Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Tango

Tango

05-02-2011 om 22:58

Kinderen mee naar de sauna

Vandaag had ik een lekker dagje sauna samen met een vriendin. Heerlijk bijkletsen en ontspannen. In de sauna was ook een gezin met 2 kinderen van een jaar of 8 en 10, denk ik ongeveer. Heel voorbeeldige kinderen die duidelijk vaker in de sauna komen.
Nu heeft mijn vriendin een zoon van 9 die ook graag eens mee wil en mijn dochter van 9 wil ook wel. Mijn vriendin stelde dus voor een keer met z'n vieren te gaan. Aan de ene kant lijkt het me best leuk, maar aan de andere kant...van bijkletsen en relaxen komt dan veel minder terecht denk ik.
Gaan jullie wel eens naar de sauna met de kinderen? Hoe oud zijn ze en hoe gaat dat dan? Ik vrees nog het meeste voor 'rare opmerkingen' die Tangodochter weleens zou kunnen maken, zoals: die meneer heeft een grote p.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-02-2011 om 23:21

Mag niet altijd

Bij de meeste sauna's zijn kinderen onder de 16 niet welkom.

Ik niet

ik ga vaak naar de sauna voor .................rust.
als ik de kinderen mee neem heb ik weinig rust,dus ik doe het niet.
overigens hebben veel sauna,s familiedagen ,waarop kinderen welkom zijn.

Echt?

Mogen in Nederland kinderen niet mee naar een sauna?
Wat raar zeg!

Ik heb geen ervaring met openbare sauna's in Nederland. Ben als kind vaak in de sauna geweest, bij familie in Zweden. Daar had je in elk zwembad ook een sauna, waar je gewoon met de hele familie ging. En op de oude boten naar Newcastle gingen we ook altijd met z'n allen de gezinssauna in. Jongste ging zelfs als baby al mee naar binnen. Tegenwoordig gaan we eigenlijk alleen in hotels als er eentje is. En dan gaan de kinderen natuurlijk gewoon mee als ze zin hebben.

Waar dient dat voor, dat kinderen de sauna niet in mogen? Vrees voor gezondheid? Preutsheid?

Minet

Minet

06-02-2011 om 06:01

Sauna, wellness

In nederland wordt een openbare sauna gezien als Wellness/relaxoord voor volwassenen. Daar horen geen kinderen bij, behalve op de gezinsdagen. Soms mogen kinderen vanaf 12 jaar ook op andere dagen gewoon mee, dit is per saunacomplex vastgelegd in de huisregels.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2011 om 08:36

Klopt

Sommige sauna's hebben familiedagen, bij andere sauna's mogen kinderen mee vanaf 12 of 14 jaar. Dirksmama, een saunacomplex op zijn nederlands is wat anders dan de hotelsauna, vandaar denk ik.

buzz

buzz

06-02-2011 om 10:00

Hier

heb je een vrouwenavond, gewone dagen, een dag met broekje aan, en een famillie dag in de week, kinderen moeten dan wel in het bezit zijn van een a diploma.

Welke sauna sini

Hoi Sini,
welke sauna is dat? Ik weet alleen dat er in Uithoorn een sauna is waar kinderen vanaf 5 welkom zijn.
Ik wil binnenkort een keer met mijn dochter. Lijkt me heel leuk een ochtend/middag samen!
Gr. Wiggie

Biene M.

Biene M.

06-02-2011 om 12:19

Niet zelf

Mijn dochter wil niet naar de sauna (helaas). Maar mijn vriendin en haar man nemen al jaren hun kinderen af en toe mee, ook toen de kinderen nog jonger dan 12 waren. Ze zijn naar verschillende sauna's geweest, ik weet alleen niet meer welke.

Puck

Puck

06-02-2011 om 15:03

Dirksmama

ooit wel eens aan gedacht dat volwassenen een avondje zonder kinderen (van een ander of zichzelf maakt niet uit) willen relaxen?

100%mama

100%mama

06-02-2011 om 16:58

zou het persoonlijk niet willen hoor de sauna hier met vriendin is echt vriendinnen tijd en aangezien manlief niet naar de suana wil valt de "gzinsdag" ook en beetje weg als die er hier al zou zijn.

Op gewone dagen zou ik in ieder geval als k het zou doen mijn kind niet mee nemen om de reden die Puck aangeeft. Bij gezins dagen zou ik me daar dan weer niet druk om maken omdat je dan van te voren weet dat er ook kinderen kunnen zijn.

