Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
virginie

virginie

02-02-2011 om 15:00

Kind maakt niet altijd gelukkig

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2011 om 13:22

Behalve dat, peenvogel

is het ook niet iedereen gegeven om om de haverklap een uitje te bekostigen, maar dat staat los van wanneer het qua leeftijd voor de kinderen mogelijk is.
Ik weet wel dat als wij niet meer de financiële verantwoordelijkheid hebben voor de kinderen we véél vaker een weekendje of avondje weg kunnen. Alleen al naar het theater gaan is voor ons behoorlijk duur. Op het moment dat de kaarten betaald moeten worden (dat moet dan in 1 x) heb ik het geld er niet voor, omdat er altijd wel iets voor gaat. Zo zijn er wel meer dingen die ik best wil, maar die gewoon niet kunnen omdat het leven mét kinderen best duur is.
Maar dat staat weer los van of het qua elkaar iets gunnen mogelijk is bij ons Als een van ons weg zou willen zou dat geen probleem zijn, maar dat is de luxe die je als stel hebt en niet als alleenstaande ouder.

Fiorucci

Fiorucci

07-02-2011 om 13:28

Helemaal eens

Helemaal eens met Kasskopje, het moet ook maar net kunnen natuurlijk, in financieel opzicht. Dat heeft niks te maken met het elkaar gunnen.

liora

liora

07-02-2011 om 19:58

Nou pelle

Mij lijkt het heerlijk! Ik ga zeker net als Vic daarvan gebruik maken. Zie het probleem ook niet, mijn oudste zus paste ook op ons vroeger, waarom is dat niet goed?

K denk dat vanaf dat oudste ong 13 jaar is, hij wel regelmatig op jongste zal passen. Misschien ga ik hem er wel een klein beetje voor betalen.

Liora

Betaald en alleen als

ze het allebei willen. Mijn oudste is sowieso een beetje bang wat betreft alleen thuis blijven, ze is bijna 8 en vindt een kwartier alleen al veel te lang.

Maar misschien als de oudste straks 15 is en de jongste 8 dat ze het dan wel leuk vinden, dan betaal ik de oudste natuurlijk ook het normale tarief wat ik het oppasmeisje hier ook betaal (5 euro per uur), maar alleen als beide partijen accoord zijn en dat lijkt mij wel met zo'n tarief, dus dan breng ik het als een heel serieuze zaak met Grote Verantwoordelijkheden die ook echt waargemaakt moeten worden en daar verdient ze dan ook echt flink cash voor. Tegen die tijd heeft ze ook een mobieltje dus dan gaat het hard met de zakcenten.

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2011 om 20:41

Prima (oudsten als oppas)

Hier is het heel gewoon dat de oudsten de jongste uit school halen, af en toe eens samen met hem eten zonder ouders, regelmatig 's avonds thuis zijn (in hun eigen huis..) terwijl jongste ligt te slapen (in zijn eigen bed..) zonder een van ons in de buurt. Vinden wij allemaal heel gewoon. En ja, we zijn ook wel eens twee dagen weggeweest terwijl jongste gewoon thuis bleef met zijn zussen. Dat vonden ze fantastisch. En ik betaal ze er niet eens voor, ze zouden beledigd zijn over het idee alleen al.

Ze gaan overigens ook regelmatig met 'm op stap zonder dat er enige 'oppasnoodzaak' voor is. Het idee dat ik oppas zou vragen terwijl mijn oudsten gewoon thuis zijn, dat zou toch bizar zijn?

Yta Chalne

Yta Chalne

07-02-2011 om 20:42

Overigens..

..heb ik het hier over een oudste die al studeert en een jongste die nog kleutert, een fors leeftijdsverschil dus.

Kiki

Kiki

07-02-2011 om 20:56

Als oudste van 5

waarvan drie nakomertjes paste ik regelmatig op de drie jongsten en nog steeds. Nu dan alleen de jongste dan nog, die is 12. Hoewel de andere twee ook nog liever bij mij komen als mijn moeder niet thuis is.

Vind het niet zo'n punt en heb het nooit echt een punt gevonden. Nou is mijn moeder geloof ik een beetje (opvoed)moe en wat jaartjes ouder en word ik vrij vaak ingeschakeld. Ook bij dingen op school en problemen met school

liora

liora

07-02-2011 om 21:21

Mijn oudste

Vraagt nu al heel vaak of ik niet beneden kan wachten als ik ze ophaal van de opvang. Hij wil dan het liefst zijn broertje van de crèche halen, haha.

