm hoog salaris en de andere partner verdient minimum loon. En verdiend de minst verdienende partner 79,62€ per dag. Het tarief voor kinderopvang is vastgesteld op maximaal 8,50 en is in veel gevallen in werkelijkheid ook 8,50 of meer. Dan moet je vaak minimaal tien uur af nemen dus dan kost een dag opvang 85 euro. En betaald dit gezin in dit voorbeeld volgens jouw principe 6 euro per dag om te mogen werken. Terwijl die partner ondertussen wel werkervaring opdoet om zo eventueel later meer te gaan verdienen en minder afhankelijk zal zijn van partner etc. Ik denk dat het goed is om de winst voor de langere termijn ook mee te wegen. Ik denk bijvoorbeeld dat we een nog groter personeelstekort krijgen in de zorg (vaak minder betaald dan de partner met een kantoorbaan) als we dit soort regels invoeren.
En dan betaal je ook nog per kind. Als je meerdere kinderen de hele dag naar de opvang moet brengen is het helemaal niet te betalen zonder toeslag. Daarom bleef mijn moeder destijds ook thuis. En omdat ze dat wilde.
De periode dat kinderen de hele dag opvang nodig hebben is relatief kort. Als ze naar school gaan betaal je alleen voor de uren bso. Hier in de omgeving betaal je trouwens overal wel standaard voor de hele middag BSO ook als je kind maar een uurtje komt. Want het personeel wordt ingepland o.b.v. wat er op het drukste moment aanwezig is aan kinderen en ze willen mensen ook niet voor een uurtje op komen laten draven.
Granola
27-01-2022 om 12:24
Jillz schreef op 27-01-2022 om 12:08:
[..]
Hoewel ik echt wel voor gratis kinderopvang ben, vind ik toch ook dat er wel een maximum mag worden gesteld aan het gezamenlijke inkomen. Bijv. bij een gezamenlijk inkomen van > 150.000 zijn de kosten van kinderopvang voor eigen rekening.
Dat vind ik trouwens ook van kinderbijslag. Ik krijg het, zet het op de spaarrekening van de kinderen, maar daar is het toch niet voor bedoeld? Ik kan makkelijk zonder en zou dan liever een hogere kinderbijslag zien voor de kinderen die dit echt nodig hebben. Of stop dat geld in het potje kinderopvang.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.