Nasha 1st
15-03-2009 om 20:02
Kinderen in de keuken bij het koken...
Naar aanleiding van het artikel op de OOLpagina over de brandwonden....tja, noem mij ouderwets of een muts, maar inderdaad, ik parkeer mijn kinderen voor de tv tijdens het koken en wil ze niet in de keuken uit veiligheidsoverwegingen.....ben ik daar dan de enige in??? Juist dan is bij ons thuis bij uitstek het tv-uurtje zeg maar.....
m@
15-03-2009 om 20:09
Altijd in de keuken
Wie wil staat bij mij in de keuken tijdens het koken en de kleinste zit altijd (hij is nu bijna 2) op het aanrecht. Niet naast het fornuis, maar om de hoek vlak bij de wasbakken. Ook als de oven aan is, loopt hij er gewoon bij. Ik heb hem goed geleerd wat heet en warm is. Als de oven warm was heeft hij wel eens gevoeld, ook wel eens aan het glas toen hij vrij heet was, zo ook aan de verwarming, etc. Daardoor weet hij heel goed wat hij wel en niet moet aanraken en hij geeft dat ook zelf aan.
Van het aanrecht afvallen doet hij ook niet. Hij wacht tot ik hem er af til. Een keertje ging hij er zelf af, wel helemaal veilig eerst op zijn buik en zijn benen naar beneden. Ging helemaal goed.
Ik denk juist dat je kinderen gereguleerd moet blootstellen aan de gevaren van bijv. een keuken. Dan leren ze dat begrijpen en er mee omgaan. Doe je dit niet, dan kun je juist in een onbewaakt moment ongelukken krijgen.
M@
krin
15-03-2009 om 20:52
Erbij
Toen hij nog kleiner was ook vaak op het aanrecht, zoals bij m@, en nu (net 4) op zo>n opstapkrukje, met zijn neus boven de pannen. Hij helpt liever dan dat hij tv kijkt, en dat wil in zijn geval heel wat zeggen. Sinds een tijdje mag hij ook met het "grote gevaarlijke mes" (valt mee, hoor) dingen snijden, hij wast de groenten, pakt van alles voor me uit de koelkast. Alleen kaas raspen mag hij niet meer, want dan at hij te veel op. Ik vind het gezellig, zo>n keukenhulp, en als je er zo bovenop staat, kan er niet veel gebeuren.
Ik maak mezelf wijs dat ik een chefkok in de dop in huis heb, en dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met de opleiding, toch?
Asa Torell
15-03-2009 om 21:55
Tv-obsessie
Dat las ik een beetje met een knipoog eerlijk gezegd. En het is toch wel waar het bij veel huishoudens op neer komt rond kooktijd, al hoeft het natuurlijk helemaal niet.
Ik vraag me trouwens af hoe ze mensen beter kunnen bereiken met deze adviezen, iedereen leert toch van de kraamhulp om nooit thee te drinken met baby op schoot, en toch zie ik het zo vaak... misschien moeten er ook maar enge foto's komen op theepakjes net als op de sigaretten.
Ik gebruik trouwens wel altijd de achterste pitten als het maar enigszins kan. Liever een beetje logistiek puzzelen dan een pan kokend water over dreumesdochter, die ivm. een open keuken eigenlijk nauwelijks weg te houden is. Aangezien ik meestal vooruit kook overdag, heb ik hier iha. wel de tijd voor.
reina
15-03-2009 om 22:03
Krin
"Ik maak mezelf wijs dat ik een chefkok in de dop in huis heb, en dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met de opleiding, toch?" Mijn zoon was ook zo en ... is nu 23 jaar en .. chefkok! Dus wie weet??
amk
15-03-2009 om 22:06
Maar lidwientje
wanneer moeten ze dan sesamstraat kijken, dat wordt nu zo handig om kooktijd uitgezonden
Hier zet dochterlief de tv gewoon uit en komt dan helpen met koken. Ze is 3,5 en doet dit al een jaartje. Ze vind koken heerlijk en staat op een krukje ter hoogte van de wasbak. Ik sta dan tussen haar en het fornuis in. Heel gezellig. Ze mag net als de zoon van Krin niet aan de kaas komen, maar er heerst hier ook een paprika verbod.
Verder zijn we samen heel goed in de cake gaar kijken. Ja, met z'n twee op het krukje naar de cake in de oven kijken. Geeft vaak gezellige gesprekken.
