Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Nasha 1st

Nasha 1st

15-03-2009 om 20:02

Kinderen in de keuken bij het koken...

Naar aanleiding van het artikel op de OOLpagina over de brandwonden....tja, noem mij ouderwets of een muts, maar inderdaad, ik parkeer mijn kinderen voor de tv tijdens het koken en wil ze niet in de keuken uit veiligheidsoverwegingen.....ben ik daar dan de enige in??? Juist dan is bij ons thuis bij uitstek het tv-uurtje zeg maar.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

17-03-2009 om 22:12

Keuken?

Welk huis heeft er tegenwoordig nog een aparte keuken? De meeste huizen van de afgelopen pakweg 30 jaar hebben een open keuken als verlengstuk van de huiskamer. Dus hoe dat met kinderen dan moet...??

Lys Lionne

Lys Lionne

17-03-2009 om 23:56

Streep (tinus)

Nou Tinus, mijn kinderen hebben bijvoorbeeld geleerd dat ze achter een op de grond geplakt stuk tape moesten blijven als ik aan het koken was. En als ze nog niet de leeftijd hebben dat ze dat begrijpen, dan kunnen ze in de box of van mijn part in de kinderstoel.....

Nasha 1st

Nasha 1st

18-03-2009 om 00:10

Nou tinus....

ons huis dus ) Jaren 70 bouw, aparte keuken die wij ook zo hebben gehouden.....Wat er aan nieuwe bewoners komt, begint inderdaad allemaal meteen die muur er uit te hakken.....Wacht maar tot je kinderen hebt, denk ik dan.....maar ach, komen ze nog wel achter....

Het is ook daarom dat een nieuwbouwhuis in onze ogen al snel afvalt....open keuken is geen ding voor ons....

Nasha 1st

Nasha 1st

18-03-2009 om 00:11

Temet...

Gek hoor, alle fornuizen of kookplaten die ik heb gehad hadden allemaal de sudderpit achteraan.....

reina

reina

18-03-2009 om 07:06

Tinus

Zat nieuwbouwhuizen met dichte keukens, alleen kiezen veel mensen voor de optie de tussenmuur weg te laten. Wij hebben destijds bij de bouw bewust gekozen voor een aparte keuken, veel buren hebben dat niet en altijd als ik bij hen ben, ben ik blij dat wij het wel gedaan hebben, we hebben de keuken zelfs groter laten maken dan op tekening stond, zodat we er kunnen eten. Als ik kook of als ik rustig een klusje wil doen gaat de deur dicht en is het heerlijk rustig in de keuken. Dus als ik nu een huis zu kopen of laten bouwen zou ik direct weer voor een dichte keuken kiezen!

Hanne.

Hanne.

18-03-2009 om 08:16

Tinus

ook hier weten de kinderen dat ze niet voorbij een bepaald punt mogen komen. De keuken is wel open, maar de kinderen weten dondersgoed wat 'keuken' is en wat 'woonkamer'. Ik ken maar weinig huizen waar er geen enkele grens tussen keuken en woonkamer is.

Als ik nu zeg'uit de keuken' krijg ik standaard 'mag ik wel op het randje?'

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2009 om 10:12

Fysieke barriere

Hanne:
"ook hier weten de kinderen dat ze niet voorbij een bepaald punt mogen komen. De keuken is wel open, maar de kinderen weten dondersgoed wat \'keuken\' is en wat \'woonkamer\'. Ik ken maar weinig huizen waar er geen enkele grens tussen keuken en woonkamer is."
Als je kinderen dat eenmala kunnen leren, kun je ze ook andere dingen leren, zoals dat pannen heet zijn, etc.
een aparte keuken is nuttig, als kinderen daarvoor 'te jong' zijn, en alleen een fysieke barriere helpt (zo interpreteer ik ook de tip van de Brandwondentsichting, vergelijk traphekjes voor kinderen die te jong zijn om te snappen dat een trap gevaarlijk is). Maar in veel nieuwbouwhuizen is die fysieke barriere afwezig.