Het is toch leuk dat ze op een gegeven moment alleen thuis mogen zijn? Hengstenbal!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-02-2011 om 00:23

Een keer iets geven

vind ik niet verkeerd. Ik heb mijn jongste dochter wel eens 25 euro toegestopt omdat ze áltijd bereid is eten te maken, als haar schema dat toelaat tenminste. Zo zou ik het denk ik ook met oppassen doen. Ik vind dat een ouder kind het normaal zou moeten vinden om een keer op een jonger broertje/zusje te passen. Wordt het wekelijkse regelmaat dan gelden er toch andere regels vind ik.
Ik weet nog dat mijn ouders voor het eerst zonder mij op vakantie gingen. Toen is mijn zus gekomen om voor mij te zorgen. Ze maakte bami. Mijn zus vond het leuk om iets te koken wat mijn moeder nooit maakte. Dat heeft blijkbaar indruk gemaakt Ik weet niet of ze er een vergoeding voor gekregen heeft, maar ik kan geen bezwaren tegen haar rol als mijn oppas herinneren eigenlijk. Mijn zus is 6 jaar ouder.
Mijn oudste dochter paste tot voor kort op 3 kinderen waarvan de oudste inmiddels 13 jaar is. Ik heb de indruk dat dat kind nu op de rest past, want mijn dochter wordt al een hele tijd niet meer gevraagd. Ik vind dat heel logisch. Ik zou denk ik wel nog een jaartje wachten, dus met 14. Met 14 jaar mag je aannemen dat een kind verantwoordelijkheid kan nemen.

Betalen?

als de kinderen hier alleen thuis zijn worden ze niet betaald voor welk klusje dan ook.
niet als ze koken,niet als ze oppassen op de jongste ,gewoon nergens voor.
ik word ook niet betaald als ik kook,hun kleding was,de wc schoonmaak enzenz,ik vind dat kinderen moeten leren dat iedereen in het gezin verantwoordelijkheden heeft naar elkaar toe.en iets voor elkaar over hebben hoeft niet betaald te worden,dat vind ik echt zwaar overdreven.uiteraard krijgen ze wel een compliment ,een bedankje ,maar geld? nee hoor ,nooit.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-02-2011 om 09:54

Alternatief

Goed, stel dat ik het zielig zou vinden dat een van de groten hier 'oppast' (kleintje ligt in bed, zij zijn gewoon thuis en lezen/ kijken tv/ spelen piano oid), wat is dan het alternatief? Ik betaal ze dan voor hun aanwezigheid in hun eigen huis (peins ik niet over) of ik zoek een andere oppas die op de bank gaat tv kijken terwijl er nog twee van die leeftijd rondlopen maar die wil ik niet 'belasten'?
Joh, dat oppassen op een ouder kind, dat gaat gewoon vanzelf. Je noemt het niet eens oppassen, ze blijven gewoon samen thuis en jij bent er niet. Ik zie dat niet zo zwaar.

Kiki

Kiki

08-02-2011 om 10:24

Pelle, ik was ook al oppas toen ik nog thuis woonde

Ik ben nooit betaald door mijn moeder. Ik betaal mijn moeder trouwens zelf ook niet voor het oppassen.
Ik zie het als een logisch gevolg van de oudste zijn en heb het nooit als erg of belastend ervaren.

Mijn ouders zijn al wat ouder en zeer conservatief, dus voor mijn broertjes wel prettig dat ze iemand hebben bemiddeld waar nodig.

Over kind maakt ongelukkiger gesproken trouwens, mijn moeder is natuurlijk niet ongelukkig en dol op alle kinderen, maar ik denk dat als mijn moeder het nog een keer zou mogen doen ze niet nog eens drie kinderen na ons op die leeftijd zou hebben gekregen. Dan had ze het bij een gehouden.

Pelle

Nou dan heb ik ook een afwijkende mening. Ik vind ook dat oudere broers en zussen niet hoeven op te passen. Ik zie het in mijn omgeving gebeuren en kan er niet achter staan.

Nikus?

hoe doe jij het dan als je een avondje weg gaat? huur je een betaalde oppas in? ook als oudste dat niet wil?
of betaal je de oudste om op te passen?
of ga je dan maar niet weg?

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2011 om 15:08

Pelle

Ben ik wel met je eens. (Jeee, alweer!)
Mijn zoon van 13 laat ik niet op zijn zusje van 10 passen, die twee maken veel te veel ruzie samen om alleen te laten.