Ik zou niet weten hoe ik haar uit de keuken moet houden, er zit geen deur in en ook geen drempel. Ach de oven wordt minder heet als de kachel in de kamer en ik kan maar op 1 plek tegelijk zijn en de kachel niet aan hebben lijkt me zeker in de winter geen optie.
groet,
Angela
Genista
15-03-2009 om 22:31
Uit de keuken
uit de keuken is hier evenmin een optie: de keuken is zo open dat hij gewoon een deel van de kamer is.
Genista
15-03-2009 om 22:34
En uit de vraagbaak van deze week:
... Lees en lach, uit het antwoord van een vraagbaak (vraag van deze week):
"Betrek haar ook bij het koken. Vertel wat je aan het doen bent en laat haar zelf taakjes verrichten. Dat vindt ze vast leuk! Mijn eigen kinderen liet ik al – onder begeleiding – vanaf hun 3e dingen snijden. "
Wat nou niet in de keuken komen
Lys Lionne
15-03-2009 om 22:37
Achter de streep!
Toen wij op de flat woonden had ik een traphekje voor de keuken en als ik kookte, dan ging dat hekje dicht en de kinderen speelden dan lekker op de gang. Na de verhuizing naar een huis met open keuken plakte ik een streepje tape op de grond; als ik kookte mochten ze tot daar en geen stap verder! Helpen met de voorbereidingen (groenten snijden/wassen) mocht toen ze een jaar of 8 waren, maar zodra het vuur aanging verdwenen zij weer uit de keuken. Dochter van 13 heeft onlangs zelf een maaltijd gekookt. Het was heerlijk en ik heb niet de indruk dat haar ontwikkeling geleden heeft onder het feit dat zij niet in de keuken mocht komen.
Maar misschien moet je kind eerst fikse brandwonden opgelopen hebben wil je beseffen dat de gevaren echt groot zijn, ook al heb je je kinderen onder handbereik?! Zoon heeft diep 2e graads brandwonden aan handpalm en gezicht opgelopen toen hij bij mijn schoonmoeder tegen de radiator viel. En ja, daar zaten meerdere volwassenen bij en niemand die snel genoeg kon reageren om de schade te voorkomen. Echt, die pan is in in secondes van het vuur getrokken hoor, omdat je kind alleen maar heel onschuldig even wilde zien of het water al zo leuk borrelde.........
krin
15-03-2009 om 23:18
Reina
Ik weet het, je bent mijn grote voorbeeld in deze Krinman begon zodra we wisten dat het een jongen werd over voetballen bij Barcelona en dus een buitenhuis in Spanje voor pa & ma, maar voorlopig holt zoon hard weg als er een voetbal op hem afkomt, dus ik hou het toch maar op dat driesterrenrestaurant. Heb ik ook meer plezier van, denk ik.
krin
15-03-2009 om 23:24
En lys
Je hebt gelijk, ongelukken zitten altijd in de kleine hoekjes en ook er bovenop zitten geeft geen garanties. Maar wees gerust, bij pannen met kokend water komt hij nooit in de buurt, en als hij in een pan roert, is dat geen pan boordevol hete soep en hou ik de pan met twee handen vast. Hem uit de keuken proberen te houden als ik aan het koken ben, dat zou pas gevaren opleveren
Maar dank je voor de herinnering, ik blijf waakzaam.
reina
16-03-2009 om 09:02
Krin
En of het nou voerballer wordt of chef, naar het buitenland gaan ze toch, is mijn ervaring , alleen houdt de voetballer er wél een leuk spaarcentje aan over
Hanne.
16-03-2009 om 10:05
Deels in de keuken
Zolang ik bezig ben met de voorbereidingen (wassen, snijden etc) mogen ze in de keuken komen.
Zodra het vuur aan gaat wil is de keuken verboden terrein. Al is het maar dat ik niet over een kind wil struikelen terwijl ik met een pan met kokend water naar de gootsteen loop.
Helpen is prima, maar veiligheid gaat voor. En in een pannetje roeren hoeft niet per se in een hoekje van de keuken. Dat kan ook prima in de woonkamer.