Twee centen

Wat Cobi schrijft, herken ik zeker: "Ik vond het altijd heel lastig dat ik zo weinig overzicht had wat er in de kamer gebeurde." Nu heb ik ook nog het genoegen gehad in een huis te wonen waar ik wel een afgescheiden keuken had, maar van daaruit toch overzicht over de kamer. Die keuken had ik met een hekje kunnen afsluiten. Maar nu is dat niet zo.
Hanne schrijft: "Ik ken maar weinig huizen waar er geen enkele grens tussen keuken en woonkamer is." Enkele OO-ers kunnen beamen dat dat in ons huis echt het geval is. Als ik zeg "uit de keuken" is dat ongeveer gelijk aan "ga naar buiten" of "ga naar boven". Dat heeft als voordeel, dat je ook kinderen aan de eettafel (zo goed als onderdeel van de keuken) kunt zetten om iets te doen, zoals een marinade roeren, champignons snijden en dergelijke. Of gewoon laten knutselen/kleuren/tekenen/schrijven natuurlijk. Een rekje om het fornuis heb ik al jaren. Als ik moet afgieten, mag er niemand in de buurt van kookplaat of spoelbak staan. En verder heb ik heel nadrukkelijk ingevoerd: Als ik kook, wil ik rust aan de kop. Alleen storen als je een hersenschudding hebt. Er mag meegeholpen worden met koken, al naar leeftijd. En ja, er zijn ook momenten dat ik ze gewoon voor de televisie zet. Want het moment dat ik aan het koken ben is in het algemeen het moment dat zij uitgeblust, moe en hongerig zijn.

Lys Lionne

Lys Lionne

18-03-2009 om 13:55

Tinus

Toch heb ik liever dat ze een keer proberen wat er gebeurd als ze 'over het streepje' stappen (mama boos) dan dat ze uit proberen hoe heeft kokend water is.... (mama boos én voor het leven verminkt) Ze blijven namelijk niet vanaf de 1e keer dat je het uitlegt achter die streep, waarom zouden ze dan wel vanaf de 1e keer dat je het uitlegt van die hete pan afblijven (overigens ontslaat een fysieke bariere je niet van de taak je kind uit te leggen wat het gevaar van kokend water is!)

Jolijt

Jolijt

18-03-2009 om 15:01

Geen kinderen in de keuken

als er gekookt wordt hier.
De opmerking " ik heb ze geleerd wat heet en warm is" vind ik echt nonsens. Tuurlijk leer je je kinderen dat een oven heet is/kan zijn; maar met koken gebeurd er zoveel meer. Je zal maar naar de gootsteen lopen om een pan af te gieten en over een kind of stuk speelgoed struikelen
Zelfs professionele koks waarschuwen elkaar als er hete spullen achterlangs gaan.
Voor ieders veiligheid komen alleen degenen die staan te koken in de keuken.

amk

amk

18-03-2009 om 15:07

Daarom juist

laat ik dochterlief helpen zodat ik weet waar ze is. Dat krukje waar ze op staat is niet zo beweeglijk namelijk. En idd ik neuzel over wat ik doe, dus ook letterlijk zeggen nu moet je staan blijven want mama gaat dit of dat doen.

Als ik de pannen naar de kamer breng moet zij al aan tafel zitten. Juist omdat ik dan ook weer weet waar ze is.

Groet,
Angela

Jolijt

Jolijt

18-03-2009 om 18:44

Amk

Angela, da's leuk als je 1 kind hebt, maar met vier wordt het erg vol in de keuken...
Bovendien, ook al zeg je dat je langs gaat lopen met een hete pan, 99 keer blijven ze staan... die ene roepen ze "papa!!!!" en gaan ervandoor.

amk

amk

18-03-2009 om 20:35

Tja kijk jolijt

dat is dan weer een voordeel van gescheiden zijn. Ze zal bij mij niet om papa roepen. En ze staat ook niet, maar zit op een stoel. Meestal met mes en vork in de aanslag om aan te vallen.