Nope, hier gaat mams fijn zonder kids!

Vic

Vic

06-02-2011 om 17:02

Bijzonder

Hoe oud zijn de kinderen dan, die mee gaan? Mijn 11-jarige zou echt niet in haar blootje gaan rondlopen. De badkamer thuis is al verboden terrein voor alle gezinsleden als dochter aan het douchen is.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2011 om 18:02

Sauna heuvelrug

Ik ging als jonge tiener ook met m'n ouders mee naar de sauna. Sauna Heuvelrug in Veenendaal, daar mogen kinderen komen als ze zindelijk zijn en zich aan de regels kunnen houden.
Waarom niet, als je het leuk vindt. Het is dan niet een dagje relaxen zoals wanneer je zonder de kinderen gaat, maar het kan voor een keer met kinderen toch ook erg leuk zijn, op een heel andere manier.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-02-2011 om 18:03

Trouwens

Als je googelt op sauna kinderen (welkom) dan vind je er wel meer waar kinderen welkom zijn.

Lou

Lou

06-02-2011 om 18:24

Ander soort uitje

Het is gewoon een heel ander soort uitje, met of zonder kind naar de sauna. Ik ga altijd met mijn man, als dochter ergens logeert. Maar dit draadje brengt me wel op een idee, we kunnen een keer op een gezinsdag met z'n drietjes gaan. Sauna Heuvelrug in Veenendaal is in elk geval een hele fijne mooie sauna, vind ik. Dochter zal het overigens niet raar vinden om in haar blootje te lopen, dat doen we wel vaker maar ze is wel 9, kan me voorstellen dat het anders is als je 11 bent. En voor Tango: als je echt denkt dat de kinderen "lullige" opmerkingen gaan maken zou ik er nog even over nadenken of je ze wel echt goed kunt instrueren, want dat kan gewoon echt niet in een sauna, ook niet als je een kind bent. Vind ik dan.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2011 om 18:36

Thermen son

In Thermen Son heb je familiedagen en zo zijn er zeker meer. Op www.saunachecken.nl en www.saunagids.nl vindt je heel veel info en een forum.

Puck

Ook wel eens bedacht dat saunebezoek een goede gewoonte is die je kinderen zo jong mogelijk moet aanleren?

Wellness

Van het woord alleen moet ik al rillen hoor, brrr.

Ik zie mezelf ook echt niet met vriendinnen in een sauna zitten beppen, voor mij is het echt een familiegebeuren, kan me niet echt iets voorstellen denk ik bij de Nederlandse situatie.

Overigens, in Indonesië gaan mijn kinderen gewoon mee naar de spa in het hotel. Zij vinden massage ook leuk. Vorig jaar met z'n drieën een chocoladewrapping gedaan. Rook erg lekker. Daarna hadden we wel honger

Puck

Puck

06-02-2011 om 20:11

Dirksmama

Nee, daar heb ik nog nooit aan gedacht en ik moet er niet aan denken ook. Ik vind sauna's helemaal niets. En ik kan me voorstellen dat het gezellig en ontspannend is, maar een goede gewoonte. Nou nee, niet echt.

Fraz

Fraz

06-02-2011 om 21:29

Zoon

van negen wil ook graag een keertje mee. Dochter van 11 liever niet. Ik weet dat je bij Sauna Den ilp in Den Ilp op zondag en tijdens de schoolvakanties welkom bent met kinderen van zes jaar. Daar ga ik dus een keertje heen met zoon. Nou is dit ook niet zo'n luxe welness gebeuren meer en er is genoeg ruimte binnen en buiten dus dan kan het ook makkelijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-02-2011 om 21:41

Leuk

Wij gingen vroeger met mijn ouders ook geregeld naar de sauna. Het was alleen geen openbare sauna, maar een complex waar je een 'privé sauna' kon huren.
Vorig jaar waren we in de vakantie een week in een huis met (kleine) sauna en daar zijn onze jongens (toen 8 en 12) er voor het eerst in geweest. Ze bleken het fantastisch te vinden en wilden iedere dag weer. Stonden ze 's ochtends om 9 uur bij ons bed: "mogen we de sauna aanzetten?", ha ha.
Onze oudste zou ik trouwens wel meenemen naar een openbare sauna, de jongste niet (te ongedurig).