Anienom
16-03-2009 om 10:11
De tv aan, of niet als ze leuk aan het spelen zijn. Maar ze weten dat ze niet de keuken in hoeven als ik aan het koken ben. Ook omdat ik geen zin erin heb dat ze me in de weg lopen. Ik ben niet echt een kok, ik heb al mijn concentratie nodig . Wel mogen ze kijken als ik popcorn maak (van een afstandje) of mee helpen milkshakes maken, of koekjes bakken. Over brandwonden: die kun je dus ook krijgen van het strijken. Zoals iemand hier in dit draadje operde: laat ze bekend raken met het feit dat iets heet is, dan passen ze wel op. Ik heb ze dus laten zien hoe heet een strijkijzer wordt. Het was evengoed onvoldoende informatie voor zoontje die het (was kwestie van tienden van seconden) toch twee (!) keer zelf wilde uittesten.
Nasha 1st
16-03-2009 om 10:46
Wisselend dus...
ik zie een aantal gelijkgestemden....inderdaad, het hoeft niet eens zo te zijn dat zij de pannen van het fornuis trekken, het kan ook zo zijn dat ik over hen struikel en dan.....ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd....Oudste mag nu (10) langzamerhand eens een klein beetje meehelpen, eens roeren in een pan, paste er in gooien, dat soort dingen, maar de tweeling (5) gaat echt uit de keuken.....oh, tv kijken laat ik ze hier niet zo veel doen, maar het kan dus wel tijdens het koken zijn....
Guinevere
16-03-2009 om 10:46
Oog van de naald
Hier geen klein kind in de buurt als ik kook! En dat heeft niets met oppassen en leren dat iets heet kan zijn te maken. Er kan veel ongepland misgaan in de keuken:
Laatst stond ik in een pan zelfgemaakte soep te roeren. Op het achterste pitje. Het koekte een beetje aan op de bodem, dus ik roerde iets harder. Klapt die hele pan soep om! En tegelijkertijd was dreumes uit de kamer gekomen om eens fijn aan mijn been te hangen. De soep is wonder boven wonder allemaal op het fornuis terecht gekomen, en niet op ons. Maar voor het zelfde geld was het goed fout gegaan. Nu was het ergste dat de soep waar ik uren lang op had geploeterd verknald was. De situatie was overigens deels veroorzaakt doordat mijn man de chorizo voor mijn soep opgegeten bleek te hebben, en ik dus erg kwaad en minder oplettend was. Had al uren op die soep geploeterd, wil het krooningrediënt, de chorizo, snijden, en grrrrrrr, die was dus weg.
Ik heb trouwens een ovendeur die niet heet wordt, dat is een stuk veiliger.
Mijn 6-jarige zoon mag wel in pannen roeren en ingrediënten toevoegen, maar alleen onder begeleiding.
Rafelkap
16-03-2009 om 10:47
Hier
Toevallig is er altijd sesamstraat als ik de boel opzet Hier ook een hekje voor de keuken. We hebben een hele kleine keuken en er is geen plek voor een kind op het aanrecht. Geleidelijk aan mag oudste (net 4) overdag wel z'n eigen boterham smeren en helpen met taart bakken etc., maar inderdaad: niet als het fornuis aangaat.
Vic
16-03-2009 om 11:03
Nerveus
Ik word helemaal nerveus als ik het berichtje van M@ lees. Een kind van nog geen 2 op het aanrecht laten zitten. Hoe verzin je zoiets? En het complete vertrouwen in datzelfde kind van nog geen 2 dat hij weet dat hij niet aan de oven mag zitten. Onbegrijpelijk, ik hoop dat het goed blijft gaan.
Bellefleur
16-03-2009 om 11:12
Vic,
Ik deed het ook altijd zo. Links van me waren de gaspitten, rechts van me zat het kind. En rechts daarvan de kraan en de gootsteen. Mijn kind vond het heerlijk om te klooien met de kraan, en dat mocht, als het binnen de perken bleef. Ik zorgde er altijd voor dat ik tussen gasstel en kind bleef. Als het even niet anders kon, zette ik het kind op de grond, waar het zich vermaakte met het leeghalen van het kastje met de theedoeken. Overigens heb ik het eerste levensjaar van kind altijd gekookt met haar op de arm. Anders huilde ze. Ik ben een meester in het enkelhandig koken!
En wat de oven betreft: die gebruikte ik maar weinig door de week. Vaak alleen in het weekend als er 2 ouders waren.