Daarbij moet ik zeggen dat ik er een heb die nogal goed luisterd. Niet dat dat een opvoedkwaliteit van mij is maar het is wel mooi meegenomen.

Niet in de keuken

Ik wil mijn kinderen ook niet in de keuken hoor, tijdens het koken. Wij hebben ook een aparte keuken en in de deuropening (zit geen deur in) hebben we een traphekje geplaatst. De oudste 2 mogen er wel langs als ze naar de wc moeten (kun je ze moeilijk verbieden he) maar voor de rest zit dat hekje gewoon dicht.

liora

liora

18-03-2009 om 22:26

Open keuken

Hoi,

Een open keuken lijkt me juist veel handiger, ik heb net als Cobi altijd gebaald dat ik mijn zoon niet kon zien tijdens het koken, of hij kwam bij me in de keuken, wat soms ook veel stress opleverde.
Ik vond het vooral doodeng in de periode tussen 1 en anderhalf jaar, toen hij nog kroop. Ben een keer bijna over hem heen gevallen met iets warms in mijn handen.

Maar ik vind vanaf een jaar of vier het helemaal niet meer zo eng. En hij is niet in de keuken waar wordt gekookt zonder mij, zo kan ik alles in de gaten houden.

Liora

Nasha 1st

Nasha 1st

18-03-2009 om 22:31

Vanuit de keuken

kan ik zo de woonkamer inkijken hoor....geen probleem hier. Het zal dus van je huis afhangen....zelf vind ik het gewoon fijn dat ik de keuken en eventuele geurtjes kan afsluiten van de rest van het huis....

margje van dijk

margje van dijk

19-03-2009 om 10:05

Open keuken

Ik vind een open keuken heerlijk. Bij ons is de keuken ook een substantieel deel van de woonkamer-annex-keuken.

Ik heb ook altijd de kinderen gewoon om me heen gehad als ik ging koken. Je moet wat extra opletten, en dat doe je dus. Ik zie geen noodzaak ze volledig de keuken uit te bannen.

Van de week nog wilde zoon (9) mij helpen met koken en hij wilde de boontjes afgieten. Ik waarschuwde hem dat dat geen makkelijk klusje is, maar wel gevaarlijk. Toch wilde hij het doen. Nou, doe het dan maar, denk ik dan. En inderdaad, een beetje van het afgietwater spatte op zijn pols. Daar heeft-ie een blaartje aan overgehouden.

Toch heb ik geen spijt dat ik hem dat heb laten doen. Hij wilde het zelf, ik heb hem gewaarschuwd, en nu heeft hij geleerd dat het inderdaad een moeilijk klusje is.

Maar goed, het is ook de aard van het beestje hoe je daar in staat. Ik ben zelf inderdaad meestal eerder roekeloos dan voorzichtig (als ik 1 van 2 uitersten moet kiezen).

Toch mag hij de volgende keer van mij opnieuw de boontjes afgieten, als hij dat nog wil

Margje

Guinevere

Guinevere

19-03-2009 om 10:18

Heu, cobi (gaat wat o.t.)

Hmmmm Cobi, voor mij is het scenario dat jij schetst juist een ideaal hoor! Heerlijk, na het werk even diepvriespizza's met zeefruit bij de AH halen, kinderen ophalen, vertellen dat we pizza eten (Hoera! Feest!) en de koters zijn dolblij dat ze na een drukke dag even voor de tv een filmpje mogen kijken. En intussen "kook" ik (pizza's in de oven gooien) en drink alvast een glaasje wijn. Echt, een heerlijk scenario na een drukke dag voor iedereen. Na het eten ben ik dan weer zo relaxed dat ik zelfs tijd/zin heb om me door zoonlief te laten verslaan aan het dambord. Jammer dat ik vandaag vrij heb