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2011 om 15:55

Samen thuis

Ja, ze zijn weleens samen thuis, maar niet zo lang dat ik werkelijk een biosje pak of uitgebreid winkel. Als een van de twee de bokkepruik opheeft, zit de ander met de gebakken peren. Zo weggaan, laat dan maar zitten.

Sus-anne

Mijn zoon heeft geen broertje meer. Die stierf in 2002.

Nikus

sorry nikus,dat wist ik niet,maar jij schreef:
*Ik vind ook dat oudere broers en zussen niet hoeven op te passen.*.
ik dacht hieruit op te maken dat je meerdere kinderen had.

Vic

Vic

08-02-2011 om 23:10

Ruziënde zussen

Als er twee elkaar flink het leven zuur kunnen maken zijn het mijn dochters wel. Gek genoeg doen ze dat alleen maar als ik in de buurt ben. Ik heb niet het idee dat ze moeten strijden om mijn aandacht, maar zij helaas wel ;-( Als ze met z'n tweeën thuis zijn gaat het ontzettend goed. Oudste heeft al een paar keer jongste naar bed gebracht, voorgelezen, en als ik dan thuis kwam lag jongste te slapen en was oudste nog op. Dan was ik ca. 2 uur weg, dus ik denk dat het over een jaar of 2 a 3 wel verantwoord is om ze langer alleen te laten, eventueel ook met avondeten (maar dan wel een broodje, er wordt niet gekookt zonder toezicht).

Sus-anne

Geeft niks. Ik zie het in mijn directe omgeving gebeuren en sta er niet achter.

Maylise

Maylise

09-02-2011 om 01:22

Gisteren nog

Ik laat mijn oudere kinderen regelmatig op de jongere kinderen passen. Dat is nooit een probleem geweest. Ik betaal ze er niet voor. Zoals Yta ook schrijft, ze zijn toch thuis en het zou gek zijn om dan een andere tiener te laten komen om op te passen. Financieel gezien vind ik het ook wat raar om ze te betalen. Ik doe ook genoeg voor hun. Voor een heel moeilijke en langdurige klus wil ik best wat geld betalen maar niet voor een avondje oppassen.

Gisteravond heeft mijn dochter van 14 op haar jongere broertje en nichtje gepast. Dat gaat prima. Ik had eten gekookt. Mijn dochter heeft het warm gemaakt en na het eten hebben ze met elkaar een film gekeken. Ik zou er ook weinig geduld mee hebben als dat niet goed zou gaan moet ik eerlijk zeggen. Ze hebben toch echt wel de leeftijd dat ze het een avond met elkaar uit moeten kunnen houden.

Overigens vond mijn dochter het ook helemaal niet vervelend. Meestal is het een van haar oudere broers die oppast maar die waren er nu toevallig niet.

Maylise

Biene M.

Biene M.

09-02-2011 om 08:53

Betaal wel voor oppassen

Ik betaal mijn oudste meestal wel om op haar 13 jaar jongere broertje te betalen. Hij is een behoorlijk arbeidsintensief kind en slaapt doorgaans ook niet voor 21.30 uur als wij ouders er niet zijn. Dat betekent dat mijn dochter echt aan het werk is dan, ze kan geen leuke dingen of huiswerk oid doen, dan vind ik een normale oppasvergoeding niet gek. Dat gaat overigens op als wij een avondje uit willen of zo, als ze oppast omdat ik naar een ouderavond moet en man moet overwerken, of omdat ik overwerk en man in de file staat, dan neemt ze het gewoon over en komt het bij haar ook niet op om er geld voor te vragen.

Ze pas overigens graag op, vanwege het geld Onbetaald oppassen doet ze soms graag en soms niet, maar ze vindt afruimen ook niet altijd leuk en doet het toch gewoon.

Oppassen door oudste kind

Hangt helemaal van de situatie en de leeftijd af, en natuurlijk van de kinderen. Ik ben de oudste van 3 kinderen, leeftijdsverschil steeds anderhalf jaar. Mijn ouders lieten ons met zijn drietjes al heel jong alleen als ze wat gingen drinken bij vrienden in de buurt. Ik denk vanaf dat ik een jaar of 6 was. Dat ging meestal gewoon goed, wij lagen dan ook al te slapen natuurlijk en ik wist waar ze waren, maar ik kan mij nog levendig de paniek herinneren van de keren dat er wel wat was gebeurd (ziek broertje, nachtmerrie en dat soort dingen). Bovendien verstoorde die extra verantwoordelijkheid die ik kreeg ook de relatie met mijn zus en broer, die vonden dat ik de baas speelde. Dus nee, ik zou het zelf niet gauw doen. Ook al schelen mijn kinderen 3 jaar, ik wil mijn zoon die verantwoordelijkheid niet opleggen. Speelt natuurlijk mee dat mijn dochter een ongeleid projectiel is, daar wil ik een ander sowieso de verantwoordelijkheid niet voor geven .
Ik kan me wel voorstellen dat als de kinderen ouder worden (ze zijn nu 11 en 8) de situatie zo kan groeien dat oppas gewoon niet meer gewenst is. Maar dan zijn ze ieder voor zichzelf verantwoordelijk en niet voor elkaar.
Engeltje

