tsjor
16-12-2021 om 08:27
kinderopvang gratis of goedkoper
Ter voorkoming van een nieuw drama met toeslagen, is besloten om de kinderopvang veel goedkoper te maken, met een ander financieringssysteem dan de vooruitbetaalde toeslagen. Prima.
Wat ik echter jammer vind is, dat er niet breder gekeken wordt: kinderopvang is opvang voor een kind, het kind wordt opgevangen. Maar ondertussen zijn er ook nog andere sectoren, die voor kinderen eigenlijk belangrijkere dingen doen dan 'opvangen', met name sport en cultuur-sectoren.
Stel je voor dat die sectoren gelden als 'kinderopvang', dan zou je het mogelijk kunnen maken dat kinderen daar een deel van de dag kunnen doorbrengen, dat die sectoren daarvoor betaald kunnen krijgen, en dat kinderen meer krijgen dan 'opgevangen worden'. Dan kan de muziekschool weer terugkomen (las net dat er nog maar 12 in Nederland zijn, 15 jaar geleden 108, hoe arm kun je worden), maar wel met als eis dat kinderen er langer dan 30 minuten kunnen verblijven. Idem voor de sportclubs etc. Ook de bibliotheek kan zo een programma ontwikkelen.
Je zult dan wel moeten kijken naar de eisen die nu aan kinderopvang worden gesteld, bij sportclubs zijn vaak vrijwilligers actief, maar als de sport 'kinderopvang' wordt, moet daarover nadenken.
Ik hoop dat er een heel andere insteek komt, waardoor kinderen niet alleen maar meer opgevangen worden, maar terecht komen in een samenleving, waarin ze -onafhankelijk van de ouders- zich breed kunnen ontwikkelen, onder toezicht van volwassenen die ieder hun eigen expertise hebben op een heel divers terrein.
Dit kan beginnen op het niveau van de gemeente, financieel gezien zijn er heel wat potjes in beheer van de gemeente (ook jeugdzorg preventief bijvoorbeeld) die samengevoegd wellicht nieuw beleid mogelijk maken. Er zou alleen op één punt iets moeten wijzigen dat is dat de financiële middelen van 'kinderopvang' niet alleen beschikbaar komen voor organisaties die 'kinderen opvangen' maar ook voor organisaties zich inzetten voor een bredere ontwikkeling van kinderen, met name op het gebied van sport en cultuur.
Ik ben even hoopvol dat het nieuwe kabinet echt creatief wordt en nieuwe kansen schept.
Tsjor
redbulletje
26-01-2022 om 19:49
Ik ben dankbaar dat mijn moeder gewoon thuis was en ik kon afschakelen na de overprikkelende omgeving van school. Ik speelde best wel ns met buurkinderen na school maar heel vaak ook juist lekker in m'n uppie.
dan
26-01-2022 om 20:04
redbulletje schreef op 26-01-2022 om 19:49:
Ik ben dankbaar dat mijn moeder gewoon thuis was en ik kon afschakelen na de overprikkelende omgeving van school. Ik speelde best wel ns met buurkinderen na school maar heel vaak ook juist lekker in m'n uppie.
Mijn moeder ging een aantal ochtenden per week werken toen ik op school zat, mijn zus zat een paar klassen hoger. Toen we wat ouder waren, werkte ze soms ook een middag maar wij konden gewoon naar huis fietsen.
MamaE
26-01-2022 om 20:38
Toen wij klein waren was mijn moeder thuis. In die tijd gebruikelijk plus ze verdiende zo weinig dat er voor kinderopvang geld bij zou moeten. Toeslag bestond toen nog niet.
Later werkte ze in de ochtenden als wij op school zaten. We gingen wel twee ochtenden per week naar de peuterspeelzaal. Ik vanaf drie jaar, mijn zus met 2,5. Die ging ook drie ochtenden want die kon zich moeilijk alleen vermaken als ik op school zat.
Wij waren met zijn tweeën met een klein leeftijdsverschil en speelden veel met elkaar. Niet zo gek veel met andere kinderen. Wel eens dat we ergens op de koffie gingen maar dat was eens in de drie/vier weken of zo. Na school speelden we wel met of bij vriendinnetjes, maar niet dagelijks. We zijn niks tekort gekomen, maar de tijden zijn veranderd.