Guinevere

Guinevere

19-03-2009 om 11:21

Is zo cobi, en weer on topic

Dat is zo cobi, mijn dammende zoon is 6. Verder eten we hier ook geen 3 dagen diepvriespizza, jammer voor hem. Gelukkig halen we wél een keer chinees.
Maar mijn jongste zoontje van bijna 2 moet ik wel continue uit de keuken zetten als ik aan het koken ben. Hier ook een open keuken, geen hekje mogelijk. Ik zet hem gewoon consequent buiten de keuken neer als hij weer aan mijn benen komt hangen. Het kwartje is alleen nog niet helemaal gevallen bij hem. Dus als ik met een hete pan ga wandelen controleer ik eerst of hij ver genoeg uit de buurt is.
Een open keuken vind ik trouwens veel fijner dan een dichte, veel ruimtelijker en gezelliger en je kunt idd beter op je dreumes letten. Daarom hebben we die muur er eigenhandig uitgesloopt.

Nasha

Je hebt helemaal gelijk hoor, met die fornuizen. Standaard zat de sudderpit achteraan. Dat is zelfs zo algemeen verbreid dat de Engelse taal de uitdrukking heeft 'iets op de achterste pit zetten' waar wij zouden zeggen dat we iets even in de ijskast zetten.

Maar tegenwoordig - en dit is denk ik nog niet zo lang gaande - blijken dus bij nieuwe inbouwplaten de sudderpitten vaak vooraan te zitten, wat ik dus echt waardeloos vind.

Overigens: ik onderschrijf Tinus' constatering mbt nieuwbouw: in elk geval hier in Amsterdam en omgeving lijkt de open keuken standaard. Vermoedelijk omdat je e.e.a. dan op een kleiner oppervlak kwijt kan. Ons nieuwbouwhuis heeft wel een aparte keuken, tot mijn grote vreugde, maar als ik eens naar andere projecten kijkt valt mij op dat dat echt uitzonderlijk is.

Misschien is dat in andere regio's, waar men minder op ruimte beknibbelt, wel anders trouwens, of hangt het met het type woning samen.

Groeten,

Temet

MLN

MLN

19-03-2009 om 15:59

Sudderpitten en open keukens

Hier een fornuis wat bijna 10 jaar oud is en MET een sudderpit vooraan. En dat in een eind jaren 70 huis met een open keuken!
Ik heb ons kind geleerd dat als het lampje van de oven brandt, dat deze heet is en hij er niet aan mag komen. Hetzelfde geldt voor pannen die op het fornuis staan. Als ik kook is hij vaak aan het spelen in de woonkamer of zit met een pannetje met een pollepel zelf te 'koken'. Of hij staat op een krukje bij de wasbak, ver bij het fornuis vandaan, en doet alvast de afwas voor mama....! Als ik zeg dat ik een hete pan ga pakken, dan loopt hij uit zichzelf al weg uit de keuken en gaat op een veilige afstand staan toekijken. Want als er 'rook' (damp) uit de pan komt, dan is dat gevaarlijk!
Ik ben en blijf ten allen tijden alert als ik aan het koken ben, uiteindelijk ben ik verantwoordelijk, maar hoezo zou ik mijn kind niet kunnen leren dat hij moet oppassen met bepaalde zaken? Ik leer hem toch ook dat hij op de stoep moet lopen en niet op straat. Of dat hij moet bukken als hij onder de tafel wil kruipen omdat hij anders zijn hoofd stoot. Of dat hij de leuning moet vasthouden als hij de trap op- of afloopt. Zo heb ik hem ook bepaalde spelregels geleerd mbt de keuken. En heet is AU. Dat heeft hij ooit geleerd toen hij in een warenhuis zijn vinger tegen een lampje hield....

Nasha 1st

Nasha 1st

19-03-2009 om 19:34

Temet...

onze keuken is nu 8 jaar oud, kennelijk heb ik een van de laatste exemplaren? )

Niet handig inderdaad....