Annet

Annet

09-02-2011 om 13:54

Ik betaal ook

Oudste (13) wil graag een oppasbaantje. Maar ze mag soms thuis oppassen op broer van 8. Het gaat meestal om 1 - 2 uur, eind van de middag of begin avond. Ik betaal 1 euro per uur.
Zij past haar activiteiten ook echt aan, gaat leuke dingen met hem doen, of brengt hem naar bed in de avond of naar zijn sportclub. Er zijn nooit broer-zus-ruzietjes op die momenten. Ze snappen beiden heel goed dat de situatie met oppassen anders is. En ze vinden het beiden leuk.
Als wij gewoon even weg moeten 's avonds dan is het handig als oudste thuis is. Dan krijgt zij niets. Maar als ze daarvoor thuis zou moeten blijven, dan zou ik wel betalen.
Voor de normale taakjes in huis krijgen ze geen geld. Soms in de zomer wel als ze lang in de tuin helpen.

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2011 om 18:05

Slimme brunette

Dat is zeker een goeie tip, maar mijn tip is dan: check wel even hoe het eruit ziet, het is niet overal even fris helaas...

Fiorucci

Fiorucci

09-02-2011 om 18:05

Oh sorry

Deze moest lager...

Annet

Annet

09-02-2011 om 21:15

Pelle

De oudste krijgt betaald omdat ik vind dat een 8/jarige niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor ene 8-jarige. Als een 13/jarige dat ook niet kan, huur ik een oppas in.
Jongste is heel tevreden dat oudste oppast. Meestal betekent dat dat hij niet ergens mee naartoe moet omdat hij te jong is om alleen thuis te blijven. En in die gevallen is thuis blijven veel leuker.
Hij doet niet extra zijn best maar geniet van het spelen met grote zus die haar puberemoties achterwege laat als ze in de oppas-mode staat.

In slaap vallen als ze mogen opblijven is hier nog nooit gebeurd. Dus zus brengt broer naar bed op gewone tijd (en weet dat wij het niet erg vinden als ze het een kwartiertje later maakt, maar dat weet broer niet). Allebei tevreden dus.

Leeftijdsverschil

Hier ook 3 kinderen met 4,5 jaar verschil, ze bleven gewoon samen thuis, toen de oudste 14 (?)was. Maar ik denk niet dat ik oudste geld zou hebben gegeven voor veel jongere "brusjes" . Hoort ook voor mij bij het samen in 1 huis wonen met bijbehorende klussen.

Maylise

Maylise

09-02-2011 om 23:49

Wel echt oppassen

Ik vind het wel echt oppassen als ik mijn dochter en zoon en nichtje zoals afgelopen keer samen thuis laat. Tussen mijn dochter en zoon zit een kleine vier jaar. Natuurlijk is zoon ook verantwoordelijk voor de sfeer maar dochter heeft duidelijk de leiding. Ik vind het dus toch iets anders dan samen thuis blijven. Dochter is degene die het eten opwarmt, drinken aanvoert en beslissingen neemt. Ze hoeft broer niet naar bed te brengen want ze gaan normaal ook meestal tegelijk slapen. Ze mogen dus opblijven tot wij thuis komen. Dat is de extra attractie van dat wij weg zijn.

Ik verwacht overigens wel dat broertje zich ook redelijk gedraagt en netjes naar haar luistert. Als hij dat niet doet dan zou ik daar hem zeker op aanspreken. Hij is in die zin ook verantwoordelijk voor het verloop van de avond.

Dochter betalen vind ik niet nodig maar als het echt vaak voor zou gaan komen zou ik haar wel een keer als waardering iets geven. Op dit moment valt het wel mee eigenlijk. Oma is ook vaak beschikbaar dus het komt niet zo heel vaak voor dat dochter of een van de oudere jongens op moet passen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.