Ten eerste heeft de samenleving in mij geïnvesteerd dat ik kon studeren. Dan is het wel de bedoeling dat je gaat werken en belasting betaalt en daarmee iets terugdoet voor de maatschappij.
Ten tweede wil ik nooit afhankelijk zijn van een man om mijn broek op te houden. Ik krijg al stress bij het idee.
Ten derde hebben wij dus maar één kind en aangezien bijna alle kinderen ofwel op school ofwel op de opvang ofwel bij opa/oma/oppas zijn ga je ook niet geregeld ergens op de koffie waar andere kinderen zijn.
Mijn kind heeft het op de opvang en bso altijd naar haar zin gehad en nog steeds.
Het is anders dan mijn jeugd, maar daarmee niet beter of slechter.
bieb1963
26-01-2022 om 20:54
Temet schreef op 26-01-2022 om 19:06:
Vroeger, in het huisvrouwentijdperk zeg maar, gingen kinderen vaak ook naar de peuterspeelzaal. Alleen was dat dan 1 of 2 ochtenden per week ofzo.
Dat is toch niet vergelijkbaar?
tsjor
26-01-2022 om 21:31
'Ik speelde best wel ns met buurkinderen na school maar heel vaak ook juist lekker in m'n uppie.' Dat zou in de kinderopvang toch ook mogelijk moeten zijn, dat je lekker in je uppie gaat zitten spelen of lezen of muziek luisteren.
Tsjor
tsjor
26-01-2022 om 21:35
'hier in de regio heb je de scouting opvang, de sportopvang en de volkstuinen opvang. De locatie zit dan vaak in of rond een locatie waar ze de activiteiten kunnen bieden.'
Decembermamma, je beschrijft het nu alsof die twee vormen van opvang naast elkaar bestaan. Dat lijkt mij een beetje jammer.
Als scoutingopvang etc. nu bedenken hoe ze 'opvang' kunnen worden, dan kan dat geld opleveren voor de scouting en andere organisaties. Soms moeten die al met subsidies worden ondersteund, dus dan is het een bezuiniging. Vergelijk het met de boeren die kinderopvang erbij hebben om in hun voortbestaan te kunnen voorzien. Bovendien ondervang je dan de problemen die er zijn met personeel: je breidt de vijver behoorlijk uit.
Tsjor
redbulletje
26-01-2022 om 21:41
tsjor schreef op 26-01-2022 om 21:31:
'Ik speelde best wel ns met buurkinderen na school maar heel vaak ook juist lekker in m'n uppie.' Dat zou in de kinderopvang toch ook mogelijk moeten zijn, dat je lekker in je uppie gaat zitten spelen of lezen of muziek luisteren.
Tsjor
Je hebt daar toch niet je eigen kamer met je eigen spullen? Je zit nonstop in 't gekrijs van andere kinderen.
Angela1967
26-01-2022 om 21:49
redbulletje schreef op 26-01-2022 om 21:41:
[..]
Je hebt daar toch niet je eigen kamer met je eigen spullen? Je zit nonstop in 't gekrijs van andere kinderen.
oh ja, jij had geen kinderen meen ik . . .?
nooit een bso van binnen gezien .
gr Angela
redbulletje
26-01-2022 om 21:50
Angela1967 schreef op 26-01-2022 om 21:49:
[..]
oh ja, jij had geen kinderen meen ik . . .?
nooit een bso van binnen gezien .
gr Angela
Nee maar ik wandelde er wel ns langs bij m'n vroegere werk en dat was altijd gekrijs.
Angela1967
26-01-2022 om 21:55
redbulletje schreef op 26-01-2022 om 21:50:
[..]
Nee maar ik wandelde er wel ns langs bij m'n vroegere werk en dat was altijd gekrijs.
Dat is dan inderdaad een bijzonder goede ervaring om je oordeel op te baseren!
gr Angela
Mirojoth
27-01-2022 om 00:41
Ik denk dat hier aan de kern voorbij wordt gegaan.
Het gaat mij om het feit dat als je ervoor kiest om je kind naar de opvang te doen terwijl je met twee werkt, dat je dan de financiële gevolgen hiervan niet andermans / de overheids (en dus de belastingbetalers) probleem moet willen maken. Prima als je met twee werkt en kinderen hebt, maar dan ook daar zelf voor betalen.