Sudderpit

Ze zijn er nog wel, kookplaten met de sudderpit achteraan, maar zeldzamer dan de sudderpit vooraan. En ik heb al eerder op dit forum gefulmineerd dat ik het ongelooflijk onhandig vind. Ik wil niet urenlang sudderen op de voorste pit, ik wil niet roerbakken over een andere pan heen op de achterste pit. Ik vind het onlogisch. De bedoeling schijnt te zijn dat je de grote pannen op de achterste (grote) pitten zet en de kleine panne op de kleine voorste. Maar goed, zo werkt het in mijn praktijk niet.

Genista

Nou wordt het steeds raadselachtiger. Hoezo de kleine pannen op het kleine pitje? Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik maak sudderdingen juist graag in grote hoeveelheden - en dus in grote pannen. Die desondanks op een klein pitje moeten.

Worden die dingen soms ontworpen door mensen die zelf niet koken?

Groeten,

Temet

Temet, uit het verre verleden

Ooit liep er een draad over ontwerpfouten, waarin ik ook overduidelijk niet begreep wat het nut van deze rangschikking der pitten is. Tihama heeft verduidelijkt/bekend Lees deze twee reacties maar (en de rest is overigens ook heel amusant).
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=49105463309467492835&archief=1&zoek=grote%20pit%20achter&thread=93609&forumsel=33&forum=33&post=1465464
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&usrkey=49105463309467492835&archief=1&zoek=grote%20pit%20achter&thread=93609&forumsel=33&forum=33&post=1465520

Tihama

Tihama

20-03-2009 om 19:12

Lol

Ik heb gisteren toevallig dit oude draadje nagelezen. In die tijd sudderde ik zelden omdat mijn moeder mijn stoofgerechten altijd maakte. Ze is in 2006 overleden en sindsdien sudder ik wel weer zelf.

Ik heb er geen probleem mee. Ik sudder meestal in grote pannen. Eerst braad ik op hoog vermogen op de voorste pit en daarna zet ik de pan op een pit achterin op een lage stand. Dat gaat prima. Dus ik zal bij de aanschaf van mijn nieuwe kookplaat eens heel goed opletten hoe dat qua vermogens zit, want dit bevalt me wel.

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2009 om 20:19

Een warme aanbeveling

ATAG. 90 cm breed, dus ook voor de wokbrander heb je de gewone standaardbreedte van 30 cm. De wokbrander zit links en levert een giga-vermogen. Rechtsvoor zit een pit met óók een flink vermogen (een sterkbrander) en daarachter een sudderpitje. In het midden twee dezelfde met een gemiddeld vermogen, normaal branders.
Ik ben er zeer tevreden over, ben alleen het typenummer even kwijt. 9611 ofzo.

Tirza

Tihama

Tihama

20-03-2009 om 20:33

Snik

Tirza, ik woon in de meest geweldige stad van Nederland, er is maar 1 nadeel: geen gas hier.
Ik heb nu halogeen en ik wil inductie. En wel 90 cm. Maar door alle verbouwingsperikelen lijd ik nu aan keuzestress, dus we hebben de bestelling van de keuken even op hold gezet.

Ik zoek over een maand (of zo) de relevante keukendraadjes weer op. Misschien begin ik zelfs wel weer een

Tihama

Tirza G.

Tirza G.

20-03-2009 om 21:56

Tihama

Ik zeg het niet gauw, maar ík zou verhuizen. Geen gas. Tsssssss.

Tirza

neteret mut

neteret mut

20-03-2009 om 23:13

Hier

kook ik op flessegas. Er loopt een slang door de muur naar buiten waar de gasfles staat ( propaan). Maar ik denk dat deze optie in NL op veel onbegrip en verbazing stuit. ( is hier ook niet helemaal meer de gewoonte, hoewel genoeg om gewoon in de electro/keuken winkel ook losstaande fornuizen op flessegas te kunnen kopen). En idd op mijn nieuwe kookplaat zit het sudderplaatje vooraan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.