Hanne.
16-03-2009 om 11:43
Liever op het aanrecht
Eerlijk gezegd heb ik ze liever op het aanrecht (waar ik ze kan zien) dan los rondlopend op de grond (waar ik over ze struikel)
Mijn jongste zat bij oma vaak in (ja in!) de wasbak, toen ze 1,5-2 jaar was. Vond ze geweldig. Wel daarna droge kleren aantrekken. Daar is het ook vuur, stuk aanrecht (met oma er voor), wasbak. En mevrouw wilde echt bij die wasbak zijn.
Zelf ben ik strenger, maar als er geen vuur aan is zitten ze ook wel eens gezellig op het aanrecht te keuvelen.
Vic
16-03-2009 om 12:22
Tja
Misschien ben ik te voorzichtig. Mijn kinderen gingen als dreumes in de box als ik aan het koken was. Daarna had ik een deurhekje voor de keuken. Vanaf een jaar of 3 mogen ze in de keuken als ik bezig ben, maar ik stuur ze weg als ik iets moet afgieten.
Maar op het aanrecht zou ik echt nooit doen. Het is mijn ervaring dat je er wel eens te laat bij bent als een kind onverwacht valt (zelfs als je er naast staat), en dan vind ik het risico van een meter naar beneden donderen op de plavuizen toch een beetje te groot.
Massi Nissa
17-03-2009 om 07:16
Hier wel
Ik kook zoveel mogelijk op de achterste pitten. Als ik ga koken, zijn alle peuterprogramma's al voorbij op tv (rond half zes), dus dochter vermaakt zich in de keuken. Ze heeft haar eigen aanrechtkastje, tekenspullen, mini-stoffer-en-blik etc. Of ik verzin iets. Soms mag ze ook even bij mij op het aanrecht zitten, maar een beetje eng vind ik dat wel. En soms staat ze op een keukenstoel en kijkt uit het raam. Of ze hangt jengelend om een koekje aan mijn benen. Tja.
Groetjes
Massi
Nasha 1st
17-03-2009 om 12:33
Achterste pitten...
dat zijn er toch echt maar 2, en daarvan is er dan nog 1 het sudderpitje.....Waarom maken ze niet de grote achter dan? Kijk, zulke tips zijn leuk, maar zijn ze ook praktisch uitvoerbaar?
mirreke
17-03-2009 om 14:07
Nou, hier helpen ze mee
Inmiddels is jongste bijna 5, maar hij helpt al vanaf 2 jaar, al is het maar door de aardappelen te wassen. Hiervoor zijn die IKEA krukjes die een soort trapje zijn heel handig.
Wij hebben wel jaaaren een fornuisrekje gehad, waardoor er geen pannen afgetrokken konden worden. Nu zijn we verhuisd en hebben we geen rekje meer. Al onze kinderen helpen in de keuken, of ze zaten en zitten in de keuken aan tafel te tekenen of spelletjes te doen. Spelen met plastic bakjes en pannen was ook altijd favoriet.
Als ze wel hielpen of helpen dan is het met wassen, schillen en snijden, deeg maken, dat soort dingen. Het fornuis was altijd terrein van de ouders. Dochterlief, nu 12, kookt nu al zo'n jaar of twee af en toe eigen recepten. Zoon van 10 begint het koken zelf nu ook interessant te vinden.
Kortom, bij ons waren de kinderen juist altijd in de keuken, maar ik ben nooit over ze gestruikeld, ook niet bijna, en er is nooit iets over ze heen gegaan tijdens het koken, ook niet bijna. Nu ik terug denk valt me op dat ik wel veel op de achterste platen kookte. Nu hebben we een zespitter, en ik kook nog steeds het liefste op de achterste pitten.
Genista
17-03-2009 om 14:22
Achterste pitten?
Ik heb een vijf-pits kookplaat en ik heb vrijwel altijd 4 of 5 pitten in gebruik...
*Rymcke*
17-03-2009 om 14:24
Hier
helpen de kids regelmatig mee. Die van 15, 13 en 10 kennen ondertussen het gevaar. Maar die van 3 natuurlijk nog niet helemaal. Heet en koud kent hij heel goed. Mijn werkblad is zo dat ik meestal groente schoonmaak of aardappelen schil en dan ze naar rechts in de wasbak doe, daar staat dan ook mijn helpende peuter en links van mij is mijn kookplaat. Daar komt hij dus helemaal niet. Hij vindt het veel leuker lekker met de groente en/of aardappelen en water te flodderen. Hij mag ze dan wassen. Helemaal te gek. Het fornuis is niet interessant. Water is leuker.