Mirojoth
27-01-2022 om 00:44
Granola schreef op 26-01-2022 om 12:49:
Idd wat een ouderwetse gedachte. Over hoe lang geleden praat je Mirojoth? Tegenwoordig moet je sowieso 2 inkomens hebben om überhaupt een dak boven je hoofd te hebben.
Dat is natuurlijk pertinente onzin, anders zou geen een bijstandsmoeder een dat boven haar hoofd hebben 🙄
bieb1963
27-01-2022 om 06:48
Mirojoth schreef op 27-01-2022 om 00:41:
Ik denk dat hier aan de kern voorbij wordt gegaan.
Het gaat mij om het feit dat als je ervoor kiest om je kind naar de opvang te doen terwijl je met twee werkt, dat je dan de financiële gevolgen hiervan niet andermans / de overheids (en dus de belastingbetalers) probleem moet willen maken. Prima als je met twee werkt en kinderen hebt, maar dan ook daar zelf voor betalen.
Ik begrijp dit punt wel een beetje. Het komt er op deze manier een beetje op neer dat de overheid (dus de bevolking) in principe 5 dagen per week voor onderdak en verzorging van kinderen betaalt. Dus naast recht en plicht van onderwijs, waarvan de primaire gedachte het onderwijs zelf is, dus niet het secundaire gevolg dat de kinderen een deel van de week onderdak/zorg hebben. Dat is op zich prima. Maar dat de rest van de doordeweekse dagen ook op kosten van de overheid zijn, vind ik een moeilijker punt. Ik zou dat toch echt graag zien op basis van noodzaak en draagkracht.
Valeria
27-01-2022 om 08:02
tsjor schreef op 26-01-2022 om 21:35:
'hier in de regio heb je de scouting opvang, de sportopvang en de volkstuinen opvang. De locatie zit dan vaak in of rond een locatie waar ze de activiteiten kunnen bieden.'
Decembermamma, je beschrijft het nu alsof die twee vormen van opvang naast elkaar bestaan. Dat lijkt mij een beetje jammer.
Als scoutingopvang etc. nu bedenken hoe ze 'opvang' kunnen worden, dan kan dat geld opleveren voor de scouting en andere organisaties. Soms moeten die al met subsidies worden ondersteund, dus dan is het een bezuiniging. Vergelijk het met de boeren die kinderopvang erbij hebben om in hun voortbestaan te kunnen voorzien. Bovendien ondervang je dan de problemen die er zijn met personeel: je breidt de vijver behoorlijk uit.
Tsjor
Waarmee wordt die vijver dan uitgebreid?
Als ik eens zoek naar zo'n kdv op een boerderij, kom ik bij eentje een foto van het team tegen met allemaal jonge meiden, waardoor het lijkt of de boer en boerin alleen de locatie leveren. Dat personeel komt dan toch uit dezelfde vijver? Het waren niet eerst boerenknechten.
Oudere leden van de scouting hebben gewoon al een baan, neem ik aan. Scouting kan ook een locatie leveren, maar die gaan niet massaal allemaal omscholen.
Angela1967
27-01-2022 om 08:08
Valeria schreef op 27-01-2022 om 08:02:
[..]
Waarmee wordt die vijver dan uitgebreid?
Als ik eens zoek naar zo'n kdv op een boerderij, kom ik bij eentje een foto van het team tegen met allemaal jonge meiden, waardoor het lijkt of de boer en boerin alleen de locatie leveren. Dat personeel komt dan toch uit dezelfde vijver? Het waren niet eerst boerenknechten.
Oudere leden van de scouting hebben gewoon al een baan, neem ik aan. Scouting kan ook een locatie leveren, maar die gaan niet massaal allemaal omscholen.
hier in de buurt is al creatieve samenwerking ivm locatie-gebrek. Dus scouting/bso gecombineerd. Maar personeelsproblemen los je daarmee niet op inderdaad. Maar .. als we bereid zijn niet alleen kinderopvang gratis te maken maar ook kwaliteitseisen te stellen en salaris te verhogen dan kunnen bso's/kinderdagverblijven inderdaad mensen aannemen met specifieke opleidingen, die delen van de groep onder hun hoede nemen voor specifieke activiteiten. Daarmee ontlast je dan de reguliere medewerkers enigszins op dat moment. Want een goede bso/kinderdagverblijf-medewerker zijn en ook nog inhoudelijk dingen kunnen 'leren' aan kinderen (iets met muziek of iets dergelijks) is moeilijk te combineren.
gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.