Tango

Tango

06-02-2011 om 21:43

Wow zeg

Wat een reacties! Mijn vriendin noemde inderdaad sauna de Heuvelrug in Veenendaal, waar kinderen mee mogen, zij woont daar in de buurt. In Putten is ook een sauna waar het mag, zei ze.
Wat betreft de 'lullige' opmerkingen, grappige omschrijving trouwens, Tangodochter zegt dat ze deze niet gaat maken, ik denk ook niet dat ze het doet hoor, maar ja, je weet maar nooit wat ze ziet en er dan zomaar per ongeluk uitflapt. Preuts is ze overigens thuis wel erg, maar ze zegt het dus geen probleem te vinden om daar in haar blootje te gaan. Ik denk dat het zeker ook zal schelen als vriendin haar zoon dan ook mee is, is ze niet het enige kind.
Ik denk inderdaad dat ik het zal moeten zien als een heel ander uitje dan een saunabezoek met een vriendin. Een hele dag zal het ook niet worden hoor, ik denk gewoon een middag. En zwembadbezoek doen we ook vaak samen hoor met de kinderen, staat in de voorjaarsvakantie weer gepland. Maar dit was inderdaad omdat beide kinderen hadden aangegeven ook eens mee te willen omdat ze gewoon benieuwd zijn hoe dat is zo'n sauna. Ik denk dat we het gewoon een keer gaan doen.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat het gezond is voor een kind om al als baby mee te gaan de sauna in. Je moet toch wel zelf aan kunnen geven wanneer het je te warm wordt. Tangozoon van 6 zou ik ook niet meenemen, die vindt het Turkse stoombad bij een gewoon zwembad al veel te heet. Tangodochter daarentegen kan weer heel goed tegen de warmte.

In finland

Baarden ze vroeger zelfs in een sauna.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 07:08

Gezond

Tja, je mag er niet van houden, is je goed recht, maar sauna is wel degelijk erg gezond en goed voor je weerstand. Ik ga sinds twee jaar regelmatig, en kom veel beter de winter door, geen gekwakkel meer.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 07:08

Dirksmama

Mocht je toch eens naar een nedrrlandse sauna gaan, ga dan nooit op vrouwendagen, tis net een voliere, verschrikkelijk!

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 11:19

Pelle

Tuurlijk, het een sluit het ander niet uit..

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 11:20

Het was vooral een reactie op Puck, die zich niet kon voorstellen dat het een goede gewoonte is.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 15:16

Pelle

Hoeft niet perse, maar waarom niet? Ook voor hen is het gezond. Je leert ze toch ook al jong dat de gezonde buitenlucht gezond is?

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 15:16

Ehm

Frisse buitenlucht wilde ik typen..

fervent saunagangster

fervent saunagangster

07-02-2011 om 16:03

Ja.......

Sinds twee jaar kunnen mijn man en ik weer naar de sauna, en ja onze twee meiden nu bijna 8 en 9 gaan mee.
Wij zijn heel blij met deze mogelijkheid. De afgelopen jaren (wij hebben geen oppas en willen geen misbruik van onze ouders maken door hun te vragen om op te passen)konden we niet naar de sauna. De meiden weten zich prima te gedragen, we hebben ze dit van het begin af aan geleerd. Nu gaan ze in de sauna die ze kennen hun eigen gang. In een nieuwe en in een heel grote sauna
blijven we wel bij ze in de buurt. Mijn kinderen weten dat ze de mond dicht moeten houden in de warmtecabines, dit in tegenstelling tot menige volwassenen die ondanks vijf bordjes stilte graag, heerlijk zitten te kletsen. Dus ook gemengde sauna's kunnen net een kippenhok zijn.

Puck

Puck

07-02-2011 om 20:55

Pelle snapt me, fio niet

Fio, Dirksmama had het over goede gewoonte, niet over gezonde gewoonte. En dan noog een goede gewoonte die je je kind MOET bijbrengen. Dat vind ik dus compleet flauwekul. Dat Fio minder kwakkelt sinds ze naar de sauna gaat, prima, maar om dan maar algemeen te zeggen dat het goed vooor je weerstand is.... Zal best positief KUNNEN werken, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zowel ik, Puckman en kinderen zijn zelden of nooit ziek of verkouden en we gaan toch echt nooit naar de sauna.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.