Gr. Rymcke
Yvon Meijer
17-03-2009 om 16:44
Hier net een ongeluk gehad..
En ik ben altijd héél voorzichtig, en het is gelukkig goed afgelopen. Ik maakte een kopje koffie op het aanrecht, met de senseo die helemaal achteraan staat, kopje hete melk en de koffie er in. Op de één of andere manier pak ik het kopje wat klungelig waardoor het kopje valt en alle koffie van het aanrecht kletst, bovenop mijn tweejarige dochter. Haar armen er helemaal onder, ik meteen onder de kraan gehouden, mijn dochter gillen.. en ik ook uiteindelijk had ze flinke rode plekken die na lang koelen (hele dag, af en toe koelen) weg zijn getrokken. Erg veel geluk gehad dus. Maar nu mag ze zéker nooit meer in de keuken als ik kook; wat als dit een pan met heet water was geweest.. Ik trek hier een ontzettende wijze les uit. En wat hier gezegd is: "laat ze bekend raken met het feit dat iets heet is, dan passen ze wel op" .. tsja, hier valt niks tegen op te passen, moeder gooit -per ongeluk- iets over ze heen. Groetjes, Yvon.
mirreke
17-03-2009 om 17:04
Achterste pitten... tja
Ik kook vaak met gebruik van magnetron/oven en oven. Maar idd, het slaat nergens op eigenlijk, want meestal gebruik je natuurlijk meer pitten. Bij mij zat het zo, ik begon dan bij de achterste, bv. water opzetten, en eindigde met het laatste (bv sausje) bij de voorste pitten.
Nu hebben we zes pitten en er zijn meestal wel 4 of 5 bezet bij het koken.
Temet
17-03-2009 om 18:26
Nasha
"dat zijn er toch echt maar 2, en daarvan is er dan nog 1 het sudderpitje.....Waarom maken ze niet de grote achter dan? Kijk, zulke tips zijn leuk, maar zijn ze ook praktisch uitvoerbaar"
Nou, ik kan je vertellen dat als je een nieuwe inbouwkookplaat koopt (en vermoedelijk ook bij gewone fornuizen) de sudderplaat vaak voorin zit. Joost mag weten waarom, maar ik vind het waardeloos. Bij die grote pitten staat er iets op hoog vuur waar ik dan vaak bij sta, maar als het suddervlees of de stoofperen uren staan te pruttelen heb ik die dus liever helemaal achteraan waar ze niet in de weg staan. Geen risico dat kind de hachee over zich heentrekt als je even je aandacht er niet bij hebt, en los van het kinderrisico: het is ook zo onhandig om over de sudderpan heen te moeten reiken als je de koekenpan op de pit daarachter op hoog vuur hebt.
Wij hebben niet al te lang geleden een nieuwe keuken besteld en ik heb net zo lang zitten zeuren en zoeken in die boekjes daar tot ze een plaat vonden met de sudderpit achterin.
Groeten,
Temet
Guinevere
17-03-2009 om 19:30
Precies yvon
Precies Yvon! Helemaal mee eens. Je kunt nog zo goed opletten, als er iets onverwachts gebeurt wil je gewoon niet dat je kind in de buurt is. Kijk maar eens naar mijn bericht over de omgevallen pan met soep. Gelukkig is alles met je dochter goed afgelopen.
Over kinderen naast de gootsteen: als je dan iets heets gaat afgieten? Ik neem aan dat jullie dan het kind wel eerst weghalen en elders deponeren. Kind kan trouwens ook nog de hete kraan opendoen. Of een scherp mes pakken dat daar slingert omdat je net de uien hebt gesneden...kortom, gevaren genoeg in de keuken.
Damajo@
17-03-2009 om 20:55
Fornuisrek laten zitten
Ik heb sinds mijn zoon kruipt een fornuisrekje.
Hij is nu bijna vijf maar het rekje blijft mooi nog een paar jaar zitten.Tegenwoordig mag hij graag in pannen roeren en dan vind ik het maar wat prettig dat zo'n pan er niet af kan glijden.
Damajo